advertise

معرفی لوازم اندازه گیری آزمایشگاهی

لوازم اندازه گیری آزمایشگاهی چیست

برای پاسخ به سوال لوازم اندازه گیری آزمایشگاهی چیست باید در ابتدا به شما بگوئیم که علوم موضوعی عملی است که تدریس آن فقط به صورت تئوری امکان پذیر نیست. آموزش صحیح علم مستلزم انجام انواع آثار تجربی است که از نظر ماهیت عملی هستند. این عملکردهای علمی در غیاب دستگاه ها، ابزار و تجهیزات علمی انجام پذیر نیست. مکانی که انواع وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی علمی به صورت منظم و طبق قوانین خود قرار می گیرد، آزمایشگاه علوم نامیده می شود. در آزمایشگاه علوم، بسیاری ازفرآیند های علمی با کمک تجهیزات آزمایشگاهی و با رعایت دستور العمل های خاص انجام می شود. لازم به ذکر است که لوازم اندازه گیری آزمایشگاهی وسایل و ابزار های ضروری هر آزمایشگاه است و بدون شک کیفیت بهتر این تجهیزات و تناسب و هماهنگی آن ها با نوع آزمایشی که قرار است در آزمایشگاه انجام شود این امکان را برای محقق فراهم می کند تا آزمایش ها را دقیق تر انجام دهد و به نتیجه گیری مطلوب برسد. تشخیص بسیاری از بیماری ها و تحقیق برای یافتن دارو و درمان این نوع بیماری ها دغدغه ی جامعه ی پزشکی بوده و هست. امروزه شرکت های دانش بنیان زیادی بر پایه ی دانش فنی و بهره گیری از نیروهای متخصص توانسته اند تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت برتر و مشابه نمونه های خارجی طراحی و تولید نمایند. البته باید به شما بگوئیم که آنچه که اهمیت دارد حمایت از نسل دانش آموختگان جوان است که نباید نادیده گرفته شود. بسیاری از دانش آموزان، دانشجویان و کار آموزان در مدارس، دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور در حال آموزش وکسب تجربه هستند و مسلما فرآیند های علمی زیادی را باید بطور عملی تجربه نمایند. این تجربه بدون کمک و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی مختلف امکان پذیر نیست. دانش آموختگان با رعایت قوانین ایمنی هر دستگاه و آشنایی با عملکرد فنی هر نوع تجهیزات آزمایشگاهی براحتی می توانند در محیط آزمایشگاه، آزمایشات خود را انجام داده و به نتیجه گیری مطلوبی دست یابند. این امر موجب بالا بردن سطح اعتماد به نفس و نگرش علمی آن ها می شود. به زبان ساده تر باید به شما بگوئیم که رشته علوم آزمایشگاهی به عنوان یکی از شاخه ‌های علوم پزشکی و در گروه رشته‌ های پیرا پزشکی قرار دارد. در این رشته به زمینه ‌هایی چون تشخیص بیماری، درمان و حفظ سلامت افراد پرداخته می ‌شود. رشته علوم آزمایشگاهی با توجه به نقش کمک‌کننده و بسیار حساسی که در سلامت جامعه و کمک به تشخیص پزشکان بر عهده دارد، در عرصه پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است. به موازات پیشرفت علوم پزشکی و گسترش دامنه روش‌ های تشخیصی، تجهیزات آزمایشگاهی نیز بسیار پیشرفت کرده‌اند، به طوری که امروزه شاغلین این رشته از دستگاه ‌های الکترونیکی و اتوماتیک بسیار دقیق و حساسی برای انجام آزمایش‌های مختلف بهره می‌گیرند. ماموریت اصلی رشته علوم آزمایشگاهی تربیت افرادی است که بتوانند در آزمایشگاه‌ های بالینی بیمارستان‌ ها و مراکز بهداشتی، با به‌‌کارگیری از دانش اختصاصی آموخته‌ و دستگاه‌های پیچیده و روش‌های متعدد، آزمایش‌های مختلف را روی خون و یا دیگر مایعات و بافت‌های بدن انجام دهند. اطلاعات و نتایج به دست آمده از این آزمایش‌ها، پزشک را در تشخیص بیماری، روند درمان و حفظ سلامت جامعه یاری می‌دهد. یکی از مراکزی که فارغ‌التحصیلان علوم آزمایشگاهی می‌توانند در آن مشغول به کار شوند، آزمایشگاه تشخیص طبی است.

نرمال لابو

نرمال لابو

آگاهی داشتن درباره محیط، شرایط و وظایف کار در آزمایشگاه تشخیص طبی می‌تواند به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته برای انتخاب محل کار مناسب کمک کند. در این مقاله تلاش شده به صورت خلاصه به معرفی لوازم اندازه گیری آزمایشگاهی بپردازیم. البته باید به شما بگوئیم که آزمایشگاه های مورد استفاده برای تحقیقات علمی به دلیل متفاوت بودن نیازهای متخصصان در زمینه های مختلف علمی و مهندسی اشکال مختلفی دارند. یک آزمایشگاه فیزیک ممکن است حاوی شتاب دهنده ذرات یا محفظه خلا باشد، در حالی که یک آزمایشگاه متالورژی می تواند دستگاه هایی برای ریخته گری یا تصفیه فلزات یا آزمایش قدرت آن ها باشد. یک شیمی دان یا زیست شناس ممکن است از یک آزمایشگاه مرطوب استفاده کند، در حالی که آزمایشگاه روانشناس ممکن است اتاقی با آینه های یک طرفه و دوربین مخفی باشد که در آن رفتار را مشاهده کند. در بعضی از آزمایشگاه ها، مانند آزمایشگاه هایی که معمولا توسط دانشمندان کامپیوتر استفاده می شود، از کامپیوتر ها (گاهی اوقات از ابر رایانه ها) برای شبیه سازی یا تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می شود. دانشمندان در زمینه های دیگر هنوز از انواع دیگر آزمایشگاه استفاده می کنند. مهندسان از آزمایشگاه ها برای طراحی، ساخت و آزمایش دستگاه های فن آوری نیز استفاده می کنند. این نکته نز حائز اهمیت است که ظهور دیدگاه علمی در طول جنگ جهانی دوم با معرفی شتاب دهنده های ذرات و دستگاه های مشابه، اندازه آزمایشگاه ها و تجهیزات علمی را افزایش داد. اولین آزمایشگاه طبق شواهد موجود، آزمایشگاه خانگی فیثاغورث ساموس، فیلسوف و دانشمند مشهور یونانی است. این آزمایشگاه زمانی ایجاد شد که فیثاغورس آزمایشی را درباره تن صدا و لرزش رشته انجام داد. در نقاشی لوئیس پاستور که توسط آلبرت ادلفلت در سال ۱۸۸۵ کشیده شده، لوئیز پاستور را می توان با یک یادداشت در دست چپ خود و با یک بطری پر شده از یک ماده در دست راست خود مشاهده کرد که هیچ وسیله محافظتی شخصی بر تن ندارد. کار در آزمایشگاه های تحقیقاتی در نیم قرن نوزدهم آغاز شد و انواع مختلفی از تجهیزات در قرن ۲۰ تولید شدند. یک آزمایشگاه شیمیایی زیرزمینی قرن شانزدهم به طور تصادفی در سال ۲۰۰۲ کشف شد. اعتقاد بر این بود که رودولف دوم، امپراطور مقدس روم، مالک آن است. این آزمایشگاه Speculum Alchemiae نام دارد و به عنوان موزه پراگ حفظ شده است. شاید برای شما جاب باشد تا اطلاعاتی درابره فیثاغورث داشته باشید.


در این باره باید به شما بگوئیم که فیثاغورث، (متولد حدود ۵۷۰ پیش از میلاد، ساموس، ایونیا [یونان] - درگذشته حدود ۵۰۰–۴۹۰ پیش از میلاد، متاپونتوم، لوکانیوم، فیلسوف، ریاضیدان یونانی، و بنیان گذار برادر فیثاغورثی که اگرچه ماهیت مذهبی داشتند، اصولی را تدوین کرد که بر اندیشه افلاطون و ارسطو تأثیر گذاشت و به توسعه ریاضیات و فلسفه عقلی غرب کمک کرد. اطلاعات کمی در مورد فیثاغورث از روایت های معاصر بدست می آید و اولین گزارش های تکه تکه از زندگی او در قرن چهارم قبل از میلاد، حدود ۱۵۰ سال پس از مرگ او منتشر شد. فیثاغورث در ساموس به دنیا آمد و احتمالاً در جوانی به مصر و بابل رفت. او در حدود سال ۵۳۲ قبل از میلاد به جنوب ایتالیا مهاجرت کرد، ظاهرا برای فرار از حکومت ظالمانه ساموس، و آکادمی اخلاقی-سیاسی خود را در کروتون (کروتون، ایتالیا کنونی) تسیس کرد. به دلیل احساس ضد فیثاغورث در کروتون، او در سال ۵۱۰ قبل از میلاد از آن شهر به سمت متاپونتوم گریخت و در آنجا درگذشت. البته لازم به ذکر است که تشخیص تعالیم فیثاغورث از آموزه های شاگردانش دشوار است. خود فیثاغورث احتمالا هیچ کتابی ننوشت، و فیثاغورثی‌ها همواره با استناد بی‌رویه به اقتدار استادشان از عقاید آن ها حمایت می‌کردند. با این حال، فیثاغورث عموما به نظریه اهمیت عملکردی اعداد در جهان عینی و موسیقی نسبت داده می شود. اکتشافات دیگری که اغلب به او نسبت داده می شود (مثلاً قیاس ناپذیری ضلع و مورب مربع و قضیه فیثاغورث برای مثلث قائم الزاویه) احتمالاً بعداً توسط مکتب فیثاغورث توسعه یافت. به احتمال زیاد، بخش عمده ای از سنت های فکری که از خود فیثاغورث سرچشمه می گیرد، به حکمت عرفانی تعلق دارد تا دانش علمی.

نرمال لابو

نرمال لابو

احتمالا شما به پاسخی برای سوال لوازم اندازه گیری آزمایشگاهی چیست پاسخی دریافت نکردید. باید به شما به زبان ساده تر بگوئیم که منظور از نام گذاری کلمه آزمایشگاه برگرفته از کلمه‌ فرانسوی لابراتوار به یک مکان، این معنا را می دهد که در آنجا، جهت بررسی و نتیجه ‌گیری درباره ویژگی های مواد، کشف و تایید روابط موجود بین مواد مختلف و یا تشخیص چگونگی و دلیل وقوع پدیده‌ ها، آزمایش‌ های علمی از جمله آزمایش‌ های شیمیایی، فیزیکی، زیستی و یا طبی تشخیصی صورت می‌ گیرد. در واقع پیشرفت دانش و تکنولوژی به پیشرفت در سیستم‌ های آزمایشگاهی منجر شده است. این امر به نوبه خود زمینه‌ ساز پیشرفت بشریت در آزمایشگاه و گسترش انواع آزمایشگاه ها برای دسترسی به اهداف گوناگون خواهد بود. این پیشرفت ‌ها در نهایت به شناخت موارد خطرساز در زندگی انسان و تلاش برای ارتقای سطح زندگی انسان می باشند. دانستن این نکته ضروری است که بر اساس اینکه هدف مد نظر در آزمایشگاه چه چیزی است، فعالیت‌ ها و روش‌ های تشخیصی و آزمایشی متفاوتی در آن انجام می گیرد. تفاوت در اهداف و نوع فعالیت ها، سبب ایجاد آزمایشگاه‌ های مختلف می ‌شود. به عنوان مثال آزمایشگاه‌ ها را با توجه به نوع کاری که در آن انجام می شود، می توان به دسته ‌های آزمایشگاه ‌های شیمی، فیزیک، کامپیوتر، بهداشت، پزشکی و تشخیص طبی تقسیم نمود. به عبارت دیگر، در هر مجموعه آزمایشگاهی فعالیت خاصی صورت می‌ گیرد. مثلا می ‌توانید به بررسی مواد غذایی جهت اطمینان از سلامت آن ها در آزمایشگاه شیمی صنایع مواد غذایی، آزمایش جهت ساخت آنتی‌ بیوتیک ‌های قوی برای مقابله با بیماری‌ های عفونی در آزمایشگاه‌ های شیمی و بیولوژی، شناخت و رهگیری عوامل بیماری زا در آزمایشگاه‌ های ژنتیک و ویروس ‌شناسی، بررسی های مربوط به جریان الکتریسیته در جهت بهبود سیستم‌ های برقی در آزمایشگاه فیزیک، بررسی و پیش بینی رفتاری لایه‌ های زمین و شناخت خطرات احتمالی در آزمایشگاه زمین ‌شناسی اشاره کرد. البته جالب است بدانید که علاوه بر دسته بندی بر اساس نوع اهداف و فعالیت ها، نوع دیگری از طبقه بندی برای آزمایشگاه نیز کاربردی می باشد.


این دسته بندی بر اساس سطح ایمنی و خطر موجود انجام می شود. بر این مبنا، آزمایشگاه‌ ها به ۴ سطح تقسیم‌ بندی می ‌شوند. به عنوان مثال آزمایشگاه‌ های موجود در دانشگاه‌ ها و بیمارستان ‌ها در سطح ۲ دسته ‌بندی قرار می گیرند. در این سطح، هر مجموعه بایستی شامل هود و یک سری امکانات امنیتی ابتدایی باشد که در آن ها بر روی عوامل با بیماری زایی و خطر پایین کار می ‌شود. این نکته نیز حائز اهمیت است که در مجموعه‌ های آنالیزی سطوح ۳ و ۴، وجود سیستم ‌های فیلتراسیون هوا با دقت بالا، سازماندهی سیستم ایمنی فوق‌ العاده قوی و و کنترل روزانه کارآیی این ابزار ها ضروری می باشد. توجه داشته باشید که فارغ از اینکه، آزمایشگاه در کدام سطح قرار می گیرد، تایید ایمنی مجوعه توسط دانشگاه و مراجع ذیصلاح به صورت دوره ای مورد بررسی قرار گرفته و تأیید می‌ شود. لازم به ذکر است که شما بدانید که در یک آزمایشگاه شیمی، با انجام مطالعه و آزمایشات پایه بر روی مواد اصلی و ترکیب درصدی آن ها، اجزای تشکیل دهنده‌ هر محصول را تعیین می ‌کنند. همچنین می توان با تشخیص مکانیسم‌ های ناقص موجود، در جهت رفع و یا حداقل کردن میزان تاثیر گذاری آن ها تلاش کرد. با یافتن عملکرد های برتر در انجام واکنش ها، از آن ها برای افزایش کیفیت و یا بازده محصولات استفاده نمود. همچنین با اندازه گیری میزان دقیق مواد موجود در محصولات غذایی، بهداشتی و آرایشی، سطح ایمنی این محصولات را برای انسان تعیین می کنند. از طرفی می توان میزان تاثیر محصولات بر محیط زیست را با توجه به پروتکل‌ های زیست محیطی موجود سنجید. البته نباید از این نکته به راحتی گذر کرد که در آزمایشگاه شیمی، برای افزایش کیفیت و پایداری محصولات، به بهینه ‌سازی محصولات می پردازند. این کار با آزمایش بر روی ترکیب درصد های متفاوت از مواد تشکیل دهنده و تغییر شرایط آزمایش برای رسیدن به بالاترین کیفیت و بازدهی انجام می شود. شیمی در آزمایشگاه به کمک بشریت و محیط زیست می آید و با شیمی سبز، به منظور دسترسی به جامعه پایدار زیستی و ثبات محیط زیستی، سوخت های نوین و غیر فسیلی را مورد آزمایش و بررسی قرار می دهد.

نرمال لابو

نرمال لابو

کاربری سوخت های طراحی شده و واکنش های آن ها در محیط واقعی را بار ها و بار ها آزمایش می کند. به بیان دیگر در آزمایشگاه شیمی، با توجه به خصوصیات شیمیایی مواد، در ابتدا، اقدام به تهیه‌ نمونه‌ های جامع از نمونه مورد نظر می کنند. پس از نمونه گیری از نمونه اصلی، به تجزیه و تحلیل نمونه آزمایشگاهی می پردازند. برای انجام درست و دقیق هر آزمایش، شیمیدان روش های جدید آزمون استاندارد را برای بهبود و تسهیل تجزیه آزمایش می کند. در نهایت با تحلیل شیمیایی مواد اصلی، به توصیف و تعیین کمیت مواد می پردازد. این نکته نیز بسیار مهم است که از جمله آزمایشگاه های مهم شیمی عبارتند از: آزمایشگاه شیمی تجزیه، آزمایشگاه شیمی آلی، آزمایشگاه شیمی معدنی، آزمایشگاه شیمی فیزیک، آزمایشگاه شیمی عمومی، آزمایشگاه شیمی نفت، آزمایشگاه شیمی کاربردی و سایر آزمایش های مربوط به شیمی. شما اکنون می توانید در صورت نیاز خرید لوازم اندازه گیری آزمایشگاهی خود را به صورت غیر حضوری از فروشگاه آنلاین تجهیزات آزمایشگاهی نرمال لابو خریداری کرده و آن را در کمترین مزان ممکن درب محل از پرسنل این فروشگاه دریافت نمائید.

برای خرید لوازم اندازه گیری

خرید لوازم اندازه گیری آزمایشگاهی

برای خرید لوازم اندازه گیری آزمایشگاهی لازم به ذکر است که هر گونه لوازم و وسایلی که نقش عمده ای در پیشبرد فعالیت های آزمایشگاهی دارند، در زمره تجهیزات آزمایشگاهی ضروری قرار میگیرند. تجهیزاتی که عدم وجود آنها در فضا می تواند سبب مختل شدن کار و حتی به خطر افتادن جان کارکنان شود. همین امر باعث شده تا انتخاب مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی، به اصلی ترین دغدغه راه اندازی و شروع کار در آزمایشگاه مبدل شود. مسئله ای که متخصصان و کارمندان فعال در این حوزه را به آشنایی با لیستی از ضروری ترین تجهیزات آزمایشگاهی در هر آزمایشگاه، برای انجام فرآیندها نیازمند کرده است. بدیهی است که مجموعه لوازم آزمایشگاهی شامل لیست جامعی از تجهیزات می شود؛ ولی از این میان، وجود برخی از این لوازم در آزمایشگاه نسبت به سایر تجهیزات الزامی و ضروری هستند. لوازمی که در ادامه به معرفی آنها پرداخته ایم را می توان به نوعی از اصلی ترین تجهیزات آزمایشگاهی قلمداد کرد. لازم به ذکر است که بسته به نیازمندی محیط های آزمایشی، تجهیزات آزمایشگاهی را می‌توان به ۶ دسته تقسیم بندی کرد. سکوبندی آزمایشگاهی، ظروف شیشه ای، لوازم اندازه گیری، دستگاه های آزمایشگاهی، تجهیزات ایمنی و لوازم ساده آزمایشگاهی، همگی جزئی از دسته بندی تجهیزات ضروری آزمایشگاه تلقی می شوند. لوازمی که بهتر است با اطمینان از کیفیت و مرغوبیت خریداری شوند. فروشگاه نرمال لابو با به فروش رساندن تمامی محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی، با کیفیت ترین لوازم را از بهترین برندها در اختیار کاربران قرار میدهند. لازم به ذکر است که آزمایشگاه؛ تسهیلاتی است که شرایط کنترل شده ای را فراهم می کند که در آن می توان تحقیقات علمی یا فناوری، آزمایش ها و اندازه گیری ها را انجام داد. آزمایشگاه هایی که برای تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می گیرند، به دلیل نیازهای متفاوت متخصصان در زمینه های مختلف علوم و مهندسی، اشکال مختلفی دارند. یک آزمایشگاه فیزیک ممکن است شامل یک شتاب دهنده ذرات یا محفظه خلاء باشد، در حالی که یک آزمایشگاه متالورژی ممکن است دستگاه های مختلفی برای ریخته گری یا پالایش فلزات یا آزمایش استحکام آن ها داشته باشد. به همین دلیل قیمت تجهیزات آزمایشگاهی بسته به نیاز متخصصان تفاوت دارد. شما هم اکنون می توانید جهت خرید لوازم اندازه جگیری آزمایشگاهی با تیم فروشگاه آنلاین نرمال لابو تماس حاصل کرده و محصول خود را به صورت غیر حضوری خریداری کرده و آن را در کمترین زمان ممکن درب محل از پرسنل این فروشگاه همراه با ضمانت اصالت کالا دریافت نمائید.

انواع لوازم اندازه گیری آزمایشگاهی

همانگونه که در متن لوازم اندازه گیری آزمایشگاهی چیست مطالعه نمودید، این لوازم دارای انواع مختلفی می باشد که تعدادی از آن را قصد داریم در این قسمت برای شما توصیف کنیم. یکی از این ابزار ترمومتر یا دماسنج نام دارد. لازم به ذکر است که دماسنج، ابزاری برای اندازه گیری دمای یک سیستم. اندازه‌گیری دما برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها، از جمله تولید، تحقیقات علمی و عمل پزشکی مهم است. اختراع دماسنج به طور کلی به گالیله گالیله، ریاضیدان فیزیکدان ایتالیایی نسبت داده می شود. در ساز او که در اواخر قرن شانزدهم ساخته شد، تغییر دمای یک ظرف شیشه ‌ای معکوس باعث انبساط یا انقباض هوای درون آن شد که به نوبه خود سطح مایعی را که گردن بلند و دهان باز ظرف با آن تا حدی پر شده بود تغییر داد. این اصل کلی در سال های بعد با آزمایش مایعاتی مانند جیوه و با ارائه مقیاسی برای اندازه گیری انبساط و انقباض ناشی از افزایش و کاهش دما در چنین مایعاتی تکمیل شد. در اوایل قرن هجدهم، ۳۵ مقیاس درجه حرارت مختلف ابداع شد. فیزیکدان آلمانی دانیل گابریل فارنهایت در سال‌های ۱۷۰۰-۱۷۳۰ دماسنج ‌های جیوه‌ ای دقیقی را تولید کرد که در مقیاس استانداردی کالیبره شده بودند که از ۳۲ درجه، نقطه ذوب یخ، تا ۹۶ درجه برای دمای بدن متغیر بود. واحد دما (درجه) در مقیاس درجه حرارت فارنهایت ۱/۱۸۰ اختلاف بین نقطه جوش (۲۱۲ درجه) و نقطه انجماد آب است. اولین مقیاس درجه سانتیگراد (ساخته شده از ۱۰۰ درجه) به ستاره شناس سوئدی آندرس سلسیوس نسبت داده می شود که آن را در سال ۱۷۴۲ توسعه داد. درجه سانتیگراد از ۰ درجه برای نقطه جوش آب و ۱۰۰ درجه برای نقطه ذوب برف استفاده کرد. این بعداً معکوس شد تا ۰ درجه در انتهای سرد و ۱۰۰ درجه در انتهای گرم قرار گیرد و در آن شکل استفاده گسترده ای پیدا کرد. به سادگی به عنوان مقیاس درجه سانتیگراد شناخته می شد تا اینکه در سال ۱۹۴۸ نام آن به مقیاس درجه حرارت سانتیگراد تغییر یافت. در سال ۱۸۴۸، فیزیکدان بریتانیایی ویلیام تامسون (بعداً لرد کلوین) سیستمی را پیشنهاد کرد که از درجه سانتیگراد استفاده می کرد اما روی صفر مطلق (۲۷۳.۱۵- درجه سانتیگراد) کلید خورده بود. واحد این مقیاس اکنون به عنوان کلوین شناخته می شود. مقیاس رانکین (رجوع کنید به ویلیام رانکین) درجه فارنهایت را با صفر مطلق (۴۵۹.۶۷- درجه فارنهایت) به کار می گیرد. هر ماده ای که با تغییرات دمایی خود به نحوی تغییر کند، می تواند به عنوان جزء اصلی در دماسنج استفاده شود. دماسنج های گازی در دماهای بسیار پایین بهترین عملکرد را دارند. دماسنج های مایع زمانی رایج ترین نوع مورد استفاده بودند. آن ها ساده، ارزان، ماندگار بودند و قادر به اندازه گیری دامنه دمایی وسیع بودند. این مایع تقریبا همیشه جیوه یا الکل رنگی بود که در یک لوله شیشه ای با گازی مانند نیتروژن یا آرگون که بقیه حجم لوله را تشکیل می دهد، مهر و موم شده بود. در اوایل قرن بیست و یکم، دماسنج های جیوه ای جایگزین دماسنج های دیجیتالی الکترونیکی شدند که دقیق تر بودند و حاوی جیوه سمی نبودند.

نرمال لابو

نرمال لابو

دماسنج های دیجیتال از ترمیستور استفاده می کنند، مقاومتی با مقاومتی که با دما متفاوت است. برای اندازه گیری دمای بدن، دماسنج های مادون قرمز که نور مادون قرمز را بر روی آشکارساز متمرکز می کند که میزان نور دریافتی را اندازه گیری می کند و سیگنال الکتریکی تولید شده توسط آشکارساز را به دما تبدیل می کند نیز استفاده شد. لازم به ذکر است که دماسنج های مقاومت الکتریکی به طور مشخص از پلاتین استفاده می کنند و مانند ترمیستورها بر اساس این اصل کار می کنند که مقاومت الکتریکی با تغییرات دما تغییر می کند. با این حال، آن ها می توانند محدوده دمایی بسیار بیشتری را نسبت به ترمیستورها اندازه گیری کنند. ترموکوپل ها از جمله پرکاربردترین دماسنج های صنعتی هستند. آن ها از دو سیم ساخته شده از مواد مختلف تشکیل شده اند که در یک انتها به یکدیگر متصل شده و از طرف دیگر به یک دستگاه اندازه گیری ولتاژ متصل می شوند. اختلاف دما بین دو انتها ولتاژی ایجاد می کند که می تواند اندازه گیری شود و به اندازه دمای انتهای اتصال تبدیل شود. نوار دو فلزی یکی از بی دردسر ترین و بادوام ترین دماسنج ها را تشکیل می دهد. این به سادگی دو نوار از فلزات مختلف است که به هم چسبیده و در یک انتها نگه داشته شده اند. هنگامی که حرارت داده می شود، دو نوار با سرعت های مختلف منبسط می شوند و در نتیجه یک اثر خمشی ایجاد می شود که برای اندازه گیری تغییر دما استفاده می شود. ترموستات ها قبلا از نوارهای دو فلزی به عنوان سنسور دما استفاده می کردند، اما ترموستات های دیجیتال مدرن از ترمیستور استفاده می کنند. دماسنج های دیگر با سنجش امواج صوتی یا شرایط مغناطیسی مرتبط با تغییرات دما کار می کنند. دماسنج های مغناطیسی با کاهش دما کارایی خود را افزایش می دهند که باعث می شود آن ها در اندازه گیری دماهای بسیار پایین با دقت بسیار مفید باشند. دماها را نیز می توان با استفاده از تکنیکی به نام ترموگرافی که نمایشی گرافیکی یا بصری از شرایط دمایی روی سطح یک شی یا ناحیه خشکی ارائه می دهد، ترسیم کرد.


یکی دیگر از انواع لوازم اندازه گیری آزمایشگاهی، کولیس نام دارد. کولیس ابزاری است برای اندازه گیری دقیق قطر و طول داخلی، خارجی و عمق مورد استفاده قرار میگیرد. این ابزار کاربرد های بسیار وسیعی در مهندسی، پزشکی و صنایع مختلف دارد. کولیس ابعاد را به طور مستقیم و با دقت بالا اندازه گیری می کند. نحوه خواندن اندازه ها به نوع سنجش آن کولیس بستگی دارد. نوع سنجش کولیس به سه دسته تقسیم می شود نوع متداول آن به اسم کولیس ورنیه یا معمولی و یا کولیس ساده معروف است و نوع دیگر آن که کمی شبیه به ساعت است به کولیس ساعتی یا عقربه ای معروف است و نوع پیشرفته آن، کولیس دیجیتال یا رقمی است. کولیس دیجیتال دقیق ترین نوع کولیس موجود در بازارمی باشد و اینکه کاربرد آن نسبت به کولیس ورنیه و کولیس ساعتی بسیار آسان تر می باشد. دامنه اندازه گیری ۰ تا ۱۵ سانتی متری و ۰ تا ۲۰ و ۰ تا ۳۰ سانتی متری از سایز های متداول و پر مصرف کولیس ها هستند. دقت اندازه گیری کولیس نیز معمولا یک صدم و دو صدم میلی متر یا ۰.۰۰۰۵ و ۰.۰۰۱ اینچ است. البته لازم به ذکر است که در اواسط قرن بیست آقای میتوتویو برای ساخت کولیس، استفاده از فولاد ضد زنگ را مطرح نمود و ۷ سال بعد در سال ۱۹۶۳ توانست بیش از یک میلیون کولیس با کیفیت تولید و به بازار عرضه کند. در همان سال با پیشرفت علم کولیس های پیشرفته تری مانند کولیس دیجیتالی، کولیس ساعتی تولید شدند که در برابر آب و روغن دوام بسیار زیادی داشتند. امروزه با پیشرفته علم کولیس هایی که طول ۲۰۰۰ میلیمتر را اندازه گیری می کنند نیز تولید و به بازار عرضه شده است که بدنه آن ها از فیبر کربنی ساخته شده این ویژگی باعث سبک شدن وزن کولیس می شود. به زبان ساده کولیس یک ابزار نسبتا کوچک مهندسی است که برای اندازه گیری قطر و طول داخلی، قطر و طول خارجی و همچنین عمق قطعات به صورت دقیق مورد استفاده قرار می گیرد. کولیس کاربرد های فراوانی در علوم مهندسی و پزشکی دارد و به همین علت عموما از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می شوند تا ضمن داشتن استحکام مناسب، توانایی بکارگیری در شرایط مختلف آب و هوایی را داشته باشند. دقت اندازه گیری کولیس های مدرن به صدم میلیمتر (mm ۰.۰۱) یا ده هزارم اینچ (۰.۰۰۰۵in) می رسد و برای دستیابی به دقت بالاتر باید از میکرو متر یا ریز سنج استفاده کرد. طول قابل اندازه گیری با کولیس نهایتا ۱ متر است. اکثر مدل ها دارای طول ۱۵،۲۰،۳۰،۵۰،۶۰ و ۱۰۰ سانتی متری هستند. کولیس ساده دارای یک خط کش ثابت (که بر حسب سانتیمتر و میلیمتر و اینچ درجه بنده شده) و یک قسمت متحرک (به نام ورنیه) است. کولیس ساده از ۸ قسمت تشکیل شده است.

نرمال لابو

نرمال لابو

لازم به ذکر است که دقت اندازه گیری با کولیس ورنیه به شدت به توانایی اپراتور بستگی دارد. برای اندازه گیری با کولیس ورنیه باید زاویه درستی را برای اندازه گیری انتخاب کنید. ممکن است برای اندازه گیری اجسامی با زوایای غیر معمول نیاز به کمی تمرین باشد. برای اندازه گیری باید دقت کنید که به مقدار کافی نیرو وارد شود تا دندانه ها جسم را محکم در بر گیرند. کمتر یا بیشتر بودن نیروی وارده ممکن است اندازه گیری را دچار مشکل کند. برای شروع اندازه گیری جسم را بین دندانه های دهانه ی خارجی قرار می دهیم. اولین عددی روی قسمت ثابت که ۰ مربوط به قسمت ورنیه روبروی آن است مقدار قسمت صحیح اندازه را نشان می دهد. برای بدست آوردن قسمت اعشاری باید خط های ورنیه و خط کش اصلی را به دقت دنبال کنیم تا خطی از ورنیه که بر خط کش اصلی کاملا منطبق است پیدا شود. تعداد خطوط ورنیه را شمرده و در میزان دقت ورنیه ضرب کرده تا عدد اعشار هم بدست بیاوریم. هنگامی که در حال خواندن اعداد هستیم میتوانیم با استفاده از پیچی که زیر ورنیه جاگذاری شده ورنیه را قفل کنیم. این کار برای جلوگیری از بروز خطا انجام می شود. البته به این نکته نیز باید توحه داشته باشید که کولیس دارای زبانه ای است که در قسمت زیرین ابزار قرار گرفته است. این زبانه عمق سنج کولیس است و برای اندازه گیری عمق سوراخ ها و هر محلی که نیازمند استفاده از آن باشید طراحی شده است. اندازه گیری با عمق سنج همانند اندازه گیری طول و عرض اجسام است. زمانی که ورنیه را حرکت دهیم، دهانه ی بزرگ، دهانه ی بزرگ و عمق سنج به یک مقدار جابجا می شوند. البته کولیس های این دوره به صورت دیجیتال نیز موجود می باشند. درباره کولیس های دیجیتال باید به شما بگوئیم که کولیس دیجیتال از نظر عملکرد کلی شباهت بسیار زیادی به کولیس ساعتی و کولیس ساده دارد. با این تفاوت که نتیجه اندازه گیری نهایی را روی صفحه دیجیتالی که روی ورنیه وجود دارد می توان مشاهده کرد. استفاده از از کولیس دیجیتال نسبت به کولیس ساعتی و کولیس ساده راحتتر است زیرا نتیجه نهایی بشکل اعداد صحیح و اعشار در کنار یکدیگر قرار می گیرند. همچنان صفر کردن کولیس دیجیتال بوسیله دگمه ای که روی صفحه نمایش قرار دارد انجام می شود. کافیست دهانه را به هم چسبانده و دگمه ۰ ( zero ) را بفشارید. همچنین توانایی اندازه گیری با مقیاس های میلیمتر و اینچ در اختیار اپراتور قرار می گیرد، اما عموما نمی توان هر ۲ مقیاس را بشکل همزمان مشاهده کرد. کولیس دیجیتال از ۷ قسمت تشکیل شده است. اگر بخواهیم به کاربرد های کولیس بپردازیم لازم به ذکر است که استفاده از کولیس با توجه به عمر مفید مناسب، قیمت مناسب، کاربری آسان و در دسترس بودن بسیار رایج است. برای درک بهتر کاربرد کولیس کافی است به وسایل و ابزارهایی که روزانه از آنها استفاده می کنیم دقت کنیم.


میزهای چوبی که از آن ها در منزل یا محل کار استفاده می کنیم بدون وجود کولیس بسیار پر هزینه تر و نا موزون بودند. کولیس در کارگاه های نجاری به افراد این قابلیت را می دهد که تا ۰.۰۱ میلیمتر تغییر ایجاد کنند. در موسسات آموزشی و دانشگاهی بوسیله ی این ابزار انواع اندازه گیری ها برای دانشجویان انجام می شود. در آزمایشات علمی که عوامل آزمایشگاهی ممکن است بر ابعاد اجسام تاثیرگذار باشد از کولیس برای اندازه گیری استفاده می شود. در صنعت ساخت ابزار پزشکی که کوچک یا بزرگ بودن میلیمتری ابزار ممکن است منجر به آسیب جسمانی شود از کولیس برای اندازه گیری های دقیق استفاده می شود. در ساخت قطعات یدکی بدلیل اینکه تمامی خودرو ها در یک پلتفرم تولید می شوند، ابعاد تمامی قطعات یدکی باید یکسان باشد و بررسی ابعاد برای واحد کنترل کیفیت بوسیله ی ابزار اندازه گیری همانند کولیس امکان پذیر است. این ها همه بخشی از استفاده از کولیس در صنایع و کارگاه ها بود و با کمی توجه می توان صنایع مختلف دیگری که در آنها از کولیس استفاده می شود را نام برد. البته به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که هر کدام از کولیس ها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. کولیس ساده در طولانی مدت دارای دقت بالا و در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف دارای مقاومت خوبی هستند. این ابزار در مقابل میدان های مغناطیسی نیز مقاوم است. کولیس ساده دارای مقیاس سانتیمتر، میلیمتر و اینچ هستند. اگرچه با وجود خط ها و نوشته های کوچک روی ورنیه ممکن است برای خواندن نیاز به بینایی بسیار خوب یا ذره بین داشته باشید. این عامل باعث می شود احتمال اشتباه خواندن اعداد در زوایای مختلف بالاتر باشد. استفاده مداوم و طولانی مدت از کولیس ساده ممکن است برای اپراتور ها آزار دهنده باشد. در مقابل کولیس دیجیتال خوانایی بالایی دارد و پیدا کردن اندازه های مختلف با آن آسانتر است. این ابزار دارای قابلیت ۰ کرددن شمارنده است؛ به این معنی که حتی در مواقعی که دهانه ابزار باز است می توان با ۰ کردن شمارنده دستگاه، اندازه گیری جدیدی انجام داد. کولیس دیجیتال در مقابل شرایط آب و هوایی و میدان مغناطیسی مقاوم نیست و ممکن است اندازه گیری تحت تاثیر این عوامل قرار گیرد. برخلاف کولیس ساده، کولیس دیجیتال در مقابل ضربه مقاومت نسبتا پایین تری دارد. باطری دستگاه نیز یکی دیگر از عواملی است که ممکن است اپراتور را دچار مشکلاتی کند. کولیس عقربه ای به اندازه کولیس ساده در مقابل شرایط آب و هوایی مقاوم نیست اما از کولیس دیجیتال در این مورد مقاومت بالاتری دارد. نیازی به باطری ندارد و در مقابل ضربه نیز کمی از کولیس دیجیتال وضعیت بهتری دارد. اما ممکن است همانند کولیس دیجیتال در مقابل میدان مغناطیسی عملکرد ضعیفی داشته باشد. شما هم اکنون می توانید پس از مطالعه معرفی لوازم اندازه گیری آزمایشگاهی، خرید انواع لوازم اندازه گیری آزمایشگاهی را در کنترین زمان ممکن از فروشگاه آنلاین نرمال لابو نهایی ساخته و محصول مورد نظر خود را درب محل از پرسنل با تجربه این فروشگاه درب محل تحویل بگیرید.

نرمال لابو