advertise

کاربرد تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی

معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی

معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی
کار ایمن با مواد شیمیایی خطرناک، مستلزم استفاده مناسب از تجهیزات آزمایشگاهی است. تعمیر و نگهداری و بازرسی منظم تجهیزات آزمایشگاهی جزء ضروری این فعالیت است. بسیاری از حوادثی که در آزمایشگاه رخ می دهد را می توان به دلیل استفاده یا نگهداری نادرست از تجهیزات آزمایشگاهی دانست. شیوه هایی محتاطانه، برای جا به جایی تجهیزاتی که اغلب در آزمایشگاه ها استفاده می شود، الزامی است. بهترین کاربرد تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی، با رعایت نکات ایمنی مربوط به آن تجهیزات امکان پذیر است. رایج‌ ترین خطرات مرتبط با تجهیزات در آزمایشگاه‌ها از دستگاه‌ هایی است که، از دستگاه‌ های برقی برای کار با گازهای فشرده و دستگاه‌ هایی برای فشارها و دما های بالا یا پایین تغذیه می‌ شوند. سایر خطرات فیزیکی شامل تشعشعات الکترو مغناطیسی لیزر ها و دستگاه های تولید کننده فرکانس رادیویی است. خطرات ظاهراً معمولی مانند سیل ناشی از تجهیزات خنک‌کننده با آب، حوادث با تجهیزات چرخان و ماشین‌ ها یا ابزار های برش و حفاری، نویز شدید، لغزش، سقوط، بلند کردن و ارگونومی ضعیف بیشترین فراوانی تصادفات و صدمات آزمایشگاهی را تشکیل می‌ دهند. قابل درک است که آسیب به دست ها در آزمایشگاه بسیار رایج است. هنگام استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی برای محافظت در برابر سوختگی ها، بریدگی ها و سوراخ های الکتریکی، حرارتی و شیمیایی، باید دقت کرد که از دستکش های مناسب استفاده شود.

معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی - نرمال لابو

معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی - نرمال لابو

در ادامه ی این مقاله ی نرمال لابو، نحوه ی کار با دو نوع از دستگاه های عنوان شده در چند سطر قبل به حضورتان، عرض می شود
کار با تجهیزات آب خنک. استفاده از آب به عنوان خنک کننده در کندانسورهای آزمایشگاهی و سایر تجهیزات یک روش معمول است. اگر چه آب لوله کشی اغلب برای این اهداف استفاده می شود، اما باید از این عمل جلوگیری کرد. در بسیاری از مناطق، صرفه جویی در آب ضروری است و آب لوله کشی را نا مناسب می کند. علاوه بر این، احتمال وقوع سیل به شدت افزایش می یابد. دستگاه های چرخشی یخچالی ممکن است گران باشند، اما برای خنک کردن تجهیزات آزمایشگاهی برای صرفه جویی در آب و به حداقل رساندن تأثیر سیل ترجیح داده می شوند. برای جلوگیری از یخ زدن در کویل های تبرید، استفاده از مخلوط آب و اتیلن گلیکول به عنوان خنک کننده محتاطانه است. ریختن این مخلوط بسیار لغزنده است و برای جلوگیری از لغزش و افتادن باید کاملا تمیز شود. بیشتر سیل زمانی اتفاق می افتد که لوله تامین کننده آب کندانسور قطع شود. شیلنگ ها ممکن است در هنگام نوسان فشار آب ساختمان از بین بروند و باعث جریان نا منظم شوند، یا زمانی که مواد شلنگ در اثر استفاده طولانی مدت یا نا مناسب خراب شده اند، می توانند بشکنند. همچنین هنگامی که شیلنگ های خروجی از سینک از یک پالس جریان قوی به بیرون می پرند یا زهکشی سینک توسط تجمع مواد خارجی مسدود می شود، سیل ایجاد می شود. استفاده صحیح از گیره های شلنگ و نگهداری کل سیستم خنک کننده یا استفاده جایگزین از حمام خنک کننده قابل حمل با تغذیه مکش می تواند چنین مشکلاتی را حل کند. جدا کننده های قفل پلاستیکی می توانند باز کردن خطوط آب را بدون نیاز به باز کردن و بستن مجدد خطوط ایمن آسان کنند. برخی از قطع‌ کننده‌ های سریع همچنین دارای سوپاپ‌ های برگشتی هستند که در صورت قطع شدن، جریان را به داخل یا خارج از هر دو نیمه اتصال نمی‌ دهند. این ویژگی امکان قطع و وصل مجدد را با حداقل ریختن آب فراهم می کند. برای کاهش احتمال فشار بیش از حد اتصالات یا ظروف شیشه ای، نصب یک دستگاه کاهش فشار تهویه بر روی منبع آب را در نظر بگیرید. اینترلاک ها نیز موجود هستند که در صورت از دست دادن جریان مایع خنک کننده برق را قطع می کنند و برای عملیات های بدون مراقبت توصیه می شوند.


کار با تجهیزات آزمایشگاهی با نیروی برق. تجهیزات برقی به طور معمول برای عملیات آزمایشگاهی که نیاز به گرمایش، سرمایش، هم زدن یا اختلاط و پمپاژ دارند، استفاده می شود. تجهیزات الکتریکی موجود در آزمایشگاه شامل پمپ های سیال و خلاء، لیزر، منابع تغذیه، دستگاه های الکترو فورز و الکترو شیمیایی، تجهیزات اشعه ایکس، همزن ها، صفحات داغ، گوشته های گرمایشی، اجاق های مایکرو ویو و دستگاه های اولتراسونیک می باشد. باید به خطرات مکانیکی و الکتریکی ذاتی استفاده از این وسایل توجه کرد. الزامات ولتاژ بالا و توان بالا به طور فزاینده ای رایج است. بنابر این اقدامات محتاطانه برای دست زدن به این وسایل به طور فزاینده ای ضروری است. برق گرفتگی بزرگترین خطر الکتریکی است. اگر چه جریان نسبتاً کم ده میلی آمپر خطراتی را ایجاد می کند، هشتاد تا صد میلی آمپر می تواند کشنده باشد. علاوه بر این، در صورت استفاده نادرست، تجهیزات الکتریکی می توانند بخارات قابل اشتعال یا انفجاری را مشتعل کنند. بسیاری از خطرات را می توان با تعمیر و نگهداری مناسب منظم و درک روشن استفاده صحیح از دستگاه به حداقل رساند. قبل از شروع هر کاری، باید به همه پرسنل نشان داده شود و در مورد استفاده از تمام منابع برق و محل کلیدهای خاموش کننده اضطراری آموزش ببینند.

معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی - نرمال لابو

معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی - نرمال لابو

اقدامات احتیاطی
از مواد شیمیایی گرفته تا تجهیزات الکتریکی، آزمایشگاه‌ ها طیف وسیعی از خطرات ایمنی را دریافت می‌ کنند، به همین دلیل است که درک اهمیت ایمنی آزمایشگاه بسیار حیاتی است. اگر مشکلی پیش بیاید، بیشتر از زمان‌ بندی پروژه تحقیقاتی شما تحت تأثیر قرار می‌ گیرد. ممکن است تجهیزات آسیب ببینند، جریمه شوند و افراد تیم شما ممکن است مجروح شوند. از این رو است که تیم کارشناسی نرمال لابو به شما پیشنهاد می نماید که کاربرد تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی را برای رعایت بهتر نکات ایمنی فرا بگیرید. هنگام کار در آزمایشگاه، مهم است که با تجهیزات موجود در محل کار خود آشنا باشید، حتی اگر خودتان از آن استفاده نمی کنید. همچنین بسیار مهم است که مراقب کارهایی که سایر محققان، همکاران و همسالان در اطراف شما انجام می‌دهند، باشید. آشنایی با آزمایشگاهی که در آن کار می کنید و استفاده ی همیشگی از روش های ایمنی مناسب، می تواند به پیشگیری یا حذف خطرات کمک کند. پس بهتر است بدانید که در صورت بروز اشتباه، چه اقداماتی باید انجام دهید. آزمایشگاه‌ ها به گونه‌ ای طراحی شده‌ اند که ایمنی را در نظر داشته باشند، با این حال، حوادثی ممکن است اتفاق بیفتد، به همین دلیل است که بهتر است برای بدترین‌ ها آماده باشید.


دو مورد از حوادث آزمایشگاهی به این صورت می تواند رخ دهد
حوادث برق. در هر آزمایشگاهی، تعداد زیادی سیم برق در سر تا سر اتاق وجود دارد که باعث می شود همه وسایل الکترونیکی به طور موثر کار کنند. اگر چه برای کار کردن در کل آزمایشگاه به برق نیاز است، سیم ها در صورت عدم استفاده با دقت می توانند به یک خطر ایمنی تبدیل شوند. آتش‌سوزی می‌تواند رخ دهد، افراد می‌ توانند از بین بروند و روی سیم‌ ها بیفتند، یا تجهیزات الکتریکی در نتیجه اتصال الکتریکی معیوب از بین بروند. برای جلوگیری از وقوع هر یک از موارد فوق، روی سیم های برق، پریزها و نوار های برق سرمایه گذاری کنید. همچنین، سیم‌ ها را نزدیک منابع گرما نگذارید، از کشیدن سیم‌ ها روی زمین و نزدیک درب‌ ها خود داری کنید، از استفاده از سیم‌ های اتصال خود داری کنید و دو شاخه‌ های برق را به هم وصل نکنید.
ظروف شیشه ای. همه ما می دانیم، که شیشه شکننده است. به همین دلیل است که هنگام کار با ظروف شیشه ای در آزمایشگاه، مهم است که با احتیاط از آنها استفاده کنید و همچنین از لباس های محافظ چشم استفاده کنید. قبل از استفاده، لیوان ها، لوله های آزمایش و فلاسک ها باید از نظر تراشه یا ترک بررسی شوند. همچنین هنگام کار با مواد شیمیایی در ظروف شیشه ای باید از دستکش های محافظ و مقاوم در برابر مواد شیمیایی همراه با سایر تجهیزات حفاظتی ضروری استفاده کنید. از مواد شیمیایی و گازهای فشرده گرفته تا ظروف شیشه ای، تجهیزات الکتریکی، کرایوژن ها و پمپ های خلاء، آزمایشگاه ها مملو از ابزار های خطرناک هستند. با کار کردن با دقت، ایمن و با دقت، خود و اطرافیانتان را از آسیب در امان نگه دارید.

معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی - نرمال لابو

معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی - نرمال لابو

ایمنی آزمایشگاه شامل توسعه مهارت ها و مسئولیت است و باید بخشی جدایی ناپذیر از هر برنامه آموزشی آزمایشگاهی باشد. این، بدان معنی است که آگاهی ایمنی باید در هر دوره آزمایشگاهی شامل تحقیقات با دامنه گسترده تر در سطوح پیشرفته تر ادغام شود. ایجاد فرهنگ ایمنی آزمایشگاهی مستلزم تعهد گسترده از سوی تمام سطوح و همچنین آشنایی با کاربرد تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی است. در سطح کلان، مدیران رده بالایی باید مسئولیت بررسی مستمر مسائل ایمنی را با کارکنان در آزمایشگاه‌های آموزشی و تحقیقاتی بر عهده بگیرند. اجرای یک طرح بهداشت شیمیایی از اولویتهای مد نظر باید باشد که با هر گونه تلاش بهداشتی یا ایمنی شیمیایی مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، این طرح باید به حمل، نگهداری و دفع ایمن مواد شیمیایی بپردازد. شست و شوی چشم و دوش ها باید در شرایط کارکردی در نظر گرفته شود و بخار دهی با ارسی های مناسب فراموش نشود. هر فردی که در آزمایشگاه کار می کند یا بازدید می کند، باید عینک داشته باشد و مصرف غذا یا نوشیدنی نباید مجاز باشد. یک آزمایشگاه تمیز و نامرتب، امکان انجام دادن کار دقیق را از بین می برد.
فرهنگ ایمنی آزمایشگاه. کارکنان آزمایشگاه ها، باید قهرمان اخلاق ایمنی باشند. اخلاق ایمنی بیش از هر چیز ارزشی است که بیان می کند، که من برای ایمنی ارزش قائل هستم، ایمن کار می‌ کنم، از هر گونه رفتار مخاطره‌ آمیز جلوگیری می‌ کنم، ایمنی را ارتقا می‌ دهم و مسئولیت ایمنی را می‌ پذیرم. این بر مسئولیت شخصی هر فرد درگیر تأکید می‌ کند. برای اینکه این فرهنگ رشد کند، همه باید آن را ترویج کنند. البته لازم است که با مقررات اداره ایمنی و بهداشت شغلی و آژانس حفاظت از محیط زیست آشنا باشید.

تصور کنید که در آشپزخانه خود مشغول آشپزی هستید و دست خود را روی اجاق گاز می سوزانید. اولین کاری که انجام می دهید این است که به سمت سینک بدوید و آب سرد را باز کنید تا سوزش را متوقف کنید و آسیب به پوست خود را کنترل کنید. اما اگر در آزمایشگاه توسط یک ماده شیمیایی بسوزید چه می کنید. یا چیزی به چشمان شما پاشیده باشد، چه باید کرد. یا بخارهای مضر در هوا شناور باشند یا انفجاری رخ داده و باعث آتش سوزی شده باشد، چه عملی باید انجام داد. در حالی که قوانین ایمنی آزمایشگاهی سعی در کاهش وقوع چنین حوادثی دارد، هنوز هم رخ می دهد. به همین دلیل، چندین نوع تجهیزات ایمنی استاندارد در آزمایشگاه شما وجود دارد که به طور خاص برای کاهش هر گونه مشکلی که ممکن است ایجاد شود و احتمالا به شما آسیب برساند، طراحی شده است. اگر خوب به اطراف آزمایشگاه خود نگاه کنید، باید بتوانید این موارد را به راحتی پیدا کنید، و این تصادفی نیست. مهم است که از قبل بدانیم آنها کجا هستند، زیرا آخرین چیزی که در هنگام آسیب دیدگی می‌ خواهید این است که هر چیزی را که از آسیب بیشتر جلوگیری می‌کند، شکار کنید. اما همچنین مهم است که مطمئن شوید که این موارد ایمنی همیشه در دسترس هستند. مجبور به فشار دادن جعبه ها از سر راه یا بالا رفتن از ظروف، زمان گرانبهایی است که نباید هدر دهید. بنابر این معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی به کارکنانتان، سهولت کار ایمن با این تجهیزات را در محیط آزمایشگاه، سبب می شود. شرکت هایی که برای کارکنان خود ارزش قائل هستند، علاوه بر خرید تجهیزات، کاربرد تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی را نیز برای ایمن نگه داشتن، به کارکنان آموزش می دهند. ایمن نگه داشتن کارکنان به این معنی است که دستمزدشان را در اثر حوادث ناشی از کار از دست نخواهند داد و شرکت زمان یا پولی را در پی آن از دست نمی دهد. لوازم ایمنی ممکن است به شکل تجهیزات حفاظت فردی، ابزارهای ایمن تر یا وسایلی باشد که به کاربر درمورد قرار گرفتن در معرض مواد مضر هشدار می دهد. آزمایشگاه ها به کسب و کار، دولت و مدارس اجازه انجام آزمایش و تحقیق را می دهند. با خطرات آتش سوزی، مواد شیمیایی خطرناک و روش های پر خطر، آزمایشگاه می تواند به یک محل کار خطرناک تبدیل شود. اما با رعایت قوانین ایمنی آزمایشگاهی و داشتن تجهیزات ایمنی صحیح در دسترس، صدمات جدی هنگام انجام تحقیقات شما کاهش می یابد.

معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی - نرمال لابو

معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی - نرمال لابو

تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی چیست
تجهیزات ایمنی محل کار، محافظت در برابر آسیب به کاربر را ارائه می دهد. اغلب، تجهیزات ایمنی به شکل تجهیزات محافظ شخصی پوشیدنی هستند. با این حال، برخی از ابزار ها طراحی ایمن تری دارند که باعث می شود کمتر آسیب ببینند. محل کار ممکن است از ابزار هایی برای کمک به حفظ ایمنی کارکنان خود استفاده کند. این ابزار ها ممکن است قرار گرفتن در معرض یک ماده خطرناک را ثبت کنند یا عوامل محیطی مانند کیفیت هوا را کنترل کنند.
معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی در محل کار
بسته به شغل و آزمایشگاه ممکن است چندین قطعه مختلف تجهیزات لازم باشد. عینک ایمنی از ورود اشیاء خارجی خطرناک به چشمان جلوگیری می کند. کاربرانی که در معرض خطرات تنفسی هستند باید همیشه از ماسک استفاده کنند. کاربران در صورت مواجهه دائمی با بخارات مضر باید از ماسک تنفسی استفاده کنند. دستکش‌ ها بخشی ضروری هستند، زیرا می‌ توانند از گرما، مواد شیمیایی یا پارگی محافظت کنند که همگی آسیب‌های رایج دست هستند. ضخامت دستکش ها و موادی که از آن ها ساخته شده اند باید بر اساس آزمایشها خریداری شوند. داشتن انباری از دستکش های یکبار مصرف از مواد شیمیایی و سایر محرک ها محافظت می کند. لطفا توجه داشته باشید که دستکش لاتکس فقط در برابر محلول های مبتنی بر آب موثر است. برای محافظت بیشتر، دستکش نیتریل توصیه می شود.


لبه آزمایشگاهی مواد خطرناکی را برای محافظت کامل بدن فراهم می کند. لبه های آزمایشگاهی به گونه ای ساخته می شوند که در برابر شعله و مواد شیمیایی مقاوم باشند و باید توسط همه اعضای تیم پوشیده شوند. در مواقع اضطراری باید چندین جعبه کمک های اولیه در اطراف آزمایشگاه موجود باشد. بانداژ، قیچی، مو چین، ضد عفونی کننده دست، پماد آنتی بیوتیک و غیره باید در هر یک از کیت ها گنجانده شود. آزمایشگاه ها ملزم به داشتن کپسول های آتش نشانی متعدد هستند. چندین نوع خاموش کننده وجود دارد که یک آزمایشگاه باید در دسترس داشته باشد. مانند خاموش کننده های مبتنی بر آب، فوم و خاموش کننده های شیمیایی مرطوب. داشتن کیت‌ های نشت مواد شیمیایی کمک می‌کند منطقه‌ای را که اسید، خورنده یا مایع نا شناخته ریخته می‌شود، مهار کند. کیت های آماده ریخته گری را می توان به صورت آنلاین خریداری کرد یا می توان آن ها را با دستکش های یکبار مصرف نیتریل، نوار احتیاط، کیسه های پلاستیکی، بر چسب های زباله های خطرناک، ظرفی از بی کربنات سدیم، جیوه درون خطی و کیت تله خلاء از نرمال لابو سفارش داد. پتوهای آتش اغلب از پشم ساخته می شوند و با یک مایع ضد آتش پوشیده می شوند. از این پتوها می توان برای خفه کردن آتش استفاده کرد و یا دور شخصی که آتش گرفته است استفاده کرد. 

معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی - نرمال لابو

معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی - نرمال لابو

ایستگاه شست و شوی چشم و دوش های اضطراری دسترسی سریع به ضد عفونی را برای به حداقل رساندن قرار گرفتن تصادفی در معرض مواد شیمیایی فراهم می کند. هود شیمیائی و فوم هود ها به حذف یا کاهش قرار گرفتن در معرض دود های خطرناک برای اپراتور و محیط کمک می کنند. هوا فیلتر شده و به آزمایشگاه برگشت داده می شود، یا یک سیستم اگزوز دود را می توان با یک هود شیمیایی ترکیب کرد تا هوای مضر را به خارج از ساختمان منتقل کند. کابینت های ذخیره سازی ایمنی، از جمله ابزار لازم در هر آزمایشگاهی است. مایعات قابل اشتعال، خورنده ها و سایر مواد خطرناک را در داخل کابینت های ذخیره سازی ایمنی نگهداری کنید. این کابینت ها برای کاهش خطر آسیب آتش سوزی در محیط کار طراحی شده اند. ایمنی اولویت اصلی در آزمایشگاه‌ ها است که باید با تجهیزات فعلی، مؤثر و الزامی برای دور نگه داشتن دانشمندان و سایرین از آسیب‌ها انجام شود. در مورد اهمیت تجهیزات ایمنی که مرتباً بازرسی می شوند و به راحتی در دسترس هستند و انواع تجهیزات مورد نیاز مانند کپسول های آتش نشانی، هود های تهویه، و ایستگاه های شست و شوی چشم با کارشناسان مواد شیمیایی و آزمایشگاهی نرمال لابو در تماس باشید.

برای خرید تجیهزات ایمنی آزمایشگاهی

خرید تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی

نرمال لابو، به تعهد خود مبنی بر فروش تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی با کیفیت بالا و دارای رتبه برتر که توسط کارشناسان خبره، به طور کامل بررسی و آزمایش شده اند، پایبند است. همه محصولات ما قبل از بسته بندی و ارسال از انبار، به طور کامل باز رسی می شوند تا خالی از ایراد باشند. نرمال لابو، تمام نیاز های شما را در زمینه خرید تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی و همچنین دادن آموزش و یا اطلاعات عمومی برطرف می نماید. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم، محیطی امن برای آزمایشگاه خود فراهم کنید. حتی با کمال میل، کاربرد تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی را نیز به شما آموزش می دهیم. خرید تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی، یک نیاز ضروری برای تمرین علم ایمن است. چنین تجهیزاتی به طور ایده آل باید در مناطقی با علامت گذاری شده، بسیار قابل مشاهده و به راحتی در داخل و اطراف آزمایشگاه هایی که از مواد شیمیایی خطرناک استفاده می کنند، وجود داشته باشد. انواع مختلفی از تجهیزات ایمنی در حال استفاده وجود دارد، مانند سپر صورت، برش ایمنی، چاقو، عینک چشم و غیره. محافظ صورت وسیله ای است که برای محافظت از بخش یا تمام صورت یک فرد در برابر خطرات ضربه ای مانند اشیاء پرنده، زباله ها، پاشش های شیمیایی، یا مایعات بالقوه عفونی کاربرد دارد. سپرهای صورت در دسته سپرهای ایمنی قابل حمل قرار می گیرند. این گونه سپرها عمدتا برای ایجاد حفاظت محدود در برابر انفجار، آتش سوزی و خطرات پاشش شیمیایی به خصوص در مواردی که لنگه های هود نمی توانند محافظ مناسبی ایجاد کنند، استفاده می شود. چاقو ها و کاتر های ایمنی نیز بخش مهمی از تجهیزات ایمنی هستند. بسیاری از انواع و اندازه های کاتر برای برش نوار، کاغذ یا سایر مواد از این قبیل استفاده می شود. سری چاقوی ماهی یک نسخه سبک وزن و یکبار مصرف از کاتر است. آنها ممکن است دارای برش های سنگین یا تیغه های جمع شونده باشند. تمام چاقو های ایمنی نمایش داده شده در این محدوده برای برش انواع بسته بندی مناسب هستند و برخی حتی می توانند طناب ها را برش دهند. سری چاقو های ایمنی موجود در نرمال لابو، از ویژگی ثبت اختراع ورودی های دوقلو و محافظ به تیغه های کاربردی طراحی شده اند. معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی و خرید آنها به کمک تیم پشتیبانی نرمال لابو انجام می پذیرد.

خرید تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی - نرمال لابو
نکات ایمنی آزمایشگاه - نرمال لابو

نکات ایمنی آزمایشگاه

داشتن تمام تجهیزات ایمنی مناسب برای جلوگیری از صدمات آزمایشگاهی کافی نیست. مجموعه ای از قوانین ایمنی عمومی آزمایشگاهی باید ایجاد شود و در تمام کارهای آزمایشگاهی رعایت شود. ایجاد فرهنگ ایمنی و ارائه آموزش های ایمنی خطر بروز حوادث در محل کار را کاهش می دهد. جا انداختن این فرهنگ و همچنین احاطه بر کاربرد تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی، بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت.
قوانین و دستور العمل های ایمنی آزمایشگاه
داشتن مجموعه ای قوی از قوانین ایمنی کلی آزمایشگاه برای جلوگیری از بلایا در آزمایشگاه ضروری است. ما در نرمال لابو، اخیرا خط‌ مشی‌ های ایمنی چندین آزمایشگاه را بررسی کرده ایم تا برخی از رایج‌ ترین قوانین ایمنی آزمایشگاه را تعیین کنیم تا به شما کمک کند که آیا در حال توسعه یا به‌ روز رسانی مجموعه‌ ای از سیاست‌ ها برای آزمایشگاه خود هستید یا خیر. البته، قوانین ایمنی تنها زمانی مؤثر هستند که اجرا شوند، به همین دلیل است که مدیریت قوی آزمایشگاه برای یک آزمایشگاه ایمن نیز بسیار مهم است. دانستن علائم ایمنی آزمایشگاهی مناسب نیز مهم است. قبل از خرید تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی، لازم است که از نکات ایمنی مربوط به محصولات مورد نظرتان، مطلع شده باشید.


در اینجا قوانین ایمنی وجود دارد که معمولاً در نگاه ما به خط مشی های چندین آزمایشگاه مطرح می شود. قوانین ایمنی عمومی آزمایشگاه، تقریباً به هر آزمایشگاهی مربوط می شود و باید در اکثر سیاست های ایمنی گنجانده شود. آنها آنچه را که باید در مواقع اضطراری بدانید، علائم مناسب، تجهیزات ایمنی، استفاده ایمن از تجهیزات آزمایشگاهی و قوانین اساسی عقل سلیم را پوشش می دهند. حتماً تمام علائم هشدار آتش و ایمنی را بخوانید و در صورت بروز حادثه یا اضطراری دستور العمل ها را دنبال کنید. اطمینان حاصل کنید که از روش های تخلیه تاسیسات یا ساختمان خود کاملا آگاه هستید. مطمئن شوید که تجهیزات ایمنی آزمایشگاه شما، از جمله کیت های کمک های اولیه، کپسول های آتش نشانی، ایستگاه های شست و شوی چشم و دوش های ایمنی در کجا قرار دارند. همچنین نحوه استفاده صحیح از آنها را یاد بگیرید. شماره تلفن های اضطراری را بشناسید تا در مواقع اضطراری از آنها برای کمک گرفتن استفاده کنید. مناطق آزمایشگاهی حاوی مواد سرطان زا، رادیو ایزوتوپ ها، خطرات زیستی و لیزر باید به درستی با علائم هشدار دهنده مناسب علامت گذاری شوند. هرگز نباید از شعله های باز در آزمایشگاه استفاده کرد، مگر اینکه از یک سرپرست واجد شرایط استفاده کنید. مطمئن شوید که از محل قرار گیری خروجی های آزمایشگاه و اعلام حریق آگاه هستید. یک ناحیه با قطر نود و دو سانتیمتر باید همیشه در اطراف سرهای آبپاش آتش نشانی روشن باشد. اگر مته آتش نشانی وجود دارد، مطمئن شوید که تمام تجهیزات الکتریکی را خاموش کرده و همه ظروف را بسته اید. همیشه در مکان هایی با تهویه مناسب کار کنید. هنگام کار در آزمایشگاه آدامس نجوید، ننوشید یا نخورید. هرگز نباید از ظروف شیشه ای آزمایشگاهی به عنوان ظرف غذا یا نوشیدنی استفاده کرد. هر بار که از ظروف شیشه ای استفاده می کنید، حتما آن ها را از نظر تراشه و ترک چک کنید. در مورد هر گونه ظروف شیشه ای آسیب دیده به سرپرست آزمایشگاه خود اطلاع دهید تا بتوان به درستی از بین برود.

نکات ایمنی آزمایشگاه - نرمال لابو

نکات ایمنی آزمایشگاه - نرمال لابو

هرگز از تجهیزات آزمایشگاهی استفاده نکنید که توسط سرپرست خود تأیید یا آموزش ندیده اید. اگر ابزار یا قطعه ای از تجهیزات در حین استفاده از کار افتاد یا به درستی کار نمی کرد، فورا مشکل را به تکنسین گزارش دهید. هرگز سعی نکنید یک مشکل تجهیزات را به تنهایی تعمیر کنید. اگر آخرین فردی هستید که آزمایشگاه را ترک می کنید، مطمئن شوید که تمام درها را قفل کرده و همه منابع احتراق را خاموش کرده اید. به تنهایی در آزمایشگاه کار نکنید. هرگز یک آزمایش در حال انجام را بدون مراقبت رها نکنید. هرگز ظروف شیشه‌ای، محلول‌ ها یا انواع دیگر دستگاه‌ ها را بالا تر از سطح چشم بلند نکنید. هرگز مواد شیمیایی را بو نکنید و مزه نکنید. از طریق دهان پیپت نکنید. اطمینان حاصل کنید که همیشه از روش های مناسب برای دفع زباله های آزمایشگاهی پیروی می کنید. تمام جراحات، تصادفات، تجهیزات یا شیشه های شکسته را فورا گزارش دهید، حتی اگر حادثه کوچک یا بی اهمیت به نظر برسد. اگر مجروح شده اید، فورا و با صدای بلند فریاد بزنید تا مطمئن شوید که کمک دریافت می کنید. در صورت پاشیدن مواد شیمیایی به چشم یا پوست، فورا ناحیه آسیب دیده را حداقل به مدت بیست دقیقه با آب جاری بشویید. در صورت مشاهده هرگونه شرایط نا ایمن در آزمایشگاه، در اسرع وقت به سرپرست خود اطلاع دهید. حال که با نکات ایمنی آزمایشگاه آشنا شدید، نرمال لابو به شما یاد آوری می نماید که با مراجعه به بخش قبلی، می توانید به معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی برسید.


قوانین آزمایشگاهی که در ادامه ذکر می شود، برای اکثر تأسیسات اعمال می شود و با نگهداری، مرتب بودن و نگهداری از یک آزمایشگاه ایمن سر و کار دارد.
محل های کار خود را همیشه مرتب و تمیز نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که همه ایستگاه های شستشوی چشم، دوش های اضطراری، کپسول های آتش نشانی و خروجی ها همیشه بدون مانع و در دسترس باشند. فقط موادی که برای کارتان نیاز دارید باید در محل کارتان نگهداری شوند. همه چیز های دیگر باید با خیال راحت در خارج از مسیر ذخیره شوند. فقط موارد سبک وزن باید در بالای کابینت ها ذخیره شوند. اقلام سنگین تر همیشه باید در پایین نگه داشته شوند. مواد جامد باید همیشه خارج از سینک آزمایشگاه نگهداری شوند. هر وسیله ای که برای جلوگیری از گرمای بیش از حد نیاز به جریان هوا یا تهویه دارد باید همیشه تمیز نگه داشته شود. همانطور که انتظار دارید، کدهای لباس آزمایشگاهی خط مشی روشنی را برای کارکنان تعیین می کند که باید از پوشیدن لباس اجتناب کنند تا از حوادث یا صدمات در آزمایشگاه جلوگیری شود. برای مثال، دامن‌ ها و شلوارک‌ ها ممکن است برای لذت بردن از هوای گرم بیرون خوب باشند، اما به سرعت در آزمایشگاه که در آن پوست در معرض گرما یا مواد شیمیایی خطرناک قرار می‌ گیرد، تبدیل به یک مسئولیت می‌ شوند. همیشه موهایی که تا چانه یا بلندتر هستند را از پشت ببندید. اطمینان حاصل کنید که لباس های گشاد یا جواهرات آویزان محکم هستند یا در وهله اول از پوشیدن آن خود داری کنید. هرگز در آزمایشگاه صندل یا سایر کفش های دم باز نپوشید. کفش باید همیشه پا را کاملا بپوشاند. هرگز در آزمایشگاه شورت یا دامن نپوشید. هنگام کار با مشعل های بونسن، آتل های روشن، کبریت ها و غیره، استفاده از میخ های اکریلیک ممنوع است.

نکات ایمنی آزمایشگاه - نرمال لابو

نکات ایمنی آزمایشگاه - نرمال لابو

قوانین ایمنی حفاظت شخصی
بر خلاف سیاست‌ های کد لباس آزمایشگاهی، قوانین حفاظت شخصی شامل لباسهایی است که کارکنان باید در آزمایشگاه بپوشند تا از خود در برابر خطرات مختلف محافظت کنند، و همچنین قوانین بهداشتی اولیه را برای جلوگیری از هر نوع آلودگی رعایت کنند. هنگام کار با تجهیزات، مواد خطرناک، ظروف شیشه ای، گرما و یا مواد شیمیایی، همیشه از محافظ صورت یا عینک ایمنی استفاده کنید. هنگام کار با هر عامل سمی یا خطرناک، همیشه دستکش مناسب بپوشید. هنگام انجام آزمایش‌ ها، همیشه باید لباس آزمایشگاهی بپوشید. قبل از خروج از آزمایشگاه یا غذا خوردن، همیشه دست های خود را بشویید. پس از انجام آزمایش، همیشه باید دستان خود را با آب و صابون بشویید. هنگام استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و مواد شیمیایی، حتما دستان خود را از بدن، دهان، چشم ها و صورت خود دور نگه دارید.


قوانین ایمنی شیمیایی
از آنجایی که تقریبا هر آزمایشگاهی از نوعی مواد شیمیایی استفاده می کند، قوانین ایمنی شیمیایی ضروری است. پیروی از این سیاست ها به کارکنان کمک می کند تا از نشت و سایر حوادث و همچنین آسیب به محیط خارج از آزمایشگاه جلوگیری کنند. این قوانین همچنین یک روش روشن را برای کارمندان تعیین می کند که در صورت وقوع نشت از آن پیروی کنند تا اطمینان حاصل شود که به درستی تمیز شده و از صدمات جلوگیری می شود. با هر ماده شیمیایی باید طوری رفتار کرد که انگار خطرناک است. اجازه ندهید هیچ حلالی با پوست شما تماس پیدا کند. همه مواد شیمیایی همیشه باید به وضوح با نام ماده، غلظت آن، تاریخ دریافت و نام شخص مسئول آن برچسب زده شوند. قبل از خارج کردن هر یک از محتویات یک بطری مواد شیمیایی، بر چسب را دو بار بخوانید. هرگز از یک بطری بیشتر از مقداری که برای کار خود نیاز دارید، مواد شیمیایی نگیرید. مواد شیمیایی استفاده نشده را دوباره در ظرف اصلی خود قرار ندهید. مواد شیمیایی یا سایر مواد را هرگز نباید از آزمایشگاه خارج کرد. مواد شیمیایی را هرگز نباید در زهکشی سینک مخلوط کرد. مواد شیمیایی قابل اشتعال و فرار فقط باید در هود بخار استفاده شود. در صورت نشت مواد شیمیایی، فورا آن را تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام زباله های شیمیایی به درستی دفع می شوند.

نکات ایمنی آزمایشگاه - نرمال لابو

برای خرید تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی

نکات ایمنی آزمایشگاه - نرمال لابو

قوانین ایمنی آزمایشگاه شیمی
از آنجایی که آزمایشگاه‌ های شیمی یکی از رایج‌ ترین انواع هستند، این قوانین ایمنی اولیه آزمایشگاه شیمی برای بسیاری از دانشمندان مرتبط است که با عملکرد ایمن فعالیت‌ ها و وظایف رایج در آزمایشگاه شیمی متوسط سر و کار دارند. قبل از شروع آزمایش، مطمئن شوید که از خطرات موادی که استفاده می کنید کاملا آگاه هستید. هنگام رفلاکس کردن، تقطیر یا انتقال مایعات فرار، همیشه مراقب باشید. همیشه مواد شیمیایی را از ظروف بزرگ به ظروف کوچ کتر بریزید. هرگز مواد شیمیایی را که استفاده شده اند را دوباره داخل ظرف انبار نریزید. هرگز به فلاسک هایی که در خلاء هستند ضربه نزنید. مواد شیمیایی را هرگز نباید جلوی صورتتان مخلوط، اندازه گیری یا حرارت دهید. آب نباید در اسید غلیظ ریخته شود. در عوض، اسید را به آرامی در آب بریزید و مدام هم بزنید. در بسیاری از موارد، مخلوط کردن اسید با آب گرما زا است.
قوانین ایمنی برق
تقریبا مانند هر محل کار دیگری، آزمایشگاه ها دارای تجهیزات الکترونیکی هستند. قوانین ایمنی الکتریکی به جلوگیری از استفاده نادرست از ابزار الکترونیکی، شوک الکتریکی و سایر صدمات کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که هر گونه تجهیزات، سیم یا دو شاخه آسیب دیده به مقامات مربوطه گزارش می شود تا بتوان آنها را تعمیر یا تعویض کرد. قبل از استفاده از تجهیزات ولتاژ بالا، لازم است که از سرپرست آزمایشگاه خود اجازه گرفته باشید. تجهیزات ولتاژ بالا هرگز نباید به هیچ وجه تغییر یا اصلاح شوند. هنگامی که منبع تغذیه ولتاژ بالا را وصل می کنید، همیشه آن را خاموش کنید. اگر نیاز به تنظیم تجهیزات ولتاژ بالا دارید، فقط از یک دست استفاده کنید. ایمن ترین کار این است که دست دیگر خود را پشت یا در جیب قرار دهید. مطمئن شوید که تمام تابلوهای برق بدون مانع و به راحتی قابل دسترسی هستند. هر زمان که می توانید، از استفاده از سیم کشی خود داری کنید.


قوانین ایمنی لیزر
شاید این قانون، به اندازه برخی دیگر از قوانین ایمنی آزمایشگاهی ذکر شده رایج نباشد، اما بسیاری از آزمایشگاه ها از لیزر استفاده می کنند و رعایت برخی از قوانین کلیدی برای جلوگیری از صدمات مهم است. به طور خاص، حوادث ناشی از بازتاب چیزی است که بسیاری از کارمندان ممکن است به آن فکر نکنند. مجموعه ای از قوانین روشن برای استفاده ی همگان از لیزر لازم است. برای افرادی که در محیط آزمایشگاه هستند، آگاهی از همه خطرات و استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب در همه زمان ها ضروری است. حتی اگر مطمئن هستید که پرتو لیزر ایمن یا کم توان است، هرگز نباید به آن نگاه کنید. همیشه در مناطقی از آزمایشگاه که لیزر وجود دارد از عینک مناسب استفاده کنید. شایع‌ ترین آسیب‌ های لیزر آسیب‌ هایی هستند که ناشی از انعکاس نور پراکنده لیزر از سطح براق میزهای نوری، کناره‌ های آینه‌ ها یا خارج از پایه‌ ها هستند. عینک به شما کمک می کند تا از آسیب چنین نور پراکنده ای جلوگیری کنید. هرگز نباید سر خود را در همان سطح پرتو لیزر نگه دارید. همیشه پرتو لیزر را در سطح قفسه سینه یا پایین تر نگه دارید. هرگز نباید اجازه داد پرتو های لیزر به داخل آزمایشگاه پخش شوند. همیشه باید از توقف پرتو برای رهگیری پرتوهای لیزر استفاده شود. از جلوی پرتوهای لیزر عبور نکنید.

نکات ایمنی آزمایشگاه - نرمال لابو

نکات ایمنی آزمایشگاه - نرمال لابو

خطرات آزمایشگاهی
خطرات آزمایشگاهی می تواند عواقب جدی داشته باشد و به همین دلیل مراقبت و توجه شدید در همه زمان ها مورد نیاز است. سه خطر اصلی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. تجهیزات، گازها و مواد شیمیایی. آزمایشگاه ها مملو از طیف وسیعی از تجهیزات تخصصی هستند و این تجهیزات برای فعالیت های مختلف مورد نیاز است. این تجهیزات نه تنها گران هستند، بلکه می توانند ظریف و به راحتی شکسته شوند. در نتیجه، قبل از استفاده از هر تجهیزات جدید، مهم است که درک بهتری از استفاده صحیح از هر کدام از آنها داشته باشید. استفاده نادرست از تجهیزات آزمایشگاهی می تواند منجر به آسیب، هزینه و تاخیر در پروژه شما شود. گاز های شیمیایی می توانند عوارض زیادی ایجاد کنند و ممکن است سمی، خورنده و قابل اشتعال باشند. برای اطمینان از اینکه ایمنی در بالاترین اولویت قرار دارد، فقط از تجهیزات مناسب برای پروژه خود استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که در برخورد با گازهای خطرناک کاملا آموزش دیده و آماده هستید. فقط برخی از مواردی که باید از آنها آگاه بود عبارتند از تهویه، شیرهای ایمنی و محصور کردن مناسب. هنگام انجام آزمایشات و تکمیل پروژه های خاص، با طیف وسیعی از مواد شیمیایی مختلف در تماس خواهید بود. مواد شیمیایی مانند اسیدها می توانند باعث سوختگی شدید و آسیب به بافت ها و اندام ها شوند. استفاده نادرست می تواند منجر به خطرات جدی برای سلامتی شود، در حالی که احتمال آتش سوزی را نیز به همراه دارد.


آگاهی ایمنی
آگاهی از ایمنی در آزمایشگاه، با آشنایی با تمام تجهیزات و روش های صحیح، قبل از شروع کار شروع می شود. قوانین و مقررات از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متفاوت است، اما برخی از اقدامات اولیه آگاهی، شامل این موارد هستند. توجه به تجهیزات نا ایمن، تا در اسرع وقت اقدام به تعمیر یا تعویضشان شود. بر چسب زدن صحیح تمام تجهیزات و اطمینان از نگهداری مواد شیمیایی در ظروف مناسب. اطمینان حاصل کنید که تاریخ باز شدن یک ماده شیمیایی ثبت شده است. از شرایط نگهداری صحیح آگاه باشید و از پیروی از این دستور العمل ها اطمینان حاصل کنید. هنگام مخلوط کردن مواد شیمیایی، محلول غلیظ تر را در محلول با غلظت کمتر بریزید. به عنوان مثال اسید را به آب اضافه کنید، نه برعکس. ایمنی شخصی شما بسیار مهم است و در آزمایشگاه همیشه این موارد را رعایت کنید. همیشه از عینک ایمنی استفاده کنید. از پوشیدن کت یا پیش بند آزمایشگاهی اطمینان حاصل کنید. در صورت نیاز از دستکش مناسب استفاده کنید. کفش مناسب بپوشید. در صورت نیاز از ماسک تنفسی استفاده کنید.

نکات ایمنی آزمایشگاه - نرمال لابو

سخن پایانی

بهترین آزمایشگاه ها، آنهایی هستند که ایمنی را در اولویت قرار می دهند. خرید تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی شیمی مناسب می تواند به شما کمک کند تا با خیال راحت، آزمایش کنید. دانستن کاربرد تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی و همچنین رعایت یک سری از مسائل، شما را از خطر حوادث آزمایشگاهی دور نگه می دارد. این نکات شامل این موارد هستند. در هنگام حضور در آزمایشگاه، متفاوت از جاهای دیگر رفتار کنید. از نحوه لباس پوشیدنتان شروع کنید. هنگام کار با مواد شیمیایی از کفش های پنجه بسته استفاده کنید. موهای بلند را باید از صورت جدا کرد و مهار کرد. در هنگام حضور در آزمایشگاه از پوشیدن دستبند، گوشواره یا گردنبند آویزان خودداری کنید. قبل از شروع آزمایش، از همه بخواهید از تجهیزات حفاظت شخصی مناسب استفاده کنند. تجهیزات حفاظت شخصی به عینک، دستکش و پیش بند یا رو پوش آزمایشگاهی اشاره دارد که برای شما مناسب است. مراکز مختلفی برای فروش و همچنین معرفی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی وجود دارند که نرمال لابو یکی از آنها می باشد. یک ظرف زباله در آزمایشگاه، این اطمینان را می دهد که تیغه های استفاده شده به درستی دور ریخته می شوند، که احتمال آسیب را محدود می کند. پیش بند آزمایشگاهی، دستکش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی، رو پوش های آزمایشگاهی، و عینک های ایمنی پاشش آب را در اندازه های بزرگسال یا کودک تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر به کارشناسان نرمال لابو، مراجعه کنید. ایمنی آزمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. دقیقاً به همین دلیل است که این منبع ایمنی برای تشویق و ترویج شیوه‌ های کار ایمن و کارآمد در هر آزمایشگاهی ایجاد شده است. بسیاری از دستور العمل های آزمایشگاهی بر اساس تجربه نوشته شده اند. به ویژه زمانی که همه چیز به شدت اشتباه پیش رفته است. به یاد داشته باشید، ممکن است با مواد شیمیایی بسیار خطرناک و کمتر خطرناک، سر و کار داشته باشید، بنابر این همیشه احتیاط لازم است. در حالی که بسیاری از آزمایشگاه ها توسط قوانین و مقررات خاص خود اداره می شوند، بسیاری از اقدامات احتیاطی مربوط به ایمنی به هر کاربر اختصاص دارد. کارکنان نمی توانند همیشه برای نظارت در دسترس باشند و به همین دلیل، مسئولیت در نهایت به عهده خود فرد است. خرید تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی و مشاوره ی رایگان در مورد نحوه ی نکات ایمنی آزمایشگاه با نرمال لابو میسر خواهد شد.