advertise

مواد شیمایی در لوازم آرایشی

کاربرد مواد شیمیایی در لوازم آرایشی

کارشناسان نرمال لابو در این مقاله قصد بررسی کاربر مواد شیمیایی در لوازم آرایشی را برای شما کاربران عزیز دارند. تا آخر این مقاله همراه ما باشد. در ابتدا لازم است که اطلاعاتی را در موررد مواد شیمیایی و لوازم آرایشی خدمت شما عزیزان بدهیم. مواد شیمیایی دارای ویژگی ها و ترکیبات ثابت و مشخصی هستند. همچنین شناسایی اجزایی که تشکیل دهنده مواد شیمیایی، با روش های جدا سازی فیزیکی و تجزیه عناصر آن ها ممکن نیست همچنین قوانین و مقررات ضروری در آزمایشگاه خوب است بدانید. جوزف پراست شیمی دان معروف فرانسوی برای اولین بار در قرن هجدهم میلادی توانست مفهومی از مواد شیمیایی ارائه کند که این موفقیت او پس از آزمایش های گسترده ی او بر روی مواد شیمیایی ای همچون کربنات مس به وجود آمد. عناصر شیمیایی، هنگام واکنش شیمیایی می توانند با یک دیگر مخلوط و ترکییب شوند که در نتیجه باعث به وجود آمدن تعداد بی شماری از مواد شیمیایی می شوند. به عنوان نمونه آب، محصول واکنش عنصر های اکسیژن و هیدروژن می باشد، در این جا دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن با هم ترکیب شده و به هم متصل هستند، بنابراین باعث به وجود آمدن مولکولی با فرمول H۲O می شوند. در ضمن توجه داشته باشید که این دو عنصر در شرایط مختلف می توانند ماده ای دیگر را به وجود بیاورند، مثلا هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه که از مولکول های H۲O۲ تشکیل شده است. مواد شیمیایی یک نام کلی برای موادی است که ترکیب شیمیایی ثابت و خصوصیات مشخصی دارند. مواد شیمیایی می توانند ساده، ترکیبی یا آلیاژ باشند که از عناصر مختلفی تشکیل شده است. مواد شیمیایی ممکن است به صورت مایع، جامد یا گاز وجود داشته باشند. این مواد می توانند به صورت خالص یک عنصر یا مخلوط محلول، ترکیب یا گاز باشند. آن ها یا به صورت طبیعی در محیط زیست وجود دارند یا می توانند به صورت مصنوعی تولید شوند. این ترکیبات معمولا خالص در نظر گرفته می شوند تا بتوان آن ها را از مخلوط ها مجزا کرد. یک نمونه معمول از یک ماده شیمیایی آب خالص است که خصوصیات و نسبت هیدروژن به اکسیژن در آن چه از رودخانه جدا شود یا در آزمایشگاه تولید شود، یکسان است. سایر این نوع مواد که معمولا به صورت خالص وجود دارند عبارتند از: الماس (کربن)، طلا، نمک سفره کلرید سدیم و قند تصفیه شده ساکارز با این حال، در عمل، هیچ ماده ای کاملا خالص نیست و خلوص شیمیایی با توجه به موارد استفاده ماده شیمیایی مشخص می شود. انواع ماده شیمیایی طبیعی، ترکیبات شیمیایی طبیعی می توانند جامد، مایع یا گاز باشند. مواد جامد، مایعات یا گازهای طبیعی ممکن است از عناصر مجزا تشکیل شوند یا حاوی عناصر بسیاری به شکل مولکول باشند.

نرمال لابو

نرمال لابو

گازها، اکسیژن و نیتروژن گازهای طبیعی هستند. آن ها حجم زیادی از هوایی را که ما تنفس می کنیم تشکیل می دهند. هیدروژن رایج ترین گاز طبیعی جهان است. مایعات، شاید مهم ترین مایع موجود در جهان، آب باشد. آب که از هیدروژن و اکسیژن ساخته شده است، با بسیاری از مایعات دیگر رفتاری متفاوت دارد، مثلا وقتی یخ می زند انبساط می یابد. این رفتار شیمیایی طبیعی تاثیر عمیقی بر زمین شناسی، جغرافیا و زیست شناسی زمین و مطمئنا سیارات دیگر دارد. جامدات، هر ماده جامدی که در جهان طبیعی یافت می شود از این مواد تشکیل شده است. الیاف گیاهی، استخوان های حیوانات، سنگ ها و خاک همگی از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده اند. برخی مواد معدنی مانند مس و روی کاملا از یک عنصر ساخته شده اند ولی گرانیت نمونه ای از سنگ آذرین است که از چندین عنصر مختلف تشکیل شده است. ترکیبات شیمیایی مصنوعی، احتمالا بشر قبل از ثبت تاریخ، ترکیب این مواد را آغاز کرده است. ما می دانیم که انسان حدود پنج هزار سال پیش، ترکیب فلزات مس و قلع را برای ایجاد یک فلز انعطاف پذیر به نام برنز آغاز کرده است. اختراع برنز یک واقعه مهم بود، زیرا این امکان را فراهم کرد تا طیف عظیمی از ابزارهای جدید، اسلحه و زره تولید شود. آلیاژ برنز ترکیبی از فلزات متعدد و عناصر دیگر است و آلیاژ ها به عنوان مواد خام در ساخت و ساز و تجارت استفاده می شدند. طی چند صد سال گذشته، ترکیبی از عناصر مختلف منجر به تولید فولاد ضد زنگ، آلومینیوم سبک، فویل و سایر محصولات بسیار مفید شدند. در حال حاضر ترکیبات شیمیایی مصنوعی صنایع غذایی را نیز دگرگون کرده است. ترکیبی از عناصر مختلف باعث شده است که انسان بتواند غذای ارزان و طعم دار را تهیه کرده و با استفاده از نگهدارنده های شیمیایی برای مدت طولانی آن ها را حفظ کند. ترکیبات شیمیایی همچنین برای ایجاد طیف وسیعی از بافت های خوراکی از ترد تا جویدنی و نرم مورد استفاده قرار می گیرند. ترکیبات شیمیایی مصنوعی همچنین تاثیر عمیقی بر صنعت داروسازی داشته است. محققان و دارو سازان با ترکیب مواد شیمیایی فعال و غیرفعال در قرص ها در حال حاضر می توانند دارو های مورد نیاز برای درمان انواع مختلفی از اختلالات را تولید کنند. کاربرد مواد شیمیایی در زندگی روزمره ما، اکثر ما تمایل داریم که به آن ها به عنوان افزودنی های نامطلوب و غیر طبیعی در غذا ها و هوا فکر کنیم. در حقیقت، کاربرد مواد شیمیایی بسیار زیاد است و ترکیبات شیمیایی همه غذاها و همچنین هوای تنفسی ما را تشکیل می دهند. با این حال، برخی از ترکیبات شیمیایی اضافه شده به غذاهای طبیعی یا گازها می توانند مشکلات قابل توجهی برای سلامتی ایجاد کنند. به عنوان مثال، ترکیب شیمیایی به نام MSGمونو سدیم گلوتامات که اغلب برای بهبود طعم به مواد غذایی اضافه می شود، می تواند باعث سردرد و سایر واکنش های منفی در افراد شود.


در حالی که مواد نگهدارنده شیمیایی امکان نگهداری مواد غذایی را تا مدت های طولانی ممکن می سازند به نظر می رسد برخی از مواد نگهدارنده مانند نیترات ها خواص سرطان زایی دارند، خصوصا اگر زیاد استفاده شوند. بنابراین این خود انسان است که می تواند با مدیریت از ترکیبات شیمیایی موجود یا سنتتیک به بهترین وجه برای بهبود زندگی روزمره خودش استفاده کند. نقش مواد شیمیایی در زندگی بشر، وقتی در رابطه با نقش این مواد در زندگی انسان صحبت می کنیم باید در نظر داشته باشیم که بدن انسان نیز از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده است و محیط مورد نیاز برای حفظ زندگی انسان نیز شامل ترکیبات شیمیایی مختلف است. برخی از کاربردهای این مواد در زندگی روزمره ما در ادامه مورد بحث قرار گرفته است. ماده شیمیایی در مقابل انرژی، چیزی که کاملا از انرژی تشکیل شده باشد، ماده شیمیایی نیست. به عنوان مثال نور جرم ظاهری دارد، اما فضایی را اشغال نمی‌ کند. شما می ‌توانید انرژی را ببینید و احساس کنید بنابراین حواس بینایی و لمسی روش مناسبی برای تشخیص ماده از انرژی یا شناسایی یک ماده شیمیایی نیستند. نمونه‌های بیشتری از مواد شیمیایی، هر چیزی که بتوانید آن را بچشید یا بو کنید، یک ماده شیمیایی است. هر چیزی که بتوانید از لحاظ جسمی لمس کنید یا آن را بردارید و از جایی به جای دیگر منتقل کنید، نیز یک ماده شیمیایی است. گازها، مایعات، جامدات، پلاسما، جعبه مقوا، نوشابه، تار عنکبوت، الماس، کفش، طلا، ازن، سیب، پنیر، جعفری، رنگ مواد غذایی قرمز، نمونه‌ هایی که از مواد شیمیایی نیستند. در حالی که ممکن است تمام اشکال، ماده شیمیایی در نظر گرفته شوند، ممکن است با پدیده‌ هایی روبرو ‌شوید که از اتم یا مولکول تشکیل نشده‌اند. حرارت، انرژی جنبشی، جاذبه زمین، انرژی پتانسیل، نور ماوراء بنفش، اندیشه و تفکر است. انواع مواد شیمیایی طبیعی، مواد شیمیایی طبیعی که وجود دارند می ‌توانند جامد، مایع یا گاز باشند. مواد جامد مایعات یا گاز های طبیعی که به طور طبیعی وجود دارند، ممکن است از عناصر جداگانه تشکیل شوند یا ممکن است حاوی عناصر بسیاری به شکل مولکول باشند. گازها: اکسیژن و نیتروژن گاز های طبیعی هستند. آن ‌ها با هم، بیشتر هوایی را که تنفس می ‌کنیم، تشکیل می ‌دهند. هیدروژن رایج ‌ترین گاز طبیعی است که در جهان اتفاق وجود دارد. مایعات: شاید مهم ‌ترین ماده شیمیایی مایع موجود در جهان آب باشد. آب که از هیدروژن و اکسیژن ساخته شده است با بسیاری از مایعات دیگر رفتار متفاوت دارد. زیرا وقتی یخ می‌ زند، حجم آن بیشتر می ‌شود. این رفتار شیمیایی طبیعی تاثیر عمیقی بر زمین شناسی جغرافیا و زیست شناسی زمین و سیاره ‌ها داشته است. جامدات: هر ماده جامد که در جهان طبیعی یافت می ‌شود از مواد شیمیایی تشکیل شده است. الیاف گیاهی، استخوان‌ های حیوانات، سنگ‌ ها و خاک همگی از مواد شیمیایی تشکیل شده ‌اند. برخی مواد معدنی مانند مس و روی کاملا از یک عنصر ساخته شده‌ اند. از طرف دیگر گرانیت نمونه ‌ای از سنگ آذرین است که از چندین عنصر تشکیل شده است.

نرمال لابو

نرمال لابو

ترکیبات شیمیایی مصنوعی، احتمالا بشر قبل از ثبت تاریخ، ترکیب این مواد را آغاز کرده است. ما می دانیم که انسان حدود پنج هزار سال پیش، ترکیب فلزات مس و قلع را برای ایجاد یک فلز انعطاف پذیر به نام برنز آغاز کرده است. اختراع برنز یک واقعه مهم بود، زیرا این امکان را فراهم کرد تا طیف عظیمی از ابزار های جدید، اسلحه و زره تولید شود. آلیاژ برنز ترکیبی از فلزات متعدد و عناصر دیگر است و آلیاژ ها به عنوان مواد خام در ساخت و ساز و تجارت استفاده می شدند. طی چند صد سال گذشته، ترکیبی از عناصر مختلف منجر به تولید فولاد ضد زنگ، آلومینیوم سبک، فویل و سایر محصولات بسیار مفید شدند. در حال حاضر ترکیبات شیمیایی مصنوعی صنایع غذایی را نیز دگرگون کرده است. ترکیبی از عناصر مختلف باعث شده است که انسان بتواند غذای ارزان و طعم دار را تهیه کرده و با استفاده از نگهدارنده های شیمیایی برای مدت طولانی آن ها را حفظ کند. ترکیبات شیمیایی همچنین برای ایجاد طیف وسیعی از بافت های خوراکی از ترد تا جویدنی و نرم مورد استفاده قرار می گیرند. ترکیبات شیمیایی مصنوعی همچنین تاثیر عمیقی بر صنعت داروسازی داشته است. محققان و دارو سازان با ترکیب مواد شیمیایی فعال و غیرفعال در قرص ها در حال حاضر می توانند دارو های مورد نیاز برای درمان انواع مختلفی از اختلالات را تولید کنند. کاربرد مواد شیمیایی در زندگی روزمره ما، اکثر ما تمایل داریم که به آن ها به عنوان افزودنی های نامطلوب و غیر طبیعی در غذا ها و هوا فکر کنیم. در حقیقت، کاربرد مواد شیمیایی بسیار زیاد است و ترکیبات شیمیایی همه غذاها و همچنین هوای تنفسی ما را تشکیل می دهند. با این حال، برخی از ترکیبات شیمیایی اضافه شده به غذاهای طبیعی یا گازها می توانند مشکلات قابل توجهی برای سلامتی ایجاد کنند. به عنوان مثال، ترکیب شیمیایی به نام MSGمونو سدیم گلوتامات که اغلب برای بهبود طعم به مواد غذایی اضافه می شود، می تواند باعث سردرد و سایر واکنش های منفی در افراد شود. در حالی که مواد نگهدارنده شیمیایی امکان نگهداری مواد غذایی را تا مدت های طولانی ممکن می سازند به نظر می رسد برخی از مواد نگهدارنده مانند نیترات ها خواص سرطان زایی دارند، خصوصا اگر زیاد استفاده شوند. بنابراین این خود انسان است که می تواند با مدیریت از ترکیبات شیمیایی موجود یا سنتتیک به بهترین وجه برای بهبود زندگی روزمره خودش استفاده کند. نقش مواد شیمیایی در زندگی بشر، وقتی در رابطه با نقش این مواد در زندگی انسان صحبت می کنیم باید در نظر داشته باشیم که بدن انسان نیز از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده است و محیط مورد نیاز برای حفظ زندگی انسان نیز شامل ترکیبات شیمیایی مختلف است. برخی از کاربردهای این مواد در زندگی روزمره ما در ادامه مورد بحث قرار گرفته است. ماده شیمیایی در مقابل انرژی، چیزی که کاملا از انرژی تشکیل شده باشد، ماده شیمیایی نیست. به عنوان مثال نور جرم ظاهری دارد، اما فضایی را اشغال نمی‌ کند. شما می ‌توانید انرژی را ببینید و احساس کنید بنابراین حواس بینایی و لمسی روش مناسبی برای تشخیص ماده از انرژی یا شناسایی یک ماده شیمیایی نیستند.


نمونه ‌های بیشتری از مواد شیمیایی، هر چیزی که بتوانید آن را بچشید یا بو کنید، یک ماده شیمیایی است. هر چیزی که بتوانید از لحاظ جسمی لمس کنید یا آن را بردارید و از جایی به جای دیگر منتقل کنید، نیز یک ماده شیمیایی است. گازها، مایعات، جامدات، پلاسما، جعبه مقوا، نوشابه، تار عنکبوت، الماس، کفش، طلا، ازن، سیب، پنیر، جعفری، رنگ مواد غذایی قرمز، نمونه‌ هایی که از مواد شیمیایی نیستند. در حالی که ممکن است تمام اشکال، ماده شیمیایی در نظر گرفته شوند، ممکن است با پدیده‌ هایی روبرو ‌شوید که از اتم یا مولکول تشکیل نشده‌اند. حرارت، انرژی جنبشی، جاذبه زمین، انرژی پتانسیل، نور ماوراء بنفش، اندیشه و تفکر است. انواع مواد شیمیایی طبیعی، مواد شیمیایی طبیعی که وجود دارند می ‌توانند جامد، مایع یا گاز باشند. مواد جامد مایعات یا گاز های طبیعی که به طور طبیعی وجود دارند، ممکن است از عناصر جداگانه تشکیل شوند یا ممکن است حاوی عناصر بسیاری به شکل مولکول باشند. گازها: اکسیژن و نیتروژن گاز های طبیعی هستند. آن ‌ها با هم، بیشتر هوایی را که تنفس می ‌کنیم، تشکیل می ‌دهند. هیدروژن رایج ‌ترین گاز طبیعی است که در جهان اتفاق وجود دارد. مایعات: شاید مهم ‌ترین ماده شیمیایی مایع موجود در جهان آب باشد. آب که از هیدروژن و اکسیژن ساخته شده است با بسیاری از مایعات دیگر رفتار متفاوت دارد. زیرا وقتی یخ می‌ زند، حجم آن بیشتر می ‌شود. این رفتار شیمیایی طبیعی تاثیر عمیقی بر زمین شناسی جغرافیا و زیست شناسی زمین و سیاره ‌ها داشته است. جامدات: هر ماده جامد که در جهان طبیعی یافت می ‌شود از مواد شیمیایی تشکیل شده است. الیاف گیاهی، استخوان‌ های حیوانات، سنگ‌ ها و خاک همگی از مواد شیمیایی تشکیل شده ‌اند. برخی مواد معدنی مانند مس و روی کاملا از یک عنصر ساخته شده‌ اند. از طرف دیگر گرانیت نمونه ‌ای از سنگ آذرین است که از چندین عنصر تشکیل شده است. مواد شیمیایی خطرناک، اصطلاح مواد شیمیایی خطرناک به موادی اطلاق می شود که دارای خواص انفجاری، قابل اشتعال، اکسید کننده، سمی، خورنده یا برای انسان یا محیط زسیت مضر باشند. مواد منفجره منفجر می شود یا باعث انفجار می شود. قابل اشتعال به راحتی مشتعل می شوند و به سرعت می سوزند. اکسید کننده این مواد شیمیایی می توانند به حالت گازی، جامد یا مایع باشند و می توانند باعث یا تشدید آتش و انفجار نیز شوند. سمی این مواد اگر از طریق تماس، استنشاق یا بلع وارد بدن شوند، می توانند به افراد آسیب های شدیدی برسانند. این اثرات می تواند از خفیف تا تهدید کننده زندگی متغیر باشد و می تواند دارای اثرات فوری یا طولانی مدت باشد. خورنده این مواد می تواند باعث سوختگی شدید پوست و آسیب دیدگی به چشم شوند. اکوتوکسیک این مواد برای محیط زیست بسیار سمی هستند. مواد شیمیایی خطرناک جزو جدایی ناپذیر از جامعه مدرن هستند. این مواد در طیف گسترده ای از صنایع مختلف یافت می شوند. مواجه شغلی با مواد خطرناک ممکن است در طی سالیان متمادی رخ دهد و منجر به بیماری ‌های آهسته و ناتوان ‌کننده شود که بسیاری از آن ها کشنده هستند.

نرمال لابو

نرمال لابو

سالانه حدود ششصد تا نهصد نفر در اثر بیماری های مربوط به محل کار از جمله قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک جان خود را از دست می دهند. ده ماده شیمیایی خطرناکی که ممکن است در حین کار با آن ها روبرو شوید عبارتند از: آرسنیک: حالت فیزیکی: جامد، آرسنیک را می توان در محصولات کشاورزی، مواد نگهدارنده چوب، شیشه و قطعات الکترونیکی یافت کرد. خطرات سلامتی: ممکن است باعث سرطان، مشکلات تنفسی و گردش خون، آسیب به سیستم عصبی شود. سرب: حالت فیزیکی: جامد، اغلب در نزدیکی سایت های معدن و همچنین باتری های داخل خودرو، مجسمه ها، وسایل الکترونیکی، مهمات، قایق های بادبانی و تجهیزات غواصی یافت می شود. خطرات سلامتی: ممکن است باعث کم خونی، آسیب مغزی، بیماری کلیوی، نقص مادرزادی شود. بنزن: حالت فیزیکی: مایع، این ماده شیمیایی خطرناک را می توان در نفت خام یافت کرد. بنزن همچنین برای ساخت پلاستیک، مواد شوینده، آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی نیز استفاده می شود. بنزن به طور طبیعی توسط آتشفشان ها و آتش سوزی های جنگلی نیز تولید می شود. خطرات سلامتی: ممکن است باعث آسیب دیدگی مغز استخوان، کم خونی، خونریزی بیش از حد و ضعف سیستم ایمنی شود. کروم: حالت فیزیکی: جامد، کروم اغلب با فلزات دیگر مخلوط می شود، تا آلیاژ و فولاد ضد زنگ ساخته شود. کروم همچنین به عنوان پوشش برای جلوگیری از زنگ زدگی روی برخی از سطوح فلزی استفاده می شود. خطرات سلامتی: ممکن است باعث بروز بیماری های مانند آسم، مشکلات تنفسی، سرطان، آسیب به چشم ها، پرده گوش، کلیه ها و کبد شود. تولوئن: حالت فیزیکی: مایع، از تولوئن به عنوان رقیق کننده رنگ، پاک کننده لاک ناخن، چسب، مایع اصلاح کننده، مواد منفجره، دباغی چرم، تولید جوهر و پاک کننده لکه استفاده می شود. خطرات سلامتی: ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند سرگیجه و گیجی، اضطراب، خستگی عضلانی، بی خوابی، بی حسی، درماتیت، آسیب کبد و کلیه شود. کادمیوم، حالت فیزیکی: جامد، کادمیوم را می توان در باتری های قابل شارژ، پوشش ها، سلول های خورشیدی، رنگدانه ها، تثبیت کننده های پلاستیکی و محصولات آبکاری شده یافت کرد. خطرات سلامتی: ممکن است باعث بروز علائمی مشابه آنفولانزا، آسیب دیدگی ریه و مشکلات تنفسی، بیماری کلیوی، بیماری استخوان، سرطان، آسیب به سیستم عصبی، مشکلات تولید مثل و مشکلات دستگاه گوارش شود. روی: حالت فیزیکی: جامد، روی را می توان در لوله ها، قطعات خودرو، دستگاه های حسگر، کرم های ضد آفتاب، پمادها، بتن ها، رنگ ها یافت کرد. همچنین از روی برای تشکیل آلیاژ با انواع دیگر فلزات نیز استفاده می شود. خطرات سلامتی: ممکن است باعث بروز عوارضی مانند تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات، اسهال، سردرد، مشکلات کلیوی و معده شود.


جیوه، حالت فیزیکی: مایع، جیوه را می توان در ابزار های اندازه گیری مانند دماسنج و فشارسنج، لامپ های فلورسنت، لامپ های بخار جیوه، پرکننده های دندان، تلسکوپ و برخی از لوازم آرایشی یافت کرد. خطرات سلامتی: ممکن است باعث آسیب به سیستم عصبی، دستگاه گوارش، سیستم ایمنی بدن، ریه ها، تیروئید، کلیه ها، از دست دادن حافظه، بی خوابی، لرزش، تغییرات عصبی عضلانی و فلج شود. آفت کش ها: حالت فیزیکی: مایع، جامد، گاز، آفت کش ها اگر چه ممکن است به خودی خود یک ماده شیمیایی نباشند اما بسیاری از محیط های کاری تولید کننده آفت کش ها هستند. این محصولات حاوی مواد شیمیایی خطرناک مختلفی هستند. خطرات سلامتی: ممکن است باعث کوری، بثورات پوستی، تاول، حالت تهوع، اسهال، مشکلات تنفسی، سرطان، آسم، تشنج و بروز بیماری پارکینسون شود. زباله های الکترونیکی: حالت فیزیکی: مایع، جامد و گاز، زباله های الکترونیکی مانند آفت کش ها به خودی خود یک ماده شیمیایی نیستند بلکه مجموعه ای از مواد شیمیایی مضر هستند که در داخل و اطراف وسایل دور ریختنی مانند تلویزیون، یخچال، مایکروویو، کامپیوتر و سایر لوازم خانگی یافت می شوند. خطرات سلامتی: ممکن است باعث علائمی از جمله التهاب، استرس اکسیداتیو، بیماری قلبی عروقی، آسیب DNA، آسیب کلیه، آسیب به سیستم عصبی و سرطان شوند. در اینجای مقاله به بررسی لوازم آرایشی می رسیم. تاریخچه استفاده لوازم آرایشی از پیدایش تا جهانی شدن، آرایش کردن از زمان های بسیار قدیم مخصوصا زمانی که مردم با دارو آشنا شدند، بین خانم ها و آقایان متداول بوده و آن ها با علاقه فراوانی برای زیباتر نشان دادن صورت شان می کوشیدند. مطالعه تاریخ باستان به ما ثابت می کند که در دوران ماقبل تاریخ نیز مردان و زنان به بهتر نشان دادن ظاهر خود علاقه مند بودند. نوع آرایش و وسایل آرایشی که در یک فرهنگ و ملیت برای زیباتر و جذاب تر نشان دادن به کار می رود ممکن است در فرهنگ دیگر کاملا مردود باشد، اما اکثر مردم از تغییر در مد لباس، مو و آرایش صورت لذت می برند. امروزه خانم ها و حتی آقایان! زیادی را می بینید که آرایش های مختلفی را امتحان می کنند کشیدن خط چشم ضخیم و رژ لب قرمز پر رنگ، سایه چشم های کم رنگ و پر رنگ در رنگ های مختلف با طیف های رنگی متنوع و جذاب، رژ گونه های جالب و هایلاتر های خوش رنگ و البته تعدادی از بانوان هم ترجیح می دهند که آرایش نکنند. پیدایش از مصریان قدیم، تاریخ شروع آرایش کلا به مصریان قدیم می رسد. آن ها برای مراسم مذهبی از عطریات و مواد آرایشی استفاده می کردند و حمام های مخصوص برای خوشبو کردن پوست بدن می گرفتند به نظافت و پاکیزگی اهمیت می دادند و بعد از حمام از مواد خوشبو کننده و روغنی برای نرم نگه داشتن پوستشان استفاده می کردند. شانه و آیینه به عنوان اولین لوازم آرایشی مورد علاقه همه خانم ها و آقایان بود. کلئوپاترا، ملکه مصر، مواد آرایش و عطر را عاشقانه برای پوست و مو و بدن خود استفاده می کرده است.

نرمال لابو
نرمال لابو

استفاده لوازم آرایشی در ایران باستان، تاریخچه استفاده لوازم آرایشی در ایران به دوران هخامنشی بر می گردد، در آن دوران استفاده از حنا برای رنگ کردن مو ها و سرمه برای تیره کردن چشم ‌ها، سفید اب برای روشن کردن پوست و وسمه گیاهی گلدار از خانواده شب بویان برای تیره و ضخیم کردن ابرو ها استفاده می‌ شد. نکته جالب توجه در آن زمان داشتن خال بود که یک عنصر زیبایی محسوب می‌ شد بنابراین بسیاری از زنان در آن دوره در آرایش خود کشیدن خال بر چهره را نیز در نظر می ‌گرفتند. هر چند سبک آرایشی در دوره ‌های مختلف در ایران تغییر کرد اما آن چه مشخص است در ایران باستان آرایش کردن فقط برای زنان متاهل ممکن بود. همچنین گفته می ‌شود این امر بین زنان پادشاهان مرسوم ‌تر بوده است به طوری که برای ملاقات با پادشاه مدت زیادی را به آرایش و معطر کردن خود می ‌پرداختند. استفاده از حنا در زمان ‌های بسیار دور تاریخ ایران مرسوم بوده و برای طراحی دست ‌ها از جمله هنر های آرایشی است که امروزه نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشور های دیگر نیز انجام می ‌شود. وقتی که قرار است از لوازم آرایشی تا این حد گسترده و به صورت دائم استفاده کنیم پس بهتر است بدانیم که این محصولات از چه موادی و چگونه ساخته می شوند؟ در ادامه تلاش خواهیم کرد تا اندکی در مورد آن چه که مواد اولیه لوازم بهداشتی و آرایشی محسوب می ‌شود، صحبت کنیم اما شاید بهتر باشد در ابتدا بدانید که در گذشته این لوازم از چه موادی ساخته شده و به دست می آمده است. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست آوریم. تعریف لوازم آرایشی و ساخت آن در گذشته، در مطالب قبلی عنوان کردیم که مصریان باستان، تقریبا اولین کسانی بودند که با استفاده از مواد ساده ای که در دسترس داشتند به زیبا کردن و آراستن چهره و موی خود می‌ پرداختند. آن ها از گیاهان و مواد معدنی و حتی مواد خوراکی برای این منظور بهره می ‌بردند موادی چون بادام سوخته، سرب، خاکستر، انواع توت های وحشی، از برنج سفید برای روشن کردن پوست صورت، از پودر انواع سنگ های زینتی رنگی برای استفاده از سایه چشم و از حنا، بابونه و روناس برای رنگ کردن مو و از تمشک وحشی و برخی از انواع توت های دیگر هم به عنوان رژ لب یا رژگونه استفاده می کردند. آنان از انواع روغن های مختلف برای براق کردن و نرم کردن پوست و مو و حتی جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی هم از روغن های مثل روغن زیتون، روغن بادام، روغن نارگیل و... استفاده می کردند. لوازم آرایشی چیست؟ موادی هستند که به منظور حفظ ظاهر یا به سازی ظاهری و رفع بوی بد بدن به کار می روند.


لوازم آرایشی بسیار گسترده اند و شامل لوسیون ها، کرم های مایع، محافظت کننده ها، کرم های پوستی، دئودورانت ها، عطر ها، پودر ها، رژلب ها، لاک ناخن ها، مواد آرایشی مخصوص چشم از انواع سایه ها و ریمل ها، لنز های رنگی، رنگ مو، ژل و اسپری و واکس مو، انواع روغن ها و…. محصولات بسیار دیگر را هم شامل می ‌شود. به طور کلی به مواد و ابزاری که به منظور زیبا سازی، تمیزی، حفظ ظاهر افراد و…. به کار می روند لوازم و وسایل آرایش گفته می شود. اما شاید بتوان شانه و آینه را به عنوان اولین ابزار آرایشی مورد علاقه خانم ها و آقایان نام برد. معمولا مواد آرایشی دارای ترکیبات شیمیایی هستند و اغلب آن ها از اسانس ها، رنگ ها و مواد مختلف دیگری تشکیل می شوند. برخی از ترکیبات این لوازم، طبیعی و برخی هم به صورت مصنوعی هستند که هر کدام در جای خود مشکلات خاصی را برای پوست ایجاد خواهند کرد. اگر چه که برخی از این لوازم را با ترکیبات طبیعی می سازند؛ اما اکثر آن ها از مواد مصنوعی و شیمیایی تهیه می‌شوند و ترکیبات شیمیایی به کار رفته در وسایل آرایشی باعث می شود که پوست تغییر رنگ دهد و این مواد در مات شدن و تیره شدن پوست و یا براق کردن آن موثر خواهند بود. وجود سرب و افلاتوکسین ها در ترکیبات آرایشی صدمات بسیار جبران ‌ناپذیری را به پوست وارد خواهد کرد. سرب یک ماده شیمیایی است که ماندن آن در دراز مدت بر روی پوست بدن، یا در اثر تماس دائمی آن با مخاط دهان فرد، سبب بروز مشکلات پوستی و سرطان خواهد شد. اگر این دو ماده بیش از اندازه و به دفعات مصرف شوند سبب تحریکات پوستی و بیماری های پوستی خواهند شد چون این لوازم حاوی مواد نگهدارنده نیز هستند تا بتوان در دراز مدت از آن ها استفاده کرد و یا به مدت طولانی از آن ها نگهداری کرد. همچنین مواد آرایشی، حاوی مواد رنگ کننده نیز می باشند که می ‌توانند این رنگ ها منشا گیاهی، معدنی و یا حتی حیوانی داشته باشند. تقریبا حدود ۵۰ ماده سازنده در ساخت لوازم آرایشی دخالت دارند و در همه این مواد آب و روغن جزو لاینفک آنهاست، که آب موجود در این لوازم، مواد دیگر را در خود حل می‌کند و این کار سبب ترکیب مواد با یک دیگر می گردد. روغن هم سبب نرم، صاف و یک دست شدن مواد با هم خواهد شد. به عنوان مثال در ساخت کرم پودر ها یا پنکک ها، مواد روغنی و رنگدانه های مختلفی استفاده می شوند و از مواد عطری هم برای خوشبو کردن و معطر کردن آن ها کمک گرفته می‌ شود. مواد تشکیل دهنده لوازم آرایش، امروزه لوازم آرایشی در در بین خانم ‎ها و حتی آقایان طرفداران زیادی دارد و در موقعیت‎ های مختلفی از این محصولات استفاده می ‎شود که ممکن است چندین ساعت بر روی پوست باقی بمانند. اما توجه به سلامت در کنار زیبایی ظاهری این محصولات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نرمال لابو

نرمال لابو

بنابر تحقیقات، استفاده از محصولات متنوع آرایشی یا بهداشتی که در ترکیبات آن ‌ها مواد شیمیایی مضر وجود دارد نه تنها می‌ تواند موجب ناراحتی‎ های پوستی مانند خشکی، قرمزی، حساسیت و ایجاد لکه و چین و چروک شود، بلکه اثرات بلند مدت و البته جدی ‌تری هم مانند ابتلا به انواع سرطان در پی دارد. پس اگر به فکر خرید لاک، مداد چشم و یا ریمل جدید هستید به برندی که انتخاب می ‌کنید و موادی که در هر یک از این لوازم به کار رفته است، بیشتر دقت کنید. مواد تشکیل دهنده لوازم آرایش از منابع مختلفی بدست می ‎آیند، اما بر خلاف مواد تشکیل دهنده مواد غذایی افرادی که از این محصولات استفاده می ‎کنند توجه چندانی به آن نمی‎ کنند. تولید ‎کنندگان لوازم آرایشی از رنگ ‎های متنوع و شادی برای جذابیت محصولات خود استفاده می ‎کنند که از منابع متنوعی بدست می ‎آید. سابقه استفاده از لوازم آرایش به تمدن باستان بر می ‎گردد. زمانی که زیبایی چهره برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران یک عامل مهم و موثر محسوب می‎ شد. در طی سال‎ ها با بدست آوردن توانایی ساخت عطر ها و فرمول ‎های لوازم آرایش، ترکیبات این مواد تغییرات چشمگیری کرد. همراه با این تغییرات، اثرات برخی از ترکیبات مضر این محصولات بر روی افراد آشکار شد. اشرافیان مصر باستان از مواد معدنی برای تولید رنگ و مواد محصولات آرایشی خود استفاده می ‎کردند. در بین درباریان یونانی، نقاشی بر روی صورت بسیار رواج داشت و در رم نیز اشرافیان از حمام‎ های روغنی برای زیباتر کردن پوست خود استفاده می ‎کردند. ترکیبات رایج در محصولات آرایشی، روغن کرچک و مشتقات آن در بسیاری از محصولات آرایشی به دلیل غیر جوش ‎زا بودن عدم تشدید جوش و کمک به بهبود آن استفاده می‎ شوند. سربروسید ها سلول ‎هایی از سیستم عصبی گاو یا خوک، زمانی برای افزایش یا حفظ رطوبت پوست و حفظ لطافت پوست در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می ‎شدند. البته استفاده از این ماده مدتی بعد ممنوع شد. در بسیاری از کشور ها، رنگ مواد آرایشی بر طبق لیست بین‎المللی، شماره‎ گذاری و استفاده می ‎شود. شماره گذاری ‎ها، علائمی ‌برای رنگ ‎های استفاده شده در غذا ها، محصولات مراقب پوست، مواد آرایشی و رنگ‎ های پارچه‎ ها و لباس‎ ها است. برای مثال اسم تارتازین معمولا در ترکیبات رژ لب‎ ها به کار نمی‎ رود و به جای آن از کد C.I. ۱۹۱۴۰ استفاده می ‎کنند. اریتروزین با کد C.I. ۴۵۴۳۰ در ترکیبات وجود دارد و همین طور بقیه مواد بدین شکل کد ‎گذاری می ‎شوند. تاثیرات ظاهری، رنگ ‎های قرمز پر رنگ و دیگر رنگ ‎های استفاده شده در محصولات دور چشم با استفاده از کارمین تولید شده‎ اند که از کارمینیک اسید گرفته شده. کارمینیک اسید عصاره بدن خرد شده حشراتی است که رنگ بدن آن ‎ها قرمز است. کارمین زمانی تنها رنگ قرمزی بود که توسط سازمان FDA مجوز استفاده در محصولات آرایشی برای دور چشم را گرفته بود.


جوهر مروارید، ماده ای که تاثیر براقی و شیشه‎ای شدن را به پوست صورت می ‎دهد نیز به طور گسترده در بسیاری از محصولات آرایشی استفاده می‎ شود. منشا اصلی این ماده میکای معدنی طبیعی است که با یک لایه نازک از تیتانیم دی‌ اکسید پوشانده شده این پوشش همراه با درخشش طبیعی میکا باعث درخشش ظاهری پوست شده و جلوه زیبایی به آن می ‎دهد. میزان ضخامت لایه تیتانیم دی ‎اکسید هم در تعیین نوع رنگ آن تاثیر دارد. گزینه ‎های دیگری هم برای این کار وجود دارند مانند استفاده از دانه ‎های کوچک یک ماده مناسب محصولات آرایشی، مثل موم که از گلیکول دیستئارات گرفته می ‎شود. ماده دیگری نیز وجود دارد که از فلس ماهی بدست می ‎آید. این ماده معمولا از فلس شاه ماهی گرفته می ‌شود و یکی از محصولات جانبی بدست آمده از ماهی محسوب می ‌شود. این ماده بیشتر برای زیباتر کردن ناخن ‎ها استفاده شده و همچنین در لاک ناخن به کار می ‎رود. اما استفاده از آن به دلیل قیمت بسیار بالا محدود است. از دانه‎ های اکسی ‎کلرید بیسموت به عنوان یک جایگزین برای این ماده استفاده می ‌شود. سورفکانت ‌ها مواد شیمیایی هستند که معمولا در محصولات بهداشتی مخصوص شست و شوی صورت و از بین بردن چربی ‌ها و کثیفی ‌های روی سطح پوست به کار می ‌روند. این مواد در بعضی محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم پودر، ژل حمام، شامپو و لوسیون بدن کاربرد دارند. مواد آرایشی صورت، رومی ‎ها و مصریان باستان به استفاده از مواد آرایشی حاوی جیوه علاقه داشتند. زنان رومی ‌از ترکیبی شامل چربی حیوان، نشاسته و اکسید قلع برای تولید محصولات آرایشی خود استفاده می‎ کردند. امروزه ترکیبات این محصولات از مواد متنوعی بدست می ‎آیند. رایج ‎ترین این مواد شامل آب، سیلیکون و مواد پایه معدنی است. محصولات آرایشی امروزه در قالب کرم‎ ها، پودر های فشرده، اسپری ‎ها، روغن‎ ها و انواع متنوع دیگری در فروشگاه‎ ها موجود هستند. همچنین برای جلوه‎ های متفاوت به پوست، نوع مات و یا براق آن ‎ها نیز وجود دارد. رژ لب ‎ها، استفاده از رژ لب به پنج هزار سال پیش و زمان بابل بر می‎ گردد. زمانی که ثروتمندان جواهرات نیمه قیمتی را خرد کرده و از آن‎ ها برای روی لب و یا دور چشم استفاده می ‎کردند. کلئوپاترا رژ لب مخصوص به خود را داشت که از سوسک کارمین خرد شده بدست می ‎آمده که دارای رنگ ‎دانه‎ های قرمز پر رنگ بوده است.

نرمال لابو

نرمال لابو

رنگ قرمز رژ لب‎ ها از اکسید آهن بدست می ‎آید. هر چند بسیاری از برند های معروف از رنگ ‎های مصنوعی صنعتی استفاده می‎ کنند. در آمریکا از هر سری تولیدات رنگ‎ های مصنوعی و رنگ ‎دانه‎ ها نمونه گرفته شده و برای آزمایش به سازمان FDA فرستاده می ‌شود تا از نظر خالص بودن و میزان آلاینده‎ ها که بیشتر از حد مجاز نباشد به تایید این سازمان برسد. همواره جنجال ‎هایی بر سر اثر این مواد وجود داشته مخصوصا در مورد رژ لب ‎ها که نه تنها روی لب به عنوان آرایش قرار می‎ گیرند، بلکه در حین خوردن یا نوشیدن وارد دهان هم می‎ شوند. از آن جایی که پایین آوردن سطح استاندارد آلاینده‎ ها باعث می ‎شود که تولید آن ‎ها تحت تاثیر قرار گیرد و تبعات منفی مثل قاچاق و … در پی دارد و همچنین به این دلیل که سازمان FDA به این نتیجه رسیده که این استانداردها مشکلی ندارند، تولید این محصولات با همین روند ادامه پیدا می ‎کند .معمولا رنگ ‎دانه ‎هایی که به خوبی خرد شده باشند هفت تا ده میکرومتر هنگامی‌که با روغن کرچک ترکیب شوند و سپس با موم مخلوط شوند، محصول نهایی که رژ لب است بدست می ‌آید. رژ لب‎ ها در انواع مختلفی وجود دارند؛ متراکم یا غیر متراکم، مات و یا براق. عطر ها، فرهنگ شرقی کمک ‎های بسیار زیادی در بهتر کردن و توسعه عطر های غربی کرده است هم به وسیله بهبود عصاره ‎های مورد استفاده برای تولید عطر از طریق تقطیر با بخار و هم طریق معرفی مدل ‎ها و عصاره ‎های جدید همراه با مواد تشکیل دهنده خالص ترکیبات خالص به کار رفته در عطر ها و تکنولوژی تقطیر با بخار به طور چشمگیری در صنعت عطر سازی و صنایع شیمیایی غرب تاثرگذار بود. کشور های شرقی مانند ایران و عربستان دسترسی بسیاری به ادویه ‎‌‎ها، عصاره ‎ها و مواد معطر داشتند. بسیاری از این مواد توسط این کشور ها برای اهداف تجاری کشت می ‌شود. یاسمن و مرکبات، دو مثال برای این نوع مواد هستند. یاسمن در مناطق جنوب و جنوب شرقی آسیا و مرکبات در شرق آسیا کشت می ‎شود. هر دو این ترکیبات امروزه از مهم ‎ترین ترکیبات در تولید عطر و ادکلن در کشور های غربی به شمار می‎ روند. مسحیان در قرن سیزده ام عطر های بر پایه الکل را از خاور میانه به اروپا بردند. اولین عطر مدرن که از روغن ‎های معطر مخلوط با الکل به وجود آمده بود، در سال هزار و سیصد و هفتاد با دستور ملکه الیزابت مجارستان تولید شد و به عطر مجارستان مشهور بود. فرانسوی‎ ها به دلیل استفاده از گل به عنوان اسانس برای محصولات خود، به سرعت به مرکز تولید عطر اروپا تبدیل شدند. در قرن هجده ام گل ‎های معطر به طور اختصاصی در منطقه گراس فرانسه برای توسعه صنعت عطر سازی این کشور کشت می ‌شدند.


دئودورانت‎ ها و ضد عرق ‎ها، عطر ها برای سالیان طولانی برای از بین بردن بوی بدن و خوشبو کردن آن استفاده می ‌شدند اما در اواخر قرن نوزده ام محصولاتی برای کم تر کردن این بو به بازار آمدند. ماده اصلی این محصولات در ابتدا آلومینیم کلراید بود اما نارضایتی ‎های زیاد از این ماده به دلیل سوزش پوست، آن را تبدیل به ماده ثانویه این محصولات کرد. تحقیقات نشان داده است که نمک‎ های آلومینیوم موجود در ضد عرق ‎ها بر روی پستانداران مانند موش‎ ها و سگ‎ ها اثراتی داشته است. آزمایشات روی موش ‎ها نشان داده که اضافه کردن محلول آبی آلومینیوم کلراید روی پوست آن‎ ها موجب تغییراتی از قبیل افزایش ادرار و آلومینیوم مغز شده است. مقررات و قوانین،‌ قوانین تولید و استفاده از مواد آرایشی در کشور های مختلف متفاوت است ولی بیشتر کشور ها از یکسری قوانین ثابت برای ممنوع کردن یا محدود کردن ترکیبات به کار رفته در این مواد پیروی می ‌کنند. دو مرجع اصلی برای این قوانین وجود دارند راهنمای آرایشی بهداشتی اتحادیه اروپا ۷۶/۷۶۸/EEC و لیست مواد تشکیل دهنده محصولات آرایشی بهداشتی کانادا. در آمریکا نیز سازمان FDA وظیفه نظارت بر این امر را بر عهده دارد اما قوانین آن به دقت دو مرجع گفته شده نیست. نسخه جدید قوانین آرایشی بهداشتی اتحادیه اروپا توسط پارلمان اروپا به روز شده است. این نسخه شامل قوانین استفاده از نانو ذرات در مواد آرایشی بهداشتی و قوانین سخت‎ گیرانه برای مراقبت از حیوانات در برابر این مواد است. استفاده از رنگ‎ های آرایشی به جز رنگ مو در آمریکا حتما باید تحت نظارت سازمان مربوطه تولید شوند. هر کشوری سازمانی برای نظارت بر تولید و استفاده از مواد آرایشی بهداشتی دارد که در آمریکا سازمان غذا و داروی این کشور FDA این وظیفه را بر عهده دارد. به جز رنگ این مواد، در سایر موارد، این سازمان حساسیت زیادی را نشان نمی ‌دهد و فقط در مواردی که یک محصول موجب آلودگی محیط زیست و یا حیوانات شود و دارای بسته بندی ضعیف و بدون برچسب سلامت باشد اقداماتی را جهت جلوگیری یا جریمه کمپانی تولید کننده آن می ‎کند. خطرات احتمالی، معمولا تحقیقات راجع به مواد جدید تشکیل دهنده محصولات آرایشی بهداشتی موجب جنجال و بحث در مورد آن می ‌شود به خصوص اگر تاثیرات و عواقب استفاده از آن ماده نامعلوم باشد. استفاده از محصولات آرایشی ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد که در ادامه به چند مورد آن اشاره می ‌کنیم.

نرمال لابو

نرمال لابو

یکی از این خطرات استفاده از ریمل مژه قدیمی ‌است. بعضی از ریمل ‎ها دارای موادی هستند که به فرمالدهید تبدیل می ‌شود. فرمالدهید از رشد باکتری ‎ها جلوگیری می ‌کند. اما ریمل‎ های قدیمی‌ تولید فرمالدهید نمی ‌کنند و به باکتری ‎ها اجازه می ‌دهند به رشد خود ادامه دهند. به همین دلیل توصیه می ‌شود که ریمل خود را هر چند ماه یکبار تعویض نمایید. مواد نگهدارنده اضافه ‌ای که در محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می ‌رود نیز همان چیزی است که بیشتر مصرف‌ کنندگان را نگران می ‌کند. آن ‌ها برای کند کردن روند رشد باکتری ‌ها به کار می‌ روند و عمر محصولات را افزایش می ‌دهند. استفاده از مواد نگهدارنده می‌ تواند از ایجاد حساسیت‎‌ های پوستی و آسیب وارد شدن به نقاط حساس صورت مثل چشم جلوگیری کند. با این وجود این مواد نگهدارنده شیمیایی می ‌تواند باعث به وجود آمدن حساسیت ‌های آلرژیک شود به علاوه بسیاری از این مواد نگهدارنده دارای بو های قوی و آزار دهنده ‌ای هستند. در اینجای مقاله کارشناسان نرمال لابو قصد بررسی تخصصی کاربرد مواد شیمیایی در لوازم آرایشی را برای شما عزیزان دارند. مواد اولیه صنعت آرایشی، از دیر باز تا کنون مردم جهت زیبا سازی چهره خود از مواد آرایشی استفاده کرده اند و حتی در مصر باستان، این مواد مورد استفاده مردان نیز بوده است، همچنین در گذشته مردم در مراسم های مذهبی نیز از ادوات آرایشی استفاده می کردند. امروزه به فعالیت هایی که شامل زیبا سازی ظاهر افراد باشد علاوه بر کلمه آرایش، کلمه پیرایش نیز گفته می شود. امروزه محصولات آرایشی از مواد شیمیایی تشکیل شده اند اما با پیشرفت های حاصل شده در این عرصه، صنایع ساخت مواد آرایشی قادر به استفاده از مواد طبیعی به عنوان مواد اولیه در سنتز ترکیبات شیمیایی جدید شده اند که این موضوع سبب شده تا در تولید این محصولات از مواد طبیعی و گیاهی استفاده شود و میزان مصرف مواد سمی و خطرناک کاهش یابد. موادشیمیای صنعت آرایشی و بهداشتی، بخشی از مواد اولیه مورد استفاده در صنعت آرایشی مواد شیمیایی هستند. در این مطلب سعی بر شرح برخی از این مواد شیمیایی در زیر شده است. اسید استئاریک، ماده شیمیایی استئاریک اسید از دو روش بدست می آید که اولین روش، اضافه کردن اسید به چربی حیوانی و آب، در دما و فشار بالا می باشد که منجر به هیدرو لیزه تری گلیسیرید ها می شود و در روش دوم هیدروژنه کردن روغن گیاهی اشباع نشده است. استئاریک اسید به صورت خالص موجود است اما عموما به صورت ترکیبی از اسید استئاریک و اسید پالمیتیک ارائه می شود.

برای خرید مواد شیمیایی

این ماده شیمیایی علاوه بر صنعت آرایشی در صنایع دیگری مانند صنعت غذایی، بهداشتی و ساختمانی و غیره کاربرد دارد. برخی از کاربرد های این ماده شیمیایی در ادامه نام برده شده است: ایجاد حالت بلوری در لوازم آرایشی و بهداشتی مانند شامپو، ایجاد سختی در صابون، ساخت پلاستیک و شمع، مکمل های غذایی، مانند سفت کردن آب نبات های درمانی، پاستیل های روغنی، نرم کردن پلاستیک، جهت جداسازی گچ های ریخته گری از قالب، در آتشکاری با پوشانده شدن، توسط پودر های فلزی از اکسیداسیون جلو گیری کرده و طول عمر ترکیب را افزایش می دهد. به عنوان اسید استئاریک روی، جهت ایجاد آهار بر روی کارت های اعتباری، لوبریکان یا روان کننده پودر های سرامیکی زمان تزریق به قالب یا زمانی که سرامیک تحت فشار است. به عنوان مانع فیلم جهت کاهش خزش فیلم، مورد استفاده در کپسول آتشنشانی است. تگزاپون N۷۰، تگزاپون یا سدیم لوریل اتر سولفات با رنگ ظاهری سفید یا زرد و به صورت خمیری و نیمه شفاف ارائه می شود. این ماده شیمیایی دارای دو نوع صدفی و معمولی است و به عنوان کف زا در صنایع، به خصوص صنایع آرایشی و بهداشتی مورد استفاده است ، کف تگزاپول سبک بوده و کرمی نیست و از موارد کاربرد آن می توان به موارد زیر اشاره کرد: شامپو شفاف و غیر صدفی، مایع دستشویی، خمیر دندان، صابون، کرم ، لوسیون است. شی باتر، شی نام یک درخت در آفریقا است که مردم از کره هسته آن برای حفظ سلامت پوست و درمان بیماری های پوستی استفاده می کنند. شی باتر به دلیل داشتن چربی های اشباع نشده غیر صابونی، اسید های چرب ضروری، ویتامین E و D از مواد بسیار تأثیر گذار بر سلامت پوست محسوب می شود و از فواید آن برای سلامت پوست می توان موارد زیر را نام برد: تولید کلاژن، محافظت پوست از اشعه UV، کاهش دهنده چین و چروک ریز و سطحی پوست، ترمیم و نوسازی پوست، ضد التهاب، پوست را در برابر آلودگی های محیطی مقاوم می کند. کاهش درد، آثار جراحی و یا کشیدگی پوست را از بین می برد. بهبود درد و التهابات ناشی از سوختگی پوست است. پلی اتیلن گلیکول، این ماده شیمیایی به دلیل خاصیت سمی اندک می تواند سطحی لغزنده بر روی سطوح و محیط های آبی و غیر آبی ایجاد نماید و از مواد اصلی تشکیل دهنده ملین ها محسوب می شود. پلی اتیلن گلیکول دارای خاصیت انحلال پذیری در آب، متانول، بنزین، دیکلرومتان است و در مواد هگزان و دی اتیلین اتر قابلیت انحلال ندارد. کاربرد این ماده شامل مواردی ست که در ادامه بیان شده است: کرم های دست، شوینده ها، صابون ها و خمیر دندان ها، صنعت غذایی جهت جلو گیری از کف کردن مواد، پزشکی و داروسازی، آزمایش های طیف سنجی، آفت کش ها، صنایع ریسندگی، بافندگی و شویندگی، کروماتو گرافی گازی، ساخت گلوله پینت بال است.

نرمال لابو

نرمال لابو

ایزوتیازیلین، ماده شیمیایی ایزوتیازولین به دلیل خاصیت ضد قارچ و میکروبی در صنایع مختلف جهت کنترل رشد و تکثیر باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده می تواند ایجاد لجن در سیستم های خنک کننده را در صنایع آب و فاضلاب، استخراج نفت و صنعت کاغذ کنترل کند. در مواد آرایشی نیز برای جلو گیری از فعالیت میکروب ها و باکتری ها حداکثر تا زمان انقضا، از ایزوتیازیلین استفاده می شود. زانتانگام، این ماده شیمیایی یک نوع صمغ است که از سه قند گلوکز، مانوز، دی گلوکورونیک تشکیل شده است و توسط تخمیر میکروبی ایجاد می شود. ویژگی های زانتگام شامل موارد زیر می شود: وزن مولکولی بالا و در عین حال دارای خاصیت انحلال پذیری بالا در آب سرد و گرم، خاصیت پلاستیکی غیر واقعی، کاهش گرانروی بر اثر هم زدن، تغییرات اندک در برابر محیط هایی دارای PHاست. از این صمغ می توان در صنایع بسیاری همچون صنایع آرایشی، شیمی، غذایی همچنین در فرآورده های نفتی و رنگ رزین استفاده کرد. برخی از موارد کاربرد این ماده در زیر نام برده شده است: جایگزین سفیده تخم مرغ، کاهش چربی، مارگارین، نان فاقد کلوتن، سوپ فوری، آب میوه و بستنی، نوشابه، کنسرو، موادغذایی منجمد است. مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع آرایشی دارای تنوع بسیاری هستند، امکان شرح تمام آن ها در این متن وجود ندارد. لوازم آرایشی و بهداشتی محصولاتی هستند که برای پاک‌سازی، محافظت و تغییر ظاهر قسمت‌های خارجی بدن ما طراحی شده‌ اند. مواد اصلی موجود در بیشتر مواد آرایشی شامل آب، امولسیون کننده‌ ها، مواد نگهدارنده، مواد غلیظ کننده، مرطوب کننده‌ ها، رنگ ‌ها و رایحه ‌ها است. مواد تشکیل دهنده می ‌توانند به طور طبیعی یا مصنوعی باشند، اما هرگونه تاثیر بالقوه بر سلامتی ما به ترکیبات شیمیایی ساخته شده بستگی دارد. دوز های مواد شیمیایی بالقوه خطرناک موجود در مواد آرایشی بسیار کم در نظر گرفته می ‌شوند تا خطری برای سلامتی انسان نداشته باشند. لوازم آرایشی یک اختراع مدرن نیست. بشر حداقل ده هزار سال و احتمالا برای مدت طولانی ‌تری از مواد مختلفی برای تغییر شکل ظاهری یا تاکید بر ویژگی‌ های آن ‌ها استفاده کرده است. زنان در مصر باستان از سرمه، ماده ‌ای حاوی پودر شده گالن سولفید سرب PbS برای تیره شدن پلک ‌های خود استفاده می ‌کردند و گفته می ‌شود که کلئوپاترا برای سفید و لطیف شدن پوست خود در شیر غسل داده شده است. در سه هزار سال قبل از میلاد مرد ها و زن‌ ها در چین ناخن ‌های خود را با توجه به طبقه اجتماعی خود شروع به رنگ ‌آمیزی کردند، در حالی که زنان یونانی از کربنات سرب سمی (PbCO۳) برای دستیابی به رنگ‌پریده استفاده می‌کردند. رس برای استفاده از مواد آرایشی در جوامع سنتی آفریقا به صورت خمیر در ‌می‌آمده است. بومیان استرالیا هنوز از طیف وسیعی از سنگ‌ها و مواد معدنی خرد شده برای ایجاد رنگ بدن برای تشریفات و مراسم استفاده می‌کنند. امروزه لوازم آرایشی تجارت بزرگی است. تبلیغات لوازم آرایشی و بهداشتی که قبلا عمدتا به زنان اختصاص می ‌یافت، اکنون مخاطبان گسترده ‌تری را هدف قرار داده است.


تفاوت لوازم آرایشی با دارو ها، در استرالیا، یک ماده آرایشی تحت قانون شیمیایی صنعتی به عنوان ماده یا آماده‌ سازی برای قرار گرفتن در تماس با هر قسمت خارجی از بدن انسان تعریف شده است. ما از مواد آرایشی برای پاک‌ سازی، معطر سازی، محافظت و تغییر شکل بدن خود و یا تغییر بو ها استفاده می ‌کنیم. در مقابل، به محصولاتی که ادعا می‌ کنند فرآیند بدنی را اصلاح می ‌کنند یا از بیماری، یا نقصی جلوگیری، تشخیص، درمان یا تسکین می ‌دهند دارو گفته می ‌شود. این تمایز به این معنی است که شامپو ها و دئودورانت ‌ها در رده لوازم آرایشی قرار می‌ گیرند، در حالی که ضد تعریق ‌ها و ضد شوره‌ ها به‌عنوان دارو محسوب می ‌شوند. مقررات و ایمنی لوازم آرایشی، لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر موارد مربوط به مراقبت ‌های شخصی نیز باید مطابق با مقررات تجارت استانداردهای اطلاعاتی مربوط به کالاهای مصرفی، مواد آرایشی، دارای برچسب باشند. این مقررات ایجاب می ‌کند که تمام موادی که از روی عمد افزوده شده ‌اند در برچسب محصول ذکر شده باشد. مواد آرایشی حاوی چه موادی هستند؟ هزاران محصول آرایشی مختلف در بازار وجود دارد که همگی از ترکیبات متفاوت هستند. فقط در ایالات ‌متحده تقریبا دوازده هزار و پانصد ماده شیمیایی منحصر به ‌فرد وجود دارد که برای استفاده در ساخت محصولات مراقبت شخصی تایید شده ‌اند. یک محصول معمولی شامل پانزده تا پنجاه ماده تشکیل دهنده خواهد بود. با توجه به این که یک خانم به طور متوسط روزانه بین نه تا پانزده محصول مراقبت شخصی استفاده می‌ کند، محققان تخمین زده ‌اند که در صورت ترکیب با افزودن عطر، زنان از طریق استفاده از مواد آرایشی روزانه حدود پونصد و پانزده ماده شیمیایی جداگانه را روی پوست خود قرار می ‌دهند. اما دقیقا چه چیزی را روی پوست خود می‌ گذاریم؟ این نامه طولانی موجود در لیست مواد تشکیل دهنده به چه معناست و چه کاری انجام می‌ دهند؟ در حالی که فرمول هر محصول کمی متفاوت است، اکثر مواد آرایشی حاوی ترکیبی از حداقل برخی از مواد اصلی ست که در ادامه آمده: آب، امولسیون کننده، مواد نگهدارنده، غلیظ کننده، نرم‌کننده، رنگدانه، براق کننده، عطر است. آب، اگر محصول شما در یک بطری قرار دارد، احتمالا اولین ماده‌ای که در این لیست قرار دارد آب خواهد بود. درست است، H۲O قدیمی است. آب اساس تقریبا هر نوع محصول آرایشی از جمله کرم، لوسیون، آرایش، دئودورانت، شامپو و نرم ‌کننده را تشکیل می‌ دهد. آب نقش مهمی در فرآیند بازی می‌کند. اغلب به عنوان یک حلال برای حل سایر مواد و برای سازگاری امولسیون عمل می‌ کند. آب مورد استفاده در فرمولاسیون مواد آرایشی، آب شیر معمول و روزمره شما نیست. این نوع آب باید بسیار خالص باشد، یعنی عاری از میکروب، سموم و سایر آلاینده ‌ها باشد. به همین دلیل ممکن است برچسب شما از آن به عنوان آب مقطر یا آب تصفیه شده یاد کند.

نرمال لابو

نرمال لابو

امولسیون کننده ‌ها، اصطلاح امولسیون کننده به هر ماده ‌ای گفته می‌ شود که باعث می ‌شود مواد مغذی مانند روغن و آب جدا نشوند. بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی بر پایه امولسیون ساخته می‌ شوند. قطرات کوچک روغن پراکنده در آب یا قطرات کوچک آب پراکنده در روغن از آن جا که روغن و آب را هر چقدر که تکان دهید یا هم بزنید، با هم مخلوط نمی ‌شوند، امولسیون کننده ‌ها اضافه می‌ شوند تا کشش سطحی بین آب و روغن را تغییر دهند و محصولی همگن و کاملا مخلوط با بافت یک نواخت تولید ‌کنند. نمونه ‌هایی از امولسیفایرهای مورد استفاده در مواد آرایشی شامل پلی سوربات‌ها، لوریت منفی چهار و سولفات سدیم پتاسیم است. مواد نگهدارنده، مواد نگهدارنده مواد مهمی هستند. این مواد برای افزایش ماندگاری و جلوگیری از رشد میکرو ارگانیسم ‌هایی مانند باکتری و قارچ به محصولات آرایشی و بهداشتی اضافه می‌ شوند که می‌ توانند محصول را خراب کرده و احتمالا به کاربر آسیب برسانند. از آن جا که بیشتر میکروب ‌ها در آب زندگی می ‌کنند، مواد نگهدارنده مورد استفاده باید محلول در آب باشند و این به تعیین این که کدام‌ یک از آن‌ ها استفاده می‌ شود کمک می‌ کند. مواد نگهدارنده مورد استفاده در مواد آرایشی می‌ توانند طبیعی یا مصنوعی ساخته دست بشر باشند و بسته به فرمولاسیون محصول عملکرد متفاوتی دارند. بعضی از آن‌ ها به سطوح پایین و در حدود ۰.۰۱% نیاز دارند، در حالی که برای برخی دیگر به سطوح پنج درصد نیاز دارند. برخی از مواد نگهدارنده مشهورتر شامل پارابن‌ ها، بنزیل الکل، سالیسیلیک اسید، فرمالدئید و تتراسدیم EDTA اسید اتیلن دی آمینترا استیک هستند. مصرف‌ کنندگانی که محصولات بدون نگهدارنده خریداری می ‌کنند باید از ماندگاری کوتاه ‌تر آن‌ ها آگاه باشند و از هر گونه تغییر در ظاهر یا بوی محصول که نشان ‌دهنده از بین رفتن آن است آگاه باشند. غلیظ کننده‌ ها، عوامل غلیظ کننده برای ایجاد قوام جذاب محصولات تلاش می‌ کنند. آن ‌ها می ‌توانند از چهار خانواده شیمیایی مختلف باشند. غلیظ کننده ‌های چربی معمولا در دمای اتاق جامد هستند اما می ‌توانند مایع شده و به امولسیون ‌های آرایشی اضافه شوند. آن‌ ها با انتقال ضخامت طبیعی خود به فرمول کار می ‌کنند. به ‌عنوان ‌مثال می‌ توان به الکل استیل، اسید استئاریک و موم کارناوبا اشاره کرد. همان ‌طور که از نام آن پیداست غلیظ کننده ‌های طبیعی مشتق شده از طبیعت هستند. آن ‌ها پلیمر هایی هستند که آب را جذب می ‌کنند، باعث تورم و افزایش ویسکوزیته محصول می ‌شوند. به عنوان مثال می ‌توان به هیدروکسی اتیل سلولز، صمغ گوار، صمغ زانتان و ژلاتین اشاره کرد. مواد آرایشی با قوام بیش از حد غلیظ می ‌توانند با حلال ‌هایی مانند آب یا الکل رقیق شوند. غلیظ کننده‌های معدنی نیز طبیعی هستند و همانند غلیظ کننده‌ های مشتق شده طبیعی که در بالا ذکر شد برای افزایش ویسکوزیته، آب و روغن را جذب می‌ کنند، اما نتیجه ‌ای متفاوت به امولسیون نهایی می ‌دهند.


غلیظ کننده‌ های معدنی محبوب شامل سیلیکات آلومینیوم منیزیم، سیلیس و بنتونیت هستند. گروه آخر غلیظ کننده ‌های مصنوعی هستند. آن ‌ها اغلب در محصولات لوسیون و کرم استفاده می ‌شوند. متداول ‌ترین ماده غلیظ کننده مصنوعی کربومر است که یک پلیمر اسید اکریلیک است که قابلیت باد شدن در آب را دارد و می ‌توان از آن برای تشکیل ژل ‌های شفاف استفاده کرد. مثال‌ های دیگر شامل استیل پالمیتات و آمونیوم اکریلوئیلدی متیل ماتیلات است. نرم ‌کننده، نرم ‌کننده ‌ها با جلوگیری از اتلاف آب پوست را نرم می ‌کنند. از آن ‌ها در طیف وسیعی از رژ لب، لوسیون و مواد آرایشی استفاده می ‌شود. تعدادی از مواد شیمیایی طبیعی و مصنوعی مختلف به ‌عنوان نرم ‌کننده کار می ‌کنند. از جمله موم، روغن زیتون، روغن نارگیل و لانولین و همچنین پترولاتوم (ژل نفتی)، روغن معدنی، گلیسیرین، اکسید روی، استورات بوتیل و لورات دیگلیکول است. عوامل یا رنگ‌ دانه ‌ها، لب ‌های یاقوتی، چشم‌ های دودی و گونه‌ های گلگون. این ‌ها هدف از بسیاری از مواد آرایشی برای برجسته کردن یا تغییر رنگ طبیعی فرد است. طیف وسیعی از مواد برای تهیه رنگین‌کمان از رنگ ‌های جذابی که در جایگاه آرایش پیدا می ‌کنید، استفاده می ‌شوند. مواد معدنی می ‌تواند شامل اکسید آهن، میکا پوسته، منگنز، اکسید کروم و قطران ذغال سنگ باشد. رنگ ‌های طبیعی می ‌توانند از گیاهان مانند پودر چغندر یا از حیوانات مانند حشره حلزونی حاصل شوند. دومی اغلب در رژ لب‌ های قرمز استفاده می ‌شود و در لیست مواد تشکیل ‌دهنده شما به عنوان کارمین عصاره حلزون قرمز یا قرمز طبیعی ذکر می‌ شود. رنگ ‌دانه ‌ها را می ‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد. آلی، مولکول‌ های مبتنی بر کربن به عنوان مثال آلی در زمینه شیمی، با استفاده از کلمه برای ترویج طبیعی بودن یا غیر مصنوعی یا شیمیایی اشتباه گرفته شود محصولات آزاد و غیر آلی که به طور کلی اکسید های فلزی هستند. فلز به علاوه اکسیژن و اغلب برخی عناصر دیگر نیز غیر آلی را نباید با مصنوعی یا غیر طبیعی اشتباه گرفت زیرا بسیاری از رنگ ‌دانه ‌های اکسید فلز معدنی به طور طبیعی به عنوان ترکیبات معدنی عمل می ‌کنند. دو رنگ‌ دانه آلی رایج دریاچه ‌ها و تونر ها هستند. رنگ ‌دانه ‌های دریاچه از ترکیب ‌رنگ با ماده ‌ای نامحلول مانند هیدرات آلومینا ساخته می ‌شوند. این امر باعث می ‌شود که رنگ در آب حل نشود و باعث شود این ماده برای مواد آرایشی مناسب باشد، در این صورت خاصیت ضد آب مورد نظر است. رنگ‌ دانه تونر یک رنگ ‌دانه آلی است که با هیچ ماده دیگری ترکیب نشده است. رنگ ‌دانه ‌های اکسید فلز معدنی معمولا کند تر از رنگ ‌دانه ‌های آلی هستند، اما در برابر گرما و نور مقاومت بیشتری دارند و رنگ ماندگاری بیشتری را ایجاد می ‌کنند.

نرمال لابو

نرمال لابو

براق ‌‌کننده ‌ها، اثرات براق ‌کننده می ‌تواند از طریق طیف وسیعی از مواد ایجاد شود. برخی از رایج ‌ترین آن ‌ها میکا و بیسموت اکسی کلراید است. میکا های آرایشی معمولا از موسکوویت تهیه می ‌شوند که به عنوان میکا سفید نیز شناخته می ‌شوند. به طور طبیعی در ورقه ‌های پوسته‌ ای شکل می ‌گیرد و آن ‌ها را به ‌صورت پودر های ریز خرد می ‌کنند. ذرات ریز موجود در پودر ها باعث شکستن یا خم شدن نور می‌ شوند و این امر باعث ایجاد اثر لرزاننده رایج در بسیاری از مواد آرایشی می‌ شود. میکا که با دی اکسید تیتانیوم پوشانده شده است، وقتی مستقیم به آن نگاه می ‌شود ظاهری مایل به سفید دارد اما در صورت مشاهده از زاویه، طیف وسیعی از رنگ ‌های کم‌ رنگ را ایجاد می ‌کند. از اکسی کلرید بیسموت برای ایجاد اثر مروارید خاکستری نقره ‌ای استفاده می ‌شود. این ترکیب به طور طبیعی در ماده معدنی نادر بیسموکلیت وجود دارد اما معمولا به‌صورت مصنوعی تولید می ‌شود و به همین دلیل به مروارید مصنوعی نیز معروف است. اندازه ذرات مورد استفاده برای ایجاد ظاهری مرواریدی و براق بر میزان براق بودن محصول تاثیر دارد. هر چه اندازه ذرات کوچک ‌تر باشد پانزده الی شصت میکرون، جایی که یک میکرون یک میلیونیم متر است پودر براق ‌تر خواهد بود و پوشش بیشتری می ‌دهد. اندازه ذرات بزرگ ‌تر تا پونصد میکرون، درخشش پر زرق و برق بیشتری دارند و شفافیت بیشتری دارند. عطر ها، هر چقدر هم یک ماده آرایشی موثر باشد در صورت بوی نامطبوع کسی تمایل به استفاده از آن ندارد. تحقیقات مربوط به مصرف ‌کننده نشان می ‌دهد که بویایی یکی از عوامل اصلی در تصمیم مصرف ‌کننده برای خرید و یا استفاده از یک محصول است. مواد شیمیایی، چه طبیعی و چه مصنوعی، به مواد آرایشی و بهداشتی اضافه می‌ شوند تا رایحه‌ ای جذاب ارائه دهند. حتی محصولات بدون بو ممکن است حاوی عطر های پوشاننده باشند تا بوی سایر مواد شیمیایی را پوشانده باشند.


اصطلاح رایحه اغلب یک اصطلاح عمومی است که توسط تولید کنندگان استفاده می‌ شود. تنها یک لیست از رایحه‌ ها در لیست مواد تشکیل ‌دهنده محصول شما می‌ تواند ده‌ ها یا حتی صد ها ترکیب شیمیایی لیست نشده را نشان دهد که برای ایجاد رایحه نهایی استفاده شده است. تولیدکنندگان مجبور نیستند این مواد جداگانه را ذکر کنند زیرا رایحه یک راز تجاری تلقی می ‌شود. بیش از سه هزار ماده شیمیایی برای تهیه طیف وسیعی از عطر های مورد استفاده در محصولات مصرفی در سراسر جهان استفاده می ‌شود. یک لیست جامع توسط صنعت عطرسازی منتشر شده است. تمام مواد موجود در این لیست از استاندارد های ایمنی انجمن عطر بین‌المللی برای استفاده در محصولات تجاری عبور کرده‌ اند. با این حال بدون این که بدانند کدام ‌یک از مواد تشکیل دهنده عطر یک محصول را تشکیل می ‌دهند، مصرف ‌کنندگان می ‌توانند انتخاب آگاهانه را دشوار کنند. اگر مصرف‌ کنندگان نگران هستند، باید به دنبال محصولات بدون عطر باشند و از شرکت ‌هایی که به طور جامع‌ تری محصولات خود را برچسب‌ گذاری می ‌کنند، خرید کنند. در پی زیبایی ما عاقلانه است که به یاد داشته باشیم لوازم آرایشی می ‌توانند حاوی ترکیبات پیچیده ‌ای از مواد شیمیایی باشند. دستیابی به درک اساسی از نامه ‌ای شیمیایی طولانی در لیست مواد تشکیل دهنده محصول این که چه هستند و چه کاری انجام می‌ دهند می ‌تواند کمک زیادی به مصرف ‌کنندگان کند تا در مورد محصولاتی که انتخاب می ‌کنند آگاهانه تصمیم بگیرند مطمئنا هنگام انتخاب بهترین کیفیت مفید خواهد بود. در پایان ذکر این نکته ضروری است که تولید کنندگان محترم می ‌توانند جهت تهیه مواد اولیه شیمیایی با کیفیت باکارشناسان نرمال لابو در ارتباط باشند.

نرمال لابو

کاربرد مواد شیمیایی در لوازم آرایشی

امروزه آرایش برای بانوان بخشی جدا نشدنی از زندگی آن ها است و اکثر بانوان در جامعه کنونی ما آنچنان به آرایش وابسته هستند که هر روز زمان بسیار زیادی را برای آرایش و میکاپ خود می گذرانند و تمام طول شبانه روز را با آرایش سپری می کنند. همچنین باید گفت که متاسفانه اهمیت آرایش برای بانوان در جامعه کنونی ما تا حدی پیشرفت داشته است که بسیاری از بانوان ایران زمین به شیوه های آرایش دائمی روی آورده اند تا بتوانند تمام لحظات زندگی خود را با آرایش سپری کنند. آیا از کاربرد مواد شیمیایی در لوازم آرایشی زنانه آگاه هستید؟ بسیاری از بانوان بدون آرایش اعتماد به نفس خود را برای حضور یافتن در مجامع عمومی از دست می دهند که این موضوع نشان دهنده وابستگی بانوان جامعه ما به آرایش صورت است. حال با توجه به اهمیتی که آرایش زنانه در جامعه ما پیدا کرده است، در رابطه با استفاده از مواد شیمیایی در محصولات آرایشی باید به شما عزیزان بگوییم که بیش از هشتصد نوع ماده شیمیایی برای ساخت لوازم آرایشی استفاده می شوند که بیشتر این مواد برای سلامتی بدن انسان مضر می باشند. کاربرد مواد شیمیایی در لوازم آرایشی در طول تاریخ، در زمان های گذشته برای ساخت لوازم آرایشی از مواد طبیعی به جای مواد شیمیایی استفاده می شده است. این مواد نه تنها برای سلامتی انسان ها ضرری نداشته اند، بلکه برای سلامتی افراد مفید نیز بوده اند. به عبارت دیگر می توان گفت که در طول تاریخ کاربرد مواد شیمیایی در لوازم آرایشی، به اندازه صفر درصد بوده است. اما با پیشرفت تکنولوژی هر چه به سمت حال نزدیک تر شدیم، کاربرد مواد شیمیایی در تولید محصولات آرایشی نیز بیشتر شد. اکنون نیز دیگر به سختی می توان محصولات آرایشی را پیدا کرد که فاقد هر گونه مواد شیمیایی باشند. مثال هایی از مواد آرایشی فاقد مواد شیمیایی، از جمله مهم ترین لوازم آرایشی که در زمان های گذشته به وفور مورد استفاده بانوان قرار می گرفته است، استفاده از حنا به عنوان رنگ مو و لاک بوده است. حنا نه تنها باعث رنگ شدن ناخن و مو می شده، بلکه باعث تقویت مو و ناخن نیز می شده است. بعلاوه، حنا هیچ گونه خطری را برای انسان ایجاد نمی کرده است. همچنین در زمان های گذشته از سورمه نیز به عنوان خط چشم استفاده می کرده اند. سورمه هم باعث ایجاد زیبایی در چشم می شده است و هم برای تقویت قوای چشم مورد استفاده قرار می گرفته. کاربرد مواد شیمیایی در لوازم آرایشی به طور کلی، از مواد شیمیایی برای بخش های مختلفی در آرایش زنانه استفاده می شود. در واقع، تقریبا هیچ محصول آرایشی را نمی توان یافت که فاقد مواد شیمیایی باشد. در کنار مواد شیمیایی ای که برای آرایش دائم صورت مورد استفاده قرا می گیرد، از مواد شیمیایی برای تهیه و ساخت انواع لوازم آرایشی از جمله مواردی که در ادامه بیان شده است. رنگ مو، رژ لب، ریمل، خط چشم، سایه، کرم پودر ست. در ادامه چندین کاربرد مواد شیمیایی در لوازم آرایشی را برای شما عزیزان کارشناسان نرمالل لابو آورده اند.

نرمال لابو

نرمال لابو

روغن معدنی: یکی از مواد تشکیل دهنده لوازم آرایش می باشد و مملو از مواد سرطان زا است! سدیم لورت سولفات به قدری سمی است که هنگام کار با آن باید از تجهیزات و لوازم ایمنی استفاده شود؛ یکی از مواد شیمیایی موجود در خمیردندان سدیم لورت سولفات است. پروپیلن گلیکول به داخل پوست نفوذ میکند و باعث ایجاد ناهنجاریهای کبد و کلیه میشود. در شامپو، دئودورانت اسپری و ضد یخ از این ماده شیمیایی استفاده می شود. پودر تالک یا پودر طلق باعث سرطان تخمدان می شود. با این وجود، ما روزانه در حال استفاده از بسیاری از این مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی هستیم. اما خبر خوب این است که از مواد شیمیایی همچون سدیم لورت سولفات، پروپیلن گلیکول و روغن معدنی به میزان حداقل در لوازم آرایشی استفاده می شوند. در ادامه نگاهی دقیق تر به برخی از مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی می اندازیم. فتالات ها: فتالات ها به عنوان مواد شیمیایی نرم کننده و حلال در رایحه ها، محصولات مراقبت از مو، لوسیون های پوستی، لاک ناخن و مواد سفت کننده ناخن یافت می شوند. مشخص شده است که این مواد شیمیایی دارای اثرات اختلال در غدد درون ریز هستند و با اندومتریوز و بلوغ زودرس در دختران و ناهنجاری های اندام تولید مثل و کاهش باروری در مردان ارتباط دارند و همچنین می تواند بر روی تیروئید تاثیر گذاشته و باعث چاقی شود. با توجه به این مشکلات، چندین نوع فتالات از جمله دی ‌بوتیل ‌فتالات، دی اتیل هگزیل فتالات، دی ایزو بوتیل فتالات و دی متیل اوکسی هگزیل فتالات برای استفاده در لوازم آرایشی در استرالیا ممنوع شده است. پودر تالک یا پودر طلق: ارتباط بین پودر تالک و پودر طلق و سرطان تخمدان از سال ها پیش مورد بحث است. شواهدی مبنی بر استفاده پودر تالک که باعث ایجاد سرطان شده باشد در دسترس نیست، در حالی که برخی از تحقیقات حاکی از خطر افزایش اندک این پودر شیمیایی در حدود بیست درصد است. عوامل خطرناک اصلی سرطان تخمدان، اضافه وزن، داشتن اندومتریوز، هورمون درمانی، استعمال دخانیات و جهش های ژنی است. پارابن ها: پارابن ها یک ماده شیمیایی نگهدارنده هستند که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند و متداول‌ ترین نوع پارابن متیل پارابن است. طبق آزمایشات، پارابن ها دارای اثرات اختلال در غدد درون ریز هستند، گرچه این نوع تاثیر در انسان هنوز به خوبی مشخص نشده است. طبق اظهارات کمیته علمی اروپا در مورد ایمنی مصرف پارابن ها، استفاده از متیل پارابن و اتیل پارابن در لوازم آرایشی بی خطر است، اما با توجه به محدودیت غلظت، استفاده از پنج پارابن دیگر، ایزو پروپیل پاربن، ایزو بوتیل پارابن، فنیل پارابن، بنزیل پارابن و پنتیل پارابن در محصولات آرایشی ممنوع است. دولت دانمارک نیز استفاده از برخی پارابن ها مانند پروپیل پارابن و بوتیل پارابن را در محصولاتی برای استفاده کودکان تا سه سال ممنوع اعلام کرده است، زیرا ممکن است کودکان به ویژه در مقابل اثرات غدد درون ریز آسیب پذیر باشند. استفاده از هیچ نوع پارابنی در استرالیا ممنوع نشده است.


نانوذرات: دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی موجود در برخی از محصولات و لوازم آرایشی معدنی و ضد آفتاب ها نیز ممکن است حاوی ذرات در محدوده نانو باشند که با آسیب های سلولی از جمله آسیب به دی ان ای در مطالعات آزمایشگاهی مرتبط است. در حالی که هیچ مدرک قانع کننده ای مبنی بر جذب روی توسط پوست در دسترس نیست، ممکن است برخی از محصولات و لوازم آرایشی معدنی پودری استنشاق شوند که این خود باعث بروز مشکلات ریوی می شود و احتمالا قادر به انتقال به سایر قسمت های بدن که تاثیر و عوارض این مواد شیمیایی بر سلامتی آن ها همچنان ناشناخته است از طریق جریان خون می باشد. استات سرب: ترمیم کننده های رنگ مو ممکن است حاوی استات سرب باشند. به نظر می رسد استفاده از استات سرب ایمن است چرا که هیچ مدرکی مبنی بر جذب مقدار قابل توجه سرب در جریان خون در دسترس نیست. از زمانی که استفاده از استات سرب در اروپا و کانادا ممنوع شده است، در بسیاری از محصولات از نمک های برپایه نقره و بیسموت سیترات با کارایی کمتر استفاده شد. سرب به طور طبیعی در رنگدانه های فلزی مورد استفاده در رژ لب یافت می شود حتی با فرض این که کل رژ لب مورد استفاده وارد دهان شود مقدار سرب موجود در رژ لب به اندازه ای زیاد نیست که باعث نگرانی شود. فرمالدهید و دهندگان یا منتشر کنندگان فرمالدهید: فرمالدئید یک ماده شیمیایی نگهدارنده است که می تواند باعث تحریک پوست، چشم، بینی و مجاری تنفسی شود و در افراد در معرض این ماده شیمیایی می تواند باعث ایجاد سرطان شود. مقادیر کم این ماده شیمیایی برای استفاده در لوازم آرایشی از جمله صاف کننده های مو، لاک ناخن و یا سفت کننده های ناخن مجاز است. به علاوه، برخی از مواد شیمیایی مانند دی ام دی ام هیدانتوین، کواترنیوم-۱۵، دی‌آزولیدینیل اوره و ایمیدازولدینیل اوره وجود دارند که به انتشار یا اهدا فرمالدهید واکنش نشان می دهند. افرادی که به فرمالدئید حساسیت دارند غالبا نیز نسبت به این مواد شیمیایی منتشرکننده فرمالدئید حساسیت دارند و از این رو، توصیه می شود از استفاده و تماس با این مواد شیمیایی به ویژه در محصولات ترکیبی خودداری کنند. قطران زغال سنگ: قطران زغال سنگ یک ماده سرطان زا شناخته شده است که در درمان پسوریازیس و شوره سر استفاده می شود و برخی از رنگ ها نیز از قطران ذغال سنگ بدست می آیند. استفاده از برخی رنگ ها در برخی محصولات آرایشی در کشور های مختلف و همچنین در اروپا و برخی از کشور های آسیایی در صابون و شامپو نیز ممنوع شده است. شامپو ها و صابون های حاوی قطران ذغال سنگ برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شوند.

نرمال لابو

نرمال لابو

فیلتر های UV: برخی از کرم های ضد آفتاب شیمیایی حاوی اکتیل متوکسی‌ سینامات همچنین به آن او ام سی یا اتیل هگزیل متوکسی سینامات نیز فته می شود که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین ۴- متیل بنزیلیدن کافور، هموسالات و اکسی بنزون در برخی از آزمایشات بر روی حیوانات و بافت ها اثرات مختل کننده غدد درون ریز را نشان داده است. با این وجود، هنوز مشخص نیست که آیا مقادیری که این مواد شیمیایی از طریق پوست جذب می شوند نگران کننده است یا خیر. با این حال، استفاده از این ماده برای کودکان و زنان باردار در دانمارک مجاز نمی باشد. تری‌ کوسان: تری‌کوسان یک ماده شیمیایی نگهدارنده و ضد باکتریایی است که در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند ضد عرق، صابون، مواد شوینده دست و خمیردندان یافت می شود. آزمایشات بر روی پستانداران و حیوانات دیگر اثرات مختل کننده غدد درون ریز را نشان داده است. همچنین نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر این که این ماده شیمیایی ممکن است به مقاومت آنتی بیوتیکی کمک کند. بدون داشتن مدرکی مبنی بر مفید بودن این ماده نسبت به صابون و آب، بهتر است از همان آب و صابون استفاده کنید. رزورسینول: رزورسینول به عنوان یک ماده شیمیایی ضد عفونی کننده و گند زدا برای درمان های موضعی آکنه، درماتیت سبورویک، اگزما، پسوریازیس، میخچه و زگیل در دسترس می باشد. این ماده شیمیایی همچنین در رنگ موها یافت می شود. این ماده باعث تحریک پوست می شود و در صورت استفاده از مقادیر زیاد آن برروی پوست آسیب دیده در مدت زمان طولانی با اختلال عملکرد در تیروئید ارتباط دارد. تولوئن: تولوئن که در برخی از لاک های ناخن یافت می شود با اثرات عصبی کوتاه مدت مانند سرگیجه، سرخوشی، توهم و سردرد ارتباط دارد این همان بوی چسب و بنزین است. غلظت زیاد این ماده شیمیایی ممکن است بر روی جنین در حال رشد در دوران بارداری تاثیر بگذارد. با این وجود، تماس با مقادیر و غلظت معمولی این ماده خطرناک تلقی نمی شود. هیدروکسی‌انیسول بوتیله‌شده: برخی از رژ لب ها حاوی این ماده شیمیایی نگهدارنده به نام هیدروکسی ‌انیسول بوتیله ‌شده هستند که در دوز های بالا سرطان زا است. این ماده شیمیایی در مواد غذایی و برخی دارو ها نیز یافت می شود، اما استفاده از مقادیر و غلظت های طبیعی آن خطرناک نیست. آلومینیوم: نگرانی در مورد سرطان همچنین به استفاده از آلومینیوم در دئودورانت ها و ضدعرق ها مرتبط می شود. در اوایل دهه دو هزار، رسانه های خبری مختلف ارتباط آشکاری بین استفاده از ضد عرق های حاوی آلومینیوم و سرطان پستان گزارش دادند. گزارش های مشابه استفاده از چنین محصولاتی را با شروع بیماری آلزایمر مرتبط دانستند. این ارتباطات فرضی علیرغم مطالعات متعدد هرگز به اثبات نرسیده اند. آلومینیوم مانع از کاهش تعریق توسط مجاری عرق می شود. برخی معتقدند که این فرایند مانع از انتشار سموم و باعث تجمع این سموم در غدد لنفاوی می شود.


در حال حاضر، ارتباط مشخصی بین استفاده از محصولات زیر بغل حاوی آلومینیوم و سرطان پستان وجود ندارد. به همین ترتیب، مطالعات و تحقیقات حاکی از هیچ گونه ارتباط بین بیماری آلزایمر و استفاده از دئودورانت یا ضد تعریق هستند. هر روز انسان از طریق موادغذایی، بسته بندی، ظروف آشپزخانه، دارو و حتی هوا و آب در معرض آلومینیوم قرار می گیرد. موضع رسمی انجمن آلزایمر ایالات متحده و استرالیا این است که ارتباط بین جذب آلومینیوم محیطی و بیماری آلزایمر کاملا بعید به نظر می رسد. با وجود این یافته ها، برخی از تولید کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی به تولید محصولات فاقد آلومینیوم برای مصرف کنندگان روی آورده اند. آمونیوم لوریل سولفات: آمونیوم لوریل سولفات با جلوگیری از تنش سطحی در مایعات به عنوان یک سورفاکتانت ماده فعال سطحی آنیونی عمل می کند. با توجه به این خاصیت از این ماده شیمیایی در محصولات و لوازم آرایشی و بهداشتی مانند تمیزکننده ها، شامپو ها و محصولات مورد استفاده هنگام استحمام استفاده می شود. آمونیوم لوریل سولفات باعث تحریک چشم می شود و سمیت حاد بسیار کمی دارد. الکل ها: الکل ها ترکیبات رایج در عطر ها هستند. الکل های چرب الکل با تراکم کمتر پس از حذف چربی ها و روغن ها در الکل مواد تشکیل دهنده مواد شوینده هستند و به عنوان تمیز کننده کاربرد دارند. ایزو پروپانول در بسیاری از محصولات و لوازم آرایشی و نیز تمیز کننده ها ماده تشکیل دهنده رایج الکل است. معمولا از ایزوپروپانول برای کاهش غلظت مایع استفاده می شود. لانولین: لانولین یا چربی پشم ماده ای غلیظ است که از غدد چربی گوسفند به دست می آید. لانولین یک ماده مرطوب کننده غلیظ است. از این ماده افزودنی رایج و متداول در محصولات و لوازم آرایشی برای مرطوب کردن پوست، مو و ناخن استفاده می شود. لانولین در ترکیب با هر محصول آرایشی دیگر به عنوان یک امولسیون عمل می کند.

نرمال لابو

برای خرید مواد شیمیایی

دلایل استفاده مواد شیمیایی در لوازم آرایشی

در این قسمت یعنی دلایل استفاده مواد شیمیایی در لوازم آرایشی در ابتدا لازم است که توضیحاتی را در مورد پتروشیمی در لوازم آرایشی از کارشناسان نرمال لابو بخوانید. هر قانونی استثنائات خودش را نیز دارد. درحالی که همه ی ما موافق استفاده از مواد طبیعی در لوازم آرایشی هستیم و معتقدیم که استفاده از مواد طبیعی در لوازم آرایشی به نفع ما هست، اما باید بگوییم که اتفاقا هر چیزی طبیعی بودنش آپشن بهتری نمی باشد. نفت خام از بقایای گیاهان، پلانکتون ها و جلبک هایی بوجود آمده است که به مدت زیادی در معرض دما و فشار بسیار بالا در اعماق پوسته ی زمین قرار گرفته اند. در واقع این نفت خام طبیعی ترین ماده ایست که می شناسیم. اما مطمعن هستم که شما هرگز به این مطلب فکر نکرده اید که این مواد گفته شده را به وفور روی پوست خود به کار می برید. متاسفانه شما هر روزصبح از این مواد روی پوست خود استفاده می کنید.حقیقت تلخ آن است که صنعت لوازم آرایش روز به روز لبریز از مواد پتروشیمی ترکیباتی که از نفت خام به دست می آید می شود. این مواد پتروشیمیایی در تمام لوازم آرایشی مورد استفاده از ماسکارا یا ریمل گرفته تا رژ لب، مرطوب کننده ها، لوسیون های بدن، شامپو ها، سایه چشم، فونداسیون و پرفیوم و هرچیزی که فکرش را بکنید، وارد می شود. مواد پتروشیمیایی به طور گسترده در صنایع لوازم آرایشی به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد این مواد پوست را مرطوب می کنند، کمک می کنند محصولات آرایشی نرمی و لطافت لازم را برای خوابیدن روی پوست داشته باشند و در نهابت باعث خوشبو شدن لوازم آرایشی مخصوصا لوسیون های بدن می شوند. مشکلی که وجود دارد این است که اغلب تولیدکنندگان لوازم آرایشی استفاده از مواد پتروشیمیایی را روی لیبل این لوازم نمی نویسند. به ندرت ممکن است کلمه ی petroleum یا نفت خام را در لیست ترکیبات لوازم آرایشی روی لیبل آن ها دیده باشید. در عوض اغلب نام های مختلفی لیست می شود که به خاطر سپردن آن ها دشوارتر است.

نرمال لابو

نرمال لابو

در مطلب زیر دلایلی برای آموزش در خصوص مواد پتروشیمیایی در لوازم آرایشی و راه هایی برای تشخیص آن ها در این وسایل را آورده ایم: استفاده از مواد پتروشیمی در لوازم آرایشی سدی روی پوست ایجاد می کنند. روغن های معدنی، نفت خان و روغن پارافین مشهورترین اعضای خانواده مواد پتروشیمیایی هستند. این ترکیبات به طور گسترده در صنایع لوازم آرایشی به سبب برخی ویژگی های بارزشان مورد استفاده قرار می گیرند این ترکیبات سدی روی پوست ایجاد می کنند که مانع تبخیر آب می شود و بسیاری از برند های معمول لوازم آرایشی ازین مواد استفاده می کنند تا حتی خشک ترین پوست ها برای مدت طولانی هیدراته بمانند. اما برای این هیدراته ماندن بهایی باید بپردازید. این سد های ایجاد شده به واسطه این مواد سبب کثیف شدن و چرب شدن پوست می شوند. ترکیبات پتروشیمیایی موجود در مواد آرایشی به کمین می نشینند تا سبب بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش های سرسیاه و کورک شوند. موضوعی که بیشتر نگران کننده می باشد این است که این مواد مورد استفاده در لوازم آرایشی با ایجاد سد، در فرآیند های تنفسی طبیعی پوست تداخل ایجاد می کنند و مانع سم زدایی پوست می شوند. بعضی مواد پتروشیمیایی سبب ایجاد سرطان می شوند. نگرانی اصلی در مورد مواد پتروشیمیایی توانایی و پتانسیل آن ها برای ایجاد یک و چهار دیوکسان می باشد. این ماده یک ماده ی خطرناک و کارسینوژن است که سبب ایجاد اثرات منفی روی کلیه، راه های تنفسی و سیستم عصبی می شود. حقیقت ترسناک این است که این ماده یکی از ترکیبات اصلی در آب های زیرزمینی می باشد! هرچند به گفته ی دانشمندان مقدار یک و چهار دیوکسان موجود در مواد آرایشی به حدی پایین است که نمی تواند باعث ایجاد بیماری شود اما استفاده ی مکرر و گسترده از لوازم آرایشی ممکن است این اثرات را همراه داشته باشد.


مضرات مواد شیمیایی در لوازم آرایشی

در این بخش از مقاله کارشناسان نرمال لابو قصد بررسی مضرات مواد شیمیایی در لوازم آرایشی را دارند. امروزه مصرف لوازم آرایشی در کشور ما به شدت بالا رفته و حتی می توان گفت این صنعت از صنایع پول ساز ایران به شمار می آید. زیبایی ظاهری یکی از مسائل مهم و مورد توجه برای همه افراد جامعه و به خصوص بانوان جوان است. هر شخص برای تهیه لوازم آرایشی ملاک هایی برای خود دارد، از جمله این ملاک ها می توان به تناسب بین ماده مصرفی و پوست و موی فرد استفاده کننده است. فنیلن دی آمین و رنگ های تهیه شده از آن که در رنگ کردن موهای افراد به وفور از آن استفاده می شود یک خطر بزرگ برای افراد به حساب می آید. قطران زغال سنگ مخلوطی از مواد شیمیایی و به خودی خود عاملی سرطان زا است. هر خانمی از زیباتر شدن لذت می ‌برد و دوست دارد همیشه بهترین ظاهر را داشته باشد. اما به چه قیمتی؟ حاضر هستید از هر گونه لوازم آرایشی استفاده کنید؟ اگر مراقب انتخاب لوازم آرایش نباشید و از خود محافظت نکنید، به جای این که باعث زیباتر شدن و بهتر شدن وضعیت ظاهری خود شده باشید، به بدن خود آسیب می‌ زنید. شاید استفاده از هر وسیله آرایشی بتواند در کوتاه ‌مدت ظاهری زیباتر به شما بدهد ولی اگر مواد مضر در لوازم آرایش شما وجود داشته باشد زیبایی شما بلند مدت نخواهد بود و بیشتر مضرات لوازم آرایش نسیب شما خواهد شد. لوازم آرایشی که با استفاده از مواد شیمیایی ساخته می ‌شوند، باید از مصرف دور بمانند خصوصا اگر حاوی یک یا چند ماده شیمیایی خطرناکی باشند که به نام دوجین کثیف یا dirty dozen معروف‌ اند در واقع این مواد شیمیایی از خطرناک ‌ترین ترکیباتی هستند که در بسیاری از محصولات آرایشی پیدا می ‌شوند. این محصولات شامل لوازم آرایشی، محصولات مربوط به مو، لوسیون، صابون، محصولات مربوط به ناخن، عطر و محصولات مراقبتی پوست هستند. مشکلی که با مصرف این محصولات خطرناک ایجاد می‌ شود این است که سموم خطرناکی که در ترکیبات شان وجود دارد، وارد پوست بدن می ‌شود. این محصولات در طول روز روی پوست شما قرار دارد و شما به آن ها اجازه می ‌دهید که به جریان خون نفوذ کند و باعث بروز مشکل شود. حتی محصولاتی مانند شامپو، رنگ مو، نرم‌ کننده و صابون هم که شسته می ‌شوند، هم در طول حمام داغ که منافذ پوست باز می ‌شوند، به درون این منافذ نفوذ می ‌کنند. پس اگر شما هم از محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی استفاده می‌ کنید، یک لحظه فکر کنید که اگر ترکیبات شیمیایی داشته باشند تا چه اندازه مواد خطرناک را وارد بدن خود کرده ‌اید. توجه به مواد استفاده شده در محصولات مختلف پوست و مو بسیار مهم است حداقل در این صورت می ‌توانید از مضرات لوازم آرایش که ممکن است شما را به مخاطره بیندازد، جلوگیری کنید. مطالعاتی که محققان آمریکایی انجام داده ‌اند، نشان می‌دهد که حدود هشتاد و دو هزار ماده مختلف در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

نرمال لابو

نرمال لابو

یک هشتم این ترکیبات حاوی حشره‌ کش ‌ها، مواد شیمیایی صنعتی، اختلال دهنده هورمونی، سموم مؤثر بر دستگاه تولید مثل، مواد سرطان ‌زا، پلاستیسایزر ها برای صافی پوست به کار می ‌روند، رقیق‌ کننده ‌ها و سورفاکتانت یا مواد فعال سطحی هستند. برخی از این مواد با سرطان، تولد نوزاد ناقص و نازایی در ارتباط هستند. این چهارده ماده سمی که دلیل بخش عمده مضرات لوازم آرایش هستند، در هشتاد درصد محصولات کشور کانادا یافت شده است. در ادامه چندین ماده مربوط به مضرات مواد شیمیایی در لوازم آرایشی را برای شما عزیزان آورده ایم. سولفات ها، سولفات ها نمک هایی هستند که هنگام واکنش اسید سولفوریک H۲SO۴ با یک ماده شیمیایی دیگر تشکیل می شوند. آن ها همچنین از نفت و منابع گیاهی مانند روغن نارگیل و نخل نیز تولید می شوند. آن ها به عنوان سورفکتانت عمل می کنند و برای تولید کف استفاده می شوند. سولفات ها می توانند چشم و پوست شما را تحریک کنند. آن ها می توانند پیش از موعدی که انتظار می رود رنگ را از مو های شما پاک کنند. همچنین به دلیل تهدیدات بالقوه ای که برای محیط زیست دارند نیز، بحث در مورد استفاده از آن ها همچنان ادامه دارد. استخراج آن ها از منابع طبیعی مانند روغن نخل باعث نابودی جنگل های بارانی می شود. و هنگامی که در اثر شست وشو وارد آب ها می شوند، می توانند برای گونه های آبزی نیز دارای اثری سمی باشند. پارابن، پارابن ها مواد نگهدارنده ای هستند که برای حفظ تازگی و عاری از میکروب نگه داشتن موارد مراقبت از پوست و آرایش شما استفاده می شوند. آن ها در محصولات مختلفی از صابون گرفته تا لوسیون و لوازم آرایشی یافت می شوند. تحقیقات نشان می دهد که آن ها باعث افزایش تولید هورمون استروژن، هورمون جنسی زنانه می شوند و در عملکرد تولید مثل و مغز اختلال ایجاد می کنند. برخی مطالعات توضیح می ‌دهند که پارابن ‌ها وارد پوست شما می‌شوند و از استروژن تقلید می ‌کنند که باعث تقسیم بیش از حد سلولی در سینه می ‌شود. و این موضوع در نهایت می تواند منجر به ابتلا به سرطان سینه شود. فتالات ها، فتالات ها نمک ها یا مواد شیمیایی با خاصیت پلاستیک کنندگی هستند که برای پخش پذیری یک محصول استفاده می شوند. از آن ها در لاک های ناخن، عطر ها و لوسیون ها استفاده می شود. همچنین به عنوان نرم کننده در شامپو ها نیز استفاده می شوند، آن ها برای تولید مثل و رشد ماده ای سمی محسوب می شوند. رنگ های مصنوعی، رنگ های مصنوعی از قطران نفتی یا زغال سنگ گرفته می شوند. قطران زغال سنگ از هیدروکربن ها، کربن و آب ساخته شده است. این مایع غلیظ، تیره و چسبناک بوی مشخصی دارد.


آیا به دنبال رژ لب هایی با رنگ هایی ماندگار هستید؟ اکنون زمان آن است که به آنچه در رنگدانه ی این رژ لب ها به کار رفته است فکر کنید. هر چه رنگدانه ها سنگین تر باشند و تراکم و ماندگاری رنگی بیشتر باشد، احتمال افزایش درصد استفاده از قطران زغال سنگ در آن نیز بیشتر خواهد بود. قطران زغال سنگ در بسیاری از سایه های چشم نیز موجود است. رنگ های مصنوعی می توانند باعث تحریک پوست، سرطان، جوش های آکنه و ADHD اختلال کمبود توجه بیش فعالی شوند. مواد معطر، مواد معطر در محصولات مراقبت از پوست مانند عطر ها، مرطوب کننده ها، شامپو ها، پاک کننده ها و نرم کننده ها یافت می شوند. آن ها با مواد شیمیایی ساخته می شوند که با ایجاد اختلالات تنفسی، آلرژی های پوستی ، درماتیت و عوارض جانبی در دستگاه تناسلی مرتبط هستند. هیچ سازمانی وجود ندارد که تولید کنندگان را از استفاده از این مواد معطر محدود کند. آن ها نیازی به فاش کردن آن چه در واقع درون عطرهایشان است ندارند. این مواد موادی سرطان زا، محرک و مختل کننده غدد درون ریز هستند. پس وقت آن است که به مصرف محصولات عاری از مواد معطر روی بیاورید! تریکلوزان، تریکلوزان یک ماده شیمیایی رایج است که در خمیر دندان، صابون های ضد باکتری و دئودورانت ها یافت می شود. این ماده در برابر میکروب ها اثری موثر دارد ماهیت ضد باکتریایی نیز دارد. اما همچنین یک مختل کننده غدد درون ریز و تحریک کننده پوست است. برخی از مطالعات گزارش کرده اند که تریکلوزان می تواند منجر به التهاب روده و رشد تومور در پستانداران شود. تریکلوزان به آرامی تجزیه می شود و از این رو، یک تهدید بالقوه برای محیط زیست در نظر گرفته می شود. تریکلوزان نیز مانند سولفات ها برای آبزیان خطرناک است. تولوئن، تولوئن یک حلال پتروشیمی است که در اکثر رنگ های مو و لاک های ناخن یافت می شود. این ماده می تواند برای سیستم ایمنی شما خطرناک باشد و ممکن است خطر نقص مادرزادی و سرطان خون را به همراه داشته باشد. اگر باردار هستید از استفاده از رنگ مو و لاک ناخن خودداری کنید زیرا این ها می توانند به جنین در حال رشد آسیب برسانند. تولوئن می تواند بر سیستم عصبی مرکزی انسان تأثیر بگذارد و منجر به ایجاد خستگی، سردرد، حالت تهوع و خواب آلودگی شود. تالک، احتمالا به یاد دارید که پودر تالک چه حس نرمی و لطافتی به همراه دارد؟ این به این دلیل است که تالک نرم ترین ماده معدنی طبیعی است. تالک برای جذب رطوبت استفاده می شود و بیشتر در پودر های بچه، سایه چشم، رژگونه، دئودورانت ها و برخی صابون ها یافت می شود. با این حال، تالک به طور مستقیم با سرطان تخمدان مرتبط است. زمانی که زنی که به مدت سی و پنج سال از تالک ساخته شده توسط شرکت جانسون استفاده می کرد، بر اثر سرطان تخمدان جان خود را از دست داد، این موضوع برای اولین بار باعث نگرانی شد. هنگام استنشاق، تالک می تواند باعث ایجاد تومور هایی در ریه شود.

نرمال لابو

نرمال لابو

سرب، سرب در رژ لب ها ، خط چشم ها، کرم ها و پودر های زیرساز آرایش و خمیر دندان های سفید کننده یافت می شود. سرب به طور مستقیم به رژ لب اضافه نمی شود، اما یک آلاینده اصلی در رنگ های مورد استفاده در رژ لب است. سرب یک فلز سنگین است که به طور طبیعی در پوسته زمین یافت می شود. ما در حال حاضر در معرض سرب کافی در هوا، غذا و آب خود قرار داریم. FDA وجود سرب را در لوازم آرایشی در میزان صفر تا بیست قسمت در میلیون مجاز دانسته است. مواد شیمیایی موجود در کرم های ضد آفتاب، مواد شیمیایی مانند PABA، بنزوفنون، اکسی بنزون ، اتوکسی سینمات و هموسالات موادی هستند که در ضد آفتاب ها استفاده می شوند. اعتقاد بر این است که آن ها نور را جذب می کنند، اما به جای محافظت، آسیب بیشتری به بدن وارد می کنند. این مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب ها ، مختل کننده غدد درون ریز هستند. پلی اتیلن گلیکول، PEG به عنوان یک عامل غلیظ کننده در محصولات مراقبت از پوست مانند لوسیون ها، ضد آفتاب ها و شامپو ها استفاده می شود. می تواند باعث سرطان و اختلالات تنفسی شود. همچنین می تواند روغن های طبیعی را از پوست شما جدا کند و غدد چربی را تحریک کند تا سبوم بیشتری تولید کنند که این موضوع نیز می تواند پوست را چرب کند. فرمالدئید، فرمالدئید اغلب به عنوان یک نگهدارنده در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. این ماده نوعی گاز بی رنگ است و برای جلوگیری از رشد باکتری ها استفاده می شود. فرمالدئید را می توان در لاک های ناخن، مواد صاف کننده مو، ژل های مو، سفت کننده های ناخن، شامپو ها، دئودورانت ها، لوسیون ها و لوازم آرایشی یافت. این ماده با سمومی موثر بر روند رشد، ریزش مو، سوختگی پوست سر، آسم و مسمومیت عصبی همراه است. در صورت استنشاق، فرمالدئید می تواند باعث سرگیجه و خفگی شود. دی اتانول آمین، ما عاشق پاک کننده های کف کننده، شوینده های بدن و شامپوها هستیم. این طور نیست؟ اما آیا از ماهیت ماده ای که به کف کردن کمک می کند آگاه هستید؟ این ماده دی اتانول آمین نام دارد. این ماده یک عامل کف کننده است که معمولا در شوینده های بدن، شامپو ها، پاک کننده ها و از این قبیل محصولات یافت می شود. این ماده یک عامل سرطان زا و یک سم تنفسی است. الکل، الکل یک حلال رایج در محصولات مراقبت از پوست است. برای جذب بهتر محصولات مفید است و از این رو برای وجود در کرم ها و لوسیون های خاص ماده ای مناسب است. اما الکل یک ماده سمی در محصولات مراقبت از پوست به حساب می آید. وجود الکل در محصولات مراقبت از پوست می تواند پوست را خشک و پوسته پوسته کند و همچنین روند بازسازی پوست را نیز مختل می کند. با این حال، همه الکل ها برای پوست ما مضر نیستند. الکل های چرب از چربی ها و روغن های طبیعی به دست می آیند و عوامل مرطوب کننده فوق العاده ای هستند.


هیدروکینون، هیدروکینون در محصولات مراقبت از پوست به منظور روشن کردن پوست استفاده می شود. و از آن برای درمان لکه های مربوط به اسکار آکنه، کک و مک، ملاسما، لکه های پیری و هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب استفاده می شود. هیدروکینون در واقع با کاهش سلول های تولید کننده رنگدانه ملانین عمل می کند. با این حال، هیدروکینون به عنوان یک ماده ی سرطان زا شناخته شده است. استفاده طولانی مدت از آن می تواند منجر به سفید شدن پوست شود، زیرا ملانوسیت ها را تا حد زیادی کاهش می دهد. پترولاتوم، پترولاتوم خاصیت نرم کنندگی دارد و برای پوست های خشک توصیه می شود. بالم لب و مرطوب کننده ها حاوی پترولاتوم هستند. این ماده در حالی که مانعی برای جلوگیری از خروج آب ایجاد می کند، از جذب رطوبت از هوا نیز جلوگیری می کند. و با مصرف آن پوست شما در نهایت خشک می ‌شود و به همین دلیل است که وسوسه می‌شوید دوباره از بالم لب خود استفاده کنید. همچنین، اگر به خوبی تصفیه نشود، می توان مواد شیمیایی مضر مانند هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای را در آن یافت. آیا می خواهید از پوست، مو و زیبایی و سلامتی خودتان مراقبت کنید؟ پس حواستان باشد که در این مسیر از چه چیزهایی استفاده می کنید؛ شاید در مسیری کاملا برعکس آن چه که می خواهید قرار دارید. در این قسمت با ترکیبات و مواد شیمیایی مضری که در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده میشه آشنا شوید و از خرید محصولاتی که دارای این ترکیبات هستند اجتناب کنید! لوازم آرایش، شامپو ها، لوسیون ها و ... سایر محصولات آرایشی و بهداشتی که مستقیما روی پوست مورد استفاده قرار می گیرند ممکنه دارای مواد شیمیایی و مضری باشند که واقعا باعث آسیب رساندن به پوست میشن! این ترکیبات و عناصر شیمیایی ممکنه باعث تحریک شدن پوست، تغییر در سطح هورمون های بدن و ... بشن. سدیم لوریل سولفات، این ترکیب معمولا در شامپو، شامپو بدن، کرم پودر، شست و شو دهنده های صورت، دهانشویه و خمیر دندون مورد استفاده قرار می گیرند.

نرمال لابو

این ترکیب باعث تحریک پوست، زخم های دهانی، غیر متعادل کردن تولید چربی طبیعی در پوست و آسیب به چشم میشه. علاوه بر این یکی از دلایل اصلی ایجاد آکنه و به خصوص جوش های کیستیک در اطراف دهان و چانه هست. بی اچ آ ، این ترکیب معمولا در لایه بردار های پوست و همچنین عطر و ادکلن مورد استفاده قرار می گیرد. نام اصلی این ترکیب هیدروکسی انزیل بوتیل هست که به اختصار BHA نام گرفته می تواند باعث بی رنگ شدن پوست و از بین رفتن رنگدانه های پوستی بشود. علاوه بر این BHA ها باعث ایجاد آسیب های کبدی، سرطان معده، اختلال در رشد سیستم تولید مثل و اختلال در سطح هورمون های تیروئیدی هم می شود. تریکلوزان و تریکلوکاربان، این ترکیبات معمولا در خمیر دندان ها، دئودورانت ها و صابون های ضدباکتری وجود دارند. تریکلوزان در محصولات مایع و تریکلوکاربان در محصولات صابونی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیبات می توانند باعث ایجاد اختلالات هورمونی، مقاومت باکتریایی، اختلال عملکرد عضلات، اختلال عملکرد در سیستم ایمنی بدن و افزایش حساسیت های آلرژیک بشوند. آمینوفنول، دیامینوبنزن، فنیل دی آمین این ترکیبات معمولا در شامپو ها و رنگ موها مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیبات به قطران زغال سنگ هستند و طبق تحقیقات علمی، به عنوان عوامل سرطان زا شناخته شده اند و در بسیاری از کشورهای اروپایی استفاده از این ترکیبات ممنوع هستند. پارابن، پارابن معمولا در تولید محصولات آرایشی، مرطوب کننده، ژل اصلاح، شامپو، اسپری برنزه کننده و ... وجود داره. طبق تحقیقات علمی، پارابن ها از استروژن تقلید می کنند و در اثر استفاده زیاد و طولانی مدت ممکنه باعث ایجاد سرطان سینه، سرطان پوست، کاهش تعداد اسپرم و ... بشود. اکسی بنزون، این ترکیب در ساخت کرم های ضد آفتاب استفاده می شود که می شود گفت یکی از مواد شیمیایی خطرناک هست. این ترکیب مانند استروژن در بدن عمل می کند و در مردان باعث تغییر در تولید اسپرم و در زنان با آندومتریوز، رشد بافت داخلی رحم همراه هست. توصیه ما این هست که از کرم های ضدآفتاب حاوی این ترکیب استفاده نکنید و در عوض کرم هایی که حاوی زینک اکساید ، تیتانیوم اکساید هستند استفاده کنید.

نرمال لابو

نرمال لابو

نکات تکمیلی مواد شیمیایی در لوازم آرایشی

کارشناسان نرمال لابو در نکات تکمیلی مواد شیمیایی در لوازم آرایشی قصد بیان تفاوت میان لوازم آرایشی ارگانیک ، طبیعی و معمولی را برای شما عزیزان دارند. محصولات ارگانیک: این محصولات ده درصد وزنی گیاهان موجود در آن ارگانیک بوده و یا نود و پنج درصد مواد گیاهی تشکیل دهنده آن ها باید ارگانیک باشد. یکی از نکات مثبت محصولات ارگانیک این است که فاقد هر گونه مواد شیمیایی مضر برای انسان و یا محیط زیست است . محصولات طبیعی : این محصولات پنچ درصد وزنی گیاهان موجود در آن ارگانیک بوده و یا پنجاه درصد مواد گیاهی تشکیل دهنده آن ها باید ارگانیک باشد . محصولات طبیعی همچنین فاقد هرگونه مواد شیمیایی مضر برای انسان و محیط زیست هستند .محصولات معمولی : فرمول محصولات این دسته مشابه بوده و تفاوت در رنگ و بو بسته بندی آن هاست . ترکیبات موجود در لوازم آرایش ارگانیک، پوست نقشی حیاتی برای سلامتی ما ایفا کرده و به دلیل ساختار آن برخی مواد از آن عبور کرده و وارد گردش خون ما می شود. مثلا در فرمولاسیون کرم ارگانیک تولید شده با استاندارد های جهانی، تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت، مواد اولیه ای به کار رفته است که ترکیبات شمیایی و خطرناک ندارد. کلیه فرآیند های تولید تحت نظارت بازرسان سازمان غذا و دارو و بهداشت می باشد. برای مثال در یک محصول آرایش و بهداشتی ارگانیک از پارابن ‌ها که باعث ایجاد اختلال در سیستم هورمونی بدن می شوند و می توانند عامل ایجاد سرطان سینه نیز باشند، استفاده نمی ‌شود. همچنین در این محصولات از اسانس ‌های شیمیایی و محصولات پتروشیمی و مواد اولیه تولید شده به روش مهندسی ژنتیک که تاثیرات آن ها برروی سلامت انسان و محیط زیست هنوز آشکار نشده است، استفاده نمی شود . در ساختار این محصولات تنها از نفیس ترین و مرغوب ترین عصاره‌ ها که به شیوه ارگانیک تولید شده ‌اند و دارای بالاترین استاندارد های بین ‌المللی هستند استفاده می شود. برای مثال در یک کرم ارگانیک، گیاهانی مثل آلوئه ورا، بادام شیرین، زیتون، آووکادو، هوبوبا، کوپو آسو، موم عسل، جلبک ایسلندی، آسای پالم، رزبری، بلوبری، توت فرنگی، هسته انار، انار، رزمالو، گوارانا، نارگیل، آرگان و … استفاده می شود. در ساختار کرم ارگانیک به جای استفاده از آب از عصاره آلوئه ورا ارگانیک برای حفظ بیش تر رطوبت پوست استفاده شده است. حتی بعضی شرکت ها در بسته بندی محصول خود از مواد صد درد صد قابل بازیافت استفاده می ‌کنند .


فواید لوازم آرایش ارگانیک، لوازم آرایشی ارگانیک دارای اکتیو های فیتوسترول ترکیبی است که در بعضی گیاهان وجود دارد و با کلسترول در روده ها برای جذب رقابت می کنند و باعث کاهش سطح کلسترول خون می شوند، امگا سه ، امگا شش ، امگا نه از اسید های چرب اشباع نشده هستند که در دانه بعضی گیاهان وجود دارد و باعث پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، پیشگیری از سرطان و… می شود ، فیتو استروژن گروهی از مواد شیمیایی گیاهی که فعالیت بعضی هورمون های بدن را کنترل می کند ، آنتی اکسیدان های قوی و ویتامین های طبیعی می باشند . اکسید تیتانیوم ، اکسید زینک و اکسید آهن از جمله مواد طبیعی هستند که در تمام لوازم آرایشی های ارگانیک به کار می روند و باعث افزایش شادابی پوست می شوند. همچنین بسیاری از این مواد آرایشی دارای ویتامین سی بوده که این ویتامین می تواند از آسیب های پوستی ناشی از اشعه های مضر خورشیدی جلوگیری کند. محصولات آرایشی که از مواد طیعی تولید شده اند، مناسب پوست های حساس هستند. مواد معدنی و طبیعی که در این مواد آرایشی بکار رفته است به پوست حالتی طبیعی و درخشان داده و روی پوست سبک هستند و وقتی فرد آرایش می کند احساس سنگینی روی پوست نخواهد نکرد. در این محصولات ترکیبات شیمیایی مصنوعی بکار نرفته است از موادی چون الکل یا روغن یا دیگر ترکیبات غیر طبیعی خبری نیست

نرمال لابو

سخن پایانی

مصرف کننده ی لوازم آرایش به طور معمول از مواد مضر در لوازم آرایشی موجود در آن اطلاع کامل ندارد، می توانید با افزایش آگاهی در مورد خطر ها و مواد زیان بار موجود در لوازم آرایشی و تاثیرات آن ها بر روی پوست بیش تر آشنا شوید. با بالا رفتن اطلاعات در مورد مواد آرایشی ارگانیک، تقاضای محصولات آرایشی بهداشتی ارگانیک بالا رفته و گام بزرگی در تولید ارگانیک این محصولات و متعاقبا کاهش قیمت آن ها برداشته می شود. برای داشتن پوستی زیبا و شاداب به محصولات آرایشی بهداشتی مصرفی خود اهمیت بدهید و تا حد امکان از مواد آرایشی مرغوب و ارگانیک استفاده کنید. از این که در این مقاله ما را همراهی کردید متشکریم.