advertise

همه چیز در مورد کلرید روی

چگونگی تولید کلرید روی

ترکیبات شیمیایی و عناصر از مهم ترین بخش های طبیعت محسوب می شوند چراکه بسیاری از پدیده ها در جهان بر اساس واکنش ها شیمیایی صورت گرفته است. لذا درباره بسیاری از این ترکیبات تحقیقات فراوانی صورت گرفته است. اما برخی از آنها نیز به صورت ناشناخته باقی مانده اند. یکی از این ترکیبات شگف انگیز که کاربرد های بسیاری در زندگی انسان دارد کلرید روی است. همانگونه که از اسم این ترکیب مشخص است روی عنصر اصلی آن است. در این مقاله از سایت نرمال لابو، همه چیز در مورد کلرید روی مشخص خواهد شد. همچنین چگونگی تولید کلرید روی برای کاربرد های محتلف موردبررسی قرار خواهد گرفت. تا انتای این مقاله همراه ما باشید تا همه چیز در مورد کلرید روی را برای شما عزیزان مشخص نماییم. ابتدا شما را با فلز روی آشنا خواهیم نمود. عنصری که انسان بسیار زیاد با آن سر و کار دارد. به نظر می رسد صدها سال قبل از این که روی به عنوان یک عنصر معرفی شود از آن برای ساخت ابزار برنجی (آلیاژی از روی و مس) و اهداف دارویی استفاده می شده است. روی از دیرباز نزد رومیان شناخته شده بود اما به ندرت از آن استفاده می کردند. این ماده اولین بار در هند به عنوان یک فلز مورد استفاده قرار گرفته و احتمالا طی سال های بسیار دور آن را تصفیه می کرده اند. تصفیه روی در چین در دهه به طور گسترده انجام می شده است، جالب است بدانید یک کشتی متعلق به شرکتی در هند شرقی که در سال ۱۷۴۵ در سواحل سوئد غرق شد محموله روی چینی را با خود حمل می کرده که تجزیه و تحلیل ها نشان داده روی تقریبا خالص بوده است.

چگونگی تولید کلرید روی - نرمال لابو

چگونگی تولید کلرید روی - نرمال لابو

در قرن هفدهم یک متالورژیست اهل فلمیش از استخراج روی فلز از اکسید روی خبر داد اما تا آن جا که به اروپا مربوط است آندرئاس مارگراف آلمانی اولین کسی بوده که در قرن هجدهم تشخیص داد می توان از روی به عنوان یک فلز جدید استفاده کرد. روی به عنوان فلز خالص در پوسته زمین یافت نمی شود بلکه به صورت ترکیبات به دست آمده از روی می باشد. اسفالریت یک ماده معدنی ساخته شده از سولفید روی است که سنگ معدنی اصلی روی محسوب می شود. سنگ های معدنی دیگر روی مانند اسمیتسونیت (کربنات روی) و همچنین سیلیکات روی نیز هستند که کمتر رایج می باشند. سنگ معدن روی معمولا به همراه سنگ های معدنی مس و سرب یافت می شود. در اقیانوس ها نیز مقدار بسیار کمی روی وجود دارد. روی یکی از عناصر مهم و ضروری برای سلامت موجودات زنده از جمله انسان است. این ماده معدنی معمولا در عضلات، گلبول های قرمز و سفید، استخوان، پوست، کبد، کلیه و لوزالمعده یافت می شود و در عملکردهای مهم بدن از جمله متابولیسم RNA DNA، انتقال سیگنال ها و بیان ژن ها، عملکرد سیستم ایمنی بدن، ساخت پروتئین ها، ترمیم زخم ها، تقسیم سلولی و عملکرد قوه بویایی و چشایی نقش دارد. روی به تنظیم آپوپتوز کمک می کند و باعث تعدیل تحریک پذیری سلول های عصبی در مغز می شود. این ماده برای رشد جنین در دوران بارداری نیز اهمیت زیادی دارد. بدن انسان به طور متوسط ۲.۵ گرم روی در خود دارد و روزانه حدود ۱۵ میلی گرم از مواد غذایی مختلف دریافت می کند. ناگفته نماند مصرف بیش از حد روی می تواند سرطان زا باشد و استنشاق اکسید روی تازه ممکن است به اختلال اکسید لرزش یا لرز روی منجر شود.

ترکیبات روی در زمینه های مختلف کاربرد دارند، از جمله: از اکسید روی به عنوان رنگ دانه سفید در رنگ و به عنوان کاتالیزور در تولید لاستیک برای پخش گرما استفاده می شود. همچنین در محافظت از پلیمرهای لاستیکی و پلاستیک ها در برابر اشعه ماورا بنفش کاربرد دارد. کلرید روی اغلب به عنوان یک ماده ضد حریق شناخته شده و گاهی به عنوان نگهدارنده به چوب افزوده می شود. این ماده در ساخت بسیاری از مواد شیمیایی کاربرد دارد. متیل روی در تعدادی از سنتزهای آلی به کار می رود. سولفید روی در رنگدانه های فروزستی مانند عقربه های ساعت، صفحه های اشعه ایکس، لامپ های فلورسنت و صفحه تلویزیون استفاده می شود. سولفات روی یک ماده شیمیایی مورد استفاده در رنگ ها و رنگدانه ها است. کمپلکس های روی دی تیوکاربامات به عنوان قارچ کش های کشاورزی کاربرد دارند. کلرید دسته ای از مواد شیمیایی می باشد. یون کلراید زمانی تشکیل می شود که عنصر کلر به عنوان هالوژنی، یک الکترون دریافت می کند تا به یون Cl- تبدیل شود. از این یون می توان نمک هایی معدنی ساخت که به خوبی در آب محلول اند. برخی از این نمک های معدنی عبارتند کلرید سدیم، کلرید کلسیم، کلرید آهن و ... همچنین یک الکترولیت بسیار مهم است که در تمام مایعات بدن موجود دارد. کلرید روی یک ترکیب شیمیایی با فرمول ZnCl۲ است که عموما مورد استفاده صنایع پایین دست شیمیایی قرار می گیرد. کلرید روی به شکل های مختلفی برای فروش وجود دارد از جامد پودری سفید رنگ گرفته تا کریستال و یا محلول های ۴۳ و ۵۵ درصد آن. اما عموما به شکل پودر های دانه ای است و با گرما دادن به کلرید کلسیم و سولفات روی به دست می آید.

چگونگی تولید کلرید روی - نرمال لابو

چگونگی تولید کلرید روی - نرمال لابو

کلرید روی (کلراید روی) به شدت جاذب آب است. کلرید روی محلول چندین کاربرد دارد که مهمترین آن ها شامل سنتز های شیمیایی و فرآیند های نساجی می باشد. رنگ کلرید روی محلول عموما کاهی کمرنگ است. این ترکیب را می توان در بسیاری از حلال ها مانند متانول، اتانول، گلیسرول، استون و یا اتر حل کرد. کلرید روی توسط واکنش هیدروکلریک اسید آبی با مواد زائد روی یا سنگ معدنی (roasted ore) تولید می‌شود. محلول روی کلراید با توجه به درصد خلوص‌های موردنیاز به روش‌های گوناگون تولید می‌شود. همچنین برای به دست آوردن آن با درصد خلوص بالا این واکنش را در دمای ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد با گاز هیدروژن کلراید انجام می‌ دهند. سولفات روی و کلرید روی در طیف گسترده ای از کاربردهای نسبتاً کوچک استفاده می شوند. اولی در کشاورزی به عنوان علف کش و محافظت در برابر آفات استفاده می شود. همچنین یکی از اجزای مهم حمام رسوب دهنده در ساخت ریون ویسکوز است. کلرید روی در صنعت نساجی و به عنوان یک ماده تشکیل دهنده شار در لحیم کاری، تصفیه آلومینیوم و گالوانیزه کاربرد دارد.کرومات روی به عنوان بازدارنده های خوردگی و همچنین به عنوان رنگدانه های زرد روشن استفاده می شود. فسفات روی علاوه بر محافظت در برابر خوردگی آهن و فولاد، به صورت رنگ به عنوان رنگدانه در یک بایندر آلی موجود است و به عنوان یک پرایمر ضد خوردگی روی فولاد استفاده می شود. کلرید روی را می توان با واکنش هیدرو کلریک اسید با فلز یا ترکیبات روی مانند اکسید روی، هیدروکسید روی، کربنات روی یا سولفید روی تولید نمود. همچنین واکنش غیر مستقیم بسیاری جهت تولید این ماده وجود دارند.


برای مثال می توان به واکنش کلرید کلسیم با سولفات روی اشاره نمود که محصول آن کلرید روی و سولفات کلسیم (گچ) می باشد. واکنش فوق به دلیل عدم تولید گازهای حاوی کلر و دود و خطرات کمتر برای کارکنان و همچنین عدم تولید محصولات جانبی روش مناسب تری می باشد. محلول حاصله با استفاده از فیلتر پرس شفاف سازی می شود تا رسوبات سولفات کلسیم جدا شوند. سپس کلرید روی حاصله تغلیظ شده و پس از سرد شدن و تشکیل کریستال آماده ی سانتریفیوژ شدن، بسته بندی و در نهایت فروش خواهند بود. کلرید روی جزو مواد چند شکلی است. این ماده دارای ۴ شکل شناخته شده است. این ترکیب را می توانید در بسیاری از حلال ها مانند متانول، اتانول، گلیسرول، استن و اتر حل کرد. کلرید روی حداکثر حلالیت در دمای اتاق نمک جامد است، اما در بیش از ۸۰ سانتی گراد بسیار بزرگتر از حلالیت کلرید آمونیوم است. کلرید روی محلول در متانول، اتانول، گلیسرول، استن، اتر، نامحلول در آمونیاک مایع. اب شدن، قادر به جذب رطوبت از هوا و گداز است. محلول اکسید فلز و داشتن ویژگی سلولز است. کلرید روی مذاب دارای خواص الکتریکی خوب است. دود غلیظ سفید را در هنگام سوختن نسل. کلرید روی خورنده و سمی است هنگامی که روی کلرید ۲ در آب حل می شود، محلول اسیدی می شود.

چگونگی تولید کلرید روی - نرمال لابو

برای خرید کلرید روی

چگونگی تولید کلرید روی - نرمال لابو

pH این محلول آبی کلرید روی با غلظتی برابر با ۶M تقرییا ۱ است. پس از حرارت دادن، شکل هیدراته کلرید روی آب را از دست می دهد و مقادیر کمی از ZnCl(OH) به دست می آید. کلرید روی در آب، گلیسرول، اتر و الکل محلول است. کلرید روی ذاتا رقیق‌کننده است، بنابراین باید از منابع رطوبت (بخار آب) محافظت شود. روی کلرید یک نمک یونی است که برای سنتز کلسترول، پروتئین و چربی ضروری است. این ماده به شکل جامد کریستالی سفید رنگ وجود دارد و در آب بسیار محلول می باشد. کلرید روی نقش مهمی در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن دارد. روی برای فعالیت های آنزیمی لازم برای تقسیم و رشد سلول، ترمیم زخم و همچنین ترشح ویتامین A از کبد مورد نیاز است. این ماده در دقت حس بویایی و چشایی نقش دارد و برای حفظ سلامت تولید مثل پروستات و عملکرد انسولین لازم است. روی همچنین در متابولیسم کربوهیدرات ها نقش دارد. روی کلرید به صورت مکمل غذایی به صورت خوراکی یا تزریقی تجویز می شود. زینک کلراید همچنین کاربرد گسترده ای در فرآوری منسوجات، شارهای متالورژی و سنتز شیمیایی پیدا می کند. محلول کلراید روی یک مایع بی رنگ است که برای فلزات خفیف خورنده است و موجب سوختگی چشم، پوست و غشاهای مخاطی می گردد. 


کاربرد کلرید روی

 کاربرد کلرید روی برای بسیاری از صنایع کاملا روشن است چرا که کلرید روی از جمله ترکیبات ضروری محسوب می شود. در ادامه نرمال لابو قصد دارد شما را با کاربرد کلرید روی در موارد مختلف آشنا نماید. کلرید روی کاربردهای زیادی در زمینه های مختلف و صنعتی دارد. در ادامه برخی از کاربرد کلرید روی آورده شده است.
کاربرد کلرید روی در سنتزهای ارگانیک: از این ماده در سنتزهای ارگانیک و عالی بسیار استفاده می شود. کلرید روی می تواند به عنوان یک اسید لوییس مورد استفاده قرار بگیرد که بیشتر در سنتزهای آزمایشگاهی استفاده می شود. همچنین از آن به همراه HCl برای تهیه آلکالوکلریدها استفاده می شود. از آن در بسیاری از واکنش های آلی دیگر نیز استفاده می شود که بیان و بررسی آنها از حوصله این مقاله خارج است.
کاربرد کلرید روی در صنایع نساجی و کاغذسازی: محلول های آبی کلرید روی، دارای ویژگی جالبی از نشاسته، ابریشم و سلولز است. از کلرید روی در الیاف به عنوان عامل ضدحریق استفاده می شود.
کاربرد کلرید روی در درمان سرطان پوست: کلرید روی می تواند باعث مرگ سلولها شود. از آن به عنوان یکی از درمان های جایگزین برای سرطان پوست استفاده می شود. البته این ماده بیشتر در داروهای تقلبی درمان سرطان مورد استفاده قرار می گردد که سازمان غذا و داروی آمریکا نیز در مورد آنها هشدار داده است. از آنجایی که درمانهای بسیار بهتری وجود دارند، استفاده از آن در درمان سرطان توصیه نمی شود.

کاربرد کلرید روی - نرمال لابو

کاربرد کلرید روی - نرمال لابو

کاربرد کلرید روی در کشاورزی: روی کلرید در کشاورزی نیز کاربرد دارد. یکی از عناصر مهم در رشد گیاهان است. محصولات کشاورزی را در معرض محلول های روی قرار می دهند که این محلول ها از ترکیب کلرید روی با دیگر مواد تهیه می شوند. همان طور که گفته شد از کاربرد های آن می توان به کارایی در صنعت آبکاری اشاره کرد. روی و آلیاژهای آن بیش از ۱۰۰ سال به عنوان پوشش های محافظتی و تزئینی برای انواع مختلف فلزات، به ویژه فولاد استفاده شده اند. کلرید روی یکی از محصولات مهم نمک صنعتی، که طیف بسیار گسترده ای از برنامه های کاربردی است. این ماده محلول در آب، متانول، اتانول، گلیسرول، استن، اتر، نامحلول در آمونیاک مایع است. کلرید روی مذاب دارای خواص الکتریکی خوب است. برگه اطلاعات ایمنی ماده، برای هر ماده ای حاوی اطلاعات پایه ای در مورد آن ماده از قبیل نام ماده و تولید کننده آن، ترکیب شیمیایی، خواص فیزیکی و شیمیایی، اثرات آن بر انسان و غیره است. مهمترین عوارض ZnCl۲ شامل، تحریک (پوست و مخاط و چشم)، آب ریزش و سرفه، سردرد و تنگی نفس است. بلعیدن آن مضر است و باعث سوختگی پوست و چشم می شود. به چشم آسیب جدی می زند. ممکن است باعث تحریکات تنفسی شود. برای زندگی موجودات دریایی بسیار مضر با اثرات بلند مدت است. در صورت استنشاق توسط انسان باید فرد مصدوم را به هوای تازه برد و از داروهای ضد تحریک استفاده کرد. جهت کمک به فرد مصدوم از تنفس دهان به دهان نباید استفاده کرد. در صورت تماس با پوست و چشم آن را با آب بشویید. حدود ۱۵ – ۲۰ دقیقه جریان آب را بر روی آن نگهدارید.

برای پوست استفاده از صابون مفید است. این نوع از مواد شیمیایی برای سنتز ارگانیک و عالی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کلرید روی می تواند به عنوان یکی از مواد شیمیایی آزمایشگاهی در آزمایشگاه مورد استفاده قرار بگیرد و به عنوان اسید لوییس از آن استفاده می شود. کلرید روی همچنین در واکنش های آلی بسیار دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.از محلول آبی کلرید روی همچنین در صنایع نساجی و کاغذ استفاده می شود. این نوع از مواد شیمیایی به عنوان ضد حریق برای پارچه استفاده می شود. از آن جا که این نوع از مواد شیمیایی می تواند باعث مرگ سلول شود بنابراین برای درمان سرطان پوس از کلرید روی استفاده می شود. ولی انواع تقلبی این نوع از مواد شیمیایی آزمایشگاهی بسیار زیاد است و به همین دلیل بهتری است از روش های دیگری برای درمان سرطان پوست استفاده شود. کلرید روی همچنین باعث رشد گیاهان می شود بنابراین در کشاورزی نیز از این نوع از مواد شیمیایی استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این نوع از مواد شیمیایی می توان به استفاده از کلرید روی در سلول هلی خشک اشاره نمود. کلرید روی همچنین باعث جدا کردن روغن از آب مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده در صنایع چوبی برای محافظت از چوب از دیگر کاربردهای کلرید روی می باشد. برای زدودن نمک و اکسید از روی سطوح فلزی نیز می توان از این نوع از مواد شیمیایی بهره گرفت. این ماده دارای وزن مولکولی ۱۳۶.۳۱ گرم بر مول است. نقطه جوش این ماده ۷۳۲ و نقطه ذوب آن ۲۹۰ درجه سانتی گراد می باشد. این ماده را با دو نام آیوپاک و زینک کلراید هم می شناسند. فرمول شیمیایی این ماده ZNCL۲ است.

کاربرد کلرید روی - نرمال لابو

کاربرد کلرید روی - نرمال لابو

چگالی این ماده ۲.۹ گرم بر سانتی متر مکعب می باشد. از کلرید روی در صنایع مختلفی میتوان استفاده کرد. برای مثال در متالورژی از این ماده به عنوان شار استفاده می شود. در صنایع دیگری مانند تصفیه آب، کشاورزی، ساخت باتری، صنایع مرتبط با نفت و گاز، صنایع تولید کننده رزین های تبادل کننده یون، صنایع تولید چسب و رزین،جوشکاری و.... کلرید روی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. از کاربرد این ماده در متالورژی به کاربرد کلرید روی به عنوان شار یا فلاکس در حمله به اکسید فلزی در لحیم کاری یا متالورژی و جوش کاری اشاره کرد. به علاوه می توان در جوش های گالوینیزه و پوشش دهی سطوح نیز از این ترکیب شیمیایی استفاده کرد. در سیستم های ذخیره انرژی مثل سولار سل و باتری ها این ماده عنوان الکترولیت کاربرد دارد. همچنین در صنایه نساجی در تولید الیاف نسوز می توان از کلرید روی بهره برد. چگالی بالای این ماده شیمیایی آن را به گزینه مناسبی برای استفاده به عنوان فیلر در صنایع نفت و گاز برای حفاری چاههای نفت تبدیل کرده است. کلراید روی یک ترکیب جاذب رطوبت است و برای تولید آب خالص مورد استفاده قرار می گیرد و در آب آشامیدنی وجود دارد. از آنجایی که روی یک عنصر مهم برای افزایش رشد گیاهان است این ماده در ترکیب با عوامل شلاته کننده در کشاورزی کاربرد دارد. کلراید روی به عنوان الکترولیت و جاذب رطوبت به طور گسترده ای در باتری های سلولی خشک مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل دیگر استفاده از این ماده در این باتری ها خاصیت یا توانایی آن در جلوگیری از خوردگی است. یکی از کاربردهای عمده کلرید روی در تولید رزین های تبادل یونی است، این ماده همچنین برای تسریع فرآیند ولکانیزاسیون لاستیک مورد استفاده قرار می گیرد.


کلرید روی همچنین برای جداسازی روغن از آب استفاده می شود زیرا توانایی از بین بردن امولسیون را دارد. کلرور روی به منظور حلب کاری، گالوانیزه کردن و لحیم کاری در شارها کاربرد گسترده ای دارد. این ماده قادر به از بین بردن نمکها و اکسیدها از سطح فلزات مختلف است و شار کلرید روی به عنوان ماده پاک کننده شناخته می شود. کلرید روی یک ضد عفونی کننده است و برای درمان درماتیت و زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد. کلرور روی به عنوان یک عامل دهیدراته کننده در سنتزهای شیمیایی کاربرد دارد و در صنایع چسب و چوب مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربردهای بسیار مهم این ماده به عنوان علف کش است و برای کنترل رشد خزه و گلسنگ در سقف های خانه ، نرده ها و سایر محیط های بسته مورد استفاده قرار می گیرد. کلرید روی همچنین برای کنترل آزاد سازی سولفید هیدروژن با سولفید واکنش داده و به رفع بوی این گاز کمک می کند. کلرید روی برای اشباع سازی چوب استفاده می شود و در کنار سدیم دی کرومات برای حفظ لوازم چوبی به کار برده می شود.این ماده به عنوان ماده شناور ساز در فرایند پالایش سنگ معدن مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل توانایی در حل کردن اکسیدهای فلزی در حالت مذاب در جوشکاری استفاده می شود. از کلرید روی آبی رقیق به عنوان ضد عفونی کننده با نام مایع ضد عفونی کننده برنت استفاده شده است. از قرن نوزدهم سر ویلیام برنت استفاده از آن را به عنوان ضد عفونی کننده و همچنین به عنوان نگهدارنده چوب گسترش داد. نیروی دریایی سلطنتی آزمایشاتی را برای استفاده از این ماده شیمیایی به عنوان ضد عفونی کننده در اواخر دهه ۱۸۴۰ انجام داد، و در همان زمان آزمایشاتی در مورد خواص نگهدارنده بودن آن انجام شد که در صنایع کشتی سازی و راه آهن قابل استفاده است. برنت با مایعات معروف خود موفقیت تجاری کسب کرد. با این حال، پس از مرگ وی استفاده از اسید کربولیک و سایر محصولات انحصاری تا حد زیادی جایگزین روی کلرید گردید.

کاربرد کلرید روی - نرمال لابو

برای خرید کلرید روی

کاربرد کلرید روی - نرمال لابو

کلرید روی یک ماده تحریک کننده شیمیایی چشم، پوست و دستگاه تنفسی می باشد. همه‌ی کسانی که از این ترکیب استفاده می‌کنند، باید اقدامات ایمنی را برای استفاده‌ی روزانه از آن رعایت کنند. کارشناسان پیشنهاد دادند که این ترکیب باید در ظروف عاری از هوا نگه داشته شده و در مکان سرد و خشک ذخیره گردد. همچنین، در حالی که شما از این ماده‌ی شمییایی استفاده می‌کنید، باید از دستکش‌های لاستیکی و عینک‌های محافظ برای امنیت شخصی خود استفاده کنید. در زیر برخی از این مصارف را ذکر می‌کنیم. ذخیره در یک مکان خنک و خشک، دور از آتش و حرارت و اکسیدان،  دور از سایر مواد شیمیایی و مواد غذایی ذخیره  شود. توجه داشته باشید که به منظور حفاظت فردی، تماس غیر مستقیم با بدن داشته باشد ودر صورت تماس با پوست (چشم) همراه آب فراوان بشویید. در ادامه با برخی از کاربرد ها و فواید روی نیز اشاره خواهیم نمود تا شما را بیشتر با این عنصر شگفت انگیز آشنا نماییم. روی، فلزی به رنگ آبی سفید، درخشان و دیامغناطیس است. این عنصر، چگالی کمتری نسبت به آهن دارد و ساختار بلوری شش‌ وجهی برای آن ذکر می‌ شود. این فلز در بیشتر موارد، حالتی سخت و شکننده دارد اما در دمای بین ۱۰۰-۱۵۰ درجه سانتی‌ گراد حالتی چکش‌ خوار پیدا می‌ کند و در دمایی بالاتر از ۲۱۰ درجه سانتی‌ گراد،‌ دوباره حالتی شکننده پیدا می‌کند. همچنین، این فلز، هادی خوبی برای الکتریسیته به شمار می‌ آید. نقطه ذوب و جوش این فلز به ترتیب برابر با ۴۱۹ و ۹۰۷ درجه سانتی‌گراد است که برای یک فلز، مقادیر پایین به شمار می‌ آیند. به غیر از جیوه و کادمیم، نقطه ذوب روی، پایین‌ تر از سایر عناصر بلوک d جدول تناوبی است.


عناصر بسیاری همچون آلومینیوم، آنتیوموان، بیسموت، طلا، آهن، سرب، جیوه، نقره، منیزیم و … با Zn تشکیل آلیاژ می‌ دهند. خوب است بدانید، زمانی که قطعه ‌ای از روی را خم کنید،‌ صدای جالبی از آن شنیده می‌ شود. همان طور که می دانید عملیات گالوانیزه‌ سازی فولاد جهت افزایش مقاومت آن انجام می شود. با گالوانیزه کردن فولاد مقاومت آن در برابر بسیاری از عوامل محیطی از جمله رطوبت، هوا و … بیشتر می گردد. در گالوانیزه کردن میلگردها و مقاطع فولادی از لایه‌ ی بسیار نازک فلز روی کمک گرفته می شود. با انجام این عملیات فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی گالوانیک به خوبی محافظت می شود. در تولید تیرهای توزیع برق، ریل های اطراف بزرگراه ها و لوله های آب، عملیات تمیزکاری و غوطه وری در وان حمام روی (یا همان گالوانیزه کاری عمومی) فلزات انجام می پذیرد که با این روش فلزات به خوبی مقاوم سازی می شود. برای مقاوم سازی اشیاء کوچکتر مثل میخ و پیچ نیز از فلز روی کمک گرفته می شود. مقاوم سازی توسط فلز روی به همین موارد خلاصه نمی شود بلکه در مقیاس های بزرگتر نیز از این فلز کمک گرفته می شود. مثلا برای محافظت و افزایش مقاومت پل ها، نیز از فلز روی استفاده می کنند. گالوانیزه شدن فلزات فولادی و … توسط فلز مهم روی، برای ساخت و تهیه ی بدنه خودرو، لوازم الکتریکی مثل یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و … لازم است و مقاومت آن ها را بسیار بالا می برد. پس از فلز روی در صنعت خودروسازی نیز استفاده می شود.

کاربرد کلرید روی - نرمال لابو

قیمت کلرید روی - نرمال لابو

قیمت کلرید روی

کلرید روی Zinc chloride با فرمول مولکولی کلرید روی ZnCl۲ به شکل مایع، پودر و گرانول های سفید تولید می شود و فاقد بو است ولی در اثر گرما این ترکیب تجزیه شده و گازهای اکسید روی و هیدروژن کلرید متصاعد می کند. بخارات آن بوی تندی دارد و برای فلزات خورنده است. این ماده به شدت جاذب رطوبت است و باید در برابر رطوبت و حتی بخار آب موجود در هوا محافظت شود. از کلرید روی در شارها (لحیم کاری و جوشکاری)، به عنوان نگهدارنده چوب، صنایع پزشکی، کشاورزی، در ساخت کاغذ روغنی، ابریشم مصنوعی، کربن فعال، چاپ و رنگرزی منسوجات و در تصفیه آب استفاده می شود. در مراحل نخست ابتدا خاک ها و سنگ های معدنی حاوی روی مثل اسفالریت خرد و شکسته می شوند. اگر این سنگ ها حاوی سرب باشند ابتدا باید سرب زدایی شوند. سپس این مواد در مخازن استیل با سولفوریک اسید و آب لیچینگ می شوند. طی فرآیندهای شیمیایی مختلف، سولفات روی به دست می آید. پس این فلز به آرامی با اسیدها واکنش می دهد. فلزاتی چون نیکل، کادمیوم، کبالت، آهن و … نیز در این محلول ایجاد شده حضور خواهند داشت. در نتیجه قبل از عملیات الکترولیز ابتدا باید یون های مزاحم دور شوند. وقتی عملیات جداسازی یون های مزاحم صورت گرفت وارد مرحله جداسازی فلز روی خواهیم شد. 


فلز روی یکی از چهار عنصر متداول و مورد نیاز بشر است. این عنصر پس از آهن، آلومینیوم و مس بیشترین کاربرد را در صنایع تولیدی و صنعتی دارد. از این رو با بررسی کاربردهای مختلف این فلز از اهمیت آن آگاهی پیدا خواهید کرد. سختی روی خالص نسبتا پایین است اما آلیاژهای فلز روی از مقاومت نسبتا بالایی برخوردارند. این مقاومت حتی می تواند بیشتر از سایر آلیاژهای ریخته‌ گری نیز باشد. از نظر سختی، Zn خالص مقاومت کمی دارد و به طور کلی شکننده است اما آلیاژهای آن مقاومت نسبتاً بالایی نسبت به سایر آلیاژهای ریخته‌گری دارند. کلرید روی محلول و کریستالی در بازار قیمت های متفاوتی دارد. بازار فروش این محصول در سراسر دنیا وجود دارد. ذکرا این نکته نیز لازم است که چگونگی تولید کلرید روی تاثیر مستقیمی بر قیمت کلرید روی دارد. همچنین عوامل مختلفی بر میزان قیمت کلرید روی تاثیر می گذارد برای مثال فاصله مکانی مبدا و مقصد و همچنین تاثییر بازار جهانی. به همین علت نمی توان قیمت کلرید روی را به صورت دقیق مشخص نمود. ما در فروشگاه نرمال لابو با داشتن سال ها تجربه در زمینه فروش مواد شیمیایی، همراه شما برای خرید این محصولات خواهیم بود. شما می توانید به منظور آگاهی از قیمت کلرید روی با کارشناسان ما در تماس باشید.

قیمت کلرید روی - نرمال لابو
خرید کلرید روی - نرمال لابو

خرید کلرید روی

 در ترکیبات شیمیایی، روی تقریباً به طور انحصاری حالت اکسیداسیون ۲+ را نشان می دهد. چند ترکیب روی در حالت ۱+ گزارش شده است، اما هرگز ترکیبات روی در حالت +۳ یا بالاتر وجود ندارد.زینک کلراید (این ماده) نام ترکیبات شیمیایی با فرمول ZnCl۲ و هیدرات های آن است. کلریدهای روی که از آن ۹ شکل بلوری شناخته شده است، بی رنگ یا سفید هستند و در آب بسیار محلول هستند. این ماده به خودی خود رطوبت ساز است. بنابراین نمونه ها باید از منابع رطوبت از جمله بخار آب موجود در هوای محیط محافظت شوند. این ماده کاربرد گسترده ای در فرآوری منسوجات، شارهای متالورژی و سنتز شیمیایی پیدا می کند. هیچ ماده معدنی با این ترکیب شیمیایی غیر از ماده معدنی بسیار کمیاب سیمونکولایت، Zn۵ (OH) ۸Cl۲ · H۲O شناخته نشده است.این ماده از جمله ترکیباتی است که به دلیل اهمیت و کاربرد فراوانی که در صنایع مختلف دارد همواره مورد توجه زیادی قرار می گیرد این ماده یک نمک یونی است که برای سنتز کلسترول، پروتئین و چربی ها ضروری است. روی نقش مهمی در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن دارد. روی برای فعالیتهای آنزیمی لازم برای تقسیم سلول، رشد سلول و ترمیم زخم و همچنین ترشح ویتامین A از کبد مورد نیاز است. این ماده در دقت حس بویایی و چشایی نقش دارد و برای حفظ سلامت تولید مثل پروستات و عملکرد انسولین لازم است.


روی همچنین در متابولیسم کربوهیدرات ها نقش دارد. این ماده به صورت مکمل غذایی به صورت خوراکی یا تزریقی تجویز می شود. این ماده به عنوان ماده خشک کننده و متراکم کننده در صنعت سنتز آلی و کاتالیزور برای تولید وانیلین، سیکلامین آلدئید، مسکن های ضد التهاب و رزین تبادل کاتیونی استفاده می شود. از این ماده به عنوان حلال پلی اکریلونیتریل استفاده می شود. در صنعت رنگرزی به عنوان ماده سودا، استفاده می شود. به عنوان ماده اولیه برای تولید قوطی الیاف و شاتل (محلول برای فیبر پنبه) برای بهبود نیروی چسبندگی فیبر استفاده می شود. به عنوان تثبیت کننده های نمک کروموژنیک رنگ یخ در صنعت رنگ در تولید رنگ واکنشی و رنگ کاتیونی استفاده می شود. به عنوان عامل تصفیه روغن و عامل فعال برای کربن فعال استفاده می شود. برای اشباع چوب برای ایجاد مقاومت در برابر خوردگی و بازدارندگی شعله نیز از این ماده استفاده می شود. به عنوان بازدارنده شعله برای محصولات مقوایی و پارچه ای استفاده می شود. به عنوان شار جوشکاری برای جوشکاری الکترود، برای تولید آلیاژ آلومینیوم، اسید زدایی فلز سبک و پردازش لایه اکسید سطح فلز در صنعت متالورژی از کلرید روی استفاده می شود. به عنوان الکترولیت باتری از کلرید روی استفاده می شود به عنوان ماده اولیه برای تولید ماده خاموش کننده کف مقاوم در برابر الکل و سیانور روی نیز استفاده می شود. شما می توانید برای آگاهی از قیمت کلرید روی و همچنین خرید کلرید روی با کارشناسان فروشگاه نرمال لابو در تماس باشید.

خرید کلرید روی - نرمال لابو

همه چیز در مورد کلرید روی - نرمال لابو

سخن پایانی

 کلرید روی یک نمک سفید است. این ماده محلول های اسیدی را در آب و حلالهای آلی قطبی مانند اتانول، استون و اتر تشکیل می دهد. کلرید روی بی آب با رطوبت هیدرولیز می شود و اسید کلریدریک ایجاد می کند. همچنین با آب، آمونیاک و برخی از حلال های آلی یونهای پیچیده ای تشکیل می دهد. کلرید روی با سولفید واکنش نشان می دهد تا انتشار گاز H۲S را در تأسیسات تصفیه پسماند به حداقل برساند. کلرید روی با عوامل اکسید کننده قوی، رطوبت، سیانیدها، سولفیدها و پتاسیم سازگار نیست. در این مقاله سعی نمودیم همه چیز در مورد کلرید روی را برای شما عزیزان بازگو نماییم. همچنین چگونگی تولید کلرید روی را به صورت خلاصه برای شما عزیزان بیان نمودیم. شما عزیزان می توانید به منظور خرید کلرید روی با کارشناسان فروشگاه نرمال لابو در تماس باشید.