advertise

کود نیترات آمونیوم در کشاورزی

بررسی تخصصی کود نیترات آمونیوم در کشاورزی

در این مقاله کارشناسان نرمال لابو قصد بررسی تخصصی کود نیترات آمونیوم را برای شما عزیزان دارند. در قسمت اول لازم به ذکر است که بررسی تخصصی کود نیترات آمونیوم در کشاورزی را شرح دهیم. از زمان قدیم تمامی کشاورزان برای تقویت محصولات خود از کود استفاده می کردند. از آن جا که قدمت کشاورزی به ده هزار سال پیش باز می گردد دارای گستره وسیعی در سراسر جهان می باشد. توسعه کشاورزی باعث افزایش جمعیت بشر به نسبت جمعیت در شرایط شکارچی گرد آورنده گردید. کشاورزی به طور مستقل در بخش هایی از کره زمین آغاز گردید و شامل دامنه متنوعی از گیاهان بود. دست کم یازده منطقه جدا در دنیای قدیم و دنیای جدید به عنوان مرکز تنوع یا مرکز مبدا شناخته شده اند. دانه های وحشی از حدود صد و پنج هزار سال پیش جمع آوری و به عنوان خوراک مصرف گردیدند. ایران از نخستین کشور های جهان است که در آن کشاورزی و زراعت آغاز گردیده است. در قرن اول پیش از میلاد ایرانی ها همه درختان میوه ای که در یونان کشت می شده به استثنای زیتون کشت می کرده اند. با هجوم اسکندر کشاورزی ایران رو به زوال گذاشت و بسیاری از مزارع از بین رفت و این وضع تا زمان به حکومت رسیدن اردشیر بابکان ادامه یافت. ساسانیان به بازسازی قنات ها و تشویق و گسترش کشاورزی، باغبانی و دامپروری پرداختند. پس از ساسانیان تا حمله مغول، کشاورزی ایران به تناوب دچار رکود در زمان بنی امیه و پیشرفت در زمان بنی عباس و حکومت های محلی گردید. دانشمندان این سرزمین در خلال مطالعه درباره ویژگی دارویی گیاهان به امور کاملا فنی نیز می پرداختند و دستگاه هایی برای بهره برداری از آب تهیه دیدند که از آن جمله می توان چرخ چاه خودکار را نام برد. تقریبا می توان گفت اگر کشاورزی وجود نداشت تمدنی هم وجود نداشت، این کشاورزی است که باعث می شود امروز ما مثل یک انسان متمدن زندگی کنیم ، تقریبا هر چیزی که امروزه شما به عنوان مواد غذایی مصرف می کنید را می توانیم در زیر مجموعه های محصولات کشاورزی قرار بدهیم. از زمانی که بشر متوجه شد که می تواند بذر گیاهان را برداشت کند و در جای دیگری بکارد و از آن نگهداری کند و از محصول نهایی آن استفاده کند، از زمانی که بشر متوجه شد که می تواند حیوانات وحشی را رام کند و از شیر و گوشت و ... آن ها استفاده کند، از زمانی که بشر متوجه شد که از جنگل می توان به عنوان یک منبع تولید خوراک و پوشاک و ... استفاده کرد، کشاورزی نیز به تمدن بشری اضافه شد و به بیان جالب تر این کشاورزی بود که باعث به وجود آمدن تمدن ها شد.

نرمال لابو

نرمال لابو

کشاورزی فرایند تولید مواد غذایی، علوفه، الیاف و دیگر محصولات مورد نیاز انسان از راه کاشت گیاهان معین و پرورش حیوانات اهلی چهارپایان است. کشاورزی مرحله مهمی از تاریخ بشر است که منجر به ظهور تمدن شد. مطالعه کشاورزی به نام علم کشاورزی شناخته می‌شود. کشاورزی شامل طیف وسیعی از تخصص ‌ها و فنون، از جمله راه‌ هایی برای گسترش زمین ‌های مناسب برای زراعت گیاه، حفر کانال ‌ها و فرم‌ های مختلف آبیاری می ‌باشد. در دنیای امروز با نگرانی‌های موجود و کمبود منابع، نیاز است تا کشاورزی را به سوی کشاورزی پایدار مثلا کشاورزی زیستی یا کشاورزی فشرده مثلا صنعتی پیش ببریم تا بتوانیم نیاز ها را در آینده برطرف نماییم. از آن جا که قدمت کشاورزی به ده هزار سال پیش باز می‌ گردد دارای گستره وسیعی در سراسر جهان می ‌باشد. توسعه کشاورزی باعث افزایش جمعیت بشر به نسبت جمعیت در شرایط شکارچی گرد آورنده گردید. کشاورزی به ‌طور مستقل در بخش ‌هایی از کره زمین آغاز گردید و شامل دامنه متنوعی از گیاهان بود. دست ‌کم یازده منطقه جدا در دنیای قدیم و دنیای جدید به عنوان مرکز تنوع یا مرکز مبدا شناخته ‌شده ‌اند. دانه‌ های وحشی از حدود صد و پنج هزار سال پیش جمع ‌آوری و به عنوان خوراک مصرف گردیدند. به فردی گفته می ‌شود که برای تولید غذا و بهره‌ برداری اقتصادی به کشت و کار در زمین ‌های کشاورزی و یا نگه‌ داری دام ‌های اهلی می ‌پردازد. یک کشاورز ممکن است در زمین خود به عنوان مالک و یا در زمین ‌های افراد دیگر به عنوان کارگر مشغول به کار باشد. اصطلاح کشاورز به کسی که در تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و طیور فعال است، صدق می ‌کند. محصولات کشاورزی می ‌تواند تنها برای مصرف خانواده کشاورز و یا جامعه تولید شود. در بسیاری از جوامع اصطلاحات گوناگونی برای فعالین بخش ‌های مختلف کشاورزی در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مثال، به کسانی که برای بهره ‌برداری اقتصادی ازگاو، گوسفند و بزنگه‌ داری می ‌کنند، دامدار یا چوپان و به کسانی که در باغ ‌ها فعال می ‌باشند، باغ‌ دار و به کسانی که در زمین‌ های زراعی فعال می ‌باشند، کشاورز گفته می ‌شود. به گیاهی، هر گیاهی خودرو یا کشت شده گفته می ‌شود که محصول آن در مراحل خاصی از رشد گیاه توسط انسان برداشت می ‌شود. گیاهانی که کشت نشده اما محصول آن‌ ها برداشت می‌ شود، به مانند گیاهانی که کشت می ‌شوند اما محصول آن ‌ها هرگز برداشت نمی ‌شود، در واقع به عنوان محصولات کشاورزی طبقه ‌بندی نمی ‌شوند. گل ‌ها در رده محصولات کشاورزی طبقه بندی می ‌شوند زیرا زمانی که مورد کاشت قرار می ‌گیرند، برداشت آن ‌ها اهداف زیبا شناختی را در بر می ‌گیرد.


محصولات کشاورزی به گیاهانی اشاره می‌ کند که در مقیاس وسیع برای تامین غذا، پوشاک و سایر کاربرد های بشر کاشت می ‌شوند. محصولات کشاورزی گونه ‌های غیرجانوری یا واریته ‌هایی کشت شده هستند که برای مصارفی به مانند غذا، علوفه دام، سوخت و یا برای هر هدف اقتصادی دیگر به عنوان مثال برای استفاده در ساخت رنگ ‌ها، دارو ها، و لوازم آرایشی و بهداشتی برداشت می‌ شوند. عمده‌ ترین محصولات کشاورزی عبارتند از پسته، گندم، ذرت، نیشکر، برنج، سیب زمینی، سویا، پنبه، یونجه و کدو تنبل عمل شخم خاک را برای آماده سازی کاشت یا برای اختلاط مواد مغذی یا برای کنترل آفات انجام می‌ دهند. بهره‌ وری با افزودن کود شیمیایی و کنترل علف‌ های هرز افزایش می ‌یابد و خاک را بیشتر مستعد فرسایش، تجزیه مواد آلی آزاد، دی‌اکسید کربن و کاهش فراوانی و تنوع موجودات زنده می ‌کند. دفع آفات شامل مدیریت علف ‌های هرز، حشرات و بیماری می ‌شود. برای این کار از روش ‌های شیمیایی حشره کش، بیولوژیکی کنترل بیولوژیکی، مکانیکی کشت، و روش ‌های فرهنگی استفاده می ‌شود. روش‌ های فرهنگی شامل تناوب کشت، وجین، پوشش محصولات زراعی، به زراعی، کمپوست، پیشگیری و مقاومت می ‌باشد. روش‌ های غیر شیمیایی و پیشگیری بهتر است به این دلیل که باعث کاهش محصول نمی‌ گردد و روش‌ های پیشگیرانه است و روش شیمیایی تنها زمانی توصیه می ‌شود که راه دیگری باقی نمانده باشد. در این قسمت از مقاله کارشناسان نرمال لابو توضیحاتی را در مورد کود چیست را برای شما کاربران آورده اند. کود، ماده طبیعی یا مصنوعی حاوی عناصر شیمیایی که رشد و بهره وری گیاهان را بهبود می بخشد. کود ها حاصل خیزی طبیعی خاک را افزایش می دهند یا جایگزین عناصر شیمیایی گرفته شده از خاک توسط محصولات قبلی می شوند. حاصلخیزی خاک کیفیت خاکی است که آن را قادر می ‌سازد تا ترکیبات را در مقادیر کافی و تعادل مناسب برای رشد گیاهان در زمانی که عوامل دیگر مانند نور، رطوبت، دما و ساختار خاک مساعد هستند فراهم کند. در مواردی که حاصلخیزی خاک خوب نیست ممکن است مواد طبیعی یا ساخته شده برای تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاه اضافه شود. این کود ها نامیده می شوند، اگر چه این اصطلاح عموما به مواد معدنی غیر آلی غیر از آهک یا گچ اطلاق می شود. مواد مغذی ضروری گیاه، در مجموع گیاهان به حداقل شانزده عنصر نیاز دارند که مهم ترین آن ها کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، فسفر، گوگرد، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. گیاهان کربن را از جو و هیدروژن و اکسیژن را از آب بدست می آورند. سایر مواد مغذی از خاک گرفته می شود.

نرمال لابو

نرمال لابو

اگر چه گیاهان حاوی سدیم، ید و کبالت هستند، اما ظاهرا این ها ضروری نیستند. این در مورد سیلیکون و آلومینیوم نیز صادق است. تجزیه و تحلیل های شیمیایی کلی نشان می دهد که عرضه کل مواد مغذی در خاک در مقایسه با نیاز گیاهان زراعی معمولا زیاد است. با این حال بخش عمده ای از این عرضه بالقوه، به شکلی محکم بسته می شود که به اندازه کافی سریع به محصولات رها نمی شود تا رشد رضایت بخشی داشته باشد. به همین دلیل، کشاورز علاقه مند به اندازه گیری عرضه مواد مغذی موجود در مقایسه با کل عرضه مواد مغذی است. هنگامی که ذخایر موجود یک ماده مغذی کاهش می یابد، فقدان آن به یک عامل محدود کننده در رشد گیاه تبدیل می شود. با این حال، مقادیر بیش از حد برخی از مواد مغذی ممکن است باعث کاهش عملکرد شود. تعیین نیازهای غذایی، تعیین نیاز های غذایی یک محصول یکی از جنبه های ضروری فناوری کود است. ظاهر یک محصول در حال رشد ممکن است نشان دهنده نیاز به کود باشد، اگر چه در برخی گیاهان نیاز به مواد مغذی بیشتر یا متفاوت ممکن است به راحتی قابل مشاهده نباشد. اگر چنین مشکلی وجود داشته باشد. باید ماهیت آن تشخیص داده شود، میزان کمبود آن مشخص شود و مقدار و نوع کود مورد نیاز برای محصول مشخص شود. هیچ جایگزینی برای بررسی دقیق گیاهان و شرایط خاک در مزرعه و به دنبال آن آزمایش ‌های کود ساده، آزمایش ‌های سریع بافت ‌های گیاهی و تجزیه و تحلیل خاک و گیاهان وجود ندارد. گاهی اوقات گیاهان علائم تغذیه نامناسب را نشان می دهند. به عنوان مثال، کلروز به رنگ زرد یا سبز کم رنگ، نشان دهنده کمبود گوگرد و نیتروژن است. کمبود آهن باعث ایجاد بافت سفید یا زرد کم رنگ می شود. با این حال علائم را می توان به اشتباه تفسیر کرد. بیماری گیاهی می تواند ظاهری شبیه کمبود مواد معدنی ایجاد کند، همان طور که موجودات مختلف می توانند ظاهر شوند. خشکسالی یا کشت نامناسب یا کاربرد کود هر کدام ممکن است علائم کمبود را ایجاد کند. پس از تشخیص مزرعه، نتایج ممکن است با آزمایش در گلخانه یا با انجام آزمایش نواری در مزرعه تایید شود. در آزمایش های نواری عناصر کودی مشکوک به کمبود، به تنهایی یا ترکیبی اضافه می شوند و رشد گیاه حاصل مشاهده می شود. در مرحله بعد باید میزان کمبود مشخص شود. یک آزمایش در مزرعه را می توان با افزودن مواد مغذی به محصول با نرخ های مختلف انجام داد. پاسخ حاصل از عملکرد در رابطه با مقادیر مواد مغذی عرضه شده نشان دهنده قدرت عرضه خاک بارور نشده بر حسب بوشل یا تن محصول خواهد بود. اگر افزایش عملکرد زیاد باشد این عمل نشان می دهد که خاک مقدار بسیار کمی از یک ماده غذایی را دارد.


چنین آزمایش‌ های میدانی ممکن است عملی نباشند، زیرا ممکن است هزینه‌ های زیادی در زمان و هزینه داشته باشند. آزمایشگاه های آزمایش خاک در اکثر مناطق موجود است. آن ها آزمایش های شیمیایی خاک را برای برآورد در دسترس بودن مواد مغذی انجام می دهند. کیت های تجاری آزمایش خاک نتایجی را ارائه می دهند که ممکن است بسیار نادرست باشد بسته به تکنیک ها و تفسیر در واقع، دقیق ترین سیستم شامل تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی محتوای مواد مغذی اجزای گیاه، مانند برگ است. نتایج زمانی که با پاسخ عملکرد به کاربرد کود در آزمایش‌ های مزرعه ‌ای مرتبط باشد، می ‌تواند بهترین برآورد کمبود را ارائه دهد. توسعه بیشتر تکنیک ‌های سنجش از دور، مانند عکاسی مادون قرمز، در دست مطالعه است و ممکن است در نهایت به ارزشمند ترین تکنیک برای چنین تخمین ‌هایی تبدیل شود. اقتصاد کود ها، هدف عملی تعیین مقدار مواد مغذی برای افزودن است. از آن جایی که کشاورز می خواهد بداند هنگام خرید کود چه مقدار سود باید انتظار داشته باشد، آزمایش ها به عنوان تخمین افزایش تولید محصول که از افزودن مواد مغذی ناشی می شود، تفسیر می شوند. هزینه مواد مغذی باید در برابر ارزش محصول یا حتی در برابر روش های جایگزین، مانند سرمایه گذاری پول در چیز دیگری با بازده بالقوه بیشتر، متعادل شود. قانون کاهش بازده در فناوری کود به خوبی مثال زده شده است. پس از گذشت یک نقطه مشخص، ورودی های مساوی از مواد شیمیایی کمتر تولید می کنند. افزایش عملکرد کمتر هدف کشاورز استفاده از کود به گونه ای است که سود آورترین نرخ مصرف را به کار گیرد. کاربرد کود ایده آل همچنین مصرف بیش از حد و بی موقع را به حداقل می رساند. که نه تنها برای کشاورز زیان آور است بلکه برای آبراهه های مجاور نیز مضر است. متاسفانه، آلودگی آب ناشی از رواناب کود ها، که دامنه تأثیر آن بسیار فراتر از کشاورز و مزارع است، یک اثر خارجی منفی است که در هزینه ها و قیمت های بازار بی نظم لحاظ نمی شود. کود ها می توانند به ایجاد تغییرات سودآور در کشاورزی کمک کنند. اپراتور ها می‌ توانند هزینه ‌های هر واحد تولید را کاهش دهند و حاشیه بازده را نسبت به هزینه کل با افزایش نرخ‌ های مصرف کود بر روی محصولات نقدی و خوراک اصلی افزایش دهند. سپس آن ها در موقعیتی قرار می گیرند که در حفظ خاک و سایر بهبود هایی که هنگام انتقال سطح زیر کشت از محصولات مازاد به سایر مصارف مورد نیاز است سرمایه گذاری کنند. کودهای مصنوعی، کود های شیمیایی مدرن شامل یک یا چند عنصر از سه عنصر مهم در تغذیه گیاه هستند: نیتروژن، فسفر و پتاسیم. عناصر گوگرد، منیزیم و کلسیم در درجه دوم اهمیت قرار دارند. بیشتر کود های نیتروژن از آمونیاک مصنوعی به دست می آیند. این ترکیب شیمیایی NH۳ یا به عنوان گاز یا محلول آب استفاده می شود یا به نمک هایی مانند سولفات آمونیوم، نیترات آمونیوم و فسفات آمونیوم تبدیل می شود.

نرمال لابو
نرمال لابو

اما زباله های بسته بندی، زباله های تصفیه شده، فاضلاب و کود دامی نیز رایج است. منابع آن از آن جایی که مقدار نیتروژن آن زیاد است و به راحتی در خاک به آمونیاک تبدیل می شود، اوره یکی از غلیظ ترین کود های نیتروژن دار است. یک ترکیب ارزان قیمت است که در کود های مخلوط گنجانده می شود و همچنین به تنهایی در خاک استفاده می شود یا روی شاخ و برگ اسپری می شود. با فرمالدئید کود های متیلن اوره می دهد، که نیتروژن را به آرامی، پیوسته و یکنواخت آزاد می کند و یک سال ذخیره کامل در یک زمان مصرف می شود. کود های فسفر شامل فسفات کلسیم است که از سنگ یا استخوان فسفات بدست می آید. سوپر فسفات محلول تر و سوپر فسفات سه گانه به ترتیب با تیمار فسفات کلسیم با اسید سولفوریک و فسفریک به دست می آیند. کود های پتاسیم، یعنی کلرید پتاسیم و سولفات پتاسیم، از ذخایر پتاس استخراج می شوند. از ترکیبات تجاری پتاسیم تولید شده، تقریبا نود و پنج درصد آن ها در کشاورزی به عنوان کود استفاده می شود. کود های مخلوط حاوی بیش از یکی از سه ماده مغذی اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. درجه کود یک عبارت مرسوم است که نشان دهنده درصد عناصر غذایی گیاه در یک کود است. بنابراین، یک گرید ۱۰-۲۰-۱۰ حاوی ده درصد نیتروژن، بیست درصد اکسید فسفر و ده درصد پتاس است. کود های مخلوط را می توان به صد ها روش فرموله کرد. کود های آلی و روش ها، قدمت استفاده از کود و کمپوست به عنوان کود تقریبا به اندازه کشاورزی است. بسیاری از سیستم‌ های کشاورزی سنتی هنوز به این کود های پایدار متکی هستند و استفاده از آن ها برای بهره ‌وری مزارع ارگانیک معتبر که در آن کود های مصنوعی مجاز نیستند، حیاتی است. کود دامی، در میان منابع مواد آلی و مواد مغذی گیاهی، کود دامی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. کود به معنای زباله های اصطبل و انبار ها، از جمله فضولات و کاه و سایر مواد بستر است. مقدار زیادی کود توسط دام تولید می شود. چنین کودهایی به دلیل وجود مواد مغذی گیاهی، هوموس و مواد آلی موجود در آن در حفظ و بهبود خاک ارزش دارند. با توجه به پتانسیل نگهداری پاتوژن های انسانی، استاندارد های ملی ارگانیک USDA دستور می دهد که کود خام باید حداکثر نود یا صد و بیست روز قبل از برداشت بسته به این که قسمت برداشت شده از محصول در تماس با زمین باشد، استفاده شود. کود کمپوست شده که پنج بار در پانزده روز تبدیل شده و به دمای بین پنجاه تا هفتاد و هفت درجه سانتیگراد رسیده است، محدودیتی در زمان مصرف ندارد. از آن جایی که کود باید با دقت مدیریت شود تا بیشترین سود را از آن به دست آورد برخی از کشاورزان ممکن است تمایلی به صرف زمان و تلاش لازم نداشته باشند. کود باید با دقت ذخیره شود تا از دست دادن مواد مغذی به ویژه نیتروژن به حداقل برسد.


باید در زمان مناسب روی نوع مناسب محصول اعمال شود. همچنین ممکن است به کود اضافی مانند اکسید فسفر نیاز باشد تا بتواند ارزش کامل نیتروژن و پتاس موجود در کود را بدست آورد. کود به صورت تقریبی ۰.۵-۰.۲۵-۰.۵ درصد نیتروژن، اکسید فسفر و پتاس درجه بندی می شود که حداقل دو سوم نیتروژن در اشکال کند اثر است. با توجه به اینکه این مواد مغذی عمدتا به شکل غیر معدنی هستند که توسط گیاهان نمی‌ توانند جذب شوند، میکروب‌ های خاک برای تجزیه مواد آلی و تبدیل مواد مغذی به حالت معدنی‌شده زیست ‌موجود مورد نیاز هستند. در مقایسه، کود های مصنوعی در حال حاضر به شکل معدنی هستند و می توانند مستقیما توسط گیاهان جذب شوند. در خاک ‌هایی که به‌ درستی خاک‌ورزی شده ‌اند، بازده حاصل از کود مصنوعی معمولا بیشتر از مقدار معادل کود است. با این حال، کود دامی فواید غیرمستقیم زیادی دارد. هوموس را تامین می کند که با افزایش ظرفیت جذب و ذخیره آب، با افزایش هوادهی و با حمایت از فعالیت ارگانیسم های پایین، ویژگی فیزیکی خاک را بهبود می بخشد. کود دامی موجود در خاک سطحی به جلوگیری از فرسایش ناشی از باران شدید و کاهش تبخیر آب از سطح کمک می کند. در واقع، ارزش کود دامی به عنوان یک ماده مالچ ‌پاشی ممکن است بیشتر از ارزش آن به عنوان منبع مواد مغذی ضروری گیاه باشد. کود سبز، در مناطق نسبتا مرطوب، عمل کود سبز می تواند عملکرد و کیفیت خاک را بهبود بخشد. یک محصول کود سبز برای اثرات مفید آن کشت و شخم زده می شود. اگر چه در طول رشد آن ممکن است چرا شود. این محصولات کود سبز معمولا یکساله هستند، چه علف‌ ها یا حبوبات، که ریشه ‌های آن ‌ها حاوی باکتری ‌های گره ‌ای هستند که قادر به تثبیت نیتروژن اتمسفر هستند. از جمله مزایای کود سبز می توان به افزودن نیتروژن به خاک، افزایش حاصلخیزی عمومی، کاهش فرسایش، بهبود وضعیت فیزیکی و کاهش اتلاف مواد مغذی ناشی از شستشو اشاره کرد. معایب عبارتند از شانس عدم دستیابی به رشد رضایت بخش. این احتمال وجود دارد که هزینه کشت کود از هزینه استفاده از نیتروژن تجاری بیشتر شود. افزایش احتمالی بیماری، آفات حشرات، و نماتد ها (کرم های انگلی)؛ و احتمال تخلیه رطوبت خاک توسط محصول، محصولات کود سبز معمولا در پاییز کاشته می شوند و در بهار قبل از کاشت محصول تابستانی زیر کشت می روند. ارزش آن ها به عنوان منبع نیتروژن، به ویژه حبوبات، برای محصولات خاصی مانند سیب زمینی، پنبه، و ذرت بدون تردید است. برای سایر محصولات، مانند بادام زمینی، خود حبوبات، این عمل مشکوک است. کمپوست، کمپوست در کشاورزی و باغبانی در درجه اول به عنوان اصلاح کننده خاک و نه به عنوان کود استفاده می شود، زیرا محتوای کمی از مواد مغذی گیاهی دارد. ممکن است در خاک گنجانده شود یا روی سطح مالچ شود. نرخ های سنگین استفاده رایج است. کمپوست اساسا توده ای از مواد آلی پوسیده است که از بقایای گیاهان زائد ساخته می شود.

نرمال لابو

نرمال لابو

معمولا افزودن نیتروژن در هنگام تجزیه توصیه می شود. نتیجه یک ماده شکننده است که وقتی به خاک اضافه می شود برای نیتروژن با محصول رقابت نمی کند. هنگامی که به درستی آماده شود، عاری از بو های ناخوشایند است. کمپوست ها معمولا حاوی حدود دو درصد نیتروژن، نیم تا یک درصد فسفر و حدود دو درصد پتاسیم هستند. نیتروژن کمپوست به آرامی در دسترس می شود و هرگز به نیتروژن موجود از منابع معدنی نزدیک نمی شود. این آزاد شدن آهسته نیتروژن باعث کاهش شسته شدن و افزایش دسترسی در کل فصل رشد می شود. کمپوست ها اساسا کود هایی با محتوای مواد مغذی کم هستند، که توضیح می دهد که چرا مقادیر زیادی مصرف می شود. حداکثر فواید کمپوست بر ساختار خاک تراکم بهتر، فاصله منافذ و ذخیره آب و بر عملکرد محصول معمولا پس از چندین سال استفاده رخ می دهد. در کشاورزی عملی، استفاده از بقایای گیاهی کمپوست شده باید با استفاده از بقایای تازه مقایسه شود. اثرات مفید بیشتر خاک معمولا با کار کمتری به سادگی زیر بقایای تازه ایجاد می شود. همچنین، از آن جایی که نیمی از مواد آلی در کمپوست از بین می رود، بقایای تازه اعمال شده با همان سرعت دو برابر مساحتی را که بقایای کمپوست شده پوشش می دهد پوشش می دهد. در مناطقی که کود های تجاری گران هستند، نیروی کار ارزان و ادوات ساده هستند، با این حال، کمپوست کردن نیاز را برآورده می کند و یک عمل منطقی است. لجن فاضلاب، مواد جامد باقی مانده از تصفیه فاضلاب، در کشاورزی ارگانیک تایید شده مجاز نیست، اگر چه در سایر محیط های غیر ارگانیک استفاده می شود. پس از فرآوری مناسب، به عنوان کود و به عنوان اصلاح کننده خاک برای استفاده در چمن ها، پارک ها و زمین های گلف فروخته می شود. استفاده از بیوسولید های انسانی در کشاورزی بحث برانگیز است، زیرا نگرانی هایی وجود دارد که حتی فاضلاب تصفیه شده ممکن است حاوی باکتری های مضر، ویروس ها، بقایای دارویی و فلزات سنگین باشد. آهک سازی، آهک کاری برای کاهش اسیدیته خاک به طور گسترده در مناطق مرطوب انجام می شود که در آن بارندگی کلسیم و منیزیم را از خاک شسته و در نتیجه شرایط اسیدی ایجاد می کند. کلسیم و منیزیم از مواد مغذی اصلی گیاه هستند که توسط مواد آهکی تامین می شوند. سنگ آهک آسیاب شده به طور گسترده برای این منظور استفاده می شود. عامل فعال آن، کربنات کلسیم، با خاک واکنش می دهد تا اسیدیته آن را کاهش دهد. سپس کلسیم برای استفاده گیاهی در دسترس است. سنگ‌های آهکی معمولی، به‌ویژه دولومیت، حاوی کربنات منیزیم نیز هستند، بنابراین منیزیم گیاه را نیز تامین می‌کنند.


مارن و گچ اشکال نرم ناخالص سنگ آهک هستند و گاهی اوقات به عنوان مواد آهکی مانند پوسته صدف استفاده می شوند. با این حال، سولفات کلسیم، گچ و کلرید کلسیم برای آهک کردن مناسب نیستند زیرا اگر چه کلسیم آن ها به آسانی محلول است، اما پسماند هایی مضر به جا می گذارند. استاندارد های ارگانیک توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده و اداره دارو، برخی از عوامل آهک ساز را محدود می کند. برای مثال آهک سوخته و آهک هیدراته برای مزارع ارگانیک تایید شده در ایالات متحده مجاز نیستند. آهک با مخلوط کردن یکنواخت آن با لایه سطحی خاک اعمال می شود. می توان آن را در هر زمانی از سال در زمین های شخم زده برای محصولات بهاره یا غلات زمستانه یا در مراتع دائمی استفاده کرد. پس از استعمال، شخم زدن، دیسک کردن یا خراشیدن آن را با خاک مخلوط می کند. چنین خاک ورزی معمولا ضروری است، زیرا کلسیم در بیشتر خاک ها به آرامی به سمت پایین حرکت می کند. آهک معمولا توسط کامیون های مخصوص مجهز و متعلق به اپراتورهای سفارشی اعمال می شود. روش های کاربرد، کود ها ممکن است به شکل جامد، مایع یا گاز به خاک اضافه شوند که این انتخاب بستگی به عوامل زیادی دارد. به طور کلی، کشاورز سعی می کند با حداقل هزینه پول و نیروی کار، عملکرد رضایت بخشی را به دست آورد. کود را می توان به صورت مایع یا جامد استفاده کرد. هنگامی که به صورت مایع از مناطق دام انباشته می شود، ممکن است تا زمان نیاز در مخازن ذخیره شود و سپس به دستگاه توزیع یا سیستم آبیاری بارانی پمپ شود. این روش زایمان را کاهش می دهد، اما بو های مضر آن قابل اعتراض است. دستگاه پخش کود جامد که می تواند برای کمپوست نیز استفاده شود، مواد را به مزرعه منتقل می کند، آن را خرد می کند و به طور یکنواخت روی زمین پخش می کند. این فرآیند را می توان در زمان های مناسب از جمله زمستان انجام داد، اما به ندرت زمانی که محصول در حال رشد است. استفاده از کود جامد دانه بندی شده یا گلوله شده با بهبود طراحی تجهیزات کمک شده است.

نرمال لابو

نرمال لابو

چنین دستگاه هایی، بسته به طراحی، می توانند کود را در زمان کاشت رسوب دهند، محصول در حال رشد را بپوشانند، یا مواد را پخش کنند. توزیع کنندگان کود جامد دارای یک قیف عریض با سوراخ هایی در پایین هستند. توزیع با ابزار های مختلفی مانند غلتک ها، همزن ها یا زنجیرهای بی پایانی که از کف قیف عبور می کنند انجام می شود. پخش‌کننده‌ های پخش دارای یک قیف وان شکل هستند که از آن مواد روی دیسک ‌های گردان می ‌افتد که آن را در یک نوار وسیع توزیع می‌کنند. ضمائم کود برای اکثر کارخانجات و کولتیواتور های تراکتوری و برای مته های غلات و برخی از انواع گاوآهن موجود است. آن ها کود را در هنگام کاشت بدون آسیب به دانه در کنار بذر قرار می دهند، با این حال مواد مغذی در طول رشد اولیه به راحتی در دسترس است. محل قرار دادن کود با توجه به انواع محصولات متفاوت است. برخی از محصولات زراعی نیاز به چسباندن بالای بذر دارند، در حالی که برخی دیگر زمانی موفق تر هستند که نوار کود زیر دانه باشد. استفاده از کود های مایع و آمونیاکی در حال رشد است، به ویژه آمونیاک بی آب، که به عنوان مایع تحت فشار استفاده می شود اما زمانی که به فشار اتمسفر آزاد می شود به گاز تبدیل می شود. با این حال، آمونیاک بدون آب بسیار خورنده، قابل اشتعال و در صورت عدم استفاده صحیح، خطرناک است. بنابراین، تجهیزات کاربردی تخصصی است. به طور معمول، اپلیکاتور تیغه ای به شکل اسکنه است که لوله ای در قسمت عقب آن نصب شده است تا آمونیاک را در سیزده تا پانزده سانتی متر (پنج تا شش اینچ) زیر سطح خاک هدایت کند. لوله ها از یک مخزن فشار نصب شده در بالا تغذیه می شوند. کود های مایع مخلوط حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم را می توان مستقیما روی سطح خاک یا به عنوان محلول پاشی توسط سمپاش های مزرعه ای که در آن محصولات با رشد نزدیک رشد می کنند، استفاده کرد. مناطق بزرگ را می توان به سرعت با استفاده از هواپیما پوشش داد، که می تواند کود مایع و خشک را توزیع کند.

برای خرید نیترات آمونیوم

ویژگیهای کود نیترات آمونیوم در کشاورزی

در این قسمت از مقاله کارشناسان نرمال لابو قصد بررسی ویژگیهای کود نیترات آمونیوم در کشاورزی را برای شما عزیزان دارند. پس در ادامه با ما همراه باشید. نیترات آمونیوم چیست. آمونیوم نیترات با فرمول شیمیایی NH۴NO۳ یک کود شیمیایی است که برای نیتراته کردن خاک جهت کشاورزی به کار می ‌رود و یک ماده منفجره نیز هست. حل‌شدن آن در آب بسیار گرماگیر است. آمونیوم نیترات یکی از قوی ‌ترین بمب‌ های دست ساز است. ساخت آن به آسانی امکان پذیر بوده و استفاده آن نیز راحت است.در مورد خواص این ماده می ‌توان گفت که از نظر امنیت نگهداری ایمن ‌ترین ماده منفجره شناخته شده‌ است. بعد از انفجار سنگینی در ایالات متحده که به وسیله این ماده انجام پذیرفت به نام بمب اوکلاهاما معروف شد. نکته جالب و قابل توجه این است که حتی اگر آمونیوم نیترات در زیر بالشتان هنگام خواب وجود داشته احتمال انفجار آن بسیار کم است. مواد اولیه برای ساخت آن آمونیاک و اسید نیتریک غلیظ است که به راحتی قابل دسترسی است. شاید سوالی پیش آید که چرا هرکسی در صدد ساخت و استفاده از آن بر نمی ‌آید. در جواب باید این نکته را توضیح داد که مواد منفجره به دو دسته کم ‌انفجار و پر انفجار تقسیم می ‌شوند. سرعت انفجار و قدرت انفجار رابطه عکس دارند. ازین رو پایه ‌های اصلی یک ماده منفجره را یک ماده کم انفجار با قدرت زیاد و یک پرانفجار با قدرت کم تشکیل می ‌دهند. پر انفجارها همان چاشنی ‌ها هستند. نیترات آمونیوم نیز که یک کم انفجار با قدرت بالاست فقط در کنار یک چاشنی قوی منفجر خواهد شد. خطرات نیترات آمونیوم، نیترات آمونیوم برای سلامتی خطرناک نیست و معمولا از نیترات آمونیوم در کو دها استفاده می ‌شود. نیترات آمونیوم دارای متوسط دوز کشنده به میزان یعنی معادل دوهزار و دویست و بیست و هفت میلی گرم است که حدود دو سوم نمک خوراکی است. نیترات آمونیوم هنگام گرم شدن به گاز اکسید نیتروژن و بخار آب تجزیه می ‌شود که این واکنش انفجاری نیست. مقادیر زیاد نیترات آمونیوم به دلیل حمایت از اکسیداسیون خطر یک آتش سوزی مهیب را افزایش می دهد و همچنین ممکن است باعث انفجار شود. راهنمای کار با مواد قابل اشتعال، مایع‌ قابل‌ اشتعال‌ به‌ مایعاتی‌ اطلاق‌ می‌شود که‌ نقطه‌ اشتعال‌ آنها کمتر از صد درجه‌ سانتی گراد باشد و مایعاتی‌ که‌ نقطه‌ اشتعال‌ آن ها بیشتر از این دما باشد مایع‌ غیرقابل‌ اشتعال‌ نامیده‌ می ‌شود. همچنین موادی هستند که خود به خود در هوا مشتعل می شوند و عموما با آب واکنش می دهند و یا در اثر تماس با آب یا هوای مرطوب آتش می گیرند. مواد قابل اشتعال باید از سطوح بسیار داغ، شعله مستقیم و یا دستگاه های مکانیکی و الکتریکی که احتمال جرقه زدن داشته و در حال کار کردن هستند، دور نگه داشته شوند. مواد قابل اشتعال معمولا در کابینت های مخصوص نگهداری شده و در محیط های نگهداری این مواد کشیدن سیگار اکیدا ممنوع می باشد.

نرمال لابو

نرمال لابو

توصیه می شود فقط مقادیری از این مواد که در یک آزمایش استفاده می شود را نگهداری نمایید. مصارف نیترات آمونیوم در کشاورزی، آمونیوم نیترات یک کود کشاورزی بسیار مهم با NPK برابر با ۰-۰-۳۴ است. که البته خلوص پایین تری نسبت به کود اوره دارد. مزیت کود آمونیوم نیترات نسبت به اوره، پایدارتر بودن و عدم از دست رفتن ازت در اتمسفر می باشد. نیترات آمونیوم همراه با اوره یک پوشش مناسب برای استفاده در فصل بهار است. در ابتدای رشد آن ها، از گیاهان دریغ نکنید تا در دوزهای بیشتر مصرف نیتروژن مصرف کنند و در کنار گوگرد، این عنصر به ویژه به خوبی و به سرعت جذب می شود. این ویژگی آن در ترکیب شیمیایی می باشد. زیرا گوگرد خود به تنهایی ماده مغذی موجود در گیاهان نیست. از لحاظ فیزیولوژیکی، نیترات آمونیوم یک کود اسیدی است که در همان زمان خاک را با یک واکنش طبیعی پی هاچ اسیدی نمی کند. اما اگر از نیترات آمونیوم روی خاک های اسیدی استفاده می کنید، به طور موازی لازم است کربنات کلسیم را در حدود هفتاد و پنج صدم گرم در هر یک گرم از نیترات استفاده کنید. چراکه نیترات آمونیوم برای اشباع فعال گیاهان با نیتروژن مورد نیاز است. این وظیفه اصلی او است که کمک می کند تا علاوه بر اینکه ترکیب ترکیبات ماکرو و میکرو الکترون را نیز شامل می شود. انواع نیترات آمونیوم، تقریبا همیشه این کود با استفاده از مواد افزودنی از عناصر مختلف تولید می شود. در دسترس بودن چنین طیف گسترده ای از جغرافیای گسترده ای از استفاده از نیترات آمونیوم و تلاش برای سازگاری با نیازهای کشاورزی در مناطق مختلف آب و هوایی توضیح داده شده است. آمونیاک ساده، این کلمه ابتدا توسعه یافته. ایده اصلی در بنیاد آن بود، که با ارائه محصولات کشاورزی با عرضه قوی نیتروژن بوده است. استفاده از نیترات آمونیوم در مجتمع های صنعتی کشورهای مختلف بارها تأیید کرده است که راندمان بالای آن به عنوان یک کود شروع بهینه، برای اغلب گیاهان کشت شده به طورمتوسط می باشد. این نوع نیترات آمونیوم می تواند جایگزین درمعادن دیگر مواد معدنی کود اوره ، اوره آمونیاک با نام تجاری ب باشد این مواد به دو دسته مصرف تقسیم می شود. کود اوره واوره آمونیاک عالی برای استفاده و ذخیره در خانه می باشد و در فروشگاه ها فروش می شود برای پرورش گل های زینتی، پس از تحمل در زمستان پنجره برای تغذیه اولیه گیاه، در شرایط روز های کوتاه زمستان، نیتروژن یک عنصر حیاتی است. آمونیاک و پتاسیم، مردم آن را نیترات هندی نیز می نامیده اند. این عنصر مخصوصا برای باروری زودرس بهار درختان میوه مناسب است. این نیز مناسب برای جلوگیری از برنامه، و پس از آن بالا پانسمان برای یک گوجه فرنگی مناسب است، زیرا پتاسیم طعم میوه را بهبود می بخشد وشیرین می کند.


سنگ آهک آمونیوم، این عنصر ساده و دانه ای است. حاوی کلسیم است. ترکیب این مواد شیمیایی علاوه بر ماده اصلی، شامل مواد اضافی پتاسیم، کلسیم و منیزیم می باشد. نیترات لیمو آمونیوم با استحکام بالا از دانه ها مشخص می شود، زمانی که ذخیره می شود کیک نمی خورد. این بخش از مواد در مدت زمان بسیار طولانی در خاک زندگی می کند و باعث آسیب جدی می شود. و درمان آن بوسیله گازوئیل می باشد. مارک لیمو آمونیوم، برای تقریبا تمام کشت ها استفاده می شود. اسیدیته خاک را افزایش نمی دهد، آن را به خوبی هضم می کند. مزیت اصلی ایمنی نیترات لیمو آمونیوم عدم انفجار است و بنابراین می تواند با هر وسیله حمل و نقل حمل شود. نیترات منیزیم آب، فرمول این ماده به شرح زیر است Mg (NO۳) ۲ – H۲O. مورد استفاده برای سبزیجات و حبوبات به عنوان یک منبع اضافی منیزیم. کلسیم موجود در هر دو حالت خشک و مایع است که نیازی به رقیق شدن ندارد. این محلول نیترات کلسیم آمونیاک نیترات آمونیوم متخلخل است. اما این گونه هرگز کود نداشته و نشان دهنده و مصرف آن مضرر برای خاک و محصول است در ابتدا فقط برای ایجاد مواد منفجره استفاده شد. علیه بیماری های گیاهی چرا نیترات آمونیوم به طور گسترده ای در کشاورزی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد نیترات آمونیوم نه تنها خاک را با مواد مغذی ضروری تغذیه می کند، بلکه گیاهان را از یک توده بیماری ها محافظت می کند. تقویت ایمنی آنها به خصوص مربوط به زمانی است که زمین به شدت از یک تک محصول سالانه عدم رعایت تناوب زراعت بهره برداری میشود. به عنوان مثال، در زیر سیب زمینی در قطعه های کوچک ، بسیاری از باغبان در هر سال همان قطعه زمین را تخصیص می دهند. و سپس آن ها تعجب می کنند که چرا غده هایی که هنوز در خاک هستند شروع به پوسیدگی می کنند. بسیاری از مردم این مسئله را می دانند .کشت مداوم کشت این فرهنگ در یک مکان منجر به انباشت قارچ های بیماری زا در مقادیر زیاد در لایه های سطح بالا می شود و برداشت کاهش می دهد. بهبود خاک آن را با مواد ضد عفونی کننده های مختلف درمان قابل دسترسی محلول پرمنگنات پتاسیم و با شخم بهاره همراه با نیترات آمونیوم تا به ظاهر به تقویت ایمنی گیاه کمک می کند . مقدار مصرف کود در هنگام کاشت به طور مستقیم بستگی به کیفیت خاک دارد. اگر لازم است که زمین کشت شده در حال زراعت را بماند، استفاده از حدود بیست الی سی گرم در متر مربع کافی است. اگر ما زمین های کم و کم مصرف را تغذیه کنیم، میزان مصرف به ۳۵ الی پنجاه گرم در مترمربع افزایش می یابد. نیترات آمونیوم می تواند به عنوان کود برای کاشت نشا استفاده شود. این گیاهان جوان را تقویت می کند، آن ها را با مواد مغذی لازم تامین می کند و آن ها را از بیماری های مختلف محافظت می کند. برای پرورش فلفل، خیار استفاده می شود. خربزه، و همچنین برای گوجه فرنگی، قبل از گلدهی، و بعد از تشکیل تورم میوه استفاده می شود.

نرمال لابو

نرمال لابو

به شیارهای کم عمق بین ردیف و ریختن دانه های نیترات آمونیوم، آنها را در زمین در سه دوم سانتی متر خاک می ریزند. خوراک تا یک بار، سه هفته پس از سبزشدن است. درختان میوه پانزده الی بیست گرم در متر مربع. نیترات خشک استفاده می شود برای تغذیه تنها یک بار، در اوایل فصل زمانی که برگ وجود دارد، و راه حل هستند دو تا سه بار در طول تابستان تغذیه، به ریشه. برای جذب دیگر مواد کمک میکند .راه حل در این نسبت تهیه شده استفاده بیست و پنج الی سی گرم است و باید در ده لیتر آب رقیق شود. بر خلاف بسیاری از کودهای معدنی، جذب نیترات آمونیوم دشوار نخواهد بود، و روند انتشار در حال حاضر در صفر درجه سانتیگراد شروع می شود آیا نیترات در نیترات آمونیوم وجود دارد. بله، این یک کود نیترات است. در میان طیف گسترده ای از ساکنان، اعتقاد بر این است که نیترات بسیار مضر هستند و در هنگام استفاده از کود معدنی برای کشت آن ها در محصولات کشاورزی ظاهر می شوند. و این درست است اما صد درصد نیست. همانطور که همیشه، کم آگاهی یک خطای توده ای ایجاد می کند. واقعیت این است که کودهای آلی مانند کود و کمپوست، که برای همه مشترک هستند، می توانند سبزیجات و میوه ها را با نیترات اشباع کنند. آن ها همچنین حاوی نیتروژنی هستند و به دلیل استفاده بیش از حد از آن ها، محصولات گیاهی قادر به پر کردن نیترات می شوند. بنابراین، هنگام استفاده از انواع کود و مواد معدنی و طبیعی، ضروری است که با میزان مصرف توصیه شده مطابقت داشته باشید. و به منظور اینکه نیترات در میوه ها، ریشه ها و انواع توت ها انباشته نمی شود، ضروری است که استفاده از هر کودهی اضافی دو هفته قبل از برداشت، متوقف شود ذخیره سازی، از آن جا که اصلی نیترات آمونیوم عنصر نیتروژن است، و سپس ذخیره سازی اشتباه آن را می توانید تبخیر، به طور قابل توجهی تضعیف خواص تغذیه ای از سموم گیاهی. هنگامی که رژیم درجه حرارت تغییر می کند، کود کریستال می شود، گرانول ها به سختی محلول می شوند. بنابراین، در حین ذخیره سازی لازم است که از تغییرات ناگهانی دما اطمینان حاصل شود. نمک آمونیوم اسید نیتریک خطرناک است. اگر شرایط ذخیره سازی توصیه شده در دستورالعمل های استفاده را رعایت نکنید، می تواند باعث آسیب زیاد شود. واقعیت این است که این کود مواد منفجره است. اگر دمای بالاتر از سی و دو درجه سانتی گراد باشد، ممکن است منفجر شود. بنابراین، در تابستان، آن را باید تحت سایبان، و یا در اتاق های سرد دارای تهویه مناسب نگهداری شود . نیترات آمونیوم، نمک آمونیوم اسید نیتریک. این کود ها آتشزا و مواد منفجره هستند در دمای بالاتر از سی و دو درجه سانتی گراد منفجر می شود. در این قسمت از مقاله کود نیترات آمونیوم در کشاورزی، قصد بررسی ویژگیهای ک.پ نیترات آمونیوم در کشاورزی را برای شما عزیزان داریم. نیترات آمونیوم، مانند سولفات ازت، حاوی نیتروژن در دو فرم است. یک فرم نیترات با سرعت بالا و یک فرم آرام آمونیوم. بنابراین، کود را می توان در کاشت بر روی خاک سرد و هم برای کودپاشی، آبیاری استفاده کرد.


وجود نیتروژن در قالب آمونیوم را عمل میکند و در دسترس بودن طولانی مدت از نیتروژن به گیاهان، که به ویژه برای محصولات با دوره پوشش گیاهی طولانی به عنوان مثال، گل کلم، شلغم، نخود، پیاز را تضمین می کند. نیترات بر روی انواع مختلف خاک در خاک اسید، معرفی نیترات آمونیوم و اسیدی شدن باعث یک بستر برای از بین بردن این اثرمیشود، و به انجام آهک خاک یا دولومیت آرد، و یا برای خنثی کود های معدنی میانجامد. در خاک، خنثی یا قلیایی از دلایل اشباع بالا (از خاک ها که دولت جذب های Ca۲ +، غلظت Mg۲ +، K + و Na +، NH۴ +)، تشکیل کلسیم و نیترات منیزیم و اسیدی شدن محلول خاک رخ می دهد. نیترات آمونیوم یا اوره، کدام بهتر است. اوره یا کربامید و نیترات آمونیوم دو کود نیتروژن از میزان کمی متفاوت از ماده فعال نیتروژن اوره به چهل و شش درصد، نیترات و سی و چهار درصد وزن اوره کمتر است. علاوه بر این، اوره حاوی نیتروژن در قالب آمید، نیترات، نصف نیترات، نیمه در آمید است. فرم آمید حدود یک هفته پس از مصرف آزاد می شود، اما طول می کشد، اما نیترات در تغذیه گیاه بلافاصله پس از مصرف قرار می گیرد. هر دو کود ها در همه نوع خاک استفاده می شود، اما اگر منطقه زمین بیش از حد مرطوب، ترجیحا اوره نیترات آمونیوم به عنوان نیتروژن از خاک بهتر است امن و کمتر با باران و برف شسته شده، به عنوان بخشی از نیترات نیترات آمونیوم، است که به سادگی از دست داده مخالف است. همچنین، اوره به کود برگی ترجیح داده شده است. در مقایسه با نیترات آمونیوم، برگ گیاهان کمتر می سوزد. هر کسی که در سایت خود کاشت سبزیجات و یا میوه ها را رشد می دهد، می داند که بسیار مفید است که محصولی پر از کودهای بدون کودهای نیتروژن تولید کند. نیتروژن این مهم ترین جزو تغذیه ای برای همه فرهنگ ها، لازم است برای توسعه سریع نهال در بهار، و همچنین به ایجاد یک توده برگ سرسبز است. با کمبود نیتروژن، گیاهان ضعیف هستند، به آرامی رشد می کنند و اغلب بیمار می شوند. استفاده از کود نیتروژن ساده ترین، سریع ترین و موثر ترین راه برای پر کردن کمبود این عنصر است. بنابراین، در ادامه کارشناسان نرمال در مورد نوع کود نیتروژن، تفاوت های آن ها، و همچنین مزایا و معایب اصلی استفاده از آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نرمال لابو
نرمال لابو

تفاوت بین اوره و نیترات آمونیوم چیست؟و کدام بهتر است. نیترات آمونیوم و اوره هر دو کودهای نیتروژن هستند، اما بین آن ها اختلاف قابل توجهی وجود دارد. اول، آن ها درصد متفاوتی از نیتروژن را در ترکیب دارند. چهل و شش درصد نیتروژن در اوره و حداکثر سی و پنج درصد در نیترات. اوره می تواند نه تنها به عنوان یک پانسمان رادیکال بالا، بلکه همچنین در دوره رویشی گیاهان معرفی شود، در حالی که نیترات آمونیوم تنها به خاک وارد می شود. اوره، در مقایسه با نیترات آمونیوم، یک کود مضرتر است. اما تفاوت اصلی این است نیترو در اصل این ترکیب معدنی، و اوره ارگانیک. این گیاه با کمک سیستم ریشه تنها با ترکیبات معدنی تغذیه می شود و از طریق برگ های معدنی، ارگانیک، اما کمتر آلی است. اوره قبل از شروع فعالیت فعال، باید طول بکشد، اما تأثیر تغذیه ای آن طولانی تر می شود. با این حال، این به این معنی نیست که اوره از نیترات آمونیوم متفاوت است. نیترات آمونیوم بر اسیدیته خاک تاثیر می گذارد، در مقایسه با اوره. بنابراین، برای استفاده در خاک های اسیدی، و همچنین برای گیاهان و گل ها که افزایش اسیدیته تحمل نمی کند، اوره بسیار موثر است. با توجه به محتوای دو نوع نیتروژن در نیترات آمونیوم آمونیاک و نیترات، کارایی پوشش پودر در خاک های مختلف افزایش می یابد. نیترات آمونیوم بسیار انفجاری است و نیاز به شرایط ذخیره سازی و حمل و نقل ویژه دارد. اوره فقط برای بیش از رطوبت حساس است. مزایا و معایب استفاده از نیترات آمونیوم در کشور در میان مزایای نیترات آمونیوم موارد زیر است. از نظر صرفه جویی، نیترات برای باغ سود آور تر است، این ارزان ترین کود است، و مصرف آن یک کیلوگرم به ازای هر صد متر مربع است. متر نیترات آمونیوم را می توان از اوایل بهار تا اواخر پاییز استفاده کرد. و این یکی از ویژگی های مهم است. گلوله های آن سوختن برف، که به شما اجازه می دهد کود را در برف بپوشید، بدون ترس از کوره یخ و یا پوشش ضخیم برف. یکی دیگر از کیفیت مثبت نیترات آمونیوم توانایی عمل در خاک سرد. انگور، بوته ها، سبزیجات چند ساله و درختان با نیترات آمونیوم حتی در خاک یخ زده، آب بندی می شوند. در این زمان خاک، اگر چه خواب، اما در حال حاضر تجربه گرسنگی نیتروژن کودهای آلی با خاک یخ زده قادر به مقابله نیستند، زیرا آن ها شروع به فعالیت می کنند زمانی که خاک به اندازه کافی گرم می شود. اما نیترات در چنین شرایطی خوب عمل می کند. به رغم جهانی بودن و کارآیی نیترات آمونیوم، این کود همچنین دارای جنبه های منفی است، مثلا آن برای خاک های اسیدی غیرقانونی است.


مواد مغذی باید به دقت وارد شوند به طوری که آمونیاک آزاد شده به نهال آسیب نمی رساند. به تازگی، به دلیل افزایش انفجار آن، نیترات آمونیوم را خریداری کرده است. به ویژه آن مربوط به باغبانان است، که کود را در مقادیر زیادی بیش از صد کیلوگرم به دست می آورند. این واقعیت، و همچنین مشکلات حمل و نقل و ذخیره سازی، نیترات را برای باغبان راحت تر و مشکل تر می کند. جوانب مثبت و منفی استفاده از اوره اکنون همه ی جوانب مثبت و منفی برای اوره را در نظر بگیرید. در میان مزایا، می توان به این نکته اشاره کرد که نیتروژن اوره به راحتی و به سرعت توسط فرهنگ ها جذب می شود. عامل بعدی این است که توانایی انجام پوشیدن کف پوش موثر، این تنها کود است که به سوختگی گیاهان منجر نمی شود. اوره در تمام خاک ها بسیار مؤثر است، صرف نظر از این که آیا آن ها اسیدی یا نور هستند یا نه که نیترات آمونیوم را نمی توان گفت. کاربامید کارایی خوبی در خاک های آبی دارد. راحتی بدون تردید این است که اوره را می توان به روش های مختلفی انجام داد: برگ و ریشه ای و در زمان های مختلف. معایب استفاده از کاربامید این است که برای شروع عمل نیاز به زمان بیشتری دارد. این بدان معنی است که به سرعت حذف علائم کمبود نیتروژن در گیاهان، مناسب نیست. همچنین کاربید به شرایط ذخیره سازی حساس است از رطوبت می ترسد. با این حال، در مقایسه با پیچیدگی ذخیره سازی نیترات آمونیوم، اوره کم کم کم می آورد. هنگامی که دانه ها با غلظت زیادی تماس می گیرند، خطر کاهش جوانه زنی نهال امکان پذیر است. اما همه چیز بستگی به سیستم ریشه گیاهان دارد. با ریزوم های توسعه یافته، آسیب ناچیز است و در حضور تنها یک ریشه ریشه، مانند یک چغندر، گیاه به طور کامل می میرد. کاربامید بر روی خاک یخ زده و سرد کار نمی کند، بنابراین برای تغذیه زود هنگام بهار موثر نیست. بنابراین، با تجزیه و تحلیل تمام مزایا و معایب، انتخاب کنید که چه بهتر برای بارور شدن در بهار نیترات آمونیوم یا اوره، باید بر اساس اهداف. این همه به هدف شما در هنگام برنامه ریزی برای معرفی کودها بستگی دارد: برای سرعت بخشیدن به رشد گیاهان و توده های چوب سخت و یا برای بهبود کیفیت و اندازه میوه. برای سرعت بخشیدن به رشد در رشد، بهتر است از نیترات آمونیوم استفاده کنید و کیفیت و اندازه اوره اوره را افزایش دهید. آیا این مقاله مفید بود؟ بله خیر هر شهروند با تجربه تابستانی با چنین داروئی بسیار موثر مانند نیترات آمونیوم آشناست. در مورد این ماده نشان می دهد، چقدر مفید است و چگونه می توان کشت مختلف با نیترات آمونیوم، در مقاله ما بخوانید. این کود نیتروژنی معدنی به شکل گرانول سفید سفید زرد تا سه و نیم میلی متر قطر است که به راحتی در آب حل می شود.

نرمال لابو

نرمال لابو

اوره و نیترات آمونیوم یکسان هستند. مبتدی ها اغلب این دو کود را یکی میدانند و هر دو متعلق به گروه نیتروژن میدانند و فرق آن این است که با محتوای ماده فعال هستند: اوره چهل و شش درصد نیتروژن، نیترات آمونیوم سی و چهار درصد دشوار است برای پاسخ به این سوال، چه بهتر است اوره یا آمونیوم نیترات، اما، با توجه به استفاده باغبان با تجربه، در خاک های اسیدی شنی و لوم شنی اوره مناسب تر است. در مورد تفاوت بین اوره و نیترات آمونیوم، می توانیم اشاره ای نکنیم که کاربامید برای پوشیدن سموم ریشه و کف پوش استفاده می شود، بدون اینکه ترس از سوختن گیاهان باشد. نیترات آمونیوم به سرعت و قدرتمندی عمل می کند، اما باید با دقت کار کرد تا از آسیب رساندن به گیاهان جلوگیری شود و برای تغذیه برگی (محلول پاشی)این آماده سازی مناسب نیستکدام محصول با نیترات آمونیوم تغذیه می شود. نیترات آمونیوم برای کاشت نشا استفاده می شود، در حال رشد محصولات در زمین های باز و بسته است. نیترات آمونیوم نیز می تواند در طول رشد گیاه فعال استفاده شود. نیترات آمونیوم برای گوجه فرنگی تغذیه نشاها با نیترات آمونیوم باعث افزایش سلامتی نشاها و رشد آن ها می شود. کود نیترات آمونیوم برای خیار خیارها را می توان با نیترات آمونیوم همراه با کودهای دیگر تغذیه کرد اول ده گرم نیترات آمونیوم، ده گرم نمک پتاسیم و ده گرم سوپر فسفات برای ده لیتر آب. دوم در ابتدای گلدهی سی گرم نیترات آمونیوم، بیست گرم نیترات پتاسیم و چهل گرم سوپر فسفات در هر ده لیتر آب. نیترات آمونیوم برای سیب زمینی با در بهار، اندازه گیری لازم برای تغذیه کامل این محصول است. قبل از کاشت، خاک در نرخ یک متر حفر را مخلوط کود بیست گرم نیترات آمونیوم و بیست گرم سولفات پتاسیم می توان آن ها را به خاک با رنگ سبز کودهای تعمیر با هم. کود دهی مفید و بینابولو با همان مخلوط یا محلول نیترات آمونیوم بیست گرم گرانول برای هر ده لیتر آب قبل از اولین قاعدگی. خاک کمی از بین رفته است و پس از لقاح بسیار آبیاری می شود. نیترات آمونیوم برای توت فرنگی در سال اول پس از کاشت، توت فرنگی برای جلوگیری از بیش از حد نیتروژن نیترات آمونیوم بارور نمی شود. در سال دوم، توت فرنگی با سرعت ده گرم به ازای هر یک متر مربع تغذیه می شود، گرانول ها به شیارهای ده سانتی متر عمیق، ردیف ساخته شده و با زمین پوشیده می شوند. در سال سوم، یک مخلوط معرفی می شود: پانزده گرم نیترات آمونیوم، ده گرم کلرید پتاسیم، ده گرم سوپر فسفات در هر یک متر مربع. نیترات آمونیوم برای پیاز هنگام کاشت نشا در خاک، یک مخلوط کود را اعمال کنید هفت گرم نیترات آمونیوم، پنج گرم کلرید پتاسیم و هفت گرم سوپر فسفات در هر متر مربع در آینده، در طول فصل دو بار کود نیترات آمونیوم به کار می رود. در قسمت بعدی این مقاله کارشناسان نرمال لابو برای شما عزیزان دلایل استقاده از کود نیتررات آمونیوم در کشاورزی را توضیح خواهند داد. 


دلایل استفاده از کود نیترات آمونیوم در کشاورزی

در این قسمت از مقاله کود نیترات آمونیوم در کشاورزی قصد بررسی تخصصی دلایل استفاده از کود نیترات آمونیوم در کشاورزی برای شما کاربران عزیز سایت نرمال لایو داریم. در قسمت اول توضیحاتی ابتدایی خدمت شما خواهیم داد. کود نیترات آمونیوم و چرایی آن انتخاب ارجح کشاورزان اروپایی است. چگونه می توان کود دهی نیترات آمونیوم را بهینه کرد و با بهبود ساختار خاک و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ترکیب کرد. کود نیترات آمونیوم دانه ای و نیترات کلسیم آمونیوم تولید شده توسط گیاهان تیسنکروپ راه حل است. کود های نیترات آمونیوم بسیار کارآمد هستند و نسبت به سایر کودها گازهای گلخانه ای کمتری تولید می کنند. نیمی از نیتروژن موجود در کود نیترات آمونیوم نیتروژن سریع رهش است که بلافاصله در دسترس گیاهان قرار می گیرد. نیمی دیگر نیتروژن آهسته رهش برای ایجاد تعادل موثر در تغذیه گیاه است. نیترات کلسیم آمونیوم محبوب ترین کود نیتروژن مستقیم در اروپا است. نیترات کلسیم آمونیوم کودی با محتوای نیتروژن بیست و پنج تا بیست و هشت درصد است. کود کن تطبیق پذیری بالایی دارد زیرا می توان از آن برای تامین نیتروژن برای پیشبرد رشد هر گیاهی استفاده کرد. این کاملا برای خاک اسیدی اروپا و شرایط آب و هوای سردتر مناسب است، به همین دلیل است که منبع مورد علاقه کشاورزان اروپایی برای تغذیه گیاه است. ردپای کربن کود کن به ازای هر کیلوگرم محصول و به ازای هر کیلوگرم نیتروژن تحویلی به خاک در میان کمترین میزان کودهای دیگر است. این روشی است که به تولیدکنندگان کمک می ‌کند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند و آن ها را قادر می ‌سازد تا قوانین و سیاست‌ های زیست ‌محیطی را رعایت کنند. فواید کلسیم، کلسیم فواید زیادی برای گیاه و همچنین خاک دارد. اندازه گیاه را افزایش می دهد و آن ها را از ایجاد برگ ها و جوانه های تغییر شکل یافته محافظت می کند. علاوه بر این، به کشاورزان در حفاظت از خاک های خود کمک می کند، زیرا کلسیم یک تنظیم کننده موثر پی هاچ خاک و تقویت کننده حیات خاک است. در نرمال لابو ما چندین دهه تجربه در زمینه کودهای شیمیایی داریم. ما فناوری هایی را برای تولید طیف وسیعی از کودها ارائه می کنیم. کود های نیتروژن مانند اوره، نیترات آمونیوم، نیترات آمونیوم کلسیم، نیترات آمونیوم اوره و سولفات آمونیوم و همچنین کودهای فسفاته مانند مونو و دی آمونیوم فسفات و طیف کاملی از کودهای مرکب دیگر با ترکیب اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم تولید کود دانه ای AN و CAN بر اساس فرآیند خنثی سازی خلا و فرآیند دانه بندی است. محلول AN با خنثی کردن آمونیاک با اسید نیتریک در شرایط ایمن و قابل اطمینان تولید می شود. نکته کلیدی عملکرد بخش خنثی سازی و تبخیر تحت خلاء جزئی در دمای عملیاتی بسیار کمتر از دمای تجزیه است.

نرمال لابو

نرمال لابو

بنابراین هیچ آئروسل یا محصول تجزیه تولید نمی شود. سیستم قبل از وقوع هر گونه موقعیت ناایمن، کارخانه را در وضعیت ایمن قرار می دهد. در نتیجه، مذاب ای ان برای تولید محصول نهایی وارد واحد دانه بندی می شود. نتیجه گرانول های جامد است. گرانول های نیترات آمونیوم و نیترات آمونیوم کلسیم به دلیل تعادل هوشمند نیتروژن منبع استثنایی نیتروژن هستند. علاوه بر فواید کوددهی، برای خاک و محیط زیست نیز مفید است. با توجه به آلاینده های کم تولید، به تولیدکنندگان کمک می کند تا انتشارات خود را کاهش دهند و مقررات زیست محیطی را رعایت کنند. دلایل استفاده از کود نیترات آمونیوم در کشاورزی، کود نیترات آمونیوم اولین کود نیتروژن جامد بود که در مقیاس وسیع تولید شد اما محبوبیت آن در سال های اخیر کاهش یافته است. کود نیترات آمونیوم یک منبع نیتروژن معمولی است زیرا حاوی نیترات و آمونیوم است و حاوی مقادیر نسبتا بالایی مواد مغذی است. تولید گسترده کود نیترات آمونیوم از اواسط قرن بیستم آغاز شد هنگامی که در جنگ برای تولید مهمات مورد استفاده قرار گرفت. پس از پایان جنگ جهانی دوم ، نیترات آمونیوم به عنوان یک کود تجاری در دسترس قرار گرفت. تولید نیترات آمونیوم نسبتا ساده است و از واکنش گاز آمونیاک با اسید نیتریک تولید می شود. کود نیترات آمونیوم یکی از کودهای شیمیایی ارزان‌ قیمت مورد استفاده در کشاورزی است که کشاورزان برای نیتراته کردن خاک زمین‌های زراعی از آن استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که استفاده آسان و محتوای زیاد مواد مغذی در نیترات آمونیوم آنرا به عنوان یک کود محبوب ازته تبدیل کرده است. بخش نیترات این کود می تواند در شرایط مرطوب فراتر از منطقه ریشه حرکت کند. همچنین نیترات می تواند در شرایط بسیار مرطوب به گاز اکسید نیتروژن تبدیل شود و قسمت آمونیومی این کود تا زمانی که با اکسیداسیون به نیترات تبدیل نشود ضرر قابل توجهی برای محصولات نخواهد داشت. مدیریت کاربرد کود نیترات آمونیوم، نیترات آمونیوم به دلیل کارایی زراعی و محتوای نسبتا زیاد مواد مغذی یک کود ازته محبوب است. این ترکیب در خاک بسیار محلول است و نیترات به راحتی توسط محصولات کشاورزی برداشت می شود. بخش آمونیوم آن نیز یک منبع تأخیری برای تامین نیتروژن در گیاهان است. این کود غالبا در فصل کوددهی با توجه به نیاز محصولات استفاده می شود و به دلیل چگالی بالایی که دارد می تواند به طور مساوی در مسافت های گسترده پخش شود. پخش آن بر روی خاک تا سی و شش متر هنگام استفاده از اشکال با کیفیت به صورت گرانول های بزرگ یا سایز متوسط امکان پذیر است. استفاده از نیترات آمونیوم نیازی به شیوه های مدیریت خاص ندارد اما همیشه باید در جهت به حداقل رساندن از دست رفتن مواد مغذی در محیط زیست تلاش کرد. نیترات آمونیوم علاوه بر مفید بودن به عنوان کود در برخی از زمینه های صنعتی و ساختمانی نیز به کار می رود.

برای خرید مواد شیمیایی

این ترکیب شیمیایی به عنوان مواد منفجره در فعالیت های تخریب و کار معادن کاربرد دارد. بهتر است بدانید، گرانول های این ترکیب بسیار متخلخل هستند و می توانند مقادیر زیادی آب یا نفت را در میدان های حفاری جذب کند. بنابراین قرار گرفتن آنها در معرض آتش سوزی باعث انفجار طولانی ، پایدار و بزرگی خواهد شد. البته در اکثر موارد ، این ترکیب بسیار پایدار است و فقط در شرایط خاص می تواند به مواد منفجره تبدیل شود. استفاده به عنوان ماده نگهدارنده مواد غذایی زمینه دیگری است که از نیترات آمونیوم استفاده می شود. این ترکیب هنگامی که در آب حل می شود می تواند خیلی سریع دمای آن را دو یا سه درجه سانتی گراد کاهش دهد. مسئله دیگری که باید به آن توجه کرد این است که زمانی این کود را استفاده کنید که ریشه گیاه حداقل به عمق نسبی خاک رسیده باشد یعنی تقریباً یک ماه از کاشت گیاه گذشته باشد. علاوه بر این بهتر است این کود در حجم کم و صورت دوره‌ای و منظم مورد استفاده قرار بگیرد تا نتایج بهتری ارائه دهد. توجه کنید که بهتر است کود خیلی نزدیک ریشه گیاه نباشد و یا بطور مستقیم روی ریشه‌ های بیرون زده گیاه ریخته نشود چون در این صورت باعث خشک شدن گیاه خواهد شد. مزایا و معایب کود نیترات آمونیوم، با این که نیترات آمونیوم یک منبع غنی از نیتروژن است و کاربرد گسترده‌ ای در کشاورزی دارد اما استفاده بیش از حد از آن باعث آلودگی آب‌ ها می شود. علاوه بر این تغذیه بیش از حد محصولات کشاورزی با این کود ممکن است برای سلامتی انسان زیان ‌آور باشد. از طرفی این کود به دلیل ارزان بودن، به ‌راحتی در بازار قابل دسترسی است به همین دلیل امکان استفاده زیاد از آن به راحتی فراهم است. توجه داشته باشید که در استفاده از کود شیمیایی نیتراته نباید زیاده روی کرد چون باعث اسیدی شدن خاک و از بین رفتن گیاهان شده و حاصل خیزی خاک را کاهش می دهد. حاصلخیزی خاک و ضرورت استفاده از کود سولفات آمونیوم، بیش از پنجاه و پنج درصد افزایش تولیدات کشاورزی، مرهون مصرف کودهای شیمیایی است. یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین کود های شیمیایی فراهم کننده کود سولفات آمونیوم است. نیتروژن از جمله عناصر غذایی پرمصرف برای همه محصولات کشاورزی می‌ باشد. و تامین آن بدون مصرف انواع کودهای شیمیایی محتوی این عنصر غیرممکن است. به ویژه در مناطق خشک و نیمه ‌خشک که میانگین درصد کربن آلی خاک های کشاورزی کمتر از یک درصد می‌باشد، مصرف کودهای شیمیایی محتوی نیتروژن، ضرورتی انکارناپذیر است. سی تا پنجاه درصد از عملکرد مزارع و باغ‌ ها به مصرف مواد کودی وابسته است. برای مدیریت درست حاصلخیزی خاک، ضروری است تا ارزیابی درستی از وضعیت حاصلخیزی خاک داشته باشیم. مدیریت مؤثر حاصلخیزی خاک کلیدی برای کشاورزی پایدار می‌باشد.

نرمال لابو

تحقیقات حاصلخیزی خاک و مدیریت عمدتا با عناصر غذایی ضروری گیاه، مقادیر آن ها قابلیت دسترسی آن ها برای گیاهان، واکنش های شیمیایی این عناصر در خاک، مکانیزم‌های کاهش مواد، فرایندهای مؤثر برکاهش یا عدم قابلیت دسترسی آن ها برای گیاهان و روش‌های تجدید و قابلیت دسترسی مجدد آن ها در خاک مرتبط می باشد. در این بین نیتروژن با آن که فراوان‌ترین عنصر تشکیل دهنده اتمسفر است اما مهم‌ ترین عامل محدودکننده تولیدات کشاورزی در کره زمین می باشد. لذا مصرف کودهای شیمیایی محتوی نیتروژن از جمله کلیدهای پایداری تولیدات محصولات کشاورزی و تضمین امنیت غذایی مردم جهان می باشد. تغذیه گیاهان از آمونیوم در مقایسه با نیترات، از لحاظ تئوری یون آمونیوم که فرم غالب نیتروژن در ساختار کود سولفات آمونیوم می‌باشد، فرم ترجیحی جذب نیتروژن توسط گیاهان می‌باشد. زیرا لازم نیست قبل از اینکه جزئی از ترکیبات آلی ساخته شده در گیاه شود، احیاگردد. در بیشتر خاک های دارای زهکشی مناسب، اکسایش آمونیوم به نیترات به سرعت انجام می شود. بنابراین بیشتر گیاهانی که در خاک ‌های با شرایط زهکشی مناسب رشد می کنند، نیتروژن را به شکل نیترات جذب می کنند. در سال های اخیر توجه به تغذیه گیاهان با کودهای نیتروژنی محتوی آمونیوم بویژه کود سولفات آمونیوم در مقایسه با مواد کودی نیتراتی افزایش یافته است. اما نتیجه تحقیقات نشاندهنده رشد بهتر گیاهان و عملکرد بیشتر آن ها با مخلوطی از آمونیوم و نیترات نسبت به حالتی که فقط یکی از آن ها استفاده گردد، می ‌باشد. بنابراین برای رشد محصولات بر روی خاک ‌های با زهکش خوب، دسترسی به مخلوطی از آمونیوم و نیترات به عنوان منبع نیتروژنی مطلوب به نظر می رسد. اما برخی از گونه های دیگر مانند برنج که در شرایط خاکهای غرقاب رشد می‌کنند، باید با مواد کودی محتوی یون آمونیوم مانند کود سولفات آمونیوم تغذیه شوند. چرا که یون نیترات در شرایط غرقاب پایدار نیست و تحت شرایط غرقابی از طریق فرایند نیترات زدایی تلف می شود. ضرورت مصرف کودهای نیتروژنه در بخش کشاورزی، بین قدرت رویشی گیاه و مقدار نیتروژن رابطه مستقیمی وجود دارد. نیتروژن بیش از حد روی برخی فاکتورهای محصول تولیدی مانند رنگ، سفتی، و کیفیت میوه اثر سوء می‌گذارد. به منظور بدست آوردن بهترین نتیجه در مصرف کودهای نیتروژنی بایستی عوامل مختلف مؤثر در این مسئله را در نظر بگیریم. برای مثال مصرف سالانه نیتروژن توسط یک پایه بارور سیب، نزدیک به صد و دوازده کیلوگرم در هکتار در سال می ‌باشد. در حالی که این مقدار برای درختان هلو دویست و چهارده کیلوگرم در هکتار در سال می‌باشد. از این مقدار نیتروژن بین پانزده الی بیست کیلوگرم توسط محصول یا میوه سیب و بین سی تا سی و پنج کیلوگرم توسط میوه هلو از خاک خارج می شود. و بقیه نیتروژن برای رشد و نمو برگها و شاخه ها مصرف می شود. امیدواریم تا به اینجای مقاله کود نیترات آمونیوم در کشاورزی توانسته باشیم پاسخ تمام سوالات شما عزیزان را داده باشیم. در ادامه چگونگی استفاده از کود نیترات در کشاورزی را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

نرمال لابو

نرمال لابو

چگونگی استفاده از کود نیترات در کشاورزی

در این قسمت از مقاله قصد توضیحاتی در مورد چگونگی استفاده از کود نیترات در کشاورزی را داریم. پس در ادامه با ما همراه باشید. در ابتدا لازم است که روش استفاده از کودهای شیمیایی را برای شما عزیزان شرح دهیم. روش های مصرف کود شیمیایی یکی از فاکتورهای موثر در افزایش کارایی کودها می باشد. عناصر غذایی موجود در کودهای به روش های مختلف همچون پخش در خاک، برگ پاشی و کود آبیاری در اختیار گیاهان گذاشته می شود. هرچند تلاش می شود که عناصر غذایی در توده خاک یکنواخت توزیع شود ولی در عمل چنین نبوده و غلظت آنها می تواند در نقطه از خاک متفاوت باشد. بدین ترتیب انتخاب درست یکی از روش های مصرف کود شیمیایی برای یکسان کردن غلظت عناصر غذایی در محلول خاک به منظور دستیابی به عملکرد بهینه و افزایش بازده آن ها ضروری است. خاک های زیرین از لحاظ حاصلخیزی بسیار فقیرتر از خاک های سطحی هستند. بنابراین بهتر است کودهای شیمیایی در ناحیه ریشه جایگذاری شوند. اثری که جایگذاری کود بر بازدهی جذب عناصر دارد به عوامل زیر بستگی دارد، خاک، شرایط اقلیمی، نوع گیاه، یکی از جنبه های مهم در مصرف کود های شیمیایی دانستن زمان کاربرد است. این امر به زمان نیاز محصول و تحرک ماده غذایی که به خاک اضافه می شود بستگی دارد. زمان مصرف کود های NPK، کود فسفر و پتاسیمی که به دشواری از خاک های با بافت متوسط تا سنگین آب شویی می شوند. در زمان قبل از کشت و یا همزمان با کشت قابل مصرف می باشند. کودهای نیتروژنه به دلیل پویایی و حلالیت بالا مستعد آبشویی می باشند بنابراین زمان مصرف این کود ها بسیار مهم و حیاتی بوده و حتما بایستی زمان مصرف مطابق با رشد گیاه باشد. مصرف کودهای پتاسیمی به دلیل حلالیت و تحرک نسبتا زیاد بهتر است مصرف پنجاه درصد نیاز پتاسیمی گیاه به صورت سولفات پتاسیم قبل از کشت ولی پنجاه درصد بقیه از کلرو و یا نیترات پتاسیم استفاده شود. مصرف این دو کود به دلیل حلالیت و تحرک بالا به صورت سرک همزمان با رشد گیاه به ویژه در خاک های با بافت سبک توصیه می شود. زمان مصرف بقیه کودها نیز با توجه به درصد حلالیت، پویایی آن ها و نیز خصوصیات فیزیک و شیمیایی خاک و ترکیبات کود متفاوت خواهد بود مثلا مصرف گوگرد، کود سولفات آهن ، روی، منگنز و مس قبل از کاشت به صورت عمقی ولی سولفات منیزیم، اسید بوریک و کلاته های آهن، روی و منگنز به صورت سرک و یا همراه با آّب آبیاری توصیه می شود.


نیترات پتاسیم یک منبع محلول از دو ماده مغذی اساسی برای گیاهان است. کاربرد KNO₃ در خاک قبل از فصل رشد یا به عنوان یک مکمل در طول فصل رشد انجام می شود. برای تحریک فرآیند های فیزیولوژیکی یا غلبه بر کمبودهای مواد مغذی، گاهی محلول رقیق شده این کود روی شاخ و برگ گیاهان پاشیده می شود. کود نیترات پتاسیم با دارا بودن دو عنصر نیتروژن و پتاسیم یک کود ارزشمند برای گیاهان است. نیتروژن در گیاهان برای سنتز اسید های آمینه و پروتئین ها مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان جزئی از ساختار کلروفیل کمبود آن باعث کاهش رشد و تغییر رنگ برگ گیاه می شود. اگر چه نیتروژن به مقدار زیادی در هوا وجود دارد اما گیاهان قادر به استفاده از آن نیستند و این عنصر برای جذب در گیاه باید توسط باکتری های موجود در خاک به شکل قابل جذب یعنی نیترات و آمونیوم تبدیل شوند. پتاسیم هم یکی از عناصر ضروری برای بهبود کیفیت رشد گیاهان، افزایش رشد ریشه و بهبود فتوسنتز است. پرورش دهندگان از کود نیترات پتاسیم به خصوص در شرایطی که یک منبع مغذی کاملا محلول و بدون کلر مورد نیاز است ، استفاده می کنند. در چنین خاک هایی ، تمام N بلافاصله برای جذب گیاه به عنوان نیترات در دسترس است و نیازی به اقدام میکروبی اضافی و تبدیل در خاک نیست. برای برخی از محصولات زراعی و باغی با ارزش بالا که ترجیح می دهند از یک منبع تغذیه ای مبتنی بر نیترات در تلاش برای تقویت عملکرد و کیفیت استفاده کنند نیترات پتاسیم بهترین گزینه است. این کود حاوی مقدار نسبتا بالایی از K با نسبت N به K تقریباً یک به سه است. بسیاری از محصولات نیاز زیادی به پتاسیم دارند و معمولا مقدار بیشتری K را نسبت به N از کود بکار رفته ، برداشت کنند. استفاده از محلول رقیق شده نیترات پتاسیم بر روی شاخ و برگ در طول رشد میوه برای برخی محصولات زراعی سودمند است زیرا این مرحله از رشد اغلب با تقاضای زیاد K در زمان کاهش فعالیت ریشه و جذب مواد مغذی همزمان است. نیترات پتاسیم معمولا برای تولید گیاهان گلخانه ای و کشت هیدروپونیک نیز استفاده می شود. هر دو عنصر پتاسیم و نیتروژن توسط گیاهان برای حمایت از کیفیت برداشت، تشکیل پروتئین، مقاومت در برابر بیماری و راندمان مصرف آب مورد نیاز هستند.

نرمال لابو

بنابراین برای حمایت از رشد سالم گیاهان، کشاورزان غالباً در طول فصل رشد ، KNO₃ را در خاک یا از طریق سیستم آبیاری استفاده می کنند. حلالیت نسبتا زیاد KNO₃ در شرایط آب و هوایی گرم امکان تولید محلول غلیظ تری از کودهای K معمولی را فراهم می آورد. با این حال ، کشاورزان برای جلوگیری از حرکت نیترات در زیر ناحیه ریشه باید آب را به دقت مدیریت کنند. این کود را می توان برای گل ها ، انواع سبزیجات ، توت فرنگی ، کشت های بدون خاک ، تنباکو ، سیب زمینی ، درختان میوه ، انگور ، مرکبات ، آناناس ، پنبه ، موز ، انبه ، زیتون ، باغ های خانگی ، چمنزارها مورد استفاده قرار داد. عناصر موجود در کود نیترات پتاسیم اثرات مثبت بی شماری از جمله افزایش رشد ریشه ، بهبود مقاومت در برابر خشکی ، کاهش اتلاف آب و پژمردگی ، افزایش سرسختی در زمستان و بهبود مقاومت در برابر آفات گیاهی و بیماری ها را فراهم می کند. این اثرات منجر به پیشرفت های مختلف در کیفیت محصول می شود که به صورتی که در ادامه منعکس خواهد شد. میزان پروتئین را در گیاهان افزایش می دهد. محتوای نشاسته در غلات و غده ها افزایش می یابد. ویتامین C و محتوای جامد محلول را افزایش می دهد. رنگ و طعم میوه را بهبود می بخشد. اندازه میوه را بهبود بخشید. ضخامت پوست را افزایش می دهد. اختلالات فیزیولوژیکی را کاهش می دهد. کیفیت ذخیره و حمل و نقل را افزایش می دهد. عمر مفید محصول را افزایش می دهد. زمان و مقدار مصرف کود نیترات پتاسیم، پتاسیم نیترات یک کود کاملا محلول در آب است که می تواند به عنوان کود آبیاری، مصرف خاکی و محلول پاشی مورد استفاده قرار بگیرد. مصرف خاکی، به میزان پنجاه تا صد و پنجاه کیلوگرم در هکتار در زمان کاشت استفاده می شود. کود آبیاری و سرکه، به میزان بیست و پنج تا پنجاه کیلوگرم در هکتار در دو تا سه نوبت در طول فصل رشد محصولات استفاده می شود. محلول پاشی، به میزان دو تا ۵ کیلوگرم در هزار لیتر آب حل شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

نرمال لابو

نرمال لابو
سخن پایانی

در ابتدا لازم است که توضیحاتی را در مورد نسبت آمونیوم به نیترات و نقش آن در حاصلخیزی را خدمت شما عزیزان بدهیم. نسبت آمونیوم به نیترات و نقش آن در حاصلخیزی، نیتروژن واحد سازنده‌ی آمینواسیدها، پروتئین‎ ها و کلروفیل است. گیاهان نیتروژن را به ‎صورت نیترات یا آمونیوم جذب می‎ کنند. بر همین اساس نیتروژن جذب شده شامل ترکیبی از نیترات و آمونیوم است. نسبت صحیح آمونیوم و نیترات اهمیت زیادی دارد و این نسبت بر گیاهان و خاک محیط کشت تاثیر می ‎گذارد. هرکدام از گونه ‎های گیاهی برای جذب بهینه‌ مواد و رشد بهتر خود به نسبت‎ های متفاوت آمونیوم به نیترات نیاز دارند. نسبت صحیح آمونیوم به نیترات براساس دما، مرحله‌ی رشد، پی هاچ منطقه‌ ریشه و ویژگی‎ های خاک متغیر است. تأثیر دما روی متابولیسم نیتروژن، در ابتدا باید به روش‌ های مختلف متابولیزه‌ این دو ماده‌ی مغذی پی ببریم. در مقایسه با متابولیسم نیترات، در متابولیسم آمونیوم اکسیژن بیشتری مصرف می ‌شود. آمونیوم در ریشه‏‌ ها، یعنی محل واکنش با قند ها، متابولیزم می ‌شود. این قند ها باید از محل تولید آن ها در برگ به سمت پایین گیاه یعنی ریشه ‎ها حرکت کنند. از طرف دیگر نیترات به سمت بالا یعنی برگ ‎ها حمل می ‎شود در برگ ‎ها نیترات به آمونیوم تبدیل می ‎شود. سپس آمونیوم با قند ها واکنش می ‎دهد. در دمای بالاتر تنفس گیاه افزایش می ‎یابد، مصرف قند ها سریع ‎تر می ‎شود و درنتیجه میزان قند موجود در ریشه برای متابولیسم آمونیوم کمتر می ‎شود. همزمان در دمای بالا انحلال‏پذیری اکسیژن در آب کاهش می ‎یابد و در نتیجه باعث کاهش میزان اکسیژن موجود می ‎شود. بنابراین عملا نتیجه می‎گیریم که بهتر است در دمای بالاتر نسبت آمونیوم به نیترات کمتری به کار رود. کاربرد آمونیوم در دمای پائین یک گزینه‌ی مناسب است زیرا اکسیژن و قند بیشتری در تراز ریشه ‎ها وجود دارد. علاوه بر این، به‎ دلیل این که انتقال نیترات تنها در دمای پائین انجام می ‎شود کود دهی بر مبنای نیترات رشد گیاه را به تاخیر خواهد انداخت. گونه ‌‏های گیاهی و مراحل رشد، همانطور که قبلا ثابت کردیم قند ها برای پیوستن به آمونیوم باید از برگ‎ ها به سمت ریشه ‎های گیاه حرکت کنند. در میوه‏‌ های درحال رشد و گیاهانی که غالب رشد آن ها در برگ‎ها است به‎عنوان مثال کلم، کاهو و اسفناج قند در نزدیکی محل تولید آن سریع ‎تر مصرف شده و میزان کمتری از قند به ریشه ‎ها منتقل می ‎شود.


بنابراین آمونیوم به‎ صورت بهینه متابولیز نمی ‎شود. پس بهتر است نسبت آمونیوم به نیترات مصرفی کمتر باشد. تأثیر نسبت آمونیوم به نیترات روی پی هاچناحیه‌ی اطراف ریشه، باید تعادل الکتریکی در سلول‌های ریشه‌ی گیاه حفظ شود. بنابراین با جذب هر یون مثبت در ریشه، یک یون مثبت از ریشه خارج می‎شود. برای یون ‎های منفی نیز چنین فرایند مشابهی اتفاق می ‎افتد. بنابراین گیاه با جذب آمونیوم یک پروتون در خاک رها می‎کند. افزایش غلظت پروتون در اطراف ریشه باعث کاهش پی هاچ در اطراف ریشه ‎ها می ‎شود. بر همین اساس گیاه با جذب نیترات، بیکربنات در خاک رها می‌کند و درنتیجه میزان پی هاچ در اطراف ریشه‎ها افزایش می‌یابد. تا این جا می‎توان نتیجه گرفت که جذب نیترات باعث افزایش پی هاچ در اطراف ریشه‌ها می‎شود در حالی که جذب آمونیوم منجر به کاهش پی هاچ می ‌شود. این پدیده بویژه در محیط کشت فاقد خاک اهمیت دارد. یعنی محیط کشتی که ریشه‎ها براحتی می‌توانند بر پی هاچ آن تأثیر بگذارند. زیرا حجم ریشه‌ها درمقایسه با حجم محیط کشت نسبتا بیشتر است. برای جلوگیری از تغییر سریع پی هاچ محیط کشت، باید نسبت آمونیوم به نیترات براساس رقم، دما و مرحله‌ی رشد گیاه متناسب باشد و این نسبت حفظ شود. باید توجه داشت که ممکن است تحت شرایطی خاص و دراثر فرایند نیتروژن‌گیری تبدیل آمونیوم به نیترات ازطریق باکتری موجود در خاک تغییراتپی هاچ مطابق با آنچه انتظار داریم نباشد. نیتروژن‎گیری فرایندی بسیار سریع است و آمونیوم افزوده ‌شده می‎ تواند به‏سرعت تغییر کند و به ‎عنوان نیترات جذب شود. در نتیجه پی هاچ ناحیه‌ی ریشه به‎جای کاهش یافتن افزایش می ‎یابد. تأثیر نسبت آمونیوم به نیترات روی جذ ب سایر مواد مغذی، آمونیوم نوعی کاتیون یون دارای بار مثبت است. بنابراین، آمونیوم برای جذب ازطریق ریشه با سایر کاتیون ‎ها رقابت می‎کند. یک کوددهی نامتعادل با محتوای آمونیوم بسیار بالا می ‎تواند منجر به کمبود کلسیم و منیزیم شود. در رقابت بین این کاتیون ‎ها جذب پتاسیم کمتر از سایرین بر گیاه اثر می‎ گذارد. همانطور که قبلا گفته‏ شد نسبت آمونیوم به نیترات می‎تواند باعث تغییر سطح پی هاچ در نزدیکی ریشه‎ ها شود. این تغییرات می ‌توانند بر انحلال ‌پذیری و در دسترس‌بودن سایر مواد مغذی تاثیر بگذارند.