advertise

کاربرد اسید سولفوریک

بررسی تخصصی اسید سولفوریک

استفاده از مواد شیمیایی مختلف در کاربرد های متنوع برای انسان باعث افزایش و ارتقاء سطح کیفیت زندگی انسان شده است. اسید ها مواد شیمیایی هستند که دارای یون هایی هستند که باعث تغییر در میزان اسیدیته ای و یا میزان قلیایی بودن آنان می شود. پی اچ معیاری ست که میزان این تغییرات را از صفر تا چهارده اندازه گیری می کند. یکی از انواع اسید ها اسید سولفوریک می باشد که در ادامه با کاربرد اسید سولفوریک و بررسی تخصصی اسید سولفوریک آن بیشتر آشنا خواهیم شد. نخستین بار از تقطیر زاج سبز و مس دو سولفات توسط جابرابن حیان کشف شد. اسید سولفوریک یک اسید معدنی و بسیار قوی است که با نام های مختلف جوهر گوگرد، اسید باتری، سولفات هیدروژن، اسید سولفین، روغن ویتریول و سولفوریک اسید شناخته شده است و دارای فرمول مولکولی H۲SO۴ می باشد. این ماده به صورت طبیعی در گاز های خارج شده از آتشفشان وجود دارد. ساختار سولفوریک اسید شامل یک اتم گوگرد، چهار اتم اکسیژن و دو اتم هیدروژن می باشد. با بررسی تخصصی اسید سولفوریک متوجه خواهیم شد که اسید سولفوریک دارای نام های مختلفی چون جوهر گوگرد، سولفات هیدروژن، هیدروژن سولفات، اسید سولفوریک غلیظ، روغن ویتریول، اسید باتری، اسید سولفین، نیز شناخته می شود. خورندگی این اسید خود جزء کاربرد اسید سولفوریک می باشد که می تواند بسیاری از ناخالصی ها را از بین ببرد. اسید سولفوریک یک مایع روغنی بی رنگ می باشد که با آزاد شدن گرما در آب حل می شود و برای فلزات و بافت ها خورنده است. این ترکیب در اثر تماس با چوب و بیشتر مواد آلی باعث خوردگی آن ها می شود اما بعید است باعث آتش سوزی شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض غلظت کم یا غلظت زیاد این اسید می تواند منجر به اثرات سو بر سلامتی ناشی از استنشاق آن شود. این ترکیب نقش عمده ای در تولید کود ها و شوینده ها دارد. همچنین به فراوانی در فرآیند های صنعتی از حذف خوردگی از فلزات گرفته تا ساخت رنگ راه پیدا کرده است. با بررسی تخصصی اسید سولفوریک متوجه خواهیم شد که این اسید در بسیاری از کود هایی که در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد موجود است. یکی از مهم ترین علل استفاده زیاد و کاربرد اسید سولفوریک این است که اسید سولفوریک با هر نسبتی در آب محلول هست و خواص خورنده منحصر به ‌فردی دارد که سبب افزایش مصرف صنعتی آن در فرآیند اسید شویی گشته است. اسید سولفوریک با آزاد شدن گرما در آب حل می شود. برای فلزات و بافت ها خورنده است. در تماس با چوب و بیشتر مواد آلی دیگر زغال می کند، اما بعید است که باعث آتش سوزی شود با چگالی یک و هفتاد و نه صدم گرم بر سانتی متر مکعب می باشد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض غلظت های کم یا قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض غلظت های بالا می تواند منجر به اثرات نامطلوب سلامتی ناشی از استنشاق شود.

نرمال لابو

نرمال لابو

از آن برای ساخت کود ها و سایر مواد شیمیایی، در پالایش نفت، در تولید آهن و فولاد و برای بسیاری از مصارف دیگر استفاده می شود. این ماده بسته به میزان خالص بودن آن در طبیعت از نظر ظاهری متغیر می باشد و در واقع بی رنگ تا قهوه ای تیره رنگ، روغنی، متراکم، بی بو و خورنده است. اسید سولفوریک نود و هشت درصد خورنده است و بخش عمده ای از باران اسیدی را تشکیل می دهد. قطرات آب به هنگام بارش با آلاینده های معلق در هوا، واکنش می دهند و تولید اسید می کنند. در واقع قطرات آب با فلزات واکنش می دهد و هر چه دما بالاتر رود میزان این واکنش بیشتر خواهد شد اما تاثیری روی جیوه و سرب ندارد. سولفوریک در لیست مواد خطرناک قرار گرفته است. با بررسی تخصصی اسید سولفوریک متوجه خوایم شد که کاربرد اسید سولفوریک در صنایع متنوعی همچون در صنایع دفاعی (تولید تی ان تی)، در خودرو سازی (تولید باطری)، در صنایع فلزی (استخراج و استحصال فلزات)، در چرم ‌سازی، صنعت شوینده ‌ها، نساجی، تصفیه‌ی آب، پالایش نفت و.... همه و همه کاربرد اسید سولفوریک می باشند. اسید سولفوریک گرانروی بسیار بالایی دارد، این ویژگی سولفوریک اسید ها باعث می شود تا اسید سولفوریک بتواند به هر مقداری در آب حل شود و محلول های اسیدی مختلفی تولید کند. سولفوریک اسید مایعی با نقطه جوش بالا، در حدود ده درجه سانتی گراد می باشد. جرم مولی آن نود و هشت و هفت صدم گرم بر است. این ماده دارای مولکول‌ هایی با گشتاور قطبی است که می ‌توانند با یکدیگر پیوند هیدروژنی برقرار کنند، همین شرایط مولکولی سبب می‌ شوند که سولفوریک اسید به خوبی در آب حل شود، بنابراین می تواند محلول های اسیدی بسیار مختلفی تولید کند. سولفوریک اسید یک مایع بسیار قطبی است و دارای یک قطر دی الکتریک در حدود صد می باشد. یکی از مهم ترین اطلاعاتی که با بررسی تخصصی اسید سولفوریک متوجه می شویم این است که ساختار و رفتار شیمیایی این ماده را بسیار مهم می کند. این ماده از هدایت الکتریکی بالایی برخوردار است، به گونه ای که در اثر تفکیک از طریق پروتون سازی توسط خود طی فرآیندی به نام اتوپروتولیز ایجاد می شود. اسید سولفوریک رایج ترین ماده شیمیایی برای کاهش پی اچ در تصفیه آب است، اگر چه در بعضی مواقع از دی اکسید کربن نیز به خصوص در رابطه با آهک برای افزایش قلیاییت استفاده می شود. اسید سولفوریک با اجسامی که در آن ها فلز وجود دارد و به صورت کلی با فلزات سریعا واکنش می دهد و مثل تمامی عناصر شیمیایی هر چه دما بیشتر باشد میزان و سرعت واکنش نیز افزایش پیدا می کند.


واکنش شیمیایی اسید سولفوریک با اجسام فلزی دارای یک استثناء می باشد، چون که این اسید بسیار قوی بر روی فلزات جیوه و سرب هیچ اثری ندارد. بنابراین حل کردن انواع فلزات در خود از جمله کاربرد اسید سولفوریک می باشد که باعث استفاد در صنایع شستوشویی می شود. کمی با دقت به بررسی تخصصی اسید سولفوریک می پردازیم و از ساختار آن بیشتر پیدا توجه خواهیم کرد. اسید سولفوریک یک اسید گوگرد است که از دو گروه اکسو و دو هیدروکسی تشکیل شده و به صورت کووالانسی به یک اتم گوگرد مرکزی پیوسته اند. به دلیل آب دوستی، اسید سولفوریک بی آب خالص در طبیعت وجود ندارد. فعالیت آتشفشانی بسته به میزان فعالیت می تواند منجر به تولید اسید سولفوریک شود و آئروسل های اسید سولفوریک حاصل از فوران می توانند سال ها در استراتوسفر باقی بمانند. این ذرات معلق در هوا یک جزء از باران اسیدی هستند هر چند فعالیت های آتشفشانی کم ترین تاثیر را در بارش اسیدی دارند. با توجه به دامنه ی وسیعی از کاربرد اسید سولفوریک می توانیم این موضوع را بیان کنیم که این ماده شیمیایی به یکی از پر مصرف ‌ترین مواد شیمیایی در دنیا تبدیل ‌شده به‌ طوری‌که طی آخرین آمار، گردش بازار آن در دنیا چیزی بیش از دویست و پنجاه میلیون تن برآورد شده است. اسید سولفوریک به صورت صنعتی از واکنش آب با تری اکسید گوگرد تهیه می شود، که به نوبه خود از ترکیب شیمیایی دی اکسید گوگرد و اکسیژن یا توسط فرآیند تماس یا فرآیند محفظه ساخته می شود. در غلظت های مختلف از این اسید در ساخت کود ها، رنگدانه ها، رنگ ها، دارو ها، نمک ها و اسید های معدنی و همچنین در پالایش نفت و فرآیند های متالورژی استفاده می شود. در یکی از آشنا ترین کاربرد هایش، اسید سولفوریک به عنوان الکترولیت در باتری های ذخیره سرب - اسید عمل می کند. اسید سولفوریک بی آب خالص به دلیل تمایل به آب در طبیعت وجود ندارد. فعالیت آتشفشانی می تواند منجر به تولید اسید سولفوریک شود، بسته به انتشار گاز های گلخانه ای مربوط به آتشفشان های خاص، و آئروسل های اسید سولفوریک ناشی از فوران می توانند برای سال ها در استراتوسفر باقی بمانند. سپس این ذرات معلق در هوا می توانند به دی اکسید گوگرد SO۲ تبدیل شوند، که جزء تشکیل دهنده باران اسیدی است، اگرچه فعالیت آتشفشانی سهم نسبتا کمی در بارش اسیدی دارد. اسید سولفوریک اسید بسیار قوی است. در محلول های آبی کاملا یونیزه می شود و یون های هیدرونیومH۳O+ و یون های سولفات هیدروژنHSO۴- را تشکیل می دهد. در محلول‌ های رقیق، یون ‌های سولفات هیدروژن نیز تجزیه می ‌شوند و یون ‌های هیدرونیوم و یون ‌های سولفات بیشتری را تشکیل می ‌دهند SO۴۲- . اسید سولفوریک غلیظ علاوه بر اینکه یک عامل اکسید کننده است و در دما های بالا به راحتی با بسیاری از فلزات، کربن، گوگرد و مواد دیگر واکنش نشان می دهد، همچنین یک عامل خشک کننده قوی است که به شدت با آب ترکیب می شود.

نرمال لابو

نرمال لابو

در این ظرفیت، بسیاری از مواد آلی مانند چوب، کاغذ یا شکر را زغال می کند و پسماند کربنی باقی می گذارد. اصطلاح اسید سولفوریک بخار یا اولئوم به محلول های تری اکسید گوگرد در اسید سولفوریک صد درصد اطلاق می شود. این محلول ها که معمولا حاوی بیست، چهل یا شصت و پنج درصد تری اکسید گوگرد هستند، برای تهیه مواد شیمیایی آلی استفاده می شوند. در این بخش با بسیاری از انواع کاربرد اسید سولفوریک و بررسی تخصصی اسید سولفوریک آشنا شدید و بسیاری غلظت های کاربردی آن را بیان کردیم. دی اکسید گوگرد در جو به عنوان یک محصول جانبی از سوزاندن سوخت های حاوی گوگرد مانند زغال سنگ و نفت وجود دارد. اسید سولفوریک همچنین از طریق اکسید شدن مواد معدنی مبتنی بر سولفید مانند سولفید آهن تشکیل می شود. محصول جانبی آب این فرآیند بسیار اسیدی است و زهکشی معدن اسیدی نامیده می شود. این جریان به قدری اسیدی است که می تواند فلزات موجود در سنگ معدن فلز را حل کند. نتیجه این جریان های رنگی روشن و بسیار سمی از آب است. اسید سولفوریک نیز به صورت صنعتی با اکسید کردن دی اکسید گوگرد و با استفاده از تعدادی روش مختلف برای جمع آوری محصول جانبی - اسید سولفوریک تولید می شود. برخی از روش‌ های تولید که با بررسی تخصصی اسید سولفوریک متوجه آنان خوایه شد عبارتند از، فرآیند اسید سولفوریک مرطوب، فرآیند تماس، روش پراکسید هیدروژن، و فرآیند اتاقک سرب اصلاح‌ شده. از جمله کاربرد اسید سولفوریک که کمتر به آن اشاره می شود، حشره ‌کش ‌ها، ضد یخ و پاک ‌کننده ‌های تخلیه استفاده می ‌شود. کاربرد اسید سولفوریک به طور مستقیم و غیرمستقیم آن در ساخت بسیاری از مواد شیمیایی از جمله کود ها، سلطان اسید ها نامیده می شود. اسید سولفوریک برای تمیز کردن زنگ از رول های فولادی و صابون استفاده می شود. ترکیبات خود را نیز حل می کند. بنابراین، ایده آل است که اسید سولفوریک را پادشاه مواد شیمیایی نامید. یکی از رایج ترین نمونه های کاربرد اسید سولفوریک که با بررسی تخصصی اسید سولفوریک متوجه آن خواهیم شد در خانه، پاک کننده فاضلاب است. پاک کننده های زهکشی مایع که انسداد زهکشی ها را باز می کنند، اغلب حاوی اسید سولفوریک هستند. در غلظت های کمتر، اسید سولفوریک در ترکیبات حکاکی تمیز کننده شیشه، محلول های زنگ زدگی و خوردگی و برخی پاک کننده های پارچه وجود دارد. در غلظت ‌های بالا، اسید سولفوریک بلافاصله پس از تماس پوست انسان را می ‌سوزاند و بخارات حاصل از اشکال مایع و آئروسل اسید سولفوریک باعث آسیب تنفسی می ‌شود. افرادی که این کار را انجام می دهند باید هنگام کار با محصولات خانگی که حاوی غلظت بالایی از اسید سولفوریک هستند از محافظ چشم، تنفس و پوست استفاده کنند. شما عزیزان و گرامیان می توانید با بررسی تخصصی اسید سولفوریک جهت خرید اسید سولفوریک از سایت نرمال لابو از مناسب ترین خدمات موجود در بازار استفاده کنید.

خطرات اسید سولفوریک

در طول استفاده از مواد شیمیایی باید به این موضوع دقت کنیم که این ترکیبات می توانند باعث خسارت سلامتی انسان شود. با آگاهی از خطرات اسید سولفوریک می توانیم مناسب ترین شرایط را برای استفاده از این محصولات فراهم کنیم و از کاربرد اسید سولفوریک بهره ببریم. بزرگترین خطر مرتبط با اسید سولفوریک، سطح بالای خورندگی آن است. این خواص خورنده با این واقعیت که اسید سولفوریک به شدت گرمازا است و به این معنی است که با آب واکنش نشان می دهد تا حد زیادی برجسته می شود. به همین دلیل سوختگی ناشی از اسید سولفوریک به دلیل خاصیت کم آبی این اسید به طور کلی بسیار خطرناک در نظر گرفته می شود. اسید سولفوریک که قادر به حل کردن کاغذ، فلز، برخی از سنگ ‌ها و پوست است، باید با احتیاط زیاد مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این که بسیار خورنده است، طبیعتا لغزنده است. نشت در جاده ها باعث تصادفات و شرایط خطرناک شناخته شده است. اسید سولفوریک آئروسل در غلظت های بالا باعث آسیب شدید به غشا های باز مانند چشم و بینی می شود. همچنین می تواند باعث ایجاد تاول، آسیب بافتی و تحریک شدید دستگاه تنفسی شود. قرار گرفتن در معرض می تواند باعث سردرد، حالت تهوع و استفراغ شود. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می تواند به دندان ها، پوست، اندام ها و ریه ها آسیب برساند. اگر بلعیده شود، این اسید به ویژه خطرناک است، زیرا باعث سوختگی غیرقابل برگشت، آسیب اندام ها و حتی مرگ می شود. مه های اسیدی حاوی اسید سولفوریک بسیار سرطان زا در نظر گرفته می شوند و با سرطان های گلو و ریه مرتبط هستند. خطرات اسید سولفوریک پوست و چشم را تحریک کرده و می سوزاند و ممکن است منجر به کوری شود. قرار گرفتن در معرض ممکن است باعث تجمع مایع در ریه ها، یک اورژانس پزشکی شود. با بررسی کاربرد اسید سولفوریک باید بدانیم که خطرات اسید سولفوریک نیز حائز اهمیت می باشد. اسید سولفوریک جزء آئروسل ها است. شما هر روز با آئروسل ها در تماس هستید دئودورانت ‌ها، دود سیگار، گرد و غبار و گاز های منتشر شده از اگزوز ها. این ‌ها همه آئروسل هایی هستند که ما دائما با زندگی در محیط شهری با آن ‌ها مواجه هستیم. ما آن ‌ها را آئروسل های ناشی از فعالیت ‌های انسانی می ‌نامیم. مکان ‌های اندکی در جهان عاری از آئروسل هستند و ما دائما در حال استنشاق آن‌ ها هستیم. اما آئروسل ها از طبیعت نیز منشا می‌ گیرند مه، شن و ماسه، ذرات پراکنده در جنگل ‌ها و افشانه ‌های دریا فقط چند نمونه از آن ‌ها ست. در طبیعت، ذرات بیولوژیکی تقریبا بیست و پنج درصد از گرد و غبار های هوا - برد را شامل می ‌شوند. در مناطق شهری و تحت زراعت، معمولا این درصد بالاتر است.

نرمال لابو

نرمال لابو

بنابراین خطرات اسید سولفوریک همانند کاربرد اسید سولفوریک بسیار بالا می باشند. قرار گرفتن در معرض آئروسل ها در غلظت های بالا منجر به تحریک شدید چشم و دستگاه تنفسی و آسیب به بافت ها می شود. قرار گرفتن مداوم در معرض آئروسل های اسید سولفوریک، حتی در غلظت های پایین، باعث فرسایش دندان های فرد می شود. در محیط های آزمایشگاهی یا صنعتی، استفاده ازPPE تجهیزات حفاظت فردی مناسب هنگام دست زدن به اسید سولفوریک مهم است. در خانه، به احتمال زیاد هنگام استفاده از پاک کننده اسیدی لوله ها، با مقادیر غلیظ این ماده مواجه می شوید. برای جلوگیری از این خطرات جدی، رعایت نکات ایمنی روی برچسب پاک کننده ها بسیار مهم است. برای جلوگیری از انواع خطرات اسید سولفوریک باید از روش های مناسب آن استفاده کنیم. هنگام استفاده از اسید خالص در محیط آزمایشگاهی یا صنعتی، یا هنگام استفاده از محصولاتی که حاوی اسید سولفوریک غلیظ هستند، اولویت بندی اقدامات احتیاطی ایمنی مهم است. هنگام استفاده از این اسید باید از تجهیزات محافظتی باید استفاده شود که شامل، ماسک، دستکش بلند لاستیکی، چکمه، عینک ایمنی شیمیایی و محافظ صورت بسیار مهم و اساسی می باشد. شاید کشنده ترین ماده شیمیایی در محل کار، اسید سولفوریک می باشد که یک جزء حیاتی در ساخت اکثر کود ها، باتری ها، اسید ها و فلزات است. ماهیت بسیار خورنده آن را در رایج ترین غلظت های آن بسیار خطرناک می کند. در دوز های پایین، قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض اسید سولفوریک می تواند باعث آسیب به دستگاه تنفسی و دندان ها در هنگام استنشاق اسید شود. تماس فیزیکی با اسید سولفوریک باعث سوختگی و اسکار در اکثر غلظت ها می شود که این موضوع خود جزء خطرات اسید سولفوریک می باشد. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت باعث افزایش حساسیت چشم و گلو می شود که منجر به خونریزی دوره ای و خشکی مزمن می شود. با گذشت زمان، جای زخم در ریه ها باعث نارسایی ریه و مرگ می شود. قرار گرفتن مستقیم در معرض غلظت های بالا باعث ایجاد زخم یا سوختگی جدی و فوری می شود. برخی جایگزین ‌ها برای اسید سولفوریک در محل کار وجود دارد، به ویژه فرآیند تبادل یونی که نیاز به اسید ها را در سیستم اسمز معکوس از بین می ‌برد. تحقیقات دیگر نشان داده است که دی اکسید کربن یک جایگزین قابل مقایسه برای اسید سولفوریک در خنثی کردن pH است. مانند اسید هیدروکلریک، کارفرمایان می توانند تعهد خود را به ایمنی با ایستگاه های شستشو و تجهیزات حفاظت فردی افزایش دهند. مواد شیمیایی در محل کار خطرات جدی را برای کارکنان و مردم به همراه دارند، در صورتی که مواد شیمیایی به درستی مورد استفاده قرار نگیرند. این مسئولیت مدیران صنعتی و اپراتور های کارخانه است که از وجود رویه‌ های مناسب برای محدود کردن خطرات شیمیایی اطمینان حاصل کنند. برای دفع خطرات اسید سولفوریک و استفاده از کاربرد اسید سولفوریک باید به نکات ایمنی بهره برداری از مواد شیمیایی سمی را بدایند.


شناسایی و تجزیه و تحلیل خطرات، تخلفات و خطرات بالقوه محل کار را از طریق لیسانس علوم ایمنی شغلی را بیاموزید. کارگران صنعتی هر روز در معرض طیف وسیعی از خطرات زیست محیطی قرار دارند و در حالی که بیشتر خطرات به راحتی قابل مشاهده و اجتناب هستند، خطرات شیمیایی یک تهدید خاموش و مرگبار است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها پنج خطر شیمیایی را شناسایی کردند که به ویژه در محل کار، حتی با قرار گرفتن در معرض حاد، خطرناک هستند. شرکت ‌ها باید با جدیت تلاش کنند تا جایگزین ‌های ایمن ‌تری برای این مواد شیمیایی بیابند، یا برنامه ‌های ایمنی را ایجاد کنند که به‌ طور چشمگیری خطر را برای کارکنان کاهش دهد. اگر به اصول ایمنی آگاه باشیم؛ می توانیم از خطرات اسید سولفوریک عبور کرده و کاربرد اسید سولفوریک را بدست آوریم. یکی از مهم ترین قوانینی که برای استفاده از کاربرد اسید سولفوریک و جلوگیری از خطرات اسید سولفوریک در بسیاری از کشور ها وجود دارد. در حال حاضر داشتن اسید سولفوریک بالای پانزده درصد بدون مجوز برای افراد جامعه جرم محسوب می شود و متخلفان با محکومیت دو سال زندان و جریمه نقدی نا محدود روبرو هستند. اما از علل این که از خطرات اسید سولفوریک جلوگیری می کنند این است که اسید پاشی جنایاتی کاملا وحشتناک است و انگلستان مصمم هستند که جلوی آن را بگیرند. اگر در معرض اسید سولفوریک غلیظ در هوا قرار بگیرید، بینی شما تحریک می شود و ممکن است به نظر برسد که اسید سولفوریک بوی تند دارد. هنگامی که اسید سولفوریک غلیظ با آب مخلوط می شود، محلول بسیار داغ می شود. اسید سولفوریک غلیظ در تماس با بسیاری از مواد شیمیایی از جمله استون، الکل ها و برخی فلزات ریز تقسیم شده می تواند آتش بگیرد یا منفجر شود. هنگامی که گرم می شود دود های بسیار سمی منتشر می کند که شامل تری اکسید گوگرد است. از تماس مستقیم که باعث خطرات اسید سولفوریک می شود خود داری کنید. در صورت لزوم از لباس های محافظ شیمیایی استفاده کنید. لباس ‌ها، کفش‌ ها و کالا های چرمی آلوده (مانند بند ساعت، کمربند) را به سرعت درآورید. به سرعت و به آرامی مواد شیمیایی اضافی را پاک کنید یا پاک کنید. بلافاصله با آب ولرم و به آرامی به مدت حداقل سی دقیقه بشویید. فلاشینگ را قطع نکنید. اگر می توان با خیال راحت انجام داد، شستشو را در حین انتقال به بیمارستان ادامه دهید. فورا با مرکز سموم یا پزشک تماس بگیرید. درمان فوری مورد نیاز است. انتقال به بیمارستان. دو کیسه، مهر و موم، برچسب بزنید و لباس‌ ها، کفش ‌ها و کالا های چرمی آلوده را برای دفع ایمن در محل بگذارید. برای جلوگیری از خطرات اسید سولفوریک با چشم باید بعد از تماس و قبل از استفاده از آن اطلاع کاملی داشته باشیم. در صورت لزوم از دستکش های محافظ شیمیایی استفاده کنید. به سرعت و به آرامی مواد شیمیایی را از روی صورت پاک کرده یا با برس بکشید. بلافاصله چشم های آلوده را با آب ولرم و به آرامی به مدت حداقل سی دقیقه در حالی که پلک ها را باز نگه داشته اید بشویید. اگر لنز تماسی وجود دارد، شستشو را به تاخیر نیندازید یا سعی نکنید لنز را بردارید. محلول نمک خنثی ممکن است به محض در دسترس بودن استفاده شود. فلاشینگ را قطع نکنید. در صورت لزوم، شستشو را در حین انتقال به بیمارستان ادامه دهید. مراقب باشید که آب آلوده را به چشم یا روی صورت نکشید. فورا با مرکز سموم یا پزشک تماس بگیرید زیرا درمان فوری مورد نیاز است. بلع این اسید یکی از انواع خطرات اسید سولفوریک می باشد. از قربانی بخواهید دهان خود را با آب شستشو دهد. اگر استفراغ به طور طبیعی رخ می دهد، قربانی را به جلو خم کنید تا خطر آسپیراسیون کاهش یابد. از قربانی بخواهید دوباره دهان خود را با آب شستشو دهد.

نرمال لابو

نرمال لابو

فورا با مرکز سموم یا پزشک تماس بگیرید. از جمله خطرات اسید سولفوریک این است که این اسد در تماس با آب باعث ایجاد کف و پاشیدن شدید می شود. با فلزات واکنش می دهد و گاز هیدروژن بسیار قابل اشتعال تولید می کند. ظروف در بسته ممکن است با گرم شدن محتویات به شدت پاره شوند. در آتش سوزی، مواد خطرناک همانند اکسید های گوگرد خورنده ممکن است تولید شوند. پر کاربرد ترین روش کاهش جریان های حاوی اسید سولفوریک، اسکرابر مرطوب است. اسکرابر مرطوب نوعی تجهیزات کنترل آلودگی است که برای حذف گاز ها و ذرات مضر از جریان های اگزوز صنعتی طراحی شده است. این ماده با قیف کردن اسید سولفوریک از پایین یک برج بسته بندی شده عمل می کند و سپس از یک بسته بندی مهندسی شده عبور می کند، جایی که محلولی از نازل های تخصصی به صورت خلاف جریان به جریان اگزوز پاشیده می شود. از آنجایی که اسید سولفوریک بسیار خورنده است، برای ساخت اسکرابر باید از مواد طراحی شده مخصوص استفاده شود. آلیاژ فولاد ضد زنگ متداول ترین ماده مورد استفاده است، با این حال گزینه های بسیار خوب دیگری نیز وجود دارد. معمولا از پلاستیک تقویت شده با الیاف، پلی پروپیلن یا پلی تترافلوئورواتیلن پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس استفاده می شود. بنابراین استفاده ایمن و پر کاربرد اسید سولفوریک و به دور از انواع خطرات اسید سولفوریک چیزی می باشد که بسیاری از صنایع به آن علاقه دارند. زمانی که گاز زائد حلالیت کمتری داشته باشد، معمولا مواد شیمیایی به محلول اضافه می شود. این مواد شیمیایی با دقت انتخاب شده اند تا با اسید سولفوریک آزاد شده در جریان اگزوز واکنش دهند. پس از تصفیه اسید سولفوریک، جریان آزاد می ‌شود و از اسید سولفوریک خطرناک و سایر مواد شیمیایی و یا ذرات مورد نظر پاک می ‌شود. اگر چه از ترکیبات خطرناک پاک است، گاز آزاد شده از اسکرابر اغلب شبیه بخار است. این ترکیب یا محصولاتی که حاوی آن غلیظ هستند باید در یک منطقه خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید و منابع گرمایی نگهداری شوند. برای جلوگیری از تجمع احتمالی بخار ها، نباید این اسید را به مقدار زیاد در خانه نگهداری کرد. ظروف محصول باید به طور منظم توسط کارشناسان حرفه ای MSDS از نظر نشانه های آسیب یا نشت بررسی شود. چه در حال تمیز کردن فاضلاب در خانه باشید و چه در حال کار با هر غلظت این ماده شیمیایی در محل کار حفظ ایمنی مناسب بسیار مهم است. استفاده از کاربرد اسید سولفوریک تنها با عبور از میان خطرات اسید سولفوریک می باشد. در واقع مهم ترین منبع تولید اسید سولفوریک، استفاده از گوگرد و بازیافت آن از گاز طبیعی و روغن است، که آن ها نیز حاوی ترکیبات گوگرد هستند. منبع مهم دیگر برای تولید اسید سولفوریک، دی اکسید گوگرد حاصل از پالایش فلز است. در واقع بسیاری از سنگ های فلزی به عنوان سولفید ها به وجود می آیند و برای تشکیل اکسید و دی اکسید گوگرد به کار می روند. گیاهانی که به طور سنتی دی اکسید گوگرد را به جو منتقل می کنند، آن را به عنوان اسید سولفوریک بازیابی می کنند. حال که درک مناسبی از خطرات اسید سولفوریک پیدا کرده اید وقت آن است که با استفاده از اصول ایمنی از کاربرد اسید سولفوریک بهره برده و جهت خرید اسید سولفوریک از سایت نرمال لابو اقدامات لازم را مبذول فرمایید.

برای خرید اسیدسولفوریک

خرید اسید سولفوریک

استفاده از انواع مواد شیمیایی باید با تهیه مناسب آن انجام گیرید تا مناسب ترین نوع و با کیفیت ترین شکل ممکن آن را تهیه نماییم. خرید اسید سولفوریک یکی از مهم ترین و اساسی ترین راه ها برای استفاده آن در صنایع مختلف می باشد. تولید این ترکیب بسیار ساده است و این ماده را از طریق تقطیر خشک کانی هایی که شامل سولفات آهن (زاج سبز) و سولفات مس بودند به دست آورد. بعد ها افراد دیگری مانند جان گلوبر، جان روبک و جوزف گیلوساک روش های دیگری را برای تولید این ماده ارائه دادند. امروزه اسید سولفوریک در صنعت و تولید مواد شیمیایی مختلف کاربرد دارد، بنابراین نیاز به روشی برای تولید بالا و مقرون به صرفه این ماده است. از واکنش SO۳ با آب می توان اسید سولفوریک تولید کرد اما این روش به دلیل گرما زا بودن واکنش و وجود مشکلات در کنترل واکنش عملی نیست از این رو برای تولید این ماده از روش تماسی در مجاورت کاتالیزور استفاده می شود. تولید کننده اسید سولفوریک یک واحد تولید ی صرفا به نیت تولید اسید سولفوریک احداث می‌ کند که ماده‌ ی اولیه ‌ی آن گوگرد یا سنگ پیریت است و مکانیزم عمل آن از طریق گوگرد سوزی و یا تشویه سنگ پیریت می باشد. این واحد های تولید کننده اسید سولفوریک گاهی هم بازیافت آن را در برنامه تولید اسید سولفوریک قرار می‌ دهند. در این روش تولید مستقیم، این ماده به ‌عنوان محصول اصلی بوده و این تولید مشهور به روش تولید اختیاری اسید سولفوریک است. در این روش با توجه به اختیاری بودن تولید، تولید کننده اسید سولفوریک، می ‌تواند با کنترل عرضه،‌ به بازار قیمت اسید سولفوریک را در اختیار بگیرد. خرید اسید سولفوریک می تواند نیاز های شما را در انواع صنایع دارویی، نساجی، نظامی و ... بسیار مناسب می باشد. در جهان عمده تولید اسید سولفوریک در تولید کود های شیمیایی مصرف می ‌شود. این در حالی است که در ایران این آمار متفاوت است. درصد بالایی از فروش اسید سولفوریک در ذوب روی مصرف ‌شده و صنعت کشاورزی در جایگاه دوم مصرف قرار دارد. سومین جایگاه خرید اسید سولفوریک در ایران و از سایت نرمال لابو را صنعت مس ایران اشغال کرده است. حجم عظیمی از این ماده در تولید مس به روش هیدرو متالورژی مصرف می ‌شود. صنعت روی و مس با وجود این که خود از مصرف‌ کننده‌ های عمده‌ ی این محصول در جهان و ایران هستند، به همان صورت هم می ‌توانند به تولید کننده اسید سولفوریک تبدیل شوند. تمایل پیدا کردن صنایع روی و مس به تولید اسید سولفوریک، سبب خواهد شد تا نمودار مصرف آن در ایران هم به‌ مانند متوسط جهانی به سمت تولید کود های شیمیایی چرخش پیدا کند. بنابراین خرید اسید سولفوریک در دنیای امروزی بسیار دیده می شود. صنعت مس کشور در چند سال گذشته با سیاست‌ گذاری ‌های جدیدی خط تولید اسید سولفوریک در کشور را راه ‌اندازی کرده است که با در نظر گرفتن حجم بسیار بالای تولید اسید سولفوریک در این طرح، می ‌تواند بخش عمده ‌ای از تولید اسید سولفوریک در کشور را به خود اختصاص دهد.

نرمال لابو

نرمال لابو

جهت انبارش و ذخیره ‌سازی اسید سولفوریک معمولا از مخازن پلاستیکی دولایه تحت شرایط خاص بهره می ‌گیرند. جنس این مخازن و بست ها و اتصالات از پلی‌اتیلن و یا پلی ونیل کلراید است که از موادی از جنس پلی‌پروپیلن دین مونومر جهت آب‌ بندی آن ‌ها استفاده می‌ شود. بنابراین خرید اسید سولفوریک در مقیاس های بسیار بالا تنها از طریق شرایط بسیار سخت می باشد و اغلب شرکت هایی که قصد خرید اسید سولفوریک را دارند معمولا در کنار تولید کنندگان این اسید به وجود می آیند. آمار ها نشان می‌ دهد که تولید اسید سولفوریک در ایران تقریبا‌ با بازار مصرف آن‌ هم خوانی دارد. به‌ طوری‌که امروزه عملا یک ‌سوم از ظرفیت اسمی در تولید اسید سولفوریک ایران فعال است که این امر متأثر از میزان مصرف آن در ایران است. بناراین خرید اسید سولفوریک از سایت نرمال لابو دارای توجیه اقتصادی بسیار بالایی می باشد. یکی از مهم ترین موضوعات برای خرید اسید سولفوریک استفاده از آن برای تصفیه آب می باشد که خود جزء کاربرد اسید سولفوریک می باشد. این ماده مانند سیلیس در تصفیه آب نیز موثر است. آب های ورودی به دستگاه شیرین کن RO دارای پی اچ خنثی و یا به میزانی اسیدی است؛ به دلیل این که موجب افزایش حلالیت یون های فلزی در سطح ممبرین ها و در نهایت کاهش میزان گرفتگی ممبرین ها می شود. یک واحد تزریق اسید داریم که موجب تنظیم پی اچ می شود. تزریق اسید موجب کاهش پی اچ آب شده و از آن برای شستو شو ممبرین های دستگاه های تصفیه آب RO یا CIP استفاده می کنند. یکی از مهم ترین موضوعات برای کاربرد اسید سولفوریک و خرید اسید سولفوریک استفاده آن در کشاورزی و صنایع مختلف می باشد. نرخ رشد مصرف اسید سولفوریک در ساخت کود های شیمیایی در آمریکا بین سال های هزار و نهصد و هشتاد و پنج تا هزار و نهصد و نود و هفت حدود دو و دو دهم درصد بوده است و این میزان در طی سال‌های هزار و نهصد و نود و هفت تا دو هزار و چهار به حدود سه و نه دهم درصد رسیده است. اسید سولفوریک در تولید اسید فسفریک، کود سولفات آمونیوم و کود سوپرفسفات نرمال به صورت مستقیم مصرف می گردد. اسید فسفریک خود ماده اولیه تولید کود های مختلف فسفاته است. استفاده از کاربرد اسید سولفوریک باعث خرید اسید سولفوریک در بسیاری از صنایع کشاورزی شده است. این اسید در کشاورزی برای اصلاح خاک های شور و قلیایی استفاده می‌ شود. این ترکیب با نمک ‌های کربناته موجود در خاک واکنش می دهد و سطح شوری خاک را تعدیل می کند. اسید سولفوریک با کربنات کلسیم موجود در خاک واکنش داده سولفات کلسیم آبدار یا همان گچ کشاورزی را تولید می کند. مقدار اسید مورد نیاز در کشاورزی به فاکتور های مختلفی بستگی دارد و بر اساس نوع خاک متغیر است. به عنوان مثال اگر شوری خاک ناشی از سدیم اضافی باشد با شوری حاصل از منیزیم متفاوت است و بر همین اساس مقدار اسید مورد نیاز نیز متفاوت خواهد بود.


خرید اسید سولفوریک یکی از مهم ترین انواع مصارف بسیاری از صنایع موجود در دنیا می باشد. این اسید در تولید کود های کشاورزی و همچنین تولید مواد چربی زدا، لوله بازکن ها و تولید کاغذ و کلر به وفور استفاده می شود. سولفوریک اسید همچنین در صنایع فولاد و آهن برای رسوب زدایی و بازیافت آمونیاک مورد استفاده قرار می گیرد. از این اسید در صنایع استخراج فلز از سنگ معدن استفاده می شود. این ترکیب برای تولید باتری های اتومبیل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. حدود نیمی از کاربرد اسید سولفوریک جهان در کشاورزی، به ویژه در صنعت کود های شیمیایی استفاده می شود. اسید سولفوریک به طور خاص برای تولید کود های فسفاته مانند سوپر فسفات آهک و سولفات آمونیوم استفاده می شود. رایج ترین اسید ها برای مصارف کشاورزی عبارتند از اسید سولفوریک، اسید فسفریک و اسید نیتریک. این اسید ها به مواد مغذی ضروری گیاه (گوگرد، فسفر و نیترات) کمک می کنند. این مواد مغذی باید در برنامه تغذیه محصول در نظر گرفته شوند. در کود ها، اسید سولفوریک ممکن است به عنوان یک عامل کم آبی یا برای تغییر سطحpH اسیدیته خاک استفاده شود. کلرید هیدروژن مخلوط با آب به اسید هیدروکلریک تبدیل می شود که اغلب با سایر مواد شیمیایی مخلوط می شود تا برای گیاهان اسید دوست کود ایجاد شود. زغال اخته خاک های اسیدی با پی اچ چهار و نیم تا پنج و نیم را ترجیح می دهد. با محبوبیت زغال اخته بسیاری از مردم علاقه مند به تنظیم سریع پی اچ خاک خود هستند. اسیدی شدن خاک دقیق نیست. عنصر گوگرد به خاک باکتری های خاک گوگرد را به اسید سولفوریک تبدیل می کنند و پی اچ خاک را پایین می آورند. پس از حضور گیاهان، گوگرد را نمی توان به راحتی به خاک اضافه کرد بنابراین باید از کاربرد اسید سولفوریک استفاده کرد. گوگرد همان کاهش pH را به عنوان مواد ترکیب شده ایجاد می کند، اما زمان بیشتری می برد. خاک را بررسی کنید قبل از کاشت مجددا pH را انجام دهید و در صورت نیاز از گوگرد اضافی استفاده کنید. از چهارصد بیشتر استفاده نکنید. هنگامی که مقادیر زیادی مورد نیاز است، برنامه را در طی چندین سال پخش کنید. کشت برای تهویه خاک و آبیاری به حفظ رطوبت خاک می تواند روند را تسریع کند. بخش عمده اسید سولفوریک جهان جهت تولید اسید فسفریک از فرایند مرطوب مورد استفاده قرار می ‌گیرد. شایان ذکر است که در تولید اسید فسفریک کوره ای از اسید سولفوریک به عنوان ماده اولیه استفاده نمی ‌شود. البته در سال ‌های اخیر حجم بالای تولید اسید فسفریک از فرایند مرطوب موجب شده است تا اسید فسفریک تولید شده از این فرایند خالص ‌سازی شده و علاوه بر تولید کود های شیمیایی در صنایع دیگر نیز به جای اسید فسفریک کوره ای نیز مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به بالا بودن میزان تولید اسید فسفریک جهان از اسید سولفوریک، بازار اسید سولفوریک بسیار تحت تأثیر بازار جهانی اسید فسفریک و کود های شیمیایی تولیدی از آن قرار دارد. از مصارف خرید اسید سولفوریک استفاده از آن در تولیدات کود سوپر فسفات می باشد.

نرمال لابو

نرمال لابو

کود سوپر فسفات تریپل از مواد مغذی معدنی تشکیل شده است که جهت بازگرداندن مواد غذایی لازم برای کشاورزی استفاده می شود. این کود جزء کود های فسفری بسیار غلیظی است که دارای چهل و شش درصد P۲O۵ است و برای تغذیه انواع خاک هایی که در محدوده PH بین پنج تا هشت قرار دارند مناسب می باشد. این ماده می تواند به تسریع در رشد و نمو ریشه ی گیاهان کمک کند، مقاومت گیاهان در برابر انجماد را افزایش دهد، به جذب کامل رطوبت خاک کمک کند و خسارات ناشی از کمبود عناصر را به حداقل برساند. علاوه بر این در صورت مخلوط نمودن این ماده با کود های نیتروژنه می توان جذب سایر عناصر مغذی گیاه را تا حدودی بهبود بخشید. بخش اندکی از خرید اسید سولفوریک مورد استفاده در صنایع کود شیمیایی نیز به طور مستقیم در مخلوط کود های مایع مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از کاربرد اسید سولفوریک و در نهایت خرید اسید سولفوریک برای استخراج مواد معدنی بسیار مهم و اساسی می باشد. در اوایل دهه هزار و نهصد و هشتاد حجم زیادی از اسید سولفوریک جهان صرف استخراج اورانیوم و محصول جانبی آن وانادیوم گردید. بعد از آن به علت اینکه فعالیت های هسته ای محدود به قوانین سازمان ملل گردید، میزان استفاده از اسید سولفوریک نیز در این زمینه رو به کاهش گذارد. اسید سولفوریک به دو منظور در صنایع فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. یکی بازیافت گاز های محتوی آمونیاک به وسیله اسید سولفوریک که منجر به تولید سولفات آمونیوم به عنوان محصول جانبی صنعت فولاد می گردد و دیگری رسوب زدایی توسط اسید که در این عملیات اکسید های فلزات، چربی ‌ها و نمک‌ ها و حتی زنگ آهن از روی سطح فولاد زدوده می شود. بنابراین استفاده از کاربرد اسید سولفوریک دامنه ی بسیار وسیعی را شامل می شود. اسید سولفوریک یکی از مهم ترین ترکیبات ساخته شده توسط صنایع شیمیایی است. از آن برای ساختن صد ها ترکیب مورد نیاز تقریبا هر صنعتی استفاده می شود. اسید سولفوریک همچنین برای ساختن کاپرولاکتام که به پلی آمید شش تبدیل می شود و در ساخت دی اکسید تیتانیوم، به عنوان مثال، به عنوان رنگدانه استفاده می شود، استفاده می شود. از جمله کاربرد های دیگر آن در ساخت اسید هیدروفلوئوریک و فنل با پروپانون است که همگی در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. اسید سولفوریک می تواند برای تصفیه سایر مواد معدنی نظیر سنگ های طلا و مس و نقره نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این اسید در تولید سولفات مس، سولفات منگنز، سولفات نیکل، انواع سولفات های آهن، سولفات سدیم و سولفات روی کاربرد دارد. در تولید سولفات آلومینیوم از بوکسیت نیز اسید سولفوریک به میزان نیم کیلوگرم به ازای تولید یک کیلوگرم محصول مصرف می‌ گردد. سایت نرمال لابو مناسب ترین و بهترین سایت برای خرید اسید سولفوریک می باشد که در دنیا موجود است.

سخن پایانی

بسیاری از مواد شیمیایی که در پیرامون ما وجود دارند توانایی های بسیار خازق العاده ای دارند یکی از این موارد و مواد شیمیایی را می توان اسید سولفوریک دانست که به پادشاه اسید ها در صنایع مختلف مقلوب شده است. استفاده از کاربرد اسید سولفوریک می تواند در صنایع نساجی، دارو سازی، کود های کشاورزی و شیمیایی، استخراج معادن مختلف، سنتز مواد شیمیایی، تولید مواد شیمیایی قابل انفجار، تولید نمک طعام و ... می باشد. اما علاوه بر کاربرد اسید سولفوریک باید به خطرات اسید سولفوریک نیز دقت کنیم زیرا این ماده جزء مواد بسیار خورنده می باشد و می تواند آسیب های جبران نشدنی ای به ما بزند. همان طور که ذکر شد، عمده کاربرد اسید سولفوریک در تولید کود های فسفاته است. اهمیت استراتژیک اسید سولفوریک نیز در همین راستا ست. با رشد روز افزون جمعیت جهان و محدودیت زمین های کشاورزی، میزان بهره وری و راندمان تولید محصول از خاک به ازای هر واحد، ضرورتا باید افزوده شود تا بتواند پاسخگوی رشد فزاینده جمعیت باشد. بنابراین برای ایجاد امنیت غذایی باید از جهت خرید اسید سولفوریک و تولید آن اقدام نمود. برای بالا بردن بهره وری خاک، استفاده از کود های شیمیایی ضرورت شناخته شده ای است. همان طور که در بخش موارد کاربرد ذکر شد، اسید سولفوریک در تولید کود های پر مصرف از جمله کود های فسفاته و نیز کود سولفات آمونیوم مورد استفاده قرار می گیرد و در این کاربرد ها نیز قابل جایگزینی با ماده دیگری نیست، از این نظر بسیار حائز اهمیت است. بنابراین استفاده از کاربرد اسید سولفوریک در کشاورزی باعث تقاضای بیشتر آن برای خرید اسید سولفوریک می باشد. منظور از اسید باتری، اسیدی است که در باتری خودرو ها استفاده می شود. مایع داخل باطری از مخلوط اسید سولفوریک و آب مقطر به دست می آید. در واقع اسید باتری رقیق شده اسید سولفوریک می باشد چون اسید را نمی توان به راحتی رقیق نمود و باید از دستگاه رقیق کننده قوی استفاده کرد. باتری دستگاهی است که انرژی الکتریکی را در حالت شیمیایی در خود ذخیره می کند تا در زمان نیاز مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از مهم ترین انواع کاربرد اسید سولفوریک استفاده آن در صنایع باتری سازی می باشد که البته باید از خطرات اسید سولفوریک نیز باید جلوگیری کرد. برای پاکسازی و حل کردن آلودگی های معدنی و از بین بردن اکسید بر روی فلزات و چربی ها، قبل از آبکاری از اسید سولفوریک استفاده می کنند. اما برای آبکاری برنج بر روی سرب، سولفوریک اسید، اسید خوبی نیست. از موارد پرکاربرد الیاف مصنوعی در صنعت نساجی، الیاف پلی آمید، پلی استر و اکرلیک است که در ساخت آن ها از اسید سولفوریک استفاده می کنیم. هنگامی که الیاف سلولز در محلول تترا آمین مس حل شوند مایع آبی رنگ تولید می کند وقتی به آن اسید سولفویک اضافه می کنیم الیاف ابریشم مصنوعی یا ریون تولید می شود. سایت نرمال لابو مناسب ترین سایت برای خرید اسید سولفوریک می باشد که مناسب ترین مواد شیمیایی را با بهترین خدمات به شما می دهد.

نرمال لابو