advertise

همه چیز در مورد آمونیوم نیترات

اطلاعاتی در مورد آمونیوم نیترات

ابتدا به ساکن می توان گفت که نیترات آمونیوم یک ترکیب شیمیایی با فرمول شیمیایی NH۴NO۳ می باشد. نیترات آمونیوم هم به صورت جامد کریستالی بی رنگ که از یون های آمونیوم و نیترات تشکیل شده است و هم برای کاربرد های خاص به صورت پرتابل در دسترس می باشد. لازم به ذکر است که بدانید این ماده به شدت در آب حل می شود و به عنوان یک جامد رطوبت سنجی است، اگرچه هیدرات تشکیل نمی دهد. ترکیبات این ماده ی شیمیایی به گونه ای می باشد که به آسانی نمی سوزد، اما در صورت آلوده شدن به مواد قابل احتراق این کار را انجام می دهد. همچنین در مورد آمونیوم نیترات سوزاندن مواد قابل احتراق را تسریع می کند. جالب است بدانید در طی احتراق، اکسید های سمی نیتروژن تولید می کند. همچنین برای ساخت کود ها و مواد منفجره و به عنوان یک ماده مغذی در تولید آنتی بیوتیک و مخمر استفاده می شود. به همین منظور این کود عمدتا در کشاورزی به عنوان کود با نیتروژن بالا به کار گرفته می شود. آمار ثبت شده به ما نشان می دهد که تولید جهانی آمونیوم نیترات ۲۱.۶ میلیون تن برآورد شد. در نظر داشته باشید که کاربرد عمده دیگر آن به عنوان جزئی از مخلوط های منفجره مورد استفاده در معادن، استخراج معادن و ساخت و ساز های عمرانی به شمار می رود. محققان بر این باورند که آمونیم نیترات ماده اصلی تشکیل دهنده ANFO است، که به عبارتی یک ماده منفجره صنعتی محبوب که ۸۰ درصد مواد منفجره مورد استفاده در آمریکای شمالی را تشکیل می دهد. همچنین فرمول های مشابهی در مواد منفجره دست ساز مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از کشور ها به دلیل نگرانی در مورد پتانسیل سوء استفاده از آن، کارایی آمونیوم نیترات در برنامه های مصرف کننده را به تدریج کنار می گذارند. آمار ها نشان داده است که انفجار های تصادفی نیترات آمونیوم از اوایل قرن بیستم هزاران نفر را کشته است. این مطلب مقدمه ای بود بر اطلاعاتی در مورد آمونیوم نیترات.

آمونیوم نیترات - نرمال لابو

آمونیوم نیترات - نرمال لابو

نیترات آمونیوم به عنوان ماده معدنی طبیعی (که قبلا نیترامیت نامیده می شد) یافت می شود. بدین صورت که آنالوگ آمونیوم نمک (نام کانی شناسی) در خشک ترین مناطق صحرای آتاکاما در شیلی، اغلب به عنوان یک پوسته روی زمین یا در ارتباط با سایر کانی های نیترات، یدات و هالید وجود داشته است. بدین گونه که نیترات آمونیوم در آنجا استخراج می‌ شد تا اینکه فرآیند هابر بوش سنتز نیترات‌ ها را از نیتروژن اتمسفر ممکن کرد، بنابراین استخراج نیترات منسوخ شد. لازم به ذکر است که این فرآیند هابر بوش به ‌طور مشترک توسط دو شیمیدان آلمانی به نام ‌های فریتس هابر و کارل بوش که هر دو در سال ۱۹۱۸ میلادی فریتس هابر به دلیل تهیه آمونیاک از گاز های هیدروژن و نیتروژن برنده جایزه نوبل شیمی شد و در سال ۱۹۱۹ آن را دریافت کرد، ابداع شد. در این راستا می توان گفت که پیش از ابداع این روش، تولید آمونیاک در مقیاس صنعتی بسیار دشوار بود و روش‌ های قدیمی تولید آمونیاک نظیر فرآیند بیرکلند اید و فرآیند فرانک کارو به ‌شدت نا کارآمد بودند. روش فرانک کار و نیاز به مقدار زیادی نیروی الکتریسیته دارد که فرآیند هابر بی ‌نیاز از آن است. در قرن نوزدهم تقاضا برای نیترات و آمونیاک برای استفاده به عنوان کود و مواد اولیه صنعتی به‌ طور پیوسته در حال افزایش بود. به همین منظور هابر، به همراه دستیارش رابرت لو روسیگنول دستگاه‌ های قوی و کاتالیزگر های مورد نیاز برای نشان دادن فرآیند هابر در مقیاس آزمایشگاهی را توسعه دادند. لازم به ذکر است که تولید سالانه کود نیتروژن به این روش بیش از ۱۰۰ میلیون تن است. همچنین باید گفت که خوراک بیش از نیمی جمعیت کنونی جهان به تولید کود به این روش بستگی دارد. علاوه براین، این روش در جنگ جهانی اول به امپراتوری آلمان کمک کرد تا برای ساخت مواد منفجره، آمونیاک تولید کند در حالی که متفقین جنگ جهانی اول از نیتروناتریت استفاده می‌کردند. در ادامه جنگ متفقین شیلی که محل تأمین نیتروناتریت آلمان بود را محاصره کردند. آلمان برای رفع نیاز خود از دانشمندان استفاده کرد و یکی از دانشمندان به نام هابر روشی برای ساخت آمونیاک ابداع کرد.

شایان ذکر است که بدانید به دلیل فشار زیاد دما برای شکستن پیوند های مولکولی نیتروژن مورد نیاز است، ایجاد آن نیز بسیار پر انرژی است. به همین منظور، در حال حاضر این امر سبب شد تا دانشمندان در تلاش و تحقیق باشند تا روش های کارآمد تری را برای تکمیل این فرآیند و ایجاد راه های سازگار با محیط زیست برای حمایت از کشاورزی جهان و افزایش جمعیت بدست آورند. لازم به ذکر است که تولید صنعتی نیترات آمونیوم مستلزم واکنش اسید باز آمونیاک با اسید نیتریک است. با این حال می توان گفت که امولسیون، سوسپانسیون یا ژل نیترات آمونیوم معلق در یک مایع است. بنابراین خود ماده به آسانی نمی سوزد اما اگر به مواد قابل احتراق آلوده شود به راحتی این کار را انجام می دهد. همانطور که قبلا نیز اشاره ی کوتاهی شد آمونیوم نیترات سوختن مواد قابل احتراق را تسریع می کند و این امر سبب می شود تا اکسید های سمی نیتروژن در طی احتراق این ماده تولید می شود که از آن به عنوان کود، به عنوان مخلوط انجماد، در مواد منفجره ایمنی، کبریت ها و مواد آتش نشانی مورد استفاده قرار داد. از خصوصیات فیزیکی این ترکیب شیمیایی یا به عبارتی آمونیوم نیترات می توان به سفید تا خاکستری تا قهوه ای، دانه های بدون بو، گلوله ها یا ورقه ها اشاره کرد. همچنین می توان گفت که آمونیوم نیترات دارای نقطه ذوب ۱۶۹ درجه سانتی گراد در ۲۱۰ درجه سانتی گراد تجزیه می شود. به طور کلی وزن مخصوص ۱.۷۲ و با ویژگی منحصر به فرد حلالیت در آب شناخته و در بین افراد شناسایی می گردد. در واقع می توان گفت که آمونیاک به شکل بی آب آن (گاز) استفاده می شود و اسید نیتریک غلیظ است. به عبارتی این واکنش به دلیل ماهیت بسیار گرمازا آن خشن است. همچنین پس از تشکیل محلول، به طور معمول در غلظت ۸۳ درصد، آب اضافی تبخیر می شود تا محتوای نیترات آمونیوم با غلظت ۹۵ تا ۹۹.۹ درصد، البته بسته به درجه، باقی بماند. سپس مذاب نیترات آمونیوم به صورت پریل یا دانه های کوچک در یک برج اسپری یا با پاشیدن و غلتیدن در یک درام چرخان به دانه هایی تبدیل می گردد. لازم به ذکر است که بدانید دانه ها یا گرانول ها ممکن است بیشتر خشک شوند، سرد شوند و سپس برای جلوگیری از کیک شدن پوشش داده شوند. این دانه ها یا گرانول ها محصولات معمولی نیترات آمونیوم در تجارت به شمار می آیند.

آمونیوم نیترات - نرمال لابو

آمونیوم نیترات - نرمال لابو

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که محصولات، کربنات کلسیم و نیترات آمونیوم، ممکن است به طور جداگانه خالص شوند یا به صورت ترکیبی به عنوان نیترات کلسیم آمونیوم فروخته شوند. نیترات آمونیوم همچنین می تواند از طریق واکنش های متاتز ساخته شود. شایان ذکر است که نیترات آمونیوم یک نمک است. بنابراین موجب می شود تا هم کاتیون آمونیوم و هم آنیون نیترات در واکنش های شیمیایی شرکت کنند. در ادامه می توان گفت که نیترات آمونیوم جامد در اثر حرارت تجزیه می شود. دمای کمتر از ۳۰۰ درجه سانتی گراد، در تجزیه آمونیوم نیترات عمدتا اکسید نیتروژن و آب تولید می کند. عموما دیده می شود که هر دو واکنش تجزیه گرمازا هستند و محصولات حاصا از این واکنش ها گاز می باشد. البته در نظر داشته باشید تحت شرایط خاصی، این می‌تواند منجر به یک واکنش فراری شود که فرآیند تجزیه آن به صورت انفجاری در می‌آید. بسیاری از بلایای نیترات آمونیوم، با تلفات جانی، رخ داده است. تحقیقات نشان داده است که رنگ قرمز نارنجی در ابر انفجار ناشی از دی اکسید نیتروژن، محصول واکنش ثانویه است. بعد از دانستن همه چیز در مورد آمونیوم نیترات بهتر از در مورد کاربرد ها و کارایی این ترکیب شیمیایی جذاب و منحصر به فرد با هم سخنی بگوییم تا هر چه بیشتر شما را در مورد آمونیوم نیترات آشنا کنیم . از کارایی های خاص آن آگاه سازیم.
کود: در اینجا لازم است بگوییم نیترات آمونیوم یک کود مهم با امتیاز با ۳۴ درصد نیتروژن به شمار می رود. البته غلظت کمتری نسبت به اوره دارد که باعث می شود نیترات آمونیوم یک ضرر نا چیز حمل و نقلی داشته باشد. با این وجود، مزیت نیترات آمونیوم نسبت به اوره این است که پایدار تر می باشد و نیتروژن را به سرعت در جو از دست نمی دهد. 
مواد منفجره: یکی دیگر از کاربرد های مهم آمونیوم نیترات در تولید مواد منفجره می باشد. به عبارتی می توان گفت که نیترات آمونیوم وقتی با مواد منفجره مانند TNT یا با سوخت هایی مانند پودر آلومینیوم یا نفت کوره ترکیب می شود، به راحتی مخلوط های انفجاری با خواص متفاوت را تشکیل می دهد. البه این نکته را در نظر بگیرید برای اینکه احتراق رخ دهد، باید اکسیژن به طور کافی وجود داشته باشد. به همین منظور دانه های نیترات آمونیوم منبع اکسیژن بسیار متمرکز تری نسبت به هوای اطراف ما فراهم می کنند. به همین دلیل است که در استخراج مواد منفجره، در جایی که با نفت و سایر سوخت ‌ها مخلوط می‌ شود، مؤثر است. با این حال، در دما های به اندازه کافی بالا، نیترات آمونیوم می تواند به خودی خود به شدت تجزیه شود. همین آزاد شدن سریع گاز هاست که باعث انفجار می شود.


لازم به ذکر است که بدانید تجزیه نیترات آمونیوم می تواند در صورت وقوع انفجار در محل ذخیره آن، موجب آتش سوزی شدید در نزدیکی، آغاز شود. مورد دوم همان اتفاقی است که در انفجار تیانجین در سال ۲۰۱۵ رخ داد که پس از ذخیره مواد شیمیایی قابل اشتعال و نیترات آمونیوم در یک کارخانه مواد شیمیایی در شرق چین، ۱۷۳ نفر را کشت. نمونه هایی از مواد منفجره حاوی نیترات آمونیوم که می توان نام برد عبارتند از: آسترولیت، آماتول، آمونالف، آماتکس، مینول و پودر آلومینیوم می باشد.
مخلوط با نفت کوره: ANFO مخلوطی از ۹۴ درصد نیترات آمونیوم و ۶ درصد نفت کوره است که به طور گسترده به عنوان یک ماده منفجره صنعتی فله مورد استفاده قرار می گیرد. البت در این رابطه باید گفت که ساخت و ساز های عمرانی در کاربرد های بی نیازی که در آن مزایای هزینه کم، ایمنی نسبی و سهولت استفاده از این مخلوط بیشتر از مزایای ارائه شده توسط مواد منفجره صنعتی معمولی می باشد، مانند مقاومت در برابر آب، تعادل اکسیژن، سرعت انفجار بالا و عملکرد در قطر های کوچک. تروریسم: جالب است بدانید که مواد منفجره مبتنی بر نیترات آمونیوم در بمب‌ گذاری ها در مکان های مختلف استفاده شد. این امر سبب شد تا در نوامبر ۲۰۰۹، دولت استان مرزی شمال غربی پاکستان ممنوعیتی را بر کود های سولفات آمونیوم، نیترات آمونیوم و نیترات آمونیوم کلسیم در بخش مالاکند سابق شامل دیر بالا، دیر پایین، سوات، چیترال، اعمال کرد. پس از گزارش ‌هایی مبنی بر استفاده از این مواد شیمیایی توسط ستیزه‌ جویان برای ساختن مواد منفجره سبب ممنوعیت این ترکیب شیمیایی شد. در آخر از کاربرد های نیترات آمونیوم می توان گفت که در برخی از بسته های سرد فوری استفاده می شود، زیرا انحلال آن در آب بسیار گرماگیر است. پس از تحقیقات و بررسی های صورت گرفته آن ها پیشنهاد کردند که آب را می توان با استفاده از انرژی خورشیدی تقطیر کرد و دوباره از آن استفاده کرد تا از هدر رفتن آب در محیط های سخت جلوگیری شود. زمانی در ترکیب با سوخت ‌های مستقل انفجاری مانند نیترات گوانیدین، به عنوان جایگزین ارزان ‌تر اما در حین حال کم ‌ثبات ‌تر برای آمینو تترازول در باد کننده‌ های کیسه‌ های هوای ساخت شرکت تاکاتا، که فراخوان شد، استفاده می‌ شد. محلولی از نیترات آمونیوم با اسید نیتریک به نام Cavea-B برای استفاده در فضاپیما ها به عنوان جایگزینی پر انرژی تر برای هیدرازین تک پیشرانه رایج، امیدوار کننده بود. تعدادی آزمایش در دهه ۱۹۶۰ انجام شد اما این ماده توسط ناسا پذیرفته نشد.

آمونیوم نیترات - نرمال لابو

برای خرید مواد شیمیایی

نرمال لابو

مزایای نیترات آمونیوم

همانطور که قبلا نیز گفته شد آمونیوم نیترات یک کود شیمیایی است که با نیتراته کردن خاک برای کشاورزی به کار می رود و یک ماده منفجره هم به حساب می آید. بدین صورت که نیترات آمونیوم را می توان با مواد دیگر مخلوط کرد و یک بمب ساخت. در این راستا می توان گفت که آمونیوم نیترات در بمب گذاری های ارتش جمهوری نیز مورد استفاده قرار می گرفت. جالب است بدانید همچنین بسیاری از بمب‌ های دست ‌ساز که علیه نیرو های آمریکایی در افغانستان استفاده شد، حاوی نیترات آمونیوم بود. اما از مزایای نیترات آمونیوم می توان گفت که به طور معمول در کود ها استفاده می شود. در مواد آتش‌ زا، علف‌کش‌ ها و حشره‌کش‌ ها و همچنین در ساخت اکسید نیتروژن بهترین ارایی را به همراه دارد. این ماده به عنوان یک جاذب برای اکسید های نیتروژن، یک ماده تشکیل دهنده مخلوط های انجمادی، یک اکسید کننده در پیشرانه های موشک و یک ماده مغذی برای مخمر ها و آنتی بیوتیک ها استفاده می شود. همچنین در مواد منفجره مخصوصا به عنوان مخلوط نفتی برای انفجار سنگ ها و در معدن استفاده می شود. نیترات ها و نیتریت ها برای درمان گوشت و ایجاد طعم و رنگ صورتی مشخص، جلوگیری از ترش و جلوگیری از رشد اسپور کلستریدیوم بوتولینوم در داخل یا روی گوشت به کار گرفته می شود.


مضرات آمونیوم نیترات

در این قسمت مضرات آمونیوم نیترات را برای شما عزیزان و بزرگواران بازگو کینم. همانظور که می دانید نیترات آمونیوم برای سلامتی خطرناک نیست و معمولا در محصولات کود استفاده می شود.نیترات آمونیوم دارای LD۵۰ میلی گرم بر کیلوگرم است، که برای مقایسه می توان گفت که حدود دو سوم نمک خوراکی است. لازم به ذکر است که بدانید نیترات آمونیوم به صورت غیر قابل انفجار به گاز های اکسید نیتروژن و بخار آب تجزیه می شود. با این حال، می توان آن را وادار کرد که به صورت انفجاری تجزیه شود. بنابراین ذخایر بزرگ مواد همچنین به دلیل اکسیداسیون پشتیبان آن ها می تواند خطر آتش سوزی بزرگی را به همراه داشته باشد، وضعیتی که به راحتی می تواند به انفجار تبدیل شود. به عبارتی می توان گفت که انفجارها غیر معمول نیستند. در واقع حوادث نسبتا جزئی در بیشتر سال ها رخ می دهد و چندین انفجار بزرگ و ویرانگر نیز در پی آن اتفاق بیافتد. به عنوان مثال می توان به انفجار Oppau در سال ۱۹۲۱ (یکی از بزرگ ترین انفجار های غیر هسته ای مصنوعی)، فاجعه شهر تگزاس، انفجار های تیانجین در چین، و انفجار بیروت اشاره کرد. جالب است بدانید پروفسور سلا یکی از شیمی دانان بر این باور است که، نیترات آمونیوم به خودی خود قابل حمل است. با این حال، اگر مقدار زیادی مواد برای مدت طولانی در اطراف شما قرار داشته باشد، شروع به پوسیدگی می کند. همچنین او می‌گوید: «مشکل واقعی این است که با گذشت زمان مقدار کمی رطوبت را جذب می ‌کند و در نهایت به سنگی عظیم تبدیل می‌شود. این امر آن را خطرناک تر می کند. زیرا در این صورت اگر آتش به آن برسد، واکنش شیمیایی بسیار شدید تر خواهد بود. نیترات آمونیوم می تواند از طریق دو مکانیسم منفجر شود:
• انتقال شوک به انفجار: یک بار انفجاری در داخل یا در تماس با توده نیترات آمونیوم باعث انفجار نیترات آمونیوم می شود. کریوالد، مورگان، اوپائو و تسندرلو نمونه‌ هایی از مضرات آمونیوم نیترات به شمار می رود.
 • انتقال باد زدگی به انفجار: انفجار آن ناشی از آتش ‌سوزی به نیترات آمونیوم، یا از مخلوط شدن نیترات آمونیوم با مواد قابل احتراق در طول آتش ‌سوزی است. البته برای انتقال موفقیت آمیز از آتش سوزی به انفجار، آتش باید حداقل تا حدی محدود شود.

نرمال لابو
نرمال لابو

نحوه ی نگهداری آمونیوم نیترات

نحوه ی نگهداری آمونیوم نیترات به چه صورت می باشد؟ باید به چه نکاتی توجه داشته باشید؟ در این راستا می توان گفت دستورالعمل های ایمنی متعددی برای نگهداری و جابجایی نیترات آمونیوم موجود است. داده‌ های بهداشت و ایمنی در برگه‌ های اطلاعات ایمنی موجود از تامین‌کنندگان و دولت ‌های مختلف نشان داده می‌شود.لازم به ذکر است که نیترات آمونیوم خالص نمی سوزد، اما به عنوان یک اکسید کننده قوی، احتراق مواد آلی (و برخی غیر آلی) را پشتیبانی و تسریع می کند. به همبن منظور نباید در نزدیکی مواد قابل احتراق نگهداری شود. البته در نظر داشته باشید با حالی که نیترات آمونیوم در بسیاری از شرایط در دما و فشار محیط پایدار است، ممکن است از یک بار شروع قوی منفجر شود. بنابراین نباید در نزدیکی مواد منفجره قوی یا مواد انفجاری نگهداری شود. نیترات آمونیوم مذاب به شوک و انفجار بسیار حساس است، به ویژه اگر با مواد ناسازگار مانند مواد قابل احتراق، مایعات قابل اشتعال، اسیدها، کلرات ها، کلریدها، گوگرد، فلزات، زغال چوب و خاک اره آلوده شود. شایان ذکر است تماس با مواد خاصی مانند کلرات ها، اسید های معدنی و سولفید های فلزی، می تواند منجر به تجزیه شدید یا حتی شدید شود که می تواند مواد قابل احتراق مجاور را مشتعل کند یا منفجر شود. نیترات آمونیوم پس از ذوب شروع به تجزیه می کند. نگهداری از آمونیوم نیترات باید به گونه ای باشد که نباید در فضای محدود گرم شود. زیرا گرما و فشار حاصل از تجزیه حساسیت به انفجار را افزایش می دهد و سرعت تجزیه را افزایش می دهد. انفجار ممکن است در ۸۰ اتمسفر رخ دهد. آلودگی می تواند این میزان را به ۲۰ اتمسفر کاهش دهد. لازم به ذکر است نیترات آمونیوم دارای رطوبت نسبی بحرانی ۵۹.۴ درصد در ۳۰ درجه سانتی گراد است. در رطوبت بالاتر رطوبت را از جو جذب می کند. بنابراین، نگهداری نیترات آمونیوم در یک ظرف محکم در بسته مهم است. در غیر این صورت، می تواند به یک توده بزرگ و جامد تبدیل شود. جالب است بدانید نیترات آمونیوم می تواند رطوبت کافی برای مایع شدن را جذب کند. همچنین باید گفت که مخلوط کردن نیترات آمونیوم با برخی کود های دیگر می تواند رطوبت نسبی بحرانی را کاهش دهد. پتانسیل استفاده از این ماده به عنوان ماده منفجره، اقدامات نظارتی را برانگیخته است. به عنوان مثال، در استرالیا، مقررات کالاهای خطرناک در آگوست ۲۰۰۵ برای اجرای مجوز در برخورد با چنین موادی اجرایی شد. این نکته حائز اهمیت است که مجوز ها فقط به متقاضیان (صنعت) با تدابیر امنیتی مناسب برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده اعطا می شود. به عبارتی استفاده ‌های اضافی مانند اهداف آموزشی و تحقیقاتی نیز ممکن است در نظر گرفته شود، اما استفاده فردی نخواهد بود. کارمندان افرادی که مجوز برخورد با این ماده را دارند همچنان باید توسط پرسنل مجاز نظارت شوند و قبل از اعطای مجوز باید یک بازرسی امنیتی و پلیس ملی را پشت سر بگذارند.


نکات آمونیوم نیترات

در این قسمت نکات نیترات آمونیوم و نظر متخصص آورده شده است:
* نیترات آمونیوم یک ماده شیمیایی صنعتی به شمار می رود که به طور معمول در کود ها و به عنوان ماده منفجره برای استخراج معادن و معدن مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی می توان گفت که آمونیوم نیترات یک اکسید کننده است که اگر آلوده نباشد و به درستی ذخیره شود، به طور نسبی ایمن می باشد. اما در حالی که اگر آلوده شود، با سوخت مخلوط گردد یا به طور نا ایمن ذخیره و نگهداری صورت گیرد بسیار خطرناک است. 
* مقدار زیادی نیترات آمونیوم در معرض گرمای شدید می تواند باعث انفجار شود. محققان و کارشناسان بر این باورند که نگهداری مواد شیمیایی در نزدیکی مخازن بزرگ سوخت، به صورت فله در مقادیر زیاد و در یک تاسیسات با تهویه ضعیف می تواند باعث انفجاری عظیم شود. ب این حال، هر چه مقدار آن بیشتر باشد، خطر انفجار بیشتر خواهد بود. رولند آلفورد، مدیر عامل Alford Technologies، یک شرکت انگلیسی متخصص در خنثی سازی مهمات انفجاری، گفت: در مقیاس، این انفجار از یک بمب هسته ای به جای بمب معمولی کاهش می یابد. این احتمالا در میان بزرگترین انفجار های غیر هسته‌ای تمام دوران است.
 * کارشناسان رنگ دود و ابر قارچی را که در فیلم انفجار مشاهده می شود به عنوان مشخصه انفجار نیترات آمونیوم یاد کرده اند. در واقع می توان گفت که فیلم ‌های ویدیویی این حادثه دود اولیه سفید خاکستری را نشان می ‌دهد که پس از آن انفجاری یک ابر بزرگ از دود قرمز قهوه‌ای و یک ابر قارچی سفید بزرگ منتشر کرد. لازم به ذکر است که استوارت واکر از دانشکده شیمی قانونی، زیست محیطی و تحلیلی در دانشگاه فلیندرز گفت: این گاز ها نشان می دهد که گاز های آزاد شده دود نیترات آمونیوم سفید، سمی، اکسید نیتروژن قرمز قهوه ای و آب هستند.

نرمال لابو

همه چیز در مورد آمونیوم نیترات - نرمال لابو
سخن پایانی

در قسمت آخر این مقاله به عنوان سخن پایانی می توان گفت که نیترات آمونیوم را از واکنش گاز آمونیاک و نیتریک اسید تولید می کنند، این واکنش به شدت گرمازاست و محصول نهایی مایعی غلیظ از نیترات آمونیوم است. از نظر ظاهری در مورد آمونیمونیتران می توان گفت که هم به شکل مایع و هم به صورت کریستال های جامد موجود است. از ویژگی های منحصر به فرد این ترکیب شیمیایی باید گفت دارای خاصیت انفجاری برخوردار می باشد و قدرت بسیار زیادی نیز دارد، اما سرعت انفجار آن پایین و فقط در صورت وجود یک چاشنی انفجاری، منفجر خواهد شد. از عمده استفاده ی آمونیوم نیترات به کود های آن می توان اشاره کرد این کود شبیه به کود سولفات آمونیوم می باشد و حدود ۳۴ درصد ازت دارد. ترکیبات آن به گونه ای می باشد که در خاک سریع عمل می کند اما به مدت طولانی درخاک دوام ندارد. آمونیوم نیترات یکی از قوی ترین بمب های دستساز است. ساخت آن به آسانی امکانپذیر است و استفاده ی آن هم راحت است. آمونیوم نیترات از نظر امنیت نگهداری، ایمن ترین ماده منفجره شناخته شده است. بعد از انفجار مهیبی که در آمریکا به وسیله ی این ماده شیمیایی رخ داد به آن نام بمب اوکلاهاما داده شد. مواد اولیه برای ساخت این ماده شیمیایی، آمونیاک و اسید نیتریک غلیظ است که به راحتی قابل دسترسی است. لازم به ذکر است که در صورت تماس با چشم و پوست باعث تحریک آن ها می شود. در صورت بلعیدن، مقادیر زیاد باعث سوزش دستگاه گوارش می شود. با سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، تنگی نفس، سیانوز (تغییر رنگ کبودی پوست به دلیل کمبود اکسیژن رسانی به خون)، ضربان سریع قلب و خون رنگی شکلات قهوه ای مشخص می شود. همچنین استنشاق آن باعث تحریک دستگاه تنفسی می شود. ممکن است باعث ایجاد متاموگلوبینمی، سیانوز (تغییر رنگ کبودی پوست به دلیل کمبود اکسیژن خون)، تشنج، تنگی نفس و مرگ شود. شما عزیزان و بزرگوران با توجه به مواردی که در مورد آمونیوم نیترات بیان شد باید از یک منبع معتبر نسبت به خرید این محصول اقدام نمایید. فروشگاه اینترنتی نرمال لابو یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی به شمار می رود که تمامی نیاز های شما را پوشش می دهد. شما می توانید آمونیوم نیترات و سایر مواد شیمیایی مورد نظر خود را در قسمت فروشگاه ثبت و خریداری کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما ارسال گردد. همچنین می توانید با ارتباط گرفت با کارشناسان نرمال لابو از خدمات ویژه ای که برای مشتریان در نظر گرفته شده است، بهره مند شوید.