advertise

معرفی لوازم سرامیکی آزمایشگاهی

لوازم سرامیکی آزمایشگاهی چیست

برای پاسخ به سوال لوازم سرامیکی آزمایشگاهی چیست می بایست در ابتدا به معرفی لوازم سرامیکی آزمایشگاهی بپردازیم. درباره معرفی لوازم سرامیکی آزمایشگاهی باید به شما بگوئیم که در ابتدا علم موضوعی عملی است که تدریس آن فقط به صورت تئوری امکان پذیر نیست. آموزش صحیح علم مستلزم انجام انواع آثار تجربی است که از نظر ماهیت عملی هستند. این عملکردهای علمی در غیاب دستگاه ها، ابزار و تجهیزات علمی انجام پذیر نیست. مکانی که انواع وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی علمی به صورت منظم و طبق قوانین خود قرار می گیرد، آزمایشگاه علوم نامیده می شود. در آزمایشگاه علوم، بسیاری از فرآیند های علمی با کمک تجهیزات آزمایشگاهی و با رعایت دستور العمل های خاص انجام می شود. لازم به ذکگر است که تجهیزات آزمایشگاهی وسایل و ابزار های ضروری هر آزمایشگاه است و بدون شک کیفیت بهتر این تجهیزات و تناسب و هماهنگی آن ها با نوع آزمایشی که قرار است در آزمایشگاه انجام شود این امکان را برای محقق فراهم می کند تا آزمایش ها را دقیق تر انجام دهد و به نتیجه گیری مطلوب برسد. تشخیص بسیاری از بیماری ها و تحقیق برای یافتن دارو و درمان این نوع بیماری ها دغدغه ی جامعه ی پزشکی بوده و هست. امروزه شرکت های دانش بنیان زیادی بر پایه ی دانش فنی و بهره گیری از نیروهای متخصص توانسته اند تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت برتر و مشابه نمونه های خارجی طراحی و تولید نمایند. آنچه که اهمیت دارد حمایت از نسل دانش آموختگان جوان است که نباید نادیده گرفته شود. نباید این موضوع را نادیده گرفت که بسیاری از دانش آموزان، دانشجویان و کار آموزان در مدارس، دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور در حال آموزش وکسب تجربه هستند و مسلما فرآیند های علمی زیادی را باید بطور عملی تجربه نمایند. این تجربه بدون کمک و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی مختلف امکان پذیر نیست. دانش آموختگان با رعایت قوانین ایمنی هر دستگاه و آشنایی با عملکرد فنی هر نوع تجهیزات آزمایشگاهی براحتی می توانند در محیط آزمایشگاه، آزمایشات خود را انجام داده و به نتیجه گیری مطلوبی دست یابند. این امر موجب بالا بردن سطح اعتماد به نفس و نگرش علمی آن ها می شود. البته به زبان ساده تر باید به شما بگوئیم که رشته علوم آزمایشگاهی به عنوان یکی از شاخه‌ های علوم پزشکی و در گروه رشته‌ های پیراپزشکی قرار دارد. در این رشته به زمینه ‌هایی چون تشخیص بیماری، درمان و حفظ سلامت افراد پرداخته می‌ شود. رشته علوم آزمایشگاهی با توجه به نقش کمک‌کننده و بسیار حساسی که در سلامت جامعه و کمک به تشخیص پزشکان بر عهده دارد، در عرصه پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نرمال لابو

نرمال لابو

به موازات پیشرفت علوم پزشکی و گسترش دامنه روش‌ های تشخیصی، تجهیزات آزمایشگاهی نیز بسیار پیشرفت کرده‌ اند، به طوری که امروزه شاغلین این رشته از دستگاه‌ های الکترونیکی و اتوماتیک بسیار دقیق و حساسی برای انجام آزمایش‌ های مختلف بهره می‌ گیرند. ماموریت اصلی رشته علوم آزمایشگاهی تربیت افرادی است که بتوانند در آزمایشگاه ‌های بالینی بیمارستان ‌ها و مراکز بهداشتی، با به‌‌کارگیری از دانش اختصاصی آموخته‌ و دستگاه‌ های پیچیده و روش‌ های متعدد، آزمایش‌ های مختلف را روی خون و یا دیگر مایعات و بافت ‌های بدن انجام دهند. اطلاعات و نتایج به دست آمده از این آزمایش‌ ها، پزشک را در تشخیص بیماری، روند درمان و حفظ سلامت جامعه یاری می ‌دهد. یکی از مراکزی که فارغ ‌التحصیلان علوم آزمایشگاهی می‌ توانند در آن مشغول به کار شوند، آزمایشگاه تشخیص طبی است. آگاهی داشتن درباره محیط، شرایط و وظایف کار در آزمایشگاه تشخیص طبی می‌تواند به دانشجویان و فارغ‌ التحصیلان این رشته برای انتخاب محل کار مناسب کمک کند. حال باید به شما درباره لوازم سرامیکی آزمایشگاهی چیست بگوئیم که هر آزمایشگاهی نیاز به تجهیزات خاص خود دارد و لوازم سرامیکی آزمایشگاهی نیز بیشتر در آزمایشگاه های شیمی کاربرد دارد. شاید به دنبال مثال برای فهم بهتر هستید. در این باره باید به شما بگوئیم که هاون، کروزه و ... نمونه هایی از این لوازم هستند. درباره آزمایشگاه شیمی باید به شما بگوئیم که آزمایشگاه شیمی مکانی است که با ابزار و وسایل مورد نیاز برای انجام آزمایش ‌های شیمی، آماده‌ سازی شده است. بطور کلی در یک آزمایشگاه شیمی، با انجام مطالعات و آزمایش ‌های پایه و یا پیشرفته بر روی مواد مدنظر، آن ها را شناسایی کرده و اجزای تشکیل دهنده آن ها و نیز میزان سهم هر ماده در ترکیب مورد نظر را محاسبه می کنند. با انجام این آزمایشات می‌ توان نقص ‌های موجود در یک ماده را تشخیص داد و آن ها را اصلاح نمود. البته لاز به ذکر است که منظور از نام گذاری کلمه آزمایشگاه (برگرفته از کلمه‌ فرانسوی لابراتوار: laboratoire) به یک مکان، این معنا را می دهد که در آنجا، جهت بررسی و نتیجه ‌گیری درباره ویژگی های مواد، کشف و تایید روابط موجود بین مواد مختلف و یا تشخیص چگونگی و دلیل وقوع پدیده‌ ها، آزمایش‌ های علمی از جمله آزمایش‌ های شیمیایی، فیزیکی، زیستی و یا طبی تشخیصی صورت می‌ گیرد. در واقع پیشرفت دانش و تکنولوژی به پیشرفت در سیستم‌ های آزمایشگاهی منجر شده است. این امر به نوبه خود زمینه‌ ساز پیشرفت بشریت در آزمایشگاه و گسترش انواع آزمایشگاه ها برای دسترسی به اهداف گوناگون خواهد بود. این پیشرفت ‌ها در نهایت به شناخت موارد خطرساز در زندگی انسان و تلاش برای ارتقای سطح زندگی انسان می باشند.


دانستن این نکته ضروری است که بر اساس اینکه هدف مد نظر در آزمایشگاه چه چیزی است، فعالیت‌ ها و روش‌ های تشخیصی و آزمایشی متفاوتی در آن انجام می گیرد. تفاوت در اهداف و نوع فعالیت ها، سبب ایجاد آزمایشگاه‌ های مختلف می ‌شود. به عنوان مثال آزمایشگاه‌ ها را با توجه به نوع کاری که در آن انجام می شود، می توان به دسته ‌های آزمایشگاه ‌های شیمی، فیزیک، کامپیوتر، بهداشت، پزشکی و تشخیص طبی تقسیم نمود. به عبارت دیگر، در هر مجموعه آزمایشگاهی فعالیت خاصی صورت می‌ گیرد. مثلا می ‌توانید به بررسی مواد غذایی جهت اطمینان از سلامت آنها در آزمایشگاه شیمی صنایع مواد غذایی، آزمایش جهت ساخت آنتی‌ بیوتیک ‌های قوی برای مقابله با بیماری‌ های عفونی در آزمایشگاه‌ های شیمی و بیولوژی، شناخت و رهگیری عوامل بیماری زا در آزمایشگاه‌ های ژنتیک و ویروس ‌شناسی، بررسی های مربوط به جریان الکتریسیته در جهت بهبود سیستم ‌های برقی در آزمایشگاه فیزیک، بررسی و پیش بینی رفتاری لایه‌های زمین و شناخت خطرات احتمالی در آزمایشگاه زمین‌شناسی اشاره کرد. البته داسنتن این موضوع جالب است که علاوه بر دسته بندی بر اساس نوع اهداف و فعالیت ها، نوع دیگری از طبقه بندی برای آزمایشگاه نیز کاربردی می باشد. این دسته بندی بر اساس سطح ایمنی و خطر موجود انجام می شود. بر این مبنا، آزمایشگاه‌ ها به ۴ سطح تقسیم‌ بندی می ‌شوند. به عنوان مثال آزمایشگاه‌ های موجود در دانشگاه‌ ها و بیمارستان ‌ها در سطح ۲ دسته ‌بندی قرار می گیرند. در این سطح، هر مجموعه بایستی شامل هود و یک سری امکانات امنیتی ابتدایی باشد که در آن ها بر روی عوامل با بیماری زایی و خطر پایین کار می ‌شود. در مجموعه‌ های آنالیزی سطوح ۳ و ۴، وجود سیستم ‌های فیلتراسیون هوا با دقت بالا، سازماندهی سیستم ایمنی فوق‌ العاده قوی و و کنترل روزانه کارآیی این ابزار ها ضروری می باشد. توجه داشته باشید که فارغ از اینکه، آزمایشگاه در کدام سطح قرار می گیرد، تایید ایمنی مجوعه توسط دانشگاه و مراجع ذیصلاح به صورت دوره ای مورد بررسی قرار گرفته و تایید می‌ شود. شما هم اکنون می توانید در صورت نیاز تمامی لوازم سرامیکی آزمایشگاهی مورد نظر خود را با قیمت مناسب از این فروشگاه خریداری کرده و آن ها را در کمترین میزان ممکن درب محل تحویل بگیرید.

نرمال لابو

برای خریدلوازم سرامیکی آزمایشگاهی

نرمال لابو

انواع لوازم سرامیکی آزمایشگاهی

برای معرفی لوازم سرامیکی آزمایگشاهی لازم است به شما بگوئیم که این لوازم دارای انواع محختلفی می باشند که قصد داریم در این قسمت تعادی از آن ها را برای شما شرح دهیم. یکی از این وسایل هاون آزمایشگاهی می باشد. هاون آزمایشگاهی هم از نظر ظاهری و هم از نظر عملکرد به هم شباهت دارند و هر دو وظیفه ساییدن و خرد کردن مواد را دارند. البته در تجهیزات آزمایشگاهی وسایلی برقی برای خرد کردن مانند آسیاب برقی وجود دارند، ولی هاون هنوز هم کاربرد های خاص خود را دارد و جزء وسایل ثابت آزمایشگاه ها بویژه شیمی و صنایع غذایی است. این وسیله معمولا از جنس سرامیک تولید می شود و شباهت بسیار زیادی به بوته چینی دارد ولی از نظر اندازه با هم متفاوت هستند و ضخامت شبیه به هم ندارند. تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی به هر اندازه و شکلی که باشد در موقعیتی مناسب کاربرد دارند و فقدان آن موجب اختلال در آزمایش مورد نظر می شوند و این مساله ربطی به بزرگ و کوچک بودن وسیله یا دستی و برقی بودن آن ندارد. یکی از این وسایل آسیاب دستی است اگر در آزمایشی ماده ای نیاز به ساییدن داشته باشد و مقدار کمی هم داشته باشد تنها وسیله ای که می تواند این ماده را برای کار آماده کند هاون است. آسیاب دستی که جنس چینی دارد بسیار ظریف و کوچک است که البته ضخامت جداره های آن از بوته چینی بزرگتر است و دارای دسته ای است که با قرار دادن ماده داخل آن با کمک دسته می توان ماده را با حرکات منظم کوبید و له نمود و اگر دو ماده با هم در آن آسیاب قرار گرفت می توان با ساییدن دو ماده را به خوبی با هم مخلوط نمود.


اندازه این ظرف از نمونه مشابه خانگی بسیار کوچک تر است و برای مقادیر کم ماده در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که از مسائل مهم در هنگام استفاده از هاون، باید به تمیز کردن آن بعد از استفاده اشاره نمود به صورتی که بعد از کوبیدن ماده باید دسته و ظرف هاون را به خوبی با آب شستشو داد و اگر به دیواره های ظرف چسبیده باشد و با آب شسته نشود باید از اسید برای تمیز کاری استفاده شود و سپس با آب شستشو داده شود. اگر ماده ای بسیار سخت و محکم باشد ابتدا در خارج از هاون آن را تکه می کنیم و بعد با استفاده از آسیاب دستی آن را له می کنیم. دسته این ظرف نباید به صورت عمودی قرار بگیرد و باید با ملایمت به صورت مورب به ماده ضربه وارد شود. در انتهای دسته برجستگی هایی وجود دارد که در کوبیدن مواد بسیار موثر است. اگر تمیز کردن هاون به درستی انجام نشود ممکن است در ترکیبات و موادی که در داخل آن کوبیده و یا له و مخلوط می شود ناخالصی بوجود می آید و در نتیجه آزمایش تاثیر خواهد گذاشت. یکی دیگکر از انواع لوازم سرامیکی آزمایشگاهی کروزه نام دارد.

نرمال لابو

نرمال لابو

وقتی در یک آزمایشگاه می خواهیم یک واکنش شیمیایی انجام دهیم باید با تمام ابزارها و وسایل و طریقه استفاده از آن ها و همچنین مواد آزمایشگاهی و خصوصیات آن ها آشنا شویم. در این حین مهمترین نکته ای که حائز اهمیت است ایمنی در کار است. رعایت نکات ایمنی از پوشیدن مانتو گرفته تا استفاده از دستکش و عینک بسیار مهم است. هر کدام از این لوازم برای آزمایشهای گوناگون، کاربردهای مختلفی دارند. از این وسایل می توان به بشر، ارلن، انواع بالن های آزمایشگاهی، پیست، لوله آزمایش، کاغذ صافی، لوله و پایه و … اشاره کرد. یکی از این لوازم که در آزمایشگاه بیشتر برای گرما دادن استفاده می شود، بوته سرامیکی است. کروزه ظرفی سرامیکی با ته صاف و به شکل انگشتانه می باشد. بوته ها معمولا از جنس سرامیک ساخته می شوند ولی بعضی بوته ها از جنس نیکل، گرافیت، پلاتین، آلومینا، تفلون تهیه می شوند. این بوته ها در حجم های مختلفی بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلی لیتری و همچنین در قطر های متفاوتی ساخته می شوند. جداره داخلی و خارجی بوته سرامیکی صیقل داده شده است و این وسیله دارای درپوش می باشد. نباید ناگفته بماند که از این وسیله برای حرارت دادن مواد تا دماهای خیلی بالا حتی تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد استفاده می شود. وقتی که ماده ای در بوته گرما داده می شود باید آن را با یک گیره در حفره مثلث نسوز (یک مثلث فلزی با روکشی از چینی است)، قرار داد. برای استفاده از بوته برای سنجش وزنی باید بوته، چند بار خالی داخل کوره در یک دمای ثابت و معین گذاشته شده و بعد از سرد شدن وزن آن را گرفت تا برای پختن رسوب ها وزن ثابت و مشخصی داشته باشد. باید برای برداشتن بوته از روی مثلث نسوز از انبر استفاده شود. ضربه زدن به بوته باعث شکستن آن می شود. البته باید به شما بگوئیم که یکی از کاربرد های بوته سرامیکی در تعیین سختی آب است. تعیین سختی آب یک معیاری برای تعیین کیفیت آب آشامیدنی است. به تعداد میلی اکی والان گرم های یون های کلسیم و منیزیمی که در یک دسی متر مکعب از آب وجود دارد درجه سختی آب می گویند که به سه نوع موقت، دایم و کل تقسیم بندی می شود. شما هم اکنون می توانید در صورت نیاز کروزه را با قیمت مناسب از فروشگاه آنلاین نرمال لابو خریداری کرده و آن را درب محل از پرسنل این فروشگاه دریافت نمائید.

خرید لوازم سرامیکی آزمایشگاهی

بهتر است پیش از خرید لوازم سرامیکی آزمایشگاهی به این نکته توجه داشته باشید که در یک آزمایشگاه شیمی، با انجام مطالعه و آزمایشات پایه بر روی مواد اصلی و ترکیب درصدی آنها، اجزای تشکیل دهنده‌ هر محصول را تعیین می ‌کنند. همچنین می توان با تشخیص مکانیسم‌ های ناقص موجود، در جهت رفع و یا حداقل کردن میزان تاثیر گذاری آنها تلاش کرد. با یافتن عملکرد های برتر در انجام واکنش ها، از آنها برای افزایش کیفیت و یا بازده محصولات استفاده نمود. همچنین با اندازه گیری میزان دقیق مواد موجود در محصولات غذایی، بهداشتی و آرایشی، سطح ایمنی این محصولات را برای انسان تعیین می کنند. از طرفی می توان میزان تاثیر محصولات بر محیط زیست را با توجه به پروتکل‌ های زیست محیطی موجود سنجید. در آزمایشگاه شیمی، برای افزایش کیفیت و پایداری محصولات، به بهینه ‌سازی محصولات می پردازند. این کار با آزمایش بر روی ترکیب درصد های متفاوت از مواد تشکیل دهنده و تغییر شرایط آزمایش برای رسیدن به بالاترین کیفیت و بازدهی انجام می شود. شیمی در آزمایشگاه به کمک بشریت و محیط زیست می آید و با شیمی سبز، به منظور دسترسی به جامعه پایدار زیستی و ثبات محیط زیستی، سوخت های نوین و غیر فسیلی را مورد آزمایش و بررسی قرار می دهد. کاربری سوخت های طراحی شده و واکنش های آنها در محیط واقعی را بارها و بارها آزمایش می کند. به بیان دیگر در آزمایشگاه شیمی، با توجه به خصوصیات شیمیایی مواد، در ابتدا، اقدام به تهیه‌ نمونه‌ های جامع از نمونه مورد نظر می کنند. پس از نمونه گیری از نمونه اصلی، به تجزیه و تحلیل نمونه آزمایشگاهی می پردازند. برای انجام درست و دقیق هر آزمایش، شیمیدان روش های جدید آزمون استاندارد را برای بهبود و تسهیل تجزیه آزمایش می کند.

نرمال لابو

نرمال لابو

در نهایت با تحلیل شیمیایی مواد اصلی، به توصیف و تعیین کمیت مواد می پردازد. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که از جمله آزمایشگاه های مهم شیمی عبارتند از: آزمایشگاه شیمی تجزیه، آزمایشگاه شیمی آلی، آزمایشگاه شیمی معدنی، آزمایشگاه شیمی فیزیک، آزمایشگاه شیمی عمومی، آزمایشگاه شیمی نفت، آزمایشگاه شیمی کاربردی و سایر آزمایش های مربوط به شیمی. این نکته نیز حائز همیت است که حفظ ایمنی، اولین و آخرین قانون در آزمایشگاه شیمی، است. به دلیل وجود محلول ‌های قابل اشتعال، اسید ها و باز ها در محیط آزمایشگاه شیمی، اندک بی‌ توجهی در رعایت مسائل ایمنی،‌ باعث بروز حوادث خطرناک برای فرد و اطرافیان حاضر در محیط آزمایشگاه می ‌شود. با بکارگیری و اجرای هر لحظه‌ ای دستور العمل ‌های ایمنی در آزمایشگاه شیمی، می‌ توان از بروز خطرات و آسیب های متصور جلوگیری کرد. ایمنی در آزمایشگاه را می توان به دو دسته ایمنی آزمایشگاهی و ایمنی فردی تقسیم کرد. شما هم اکنون می توانید لوازم سرامیکی آزمایشگاه خود را در کمترین زمان ممکن از فروشگاه آنلاین نرمال لابو خریداری کرده و آن را در کمترین زمان ممکن از پرسنل این فروشگاه دریافت نمائید. لازم به ذکر است که به شما بگوئیم نرمال لابو یکی از بهرتین و محبوب ترین فروشگاه های تجهیزبات آزمایشگاهی در ایران می باشد که شما می توانید علاوه بر خرید لوازم سرامیکی آزمایشگاهی، تمامی تجهیزات آزمایشگاهی خود را نیز از این فروشگاه خریداری فرمائید.