advertise

مواد شیمیایی استریل کننده

مواد شیمیایی استریل کننده چیست

ابتدا به ساکن می توان گفت استریلیزاسیون به هر فرآیندی اطلاق می شود که تمام اشکال حیات به ویژه میکروارگانیسم هایی مانند قارچ ها، باکتری ها، هاگ ها و ارگانیسم های یوکاریوتی تک سلولی و سایر عوامل بیولوژیکی مانند پریون های موجود در یا روی یک سطح، جسم یا روی خاص را از بین می برد، می کشد یا غیرفعال می کند. لازم به ذکر است که استریلیزاسیون را می توان از طریق روش های مختلفی از جمله گرما، مواد شیمیایی، تابش، فشار بالا و فیلتراسیون به دست آورد. البته این را در نظر داشته باشید که استریلیزاسیون از ضد عفونی کردن و پاستوریزه کردن متمایز است، زیرا این روش ها به جای حذف همه اشکال حیات و عوامل بیولوژیکی موجود را کاهش می دهند. پس از استریلیزاسیون، یک شی استریل یا آسپتیک نامیده می شود. همانطور که می دانید استریل کردن از طریق فیزیکی و شیمیایی صورت می گیرد که در این مقاله به انواع مواد شیمیایی استریل کننده اشاره کنیم. 
۱-خوراکی ها: لازم به ذکر است که بدانید یکی از اولین گام‌ ها به سوی استریل‌ سازی مدرن توسط نیکلاس آپرت انجام شد، او پس از بررسی ها و تحقیقات خود به این نتیجه رسید که استفاده از گرما در یک دوره مناسب، پوسیدگی غذا ها و مایعات مختلف را کند می‌کند و آن ها را برای مصرف ایمن برای مدت طولانی ‌تری نسبت به معمول حفظ می‌کند. کنسرو کردن غذا ها توسعه همان اصل است و به کاهش بیماری های منتقله از غذا از جمله مسمومیت غذایی کمک به سزایی کرده است. البته روش‌ های دیگر استریل کردن غذا ها شامل تابش مواد غذایی و فشار بالا (پاسکالیزاسیون) وجود دارد.
۲- پزشکی و جراحی: همانطور که می دانید جوزف لیستر، یکی از پیشگامان ابزار جراحی و دستگاه برای استریل کردن ابزار جراحی  می باشد. به طور کلی، ابزار جراحی و دارو هایی که وارد قسمتی از بدن که از قبل آسپتیک شده است، مانند جریان خون یا نفوذ به پوست باید استریل باشند. لازم به ذکر است که نمونه هایی از این ابزار ها عبارتند از چاقوی جراحی، سوزن های زیرپوستی و ضربان ساز های مصنوعی می باشد. این نیز در ساخت دارو های تزریقی ضروری است. البته در نظر داشته باشید که تهیه دارو های تزریقی و محلول ‌های داخل وریدی برای درمان جایگزینی مایعات نه تنها نیازمند استریل، بلکه به ظروف با طراحی خوب نیز برای جلوگیری از ورود عوامل ناخواسته پس از استریل‌ سازی اولیه محصول است. اکثر دستگاه‌ های پزشکی و جراحی که در تأسیسات مراقبت‌ های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند از موادی ساخته می‌ شوند که می ‌توانند تحت استریل کردن بخار قرار گیرند. با این حال، از سال ۱۹۵۰، وسایل پزشکی و ابزار های ساخته شده از مواد (به عنوان مثال، پلاستیک) که نیاز به استریل کردن در دمای پایین دارند، افزایش یافته است. گاز اتیلن اکسید از دهه ۱۹۵۰ برای تجهیزات پزشکی حساس به حرارت و رطوبت استفاده شده است. در پانزده سال گذشته، تعدادی از سیستم‌ های استریل‌ سازی جدید با دمای پایین (مانند پراکسید هیدروژن تبخیر شده، غوطه‌ وری در اسید پراستیک، ازن) توسعه یافته ‌اند و برای استریل کردن وسایل پزشکی به کار گرفته می شوند.

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

۳- فضا پیما: لازم است بدانید قوانین بین المللی سختگیرانه ای برای محافظت از آلودگی اجسام منظومه شمسی در برابر مواد بیولوژیکی زمین وجود دارد. البته در نظر داشته باشید که استاندارد ها بسته به نوع ماموریت و مقصد آن متفاوت است. هرچه سیاره ای بیشتر قابل سکونت در نظر گرفته شود، الزامات سخت گیرانه تر است. بسیاری از اجزای ابزار های مورد استفاده در فضاپیما نمی توانند دما های بسیار بالا را تحمل کنند، بنابراین از تکنیک هایی که به دمای بیش از حد نیاز ندارند، از جمله گرمایش تا حداقل ۱۲۰ درجه سانتی گراد، استریلیزاسیون شیمیایی، اکسیداسیون، اشعه ماوراء بنفش و تابش مورد استفاده قرار می گیرد. در نظر داشته باشید هدف از استریل کننده این است که کاهش میکروارگانیسم های موجود در ابتدا یا سایر پاتوژن های بالقوه است. به طور معمول درجه استریلیزسیون با مضربی از زمان کاهش اعشاری یا با عبارت D-value بیان می ‌شود، که نشان‌ دهنده زمان مورد نیاز، برای کاهش عدد اولیه به یک دهم، از مقدار اصلی آن است. سپس تعداد میکروارگانیسم ‌های پس از زمان فرآیند استریل کردن به‌ دست می ‌آید. لازم است بدانید که مقدار D تابعی از شرایط استریل‌ سازی است و با نوع میکروارگانیسم، دما، فعالیت آب، مقدار اسیدی یا بازی و غیره متفاوت است. از طرفی برای استریلیزاسیون با بخار به طور معمول دما، بر حسب درجه سانتی‌گراد، به عنوان شاخص ارائه می ‌شود. از نظر تئوری این جمله ثابت شده است که، احتمال بقای یک میکروارگانیسم فردی هرگز صفر نیست. بنابراین برای جبران این، اغلب از روش بیش از حد استفاده می شود. با استفاده از روش کشتن بیش از حد، استریلیزسیون با استریل کردن طولانی ‌تر از زمان لازم برای از بین بردن بار زیستی موجود بر روی یا در اقلام در حال استریل ‌سازی انجام می ‌گردد. این یک سطح تضمین عقیمی  برابر با احتمال یک واحد غیر استریل را فراهم می کند. به همین منظور برای کاربرد های پرخطر، مانند دستگاه‌ های پزشکی و تزریق، سطح تضمین عقیمی حداقل ۱۰-۶ توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده مورد نیاز است.


۴- استریلیزاسیون با بخار مرطوب: یکی دیگر از روش های استریل کردن با بخار مرطوب می باشد، همچنین به عنوان استریلیزاسیون حرارت مرطوب شناخته می شود، از بخار اشباع گرم شده تحت فشار برای غیر فعال کردن یا کشتن میکروارگانیسم ها از طریق دناتوره کردن درشت مولکول ها، عمدتاً پروتئین ها، استفاده می کند.لازم به ذکر است که بدانید این روش سریعتر از استریلیزاسیون با حرارت خشک است. استریلیزاسیون با بخار با استفاده از اتوکلاو انجام می شود که گاهی به آن مبدل یا استریل کننده بخار نیز می گویند. این ماده در محفظه اتوکلاو قرار می گیرد، که سپس با استفاده از بخار تحت فشار تا نقطه تنظیم دما برای مدت زمان مشخصی آب بندی و گرم می شود. چرخه های استریلیزاسیون با بخار را می توان به عنوان جا به جایی پیش خلاء یا جا به جایی گرانشی طبقه بندی کرد. البته چرخه‌ های جابجایی گرانشی به چگالی کمتر بخار تزریق شده برای خروج هوای خنک ‌تر و متراکم‌ تر از تخلیه محفظه متکی هستند. در مقایسه، چرخه‌ های پیش خلاء، در محفظه می‌کشند تا هوای خشک خنک را قبل از تزریق بخار اشباع خارج کند، که منجر به گرمایش سریع‌ تر و زمان‌ های چرخه کوتاه‌ تر می گردد. جالب است بدانید چرخه‌ های معمولی استریل‌ سازی با بخار بین سه تا سی دقیقه در دمای ۱۲۱ تا ۱۳۴ درجه سانتی‌گراد  در ۱۰۰ کیلو پاسکال است، اما بسته به بار زیستی محصول استریل‌شده و مقاومت آن ممکن است تنظیماتی انجام شود. به استریلیزاسیون با بخار، تحمل حرارت محصول و سطح تضمین عقیمی مورد نیاز. پس از اتمام یک چرخه، مایعات در اتوکلاو تحت فشار باید به آرامی خنک شوند تا در هنگام آزاد شدن فشار از جوشیدن جلوگیری شود. این ممکن است با کاهش تدریجی فشار محفظه استریلیزاسیون و اجازه دادن به تبخیر مایعات تحت فشار منفی و در عین حال سرد شدن محتویات حاصل شود.

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

لازم به ذکر است که درمان مناسب اتوکلاو تمام اسپور های باکتریایی مقاوم علاوه بر قارچ ‌ها، باکتری ‌ها و ویروس‌ ها را غیر فعال می‌کند، اما انتظار نمی ‌رود همه پریون‌ ها را که از نظر مقاومت متفاوت هستند، از بین ببرد. به همین منظور برای حذف پریون، توصیه های مختلف دمای ۱۲۱-۱۳۲ درجه سانتی گراد را برای شصت دقیقه یا ۱۳۴ درجه سانتی گراد (۲۷۳ درجه فارنهایت) برای حداقل هجده دقیقه در نظر گرفته می شود. پریون اسکراپی با چنین روش های استریلیزاسیون نسبتا سریع غیر فعال می شود. با این حال، سویه‌ های دیگر اسکرپی، و سویه ‌های بیماری کروتسفلد جاکوب و انسفالوپاتی اسفنجی ‌فرم گاوی مقاوم‌ تر هستند. جالب است بدانید با استفاده از موش ها به عنوان حیوانات آزمایشی، یک آزمایش نشان داد که گرم کردن بافت مغز مثبت انسفالوپاتی اسفنجی ‌فرم گاوی در دمای ۱۳۴-۱۳۸ درجه سانتی گراد به مدت هجده دقیقه تنها منجر به کاهش ۲.۵ log در عفونت پریون شد. عموما دیده شده است اکثر اتوکلاو ها دارای متر و نمودار هایی هستند که اطلاعات، به ویژه دما و فشار را به عنوان تابعی از زمان ثبت یا نمایش می دهند. اطلاعات بررسی می شود تا اطمینان حاصل شود که شرایط مورد نیاز برای استریلیزاسیون برآورده شده است. نوار نشانگر اغلب بر روی بسته های محصولات قبل از اتوکلاو قرار می گیرد و برخی از بسته بندی ها دارای نشانگر هایی هستند. این نشانگر زمانی که در معرض بخار قرار می‌گیرد، رنگ خود را تغییر می‌ دهد و یک تیید بصری ارائه می ‌دهد. لازم به ذکر است که شاخص های بیولوژیکی نیز می توانند برای تایید مستقل عملکرد اتوکلاو استفاده شوند. دستگاه های ساده نشانگر بیولوژیکی بر اساس هاگ های میکروبی به صورت تجاری در دسترس هستند. البته بیشتر آن ها حاوی اسپور های میکروب مقاوم در برابر حرارت که همان باسیلوس استئاروترموفیلوس سابق نیز می باشد، هستند که در برابر استریل شدن با بخار بسیار مقاوم است. همچنین شاخص های بیولوژیکی ممکن است به شکل ویال های شیشه ای هاگ ها و محیط های مایع، یا به صورت هاگ روی نوار های کاغذی در داخل پاکت های شیشه ای باشد. به عبارتی می توان گفت این نشانگر ها در مکان ‌هایی قرار می‌ گیرند که رسیدن بخار به آن‌ ها برای تأیید نفوذ بخار در آنجا دشوار است. برای اتوکلاو، تمیز کردن بسیار مهم است. مواد بیولوژیکی خارجی یا خاک ممکن است موجودات زنده را از نفوذ بخار محافظت کند. تمیز کردن مناسب را می توان از طریق شست و شوی فیزیکی، فراصوت، اولتراسوند، یا هوای پالسی به دست آورد. پخت و پز تحت فشار و کنسرو کردن مشابه اتوکلاو است و هنگامی که به درستی انجام شود غذا را استریل می کند. برای استریل کردن مواد زائد که عمدتاً از مایع تشکیل شده‌ اند، می‌ توان از یک سیستم ضد عفونی پساب ساخته شده استفاده کرد. این دستگاه ها می توانند با استفاده از انواع ضد عفونی کننده ها کار کنند، اگرچه استفاده از گرما از طریق بخار رایج ترین است.

۵- استریلیزاسیون با حرارت خشک: استریل کننده حرارت خشک بدین گونه می باشد که گرمای خشک اولین روش استریل‌سازی بود و فرآیندی طولانی ‌تر از استریل ‌سازی با حرارت مرطوب است. تخریب میکروارگانیسم ها از طریق استفاده گرمای خشک یک پدیده تدریجی است. با قرار گرفتن طولانی تر در معرض دما های کشنده، تعداد میکرو ارگانیسم های کشته شده افزایش می یابد. لازم است بدانید تهویه اجباری هوای گرم می تواند برای افزایش سرعت انتقال گرما به ارگانیسم و کاهش دما و زمان لازم برای دستیابی به عقیمی استفاده شود. البته اینکه در دما های بالاتر، زمان قرار گرفتن در معرض کوتاه ‌تر برای کشتن موجودات مورد نیاز است. این می تواند آسیب ناشی از گرما را به محصولات غذایی کاهش دهد. تنظیم استاندارد برای فر با هوای گرم حداقل دو ساعت در دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد است. یک روش سریع هوا را تا ۱۹۰ درجه سانتی گراد به مدت شش دقیقه برای اجسام بسته بندی نشده و دروازده دقیقه برای اجسام پیچیده شده گرم می کند. جالب است بدانید گرمای خشک این مزیت را دارد که می توان از آن بر روی پودر ها و سایر اقلام پایدار در برابر حرارت که بر اثر بخار تأثیر منفی می گذارد استفاده کرد که به طور مثال می توان گفت باعث زنگ زدن اجسام فولادی نمی شود.
۶- شعله ور: همانطور که می دانید شعله ور شدن به حلقه های تلقیح و سیم های مستقیم در آزمایشگاه های میکروبیولوژی برای رگه زدن انجام می شود. رها کردن حلقه در شعله مشعل بونسن یا مشعل الکلی تا زمانی که قرمز شود، از غیر فعال شدن هر عامل عفونی اطمینان می دهد. این معمولا برای اجسام کوچک فلزی یا شیشه ای به کار گرفته می شود، اما برای اجسام بزرگ استفاده نمی شود. با این حال، در طول گرمایش اولیه، ممکن است مواد عفونی قبل از کشته شدن از سطح سیم پاشیده شود و سطوح و اشیاء مجاور را آلوده کند. بنابراین، بخاری ‌های ویژه‌ ای ساخته شده‌ اند که حلقه تلقیح را با یک قفس گرم شده احاطه می‌کنند و اطمینان می‌دهند که چنین مواد اسپری شده بیشتر منطقه را آلوده نمی کنند. مشکل دیگر این است که اگر جسم به اندازه کافی گرم نشود، ممکن است شعله های گاز کربن یا باقی مانده های دیگری بر روی جسم باقی بگذارند. این نکته حائز اهمیت است یک تغییر در شعله ور شدن این است که جسم را در محلول غلیظ ۷۰ درصد یا بیشتر اتانول فرو کنید، سپس جسم را به طور خلاصه روی شعله مشعل لمس کنید. اتانول به سرعت مشتعل می شود و می سوزد و کمتر از شعله گاز باقی می ماند.

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

۷- سوزاندن: همانطور که می دانید سوزاندن یک فرآیند تصفیه زباله است. این روش شامل احتراق مواد آلی موجود در مواد زائد می باشد. در واقع این روش همچنین هر موجودی را به خاکستر می سوزاند. برای استریل کردن پسماند های پزشکی و سایر زباله های خطرناک زیستی قبل از دور ریختن آن ها با زباله های غیر خطرناک استفاده می شود. جالب است بدانید زباله سوز های باکتریایی، کوره های کوچکی هستند که هر گونه میکرو ارگانیسمی را که ممکن است روی یک حلقه یا سیم تلقیح وجود داشته باشد، سوزانده و از بین ببرد.
۸- تیندالیزاسیون: لازم به ذکر است بدانید که به نام جان تیندال نامگذاری شده است، به عبارتی یک فرآیند منسوخ و طولانی است که برای کاهش سطح فعالیت باکتری های هاگ زا که با یک روش ساده آب جوش باقی می مانند، طراحی شده است. این فرآیند شامل جوشاندن برای یک دوره که به طور معمول به صورت بیست دقیقه ای انجام می گیرد، در فشار اتمسفر، خنک کردن، انکوباسیون به مدت یک روز و سپس تکرار فرآیند در مجموع سه تا چهار بار است. این روش اجازه می دهد تا هاگ های مقاوم در برابر حرارت زنده مانده از دوره جوش قبلی جوانه بزنند تا مرحله رویشی (رشد) حساس به حرارت را تشکیل دهند که می تواند در مرحله جوش بعدی از بین برود. این موثر است زیرا بسیاری از هاگ ها در اثر شوک حرارتی تحریک می شوند تا رشد کنند. این روش فقط برای محیط هایی کار می کند که می توانند از رشد باکتری ها حمایت کنند و بستر های غیر مغذی مانند آب را استریل نمی کنند. روش تیندالیزاسیون نیز در برابر پریون ها بی اثر است.
 ۹- ضد عفونی کننده مهره های شیشه ای: در واقع می توان گفت که ضدعفونی کننده های مهره های شیشه ای با گرم کردن دانه های شیشه ای تا دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد کار می کنند. سپس ابزار ها به سرعت در این مهره ‌های شیشه ای ریخته می‌ شوند، که در حالی که جسم را گرم می ‌کنند، آلاینده‌ ها را از سطح آن جدا می‌ کنند. به عبارتی ضد عفونی‌کننده ‌های مهره‌ های شیشه ‌ای زمانی یک روش استریل ‌سازی رایج و پر کاربرد بود که در مطب‌ های دندان‌ پزشکی و همچنین آزمایشگاه ‌های بیولوژیکی مورد استفاده قرار می گرفت، اما توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ‌ها  برای استفاده به عنوان مورد تأیید قرار نگرفتند. یک دستگاه ضد عفونی کننده از سال ۱۹۹۷وجود دارد که هنوز در دندانپزشکی اروپایی و اسرائیلی محبوب می باشد، اگر چه هیچ دستور العمل مبتنی بر شواهد فعلی برای استفاده از این ضد عفونی کننده وجود ندارد.

برای خرید مواد شیمیایی

معرفی مواد شیمیایی استریل کننده

همانطور که قبلا نیز اشاره شد سترورن کردن یا استریل کردن شامل روش هایی شیمیایی و فیزیکی است که باعث می شود میکرو ارگانسیم ها و عوامل انتقال‌گرآ از سطح اجسام از بین برود. لازم به ذکر است که هدف از سترون کردن جلوگیری از انتقال عفونت است. در واقع با سترون کردن محیطی عاری از باکتری، قارچ، ویروس و دیگر اشکال بیماری زا و غیر بیماری زا ایجاد می شود. در برخی موارد از روش های فیزیکی ممکن است به تجهیزات و لوازم قابل استریل آسیبی وارد شود. بنابراین بهترین روش برای استریل کردن این تجهیزات نیاز به روش های شیمیایی می باشد. در این حالت، از روش ‌های شیمیایی برای استریل کردن استفاده می ‌شود که شامل استفاده از مایعات مضر و گاز های سمی ‌بدون تأثیرگذاری بر مواد است. استریلیزاسیون با استفاده از گاز های شیمیایی نیز بسیارمؤثر است، زیرا گاز ها مانند بخار می‌توانند به سرعت به داخل مواد و وسایل نفوذ می‌کنند. برخی خطرات در استفاده از گاز ها شامل خطر انفجار است که باید برای جلوگیری از آن تمهیدات لازم را انجام داد. با معرفی کردن مواد شیمیایی استریل کننده شما با انواع آن ها آشنا می سازیم. استریلیزاسیون شیمیایی عبارتند از:
۱- کیمیکلاو: لازم به ذکر است که برای استریلیزاسیون نیز از مواد شیمیایی استفاده می شود. گرمایش یک راه قابل اعتماد برای خلاص شدن اشیا از همه عوامل قابل انتقال است، اما اگر به مواد حساس به حرارت مانند مواد بیولوژیکی، فیبر نوری، الکترونیک و بسیاری از پلاستیک‌ ها آسیب برساند، همیشه مناسب نیست. در این مواقع می توان از مواد شیمیایی، چه به صورت گازی یا مایع، به عنوان ضد عفونی کننده استفاده کرد. در حالی که استفاده از ضد عفونی کننده های شیمیایی گاز و مایع از مشکل آسیب حرارتی جلوگیری می کند، کاربران باید اطمینان حاصل کنند که محصولی که قرار است استریل شود از نظر شیمیایی با ضدعفونی کننده مورد استفاده سازگار است و این استریل کننده می تواند به تمام سطوحی که باید استریل شوند، نفوذ پیدا کند. علاوه بر این، در نظر داشته باشید که استفاده از ضد عفونی کننده های شیمیایی چالش های جدیدی را برای ایمنی محیط کار ایجاد می کند، زیرا خواصی که مواد شیمیایی را ضد عفونی کننده های موثر می کند معمولا آن ها را برای انسان مضر می کند. روش حذف باقی مانده استریل کننده از مواد استریل شده بسته به ماده شیمیایی و فرآیندی که استفاده می شود، متفاوت است.

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

۲- اکسید اتیلن: همانطور که می دانید تصفیه گاز اکسید اتیلن  یکی از روش های رایج مورد استفاده برای استریل کردن، پاستوریزه کردن یا ضد عفونی اقلام به دلیل سازگاری گسترده با مواد است. همچنین برای پردازش اقلام حساس به پردازش با روش‌ های دیگر مانند تابش (گاما، پرتو الکترونی، اشعه ایکس)، گرما (مرطوب یا خشک)، یا سایر مواد شیمیایی استفاده می شود. به عبارتی می توان گفت که درمان اکسید اتیلن رایج ترین روش استریلیزاسیون شیمیایی است که تقریبا برای هفتاد درصد کل استریلیزاسیون ها و برای بیش از پنجاه درصد تمام وسایل پزشکی یکبار مصرف مورد استفاده قرار می گیرد. عموما تصفیه اتیلن اکسید بین سی تا شصت درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی بالای سی درصد و غلظت گاز بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ میلی گرم در لیتر انجام می شود. به طور معمول، این فرآیند چندین ساعت طول می کشد. لازم به ذکر است که استفاده اکسید اتیلن بسیار موثر است، زیرا در تمام مواد متخلخل نفوذ می کند و می تواند از طریق برخی از مواد پلاستیکی و فیلم ها نفوذ کند. به عبارت دیگر اکسید اتیلن همه میکرو ارگانیسم های شناخته شده مانند باکتری ها (از جمله هاگ ها)، ویروس ها و قارچ ها (از جمله مخمرها و کپک ها) را از بین می برد و تقریبا با همه مواد سازگار است حتی در صورت استفاده مکرر بهترین روش می باشد. قابل اشتعال، سمی و سرطان زا است. با این حال، تنها با پتانسیل گزارش شده برای برخی از اثرات نا مطلوب سلامتی زمانی که مطابق با الزامات منتشر شده استفاده نمی شود. ضد عفونی کننده ها و فرآیند های اکسید اتیلن پس از نصب استریل کننده، تعمیرات قابل توجه یا تغییرات فرآیند نیاز به تأیید بیولوژیکی دارند. همانطور که می دانید فرآیند سنتی شامل یک مرحله آماده سازی (در یک اتاق یا سلول جداگانه)، یک مرحله پردازش (معمولا در یک مخزن خلاء و گاهی اوقات در یک ظرف نامی تحت فشار) و یک فاز هوا دهی (در یک اتاق یا سلول جداگانه) برای حذف است. باقیمانده های فرآیند تصفیه گاز اکسید اتیلن و محصولات جانبی پایین تر مانند اتیلن کلروهیدرین و با اهمیت کمتر، اتیلن گلیکول. یک فرآیند جایگزین، به نام پردازش همه‌ جانبه نیز برای برخی محصولات وجود دارد که به موجب آن هر سه فاز در مخزن درجه ‌بندی خلاء یا فشار انجام می ‌شوند.


این گزینه دوم می تواند زمان پردازش کلی سریع تر و اتلاف باقیمانده را تسهیل کند. در واقع رایج ترین روش پردازش تصفیه ی گاز، با استفاده از روش اتاق گاز است. برای بهره مندی از صرفه جویی در مقیاس، فرآیند تصفیه ی گاز به طور سنتی با پر کردن یک محفظه بزرگ با ترکیبی از فرآیند تصفیه سازی گاز خالص یا با گاز های دیگر به عنوان رقیق کننده تحویل داده می شود. رقیق‌ کننده ‌ها شامل کلروفلوئورو کربن ‌ها، هیدروکلرو فلوئوروکربن ‌ها و دی‌ اکسید کربن هستند. این نکته حائز اهمیت است که اتیلن اکسید هنوز به طور گسترده توسط سازندگان تجهیزات پزشکی استفاده می شود. از آنجایی که تصفیه گاز اکسید اتیلن در غلظت های بالاتر از سه درصد منفجر می شود، تصفیه گاز اکسید اتیلن با یک گاز حامل بی اثر، مانند کلروفلوئور کربن یا هیدروکلرو عرضه می گردید. استفاده از کلروفلوئور کربن ها یا هیدروکلرو فلوئوروکربن ها به عنوان گاز حامل به دلیل نگرانی از تخریب لایه ازن ممنوع شد. این هیدروکربن‌ های هالوژنه به دلیل قوانین و هزینه بالای مخلوط‌ ها با سیستم‌ هایی با صد درصد این فرآیند جایگزین می‌ شوند. جالب است بدانید در بیمارستان ها، اکثر دستگاه های ضدعفونی کننده تصفیه گاز اکسید اتیلن از کارتریج های یکبار مصرف استفاده می کنند، زیرا در مقایسه با سیلندر های گاز لوله کشی قبلی، راحتی و سهولت استفاده دارند. البته در نظر داشته باشید که رعایت محدودیت ‌های مشخص شده توسط دولت بیمار و پرسنل بهداشتی برای باقی‌ مانده‌ های تصفیه گاز اکسید اتیلن در محصولات فرآوری ‌شده، قرار گرفتن در معرض اپراتور پس از پردازش، در حین ذخیره ‌سازی و جا به جایی سیلندر های گاز تصفیه سازی، و انتشار گاز های گلخانه‌ ای محیطی که هنگام استفاده از آن ایجاد می ‌شود، مهم است. اداره ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده حد مجاز قرار گرفتن در معرض را ۱ ppm محاسبه شده به عنوان میانگین وزنی هشت ساعته و ۵ ppm را به عنوان محدودیت گشت و گذار پانزده دقیقه ای تعیین کرده است.

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو
مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

۳-دی اکسید نیتروژن: لازم به ذکر است که گاز دی اکسید نیتروژن یک استریل کننده سریع و موثر برای استفاده در برابر طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها، ویروس ها و هاگ های معمولی است. خواص فیزیکی منحصر به فرد گاز دی اکسید نیتروژنامکان پخش استریل کننده را در یک محیط بسته در دمای اتاق و فشار اتمسفر فراهم می کند. مکانیسم کشندگی، تخریب DNA در هسته اسپور از طریق نیتراسیون ستون فقرات فسفات است، که ارگانیسم در معرض را با جذب گاز دی اکسید نیتروژن می کشد. این تخریب حتی در غلظت های بسیار پایین گاز رخ می دهد. این نکته را در نظر داشته باشید که گاز دی اکسید نیتروژن دارای نقطه جوش ۲۱ درجه سانتی گراد در سطح دریا است که منجر به فشار بخار نسبتاً اشباع شده در دمای محیط می شود. به همین دلیل، دی اکسید نیتروژن مایع ممکن است به عنوان منبع مناسبی برای گاز استریل کننده استفاده شود. گاز دی اکسید نیتروژن مایع اغلب با نام دایمر آن، تتروکسید دی نیتروژن که با نام علمی N۲O۴ شناخته می شود. علاوه بر این، سطوح پایین غلظت مورد نیاز، همراه با فشار بخار بالا، تضمین می‌کند که در دستگاه‌ های در حال استریل شدن، تراکم ایجاد نمی‌ شود. البته این بدان معناست که بلا فاصله پس از چرخه استریلیزاسیون، نیازی به هوا دهی دستگاه ها نیست. گاز دی اکسید نیتروژن همچنین نسبت به سایر گاز های استریل کننده کمتر خورنده است و با اکثر مواد و چسب های پزشکی سازگار است. این امر سبب شده است تا نسبت به سایر روش ها دارای محبوبیت خاصی باشد. مقاوم ترین ارگانیسم در برابر استریلیزاسیون با گاز گاز دی اکسید نیتروژن ، اسپور است که همان مقاوم ترین ارگانیسم برای هر دو فرآیند استریل کردن با بخار و پراکسید هیدروژن است. شکل اسپور در طول سال ها به عنوان یک شاخص بیولوژیکی در کاربرد های استریلیزاسیون به خوبی مشخص شده است. لازم است بدانید غیر فعال سازی میکروبی با گاز دی اکسید نیتروژن به سرعت به صورت ورود به سیستم خطی انجام می شود، همانطور که در سایر فرآیند های استریلیزاسیون معمول است. در واقع می توان گفت که این فناوری را برای ارائه خدمات استریلیزاسیون قرار دادی برای تجهیزات پزشکی در مرکز بالتیمور، مریلند تجاری کرده است. این در آزمایشگاه در مطالعات متعدد نشان داده شده است و توسط گزارش های منتشر شده از آزمایشگاه های دیگر پشتیبانی می شود. همین ویژگی ها همچنین امکان حذف سریع تر گاز های استریل کننده و باقیمانده را از طریق هوا دهی محیط بسته فراهم می کند. به عبارتی می توان گفت ترکیبی از کشندگی سریع و حذف آسان گاز، زمان ‌های چرخه کلی کوتاه ‌تر را در طول فرآیند استریل‌ سازی (یا ضد عفونی ‌سازی) و سطح پایین ‌تری از باقی‌ مانده‌ های استریل‌کننده نسبت به روش ‌های دیگر استریل‌ سازی امکان ‌پذیر می‌کند. یک ضد عفونی کننده قابل حمل و بدون برق ایجاد کرده است که از برق، گرما یا آب استفاده نمی کند.لازم به ذکر است که بدانید واحد ۲۵ لیتری استریل کردن ابزار های جراحی را برای تیم ‌های جراحی سختگیرانه، در مراکز بهداشتی در سراسر جهان با برق متناوب یا بدون برق و در شرایط امداد و نجات در بلایا و بحران ‌های انسانی ممکن می ‌سازد. چرخه چهار ساعته از یک آمپول تولید گاز یکبار مصرف و یک اسکرابر یکبار مصرف برای حذف گاز دی اکسید نیتروژن استفاده می کند.


۴- ازن: همانطور که می دانید ازن در محیط های صنعتی برای استریل کردن آب و هوا و همچنین ضد عفونی کننده سطوح استفاده می شود. مزیت استفاده از ازن این است که می تواند بیشتر مواد آلی را اکسید کند. از طرفی گازی سمی و ناپایدار است که باید در محل تولید شود، بنابراین استفاده از آن در بسیاری از تنظیمات عملی نیست. به عبارت دیگر می توان گفت ازن به عنوان گاز ضد عفونی کننده مزایای زیادی دارد. ازن به دلیل خواص اکسید کننده قوی در مقابل استریل کننده بسیار کار آمدی است که قادر است طیف وسیعی از پاتوژن ها از جمله پریون ها را بدون نیاز به دست زدن به مواد شیمیایی خطرناک از بین ببرد، زیرا ازن در داخل دستگاه استریل کننده از ازن تولید می شود. اکسیژن درجه پزشکی واکنش پذیری بالای ازن به این معنی است که ازن ضایعاتی را می توان با عبور از روی یک کاتالیزور ساده که آن را به اکسیژن برمی گرداند و تضمین می کند که زمان چرخه نسبتا کوتاه است، از بین برود. لازم به ذکر است عیب استفاده از ازن این است که گاز بسیار واکنش پذیر و بسیار خطرناک است. حد فورا خطرناک برای زندگی و سلامت برای ازن ۵ ppm است که ۱۶۰ برابر کمتر از ۸۰۰ ppm برای اکسید اتیلن است. دانشمندان برای ازن ۰.۱ ppm تعیین کرده اند که به عنوان میانگین وزنی زمان هشت ساعت محاسبه می شود. سازندگان گاز استریل کننده بسیاری از ویژگی های ایمنی را در محصولات خود گنجانده اند، اما رویه محتاطانه نظارت مستمر بر قرار گرفتن در معرض ازن است تا در صورت نشتی یک هشدار سریع ارائه شود. مانیتور هایی برای تعیین قرار گرفتن در محل کار با ازن به صورت تجاری در دسترس هستند.
۵- گلوتارآلدئید و فرمالدئید: همانطور که می دانید محلول های گلوتارآلدئید و فرمالدئید که همچنین به عنوان تثبیت کننده استفاده می شود، مواد استریل کننده مایع پذیرفته شده هستند، مشروط بر اینکه زمان غوطه وری به اندازه کافی طولانی باشد. از بین بردن همه هاگ ها در یک مایع شفاف می تواند تا ۲۲ ساعت با گلوتارآلدئید و حتی بیشتر با فرمالدئید طول بکشد. وجود ذرات جامد ممکن است دوره مورد نیاز را طولانی کند یا درمان را بی اثر کند. به دلیل زمان لازم برای نفوذ فیکساتور، استریلیزاسیون بلوک های بافتی می تواند بسیار بیشتر طول بکشد. این نکته را در نظر داشته باشید که گلوتارآلدئید و فرمالدئید فرار و سمی هستند، هم از طریق تماس با پوست و هم از طریق استنشاق. گلوتارآلدئید ماندگاری کوتاهی دارد (کمتر از دو هفته) و گران است. اگر مقداری متانول برای مهار پلیمریزاسیون به پارافورمالدئید اضافه شود، فرمالدئید ارزان ‌تر است و ماندگاری بسیار طولانی ‌تری دارد، اما بسیار فرار است. فرمالدئید همچنین به عنوان یک عامل استریل کننده گازی استفاده می شود. در این حالت، با پلیمریزاسیون پارافورمالدئید جامد در محل تهیه می شود. بسیاری از واکسن ها، مانند واکسن اصلی فلج اطفال سالک، با فرمالدئید استریل می شوند.

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

۶- آب اکسیژنه: پراکسید هیدروژن، هم به صورت مایع و هم به صورت پراکسید هیدروژن تبخیر شده، یکی دیگر از عوامل استریل کردن شیمیایی است. در واقع می توان گفت پراکسید هیدروژن یک اکسید کننده قوی است که به آن اجازه می دهد طیف وسیعی از عوامل بیماری زا را از بین ببرد. پراکسید هیدروژن برای استریل کردن اقلام حساس به حرارت یا دما، مانند آندوسکوپ ‌های سفت و سخت استفاده می‌ شود. باید گفت که در استریلیزاسیون پزشکی، از پراکسید هیدروژن در غلظت های بالا تر استفاده می شود که از حدود سی و پنج  تا نود درصد متغیر است. همچنین بزرگترین مزیت پراکسید هیدروژن به عنوان یک استریل کننده زمان چرخه کوتاه است. در حالی که زمان چرخه اتیلن اکساید ممکن است ده تا پانزده ساعت باشد، برخی از دستگاه های ضدعفونی کننده پراکسید هیدروژن مدرن زمان چرخه ای به اندازه ۲۸ دقیقه دارند. البته در نظر داشته باشید که معایب پراکسید هیدروژن عبارتند از سازگاری با مواد، قابلیت کمتر برای نفوذ و خطرات سلامتی اپراتور می باشد. البته اینکه محصولات حاوی سلولز، مانند کاغذ، نمی توانند با استفاده از پراکسید هیدروژن تبخیر شده استریل شوند و محصولات حاوی نایلون ممکن است شکننده شوند. توانایی نفوذ پراکسید هیدروژن به خوبی اکسید اتیلن نیست و بنابراین محدودیت ‌هایی در طول و قطر لومن اجسامی وجود دارد که می‌ توانند به طور موثر استریل شوند. همانطور که می دانید پراکسید هیدروژن یک محرک اولیه است و تماس محلول مایع با پوست بسته به غلظت و زمان تماس باعث سفید شدن یا زخم می شود. هنگامی که تا غلظت های پایین رقیق شود، نسبتا غیر سمی است، اما در غلظت های بالا (بیش از ده درصد وزنی) یک اکسید کننده خطرناک است. با این حال بخار نیز خطرناک است و در درجه اول بر چشم ها و سیستم تنفسی تأثیر می گذارد. حتی قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت نیز می تواند خطرناک باشد. قرار گرفتن طولانی‌ مدت در معرض غلظت ‌های پایین ‌تر می‌ تواند باعث آسیب دائمی ریه شود و در نتیجه، بیش از حد مجاز قرار گرفتن در معرض را روی ۱.۰ ppm تعیین کرده است که به عنوان میانگین وزنی هشت ساعته محاسبه می‌ گردد. البته در نظر داشته بشید که تولیدکنندگان دستگاه های ضد عفونی کننده تمام تلاش خود را می کنند تا محصولات خود را از طریق طراحی دقیق و ادغام بسیاری از ویژگی های ایمنی ایمن کنند، اگرچه هنوز در محل کار قرار گرفتن در معرض پراکسید هیدروژن از دستگاه های ضدعفونی کننده گاز مستند شده در پایگاه داده وجود دارد. هنگام استفاده از هر نوع دستگاه ضدعفونی کننده گاز، شیوه های کاری محتاطانه باید شامل تهویه خوب، مانیتور گاز مداوم برای پراکسید هیدروژن و تمرین ها و تمرین های کاری خوب باشد. پراکسید هیدروژن تبخیر شده برای استریل کردن مناطق بزرگ بسته و مهر و موم شده مانند کل اتاق ها و فضای داخلی هواپیما استفاده می شود. اگرچه پراکسید هیدروژن تبخیر شده سمی است، اما در مدت کوتاهی به آب و اکسیژن تجزیه می شود.


۷- اسید پراستیک: لازم به ذکر است که پراستیک اسید یک استریل کننده شناخته شده برای استفاده در استریل کردن وسایل پزشکی مانند آندوسکوپ است. همانطور که می دانید پراستیک اسید که به نام اسید پراکسی استیک نیز شناخته می شود که یک ترکیب شیمیایی است و اغلب در ضد عفونی کننده ها مانند ضد عفونی کننده ها استفاده می شود. معمولا از واکنش اسید استیک و پراکسید هیدروژن با یکدیگر با استفاده از کاتالیزور اسیدی تولید می شود. اسید پراستیک هرگز در محلول های تثبیت نشده فروخته نمی شود، به همین دلیل می باشد که آن را دوستدار محیط زیست می دانند. اسید پراستیک مایعی بی رنگ است و فرمول مولکولی اسید پراستیک C۲H۴O۳ است. اخیرا دیده می شود، اسید پراستیک در سراسر جهان استفاده می‌ شود، زیرا افراد بیشتری از بخور برای ضد عفونی سطوح برای کاهش خطر ابتلا به کووید-۱۹ و سایر بیماری ‌ها استفاده می‌ کنند.
۸- پتانسیل برای استریلیزاسیون شیمیایی پریون ها: لازم به ذکر است که پریون ها در برابر استریلیزاسیون شیمیایی بسیار مقاوم هستند. نشان داده شده است که درمان با آلدهید ها، مانند فرمالدئید، مقاومت پریونی را افزایش می دهد. به عبارتی تحقیقات نشان داده شد که پراکسید هیدروژن (سه درصد) برای یک ساعت بی اثر است و کمتر از سه کاهش آلودگی ایجاد می کند. ید، فرمالدئید، گلوتارآلدئید و اسید پراستیک نیز در این آزمایش (درمان یک ساعته) ناموفق هستند. فقط کلر، ترکیبات فنلی، تیوسیانات گوانیدینیم و هیدروکسید سدیم سطوح پریون را بیش از ۴ log کاهش می دهند. کلر (بیش از حد خورنده برای استفاده روی اشیاء خاص) و هیدروکسید سدیم سازگار ترین هستند. مطالعات زیادی اثربخشی هیدروکسید سدیم را نشان داده است.
۹- استریلیزاسیون با اشعه: همانطور که می دانید استریلیزاسیون را می توان با استفاده از تشعشعات الکترومغناطیسی، مانند نور فرابنفش، اشعه ایکس و اشعه گاما، یا تابش توسط ذرات زیراتمی مانند پرتوهای الکترونی به دست آورد. تشعشعات الکترومغناطیسی یا ذرات می توانند به اندازه کافی پرانرژی باشند تا اتم ها یا مولکول ها را یونیزه کنند (تابش یونیزان)، یا انرژی کمتری (پرتو های غیریونیزان) داشته باشند.
۱۰- استریلیزاسیون پرتو های غیر یونیزان: تابش اشعه ماوراء بنفش (UV، از یک لامپ میکروب کش) برای استریل کردن سطوح و برخی از اشیاء شفاف مفید است. این نکته را در نظر داشته باشید بسیاری از اشیایی که در برابر نور مرئی شفاف هستند، اشعه را جذب می کنند. تابش اشعه ماوراء بنفش به طور معمول برای استریل کردن فضای داخلی کابینت های ایمنی بیولوژیکی بین استفاده می شود، اما در مناطق سایه دار، از جمله مناطق زیر خاک که ممکن است پس از تابش طولانی مدت پلیمریزه شوند، به طوری که حذف آن بسیار دشوار است، بی اثر است. همچنین در صورت قرار گرفتن طولانی مدت به برخی از پلاستیک ها مانند فوم پلی استایرن آسیب می رساند.

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

برای خرید مواد شیمیایی

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

۱۱- استریلیزاسیون اشعه یونیزان: این به معنی تصویر کارایی فناوری های مختلف تابش (پرتو الکترونی، اشعه ایکس، اشعه گاما) می باشد. ایمنی تاسیسات پرتو دهی توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل تنظیم شده و توسط کمیسیون های تنظیم مقررات هسته ای مختلف ملی نظارت می شود. حوادث قرار گرفتن در معرض تشعشعات که در گذشته رخ داده اند توسط آژانس مستند شده و به طور کامل برای تعیین علت و پتانسیل بهبود تجزیه و تحلیل می شوند. پس از آن چنین پیشرفت هایی برای مقاوم سازی امکانات موجود و طراحی آینده الزامی می شود. لازم به ذکر است که اشعه گاما بسیار نافذ است و معمولاً برای استریل کردن تجهیزات پزشکی یکبار مصرف مانند سرنگ، سوزن، کانول و مجموعه های IV و مواد غذایی استفاده می شود. این رادیو ایزوتوپ معمولا کبالت یا سزیم ساطع می شود که به ترتیب دارای انرژی فوتونی تا ۱.۳ و ۰.۶۶ هستند. استفاده از ایزوتوپ رادیویی برای ایمنی اپراتور ها در حین استفاده و ذخیره سازی نیاز به محافظت دارد. با این وجود در اکثر طرح‌ ها، رادیوایزوتوپ به یک منبع ذخیره‌ سازی پر از آب فرو می ‌رود، که تشعشع را جذب می کند و به پرسنل تعمیر و نگهداری اجازه می ‌دهد تا وارد سپر تشعشع شوند. یکی از انواع، رادیو ایزوتوپ را همیشه در زیر آب نگه می دارد و محصول را برای تابش در آب در زنگ های مهر و موم شده پایین می آورد. در واقع هیچ محافظ دیگری برای چنین طرح هایی لازم نیست. البته اینکه سایر طرح‌ های غیر معمول از ذخیره‌ سازی خشک استفاده می‌کنند و سپر های متحرکی را ارائه می‌کنند که سطوح تشعشع را در مناطقی از محفظه تابش کاهش می ‌دهد. یک حادثه در جورجیا، ایالات متحده، که در آن سزیم محلول در آب به مخزن ذخیره منبع نشت کرد، که نیاز به مداخله مقررات هسته ای مختلف ملی داشت، منجر به توقف استفاده از این ایزوتوپ رادیویی تقریبا به طور کامل به نفع پر هزینه ‌تر و غیر آب شد. کبالت محلول فوتون های گامای کبالت حدود دو برابر انرژی و در نتیجه گستره نفوذ بیشتری نسبت به تشعشعات تولید شده توسط سزیم دارند.


پردازش پرتو الکترونی نیز معمولا برای استریل کردن مورد استفاده قرار می گیرد. پرتو های الکترونی از فناوری روشن-خاموش استفاده می کنند و نرخ دوز بسیار بالاتری نسبت به پرتو های گاما یا ایکس ارائه می دهند. با توجه به نرخ دوز بالاتر، زمان قرار گرفتن در معرض کمتر مورد نیاز است و در نتیجه هرگونه تخریب بالقوه به پلیمر ها کاهش می یابد. از آنجایی که الکترون ها حامل بار هستند، پرتو های الکترونی نسبت به پرتو های گاما و ایکس کمتر نفوذ می کنند. تأسیسات به سپر های بتنی قابل توجهی برای محافظت از کارگران و محیط زیست در برابر قرار گرفتن در معرض تابش متکی هستند. اشعه ایکس با انرژی بالا  امکان تابش بسته های بزرگ و بار های پالت تجهیزات پزشکی را فراهم می کند. لازم به ذکر است که آن ها به اندازه کافی نفوذ دارند تا بار های پالت های متعدد بسته های کم چگالی را با نسبت یکنواختی دوز بسیار خوب درمان کنند. استریلیزاسیون اشعه ایکس به مواد شیمیایی یا رادیواکتیو نیاز ندارد: اشعه ایکس با انرژی بالا با شدت بالا توسط یک ژنراتور اشعه ایکس تولید می شود که در صورت عدم استفاده نیازی به محافظ ندارد. به عبارتی اشعه ایکس با بمباران یک ماده متراکم (هدف) مانند تانتالیوم یا تنگستن با الکترون ‌های پر انرژی در فرآیندی به نام تبدیل برمسترالونگ تولید می ‌شود، . این سیستم ها از نظر انرژی نا کارآمد هستند و برای نتیجه مشابه به انرژی الکتریکی بسیار بیشتری نسبت به سایر سیستم ها نیاز دارند. ابزار هایی که تحت استریلیزاسیون قرار گرفته اند را می توان با نگهداری در بسته بندی در بسته تا زمان استفاده در چنین شرایطی نگهداری کرد. تکنیک آسپتیک عمل حفظ عقیمی در طول عمل است.

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

تولید مواد شیمیایی استریل کننده

بعد از مواد شیمیایی استریل کننده می خواهیم در مورد تولید آن ها با شما سخن بگوییم. لازم به ذکر است که استریل کردن، مهمترین اقدام برای حفظ بهداشت و کنترل شیوع آفات و بیماری هاست. انتشار یا انتقال میکروارگانیسم ها می تواند از آلودگی مستقیم تأسیسات، وسایل نقلیه، افراد، جابجایی حیوانات یا محصولات حیوانی رخ دهد. به همین منظور استریل کردن نه تنها باکتری و ویروس، بلکه همه اشکال حیات میکروبی را از بین می برد. استریلیزه کردن کاری نیست که افراد عادی در خانه خود انجام دهند. این نکته حائز اهیمت است که بدانید این عمل بیشتر در اتاق های جراحی و آزمایشگاه ها دیده می شود. قدرت مواد استریلیزه از مواد ضد عفونی بیشتر است. جالب است بدانید گاهی اوقات برای افراد ضد فونی کردن و استریل کردن به یک منظور می باشد ولی جالب است بدانید مجموعه اعمالی که برای از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری ‌زا انجام می‌گیرد، تحت عنوان ضد عفونی کردن شناخته می‌ شود. اما در استریل کردن تمام میکروارگانیسم‌ ها اعم از بیماری ‌زا و غیر بیماری‌ زا از بین می ‌روند. به همین دلیل از استریل کردن در اعمال جراحی و سایر فعالیت ‌های پزشکی نیز استفاده می ‌شود. در راستای تولید مواد شیمیایی استریل کننده می توان گفت که عوامل آلکیله کننده عبارتند از اتیلن اکسید، فرمالدئید و دی آلدئید ها. تمام عوامل آلکیله کننده مورد استفاده در مراقبت های بهداشتی محرک اولیه هستند و گاز ها و بخارات حاصل از این ترکیبات در صورت غلظت کافی برای چشم ها و سیستم تنفسی تحریک کننده هستند. تماس با مایعات می تواند باعث تحریک چشم یا پوست شود. لازم به ذکر است بدانید فرمالدئید نیز سرطان زا های انسانی شناخته شده است. به عبارتی می توان گفت که تولیدکنندگان مواد شیمیایی استریل کننده و ضد عفونی کننده را با جمع آوری داده های خطر احتمالی قرار گرفتن در معرض تغییر داده اند. نیم قرن پیش، محلول فرمالدئید اولین ضد عفونی کننده سطح بالا مورد استفاده بود. همانطور که خواص خطرناک فرمالدئید بهتر شناخته شد و محیط نظارتی توسعه یافت چندین جایگزین مانند گلوتارآلدئید مورد استفاده قرار گرفت. در واقع فرمالدئید هنوز به طور گسترده ای به عنوان نگهدارنده بافت و گاز فرمالدئید هنوز برای استریل سازی گاز استفاده می شود، اگرچه این گاز دیگر به طور قابل توجهی در مراقبت های بهداشتی در ایالات متحده و کانادا به کار گرفته نمی شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که با پذیرش گسترده، مشخص شد که گلوتارآلدئید با مشکلات سلامتی مرتبط است. این ماده شیمیایی تحریک‌کننده، حساس‌کننده و باعث آسم شغلی می ‌شود. آژانس ‌های نظارتی و سایر سازمان‌ها هشدار هایی صادر کردند و گلوتارآلدئید با مواد شیمیایی جدید تری مانند OPA جایگزین می ‌شود. مانند گلوتارآلدئید، OPA یک دی آلدئید است و بنابراین دارای خواص شیمیایی و ضد عفونی کننده مشابهی است.

خرید مواد شیمیایی استریل کننده

لازم به ذکر است استریلیزاسیون شیمیایی برای اقلام حساس به دما که نمی توانند با بخار استریل شوند ضروری است. این مواد شیمیایی استریل کننده طبیعتا خطرناک هستند. در غیر این صورت، عملکرد خوبی نخواهند داشت. استریل کننده های مدرن و تجهیزات مرتبط به گونه ای طراحی شده اند که بتوان از این مواد شیمیایی به طور ایمن استفاده کرد. چه از طریق خرابی مکانیکی، ساییدگی و یا خطای کاربر، گاهی اوقات نشت رخ می دهد. جالب است بدانید در آزمایشگاه‌ ها و سایر مراکز بر حسب نوع ماده یا سطحی که قرار است، استریل شود، از روش ‌های متفاوت استریل سازی استفاده می ‌شود. این روش ‌ها انواع مختلفی دارد که برای شما کالا شرح داده شد. شما عزیزان و کاربران محترم می توانید خرید مواد شیمیایی استریل کننده را از طرق فروشگاه اینترنتی نرمال لابو در کوتاه ترین زمان ممکن با اطمینانی کامل نسبت به کیفیت محصول انجام دهید. همچنین کارشناسان نرمال لابو در خدمت شما هستند تا در راستای خرید مواد شیمیایی استریل کننده شما را راهنمایی و مشاوره بدهند.

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

مواد شیمیایی استریل کننده - نرمال لابو

قیمت مواد شیمیایی استریل کننده

مواد شیمیایی استریل کننده یکی از موارد ضروری می باشد که باید از منابع معتبر خریداری شود. در اینجا می توان گفت که فروشگاه اینترنتی نرمال لابو در زمینه تامین و عرضه مواد شیمیایی در صنایع مختلف به عنوان یکی از فروشگاه های با سابقه و معتبر در اصفهان شناخته شده است. لازم به ذکر است که به دلیل کیفیت بالا و درخواست های زیاد به تمامی نقاط کشور نیز ارسال دارند که یکی از افتخارات فروشگاه اینترنتی نرمال لابو به شمار می آید. همچنین ارتباط وسیع با صنایع مختلف و به خصوص صنایع غذایی ، گواهی این ادعا می باشد. در نظر داشته باشید که فروشاه اینترنتی نرمال لابو به طور عمده مواد شیمیایی با کیفیت و تضمین شده را از تولیدکنندگان معتبر و با قیمت های مناسب بصورت ارزی و یا ریالی برای شما عزیزان و کاربران محترم تامین می نماید. شما با مراجعه به فروشگاه اینترنتی نرمال لابو و ارتیابط با کارشناسان ما می توانید نسبت به دریافت لیست قیمت مواد شیمیایی استریل شده اقدام نمایید. فروشگاه نرمال لابو این اطمینان را به شما عزیزان و کاربران می دهد که قیمت های ارسالی منصفانه و با حداقل سود می باشد تا مورد رضایت شما قرار بگیرد.


سخن پایانی

سخن پایانی ما با شما عزیزان و کاربران عزیز این می باشد که به منظور از بین بردن میکروارگانیسم ها استریل کردن با ستفاده از روش های فیزیکی و شیمیایی مورد کاربرد قرار می گیرد. میکروارگانیسم ها می توانند در موارد مختلفی دیده شوند که پاک سازی آن ها کاملا الزامی و حیاتی می باشد. ابزار آلات و لوازم پزشکی، دارویی و مواد غذایی در بین این گزینه ها قرار می گیرند. اگر به خود لغت استریل نگاهی بیندازید کاملا می توانید ارتباط آن با سترون و یا پاک سازی را متوجه شوید. استریل در لغت به معنای عاری از هر نوع ویروس و باکتری می باشد. دو دلیل متفاوت وجود دارند که باعث شده اند در محیط های آزمایشگاهی از روش های سترون کردن بهره زیادی را ببرند. اولین دلیل این بوده که به دلیل اهمیت بالای محیط کشت نباید هیچگونه میکروارگانیسمی به آن ورود پیدا کند و با این روش ها از ورود آن ها جلوگیری می شود. دومین دلیل نیز ایجاد یک خط هایل بین محیط های بیماری زا با غیر بیماری زا می باشد. لازم به ذکر است که در برخی از موارد که روش های فیزیکی ممکن است به دستگاه تجهیزات و سایر لوازم آسیبی وارد شود، در این صورت از روش های شیمیایی استفاده می شود. امیدواریم که اطلاعات این مقاله به صورت کامل و دقیق باشد و بتواند به شما کمک به سزایی کرده باشد.