advertise

مواد شیمیایی مورد استفاده در لوازم آرایشی

انواع مواد شیمیایی موجود در محصولات و لوازم آرایشی

روغن معدنی: یکی از مواد تشکیل دهنده لوازم آرایش میباشد و مملوء از مواد سرطان زا است! سدیم لورت سولفات به قدری سمی است که هنگام کار با آن باید از تجهیزات و لوازم ایمنی استفاده شود؛ یکی از مواد شیمیایی موجود در خمیردندان سدیم لورت سولفات است. پروپیلن گلیکول به داخل پوست نفوذ میکند و باعث ایجاد ناهنجاریهای کبد و کلیه میشود. در شامپو، دئودورانت اسپری و ضد یخ از این ماده شیمیایی استفاده میشود. پودر تالک یا پودر طلق باعث سرطان تخمدان میشود. با این وجود، ما روزانه در حال استفاده از بسیاری از این مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی هستیم. اما خبر خوب این است که از مواد شیمیایی همچون سدیم لورت سولفات، پروپیلن گلیکول و روغن معدنی به میزان حداقل در لوازم آرایشی استفاده میشوند. در ادامه نگاهی دقیقتر به برخی از مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی می اندازیم.
فتالات ها به عنوان مواد شیمیایی نرم کننده و حلال در رایحه ها، محصولات مراقبت از مو، لوسیون های پوستی، لاک ناخن و مواد سفت کننده ناخن یافت می شوند. مشخص شده است که این مواد شیمیایی دارای اثرات اختلال در غدد درون ریز هستند و با اندومتریوز و بلوغ زودرس در دختران و ناهنجاریهای اندام تولید مثل و کاهش باروری در مردان ارتباط دارند و همچنین میتواند بر روی تیروئید تاثیر گذاشته و باعث چاقی شود. با توجه به این مشکلات، چندین نوع فتالات از جمله دی‌بوتیل‌فتالات، دی اتیل هگزیل فتالات، دی ایزو بوتیل فتالات و دی (متیل اوکسی هگزیل) فتالات برای استفاده در لوازم آرایشی در استرالیا ممنوع شده است.
پودر تالک یا پودر طلق: ارتباط بین پودر تالک (پودر طلق) و سرطان تخمدان از سال ها پیش مورد بحث است. شواهدی مبنی بر استفاده پودر تالک که باعث ایجاد سرطان شده باشد در دسترس نیست، در حالی که برخی از تحقیقات حاکی از خطر افزایش اندک این پودر شیمیایی در حدود ۲۰٪ است.
پارابنها: پارابنها یک ماده شیمیایی نگهدارنده هستند که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند و متداول‌ترین نوع پارابن متیل پارابن است. طبق آزمایشات، پارابن ها دارای اثرات اختلال در غدد درون ریز هستند، گرچه این نوع تاثیر در انسان هنوز به خوبی مشخص نشده است. طبق اظهارات کمیته علمی اروپا در مورد ایمنی مصرف پارابنها، استفاده از متیل پارابن و اتیل پارابن در لوازم آرایشی بی خطر است، اما با توجه به محدودیت غلظت، استفاده از پنج پارابن دیگر، ایزو پروپیل پاربن، ایزو بوتیل پارابن، فنیل پارابن، بنزیل پارابن و پنتیل پارابن در محصولات آرایشی ممنوع است. دولت دانمارک نیز استفاده از برخی پارابن ها مانند پروپیل پارابن و بوتیل پارابن را در محصولاتی برای استفاده کودکان تا سه سال ممنوع اعلام کرده است، زیرا ممکن است کودکان به ویژه در مقابل اثرات غدد درون ریز آسیب پذیر باشند. استفاده از هیچ نوع پارابنی در استرالیا ممنوع نشده است.
فرمالدهید و دهندگان یا منتشرکنندگان فرمالدهید: فرمالدئید یک ماده شیمیایی نگهدارنده است که میتواند باعث تحریک پوست، چشم، بینی و مجاری تنفسی شود و در افراد در معرض این ماده شیمیایی میتواند باعث ایجاد سرطان شود. مقادیر کم این ماده شیمیایی برای استفاده در لوازم آرایشی از جمله صاف کننده های مو، لاک ناخن و یا سفت کننده های ناخن مجاز است. به علاوه، برخی از مواد شیمیایی مانند دی ام دی ام هیدانتوین، کواترنیوم-۱۵، دی‌آزولیدینیل اوره و ایمیدازولدینیل اوره وجود دارند که به انتشار یا اهدا فرمالدهید واکنش نشان میدهند. افرادی که به فرمالدئید حساسیت دارند، غالبا نیز نسبت به این مواد شیمیایی منتشرکننده فرمالدئید حساسیت دارند و از اینرو، توصیه میشود از استفاده و تماس با این مواد شیمیایی به ویژه در محصولات ترکیبی خودداری کنند.
قطران زغال سنگ: قطران زغال سنگ یک ماده سرطان زا شناخته شده است که در درمان پسوریازیس و شوره سر استفاده میشود و برخی از رنگ ها نیز از قطران ذغال سنگ بدست می آیند. استفاده از برخی رنگها در برخی محصولات آرایشی در کشورهای مختلف و همچنین در اروپا و برخی از کشورهای آسیایی در صابون و شامپو نیز ممنوع شده است. شامپوها و صابونهای حاوی قطران ذغال سنگ برای استفاده طولانی مدت توصیه نمیشوند.

سایر مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی

برخی از کرمهای ضد آفتاب شیمیایی حاوی اکتیل متوکسی‌سینامات، هموسالات و اکسی بنزون در برخی از آزمایشات بر روی حیوانات و بافتها اثرات مختل کننده غدد درون ریز را نشان داده است

فیلترهای UV

آلومینیوم

نگرانی در مورد سرطان همچنین به استفاده از آلومینیوم در دئودورانت ها و ضدعرق ها مرتبط می شود. در اوایل دهه ۲۰۰۰، رسانه های خبری مختلف ارتباط آشکاری بین استفاده از ضدعرق های حاوی آلومینیوم و سرطان پستان گزارش دادند.

آلومینیوم

محصولات

ارلن روداژدار
مقایسه
ارلن مایر درب پیچ دار
مقایسه
ارلن
مقایسه
روتامتر 7511 Series
مقایسه
سیلیکاژل
مقایسه
ناسل آزمایشگاهی
مقایسه
شوف بالن
مقایسه


نرمال لابو نرمال لابو
نرمال لابو