advertise

دستگاه های آزمایشگاهی چیست

معرفی دستگاه های آزمایشگاهی

اگر بخواهیم به سوال دستگاه های آزمایشگاهی چیست پاسخ دهیم می بایست مطالبی درباره معرفی دستگاه های آزمایشگاهی خدمت شما ارائه کنیم. همانطور که می دانید بخش زیادی از فعالیت ها در یک آزمایشگاه به کمک نیروی انسانی و به وسیله لوازم، وسایل و ابزار ساده آزمایشگاهی انجام می شوند. از طرفی دیگر در سایر آزمایشات آزمایشگاهی به دلیل خطرناک بودن مواد شیمیایی و یا نیاز داشتن به داده های دقیق تر استفاده از دستگاه های آزمایشگاهی عمومی و یا حتی تخصصی ضروری می باشد. از میان تمام دستگاه های آزمایشگاهی تعدادی از آن ها بیشترین کاربرد را دارند، بنابراین در اکثر آزمایشگاه ها پیدا می شوند. در ادامه لیستی از موارد پر کاربرد دستگاه های آزمایشگاهی در آزمایشگاه ها را بررسی می کنیم. یکی از آن ها هود آزمایشگاهی می باشد. درباره هود آزمایشگاهی لازم است به شما بگوئیم که هود آزمایشگاهی با مکش ذرات معلق در هوا، تهویه و ضد عفونی کردن فضای کابین و محفظه را به عهده دارد. علاوه بر این، اپراتور و محیط آزمایشگاه را از انواع آلودگی های محیط آزمایشگاهی محافظت می کند. این دستگاه، محصولات و فراورده های آزمایش را نیز در برابر فاسد شدن، تجزیه و آلودگی حفظ می کند. این آلودگی ها شامل باکتری، ویروس و انگل های تولید کننده ی سم، عوامل شیمیایی، میکروبی، بخارهای اسیدی، ترکیبات سوزاننده‌، قلیا و سایر بخارات بیهوش ‌کننده و بی حس کننده هستند.

نرمال لابو

نرمال لابو

این مواد و ترکیبات در اثر فعل و انفعالات شیمیایی و یا حلال‌ ها ایجاد می شوند. لازم به ذکر است که هود شیمیایی دارای محفظه ای برای انجام آزمایشات، فن جهت مکش هوا، پنجره، ضربه گیر و کابینتی برای نگهداری مواد شیمیایی است. از این دستگاه برای مکش دود و بخارات حاصل از آزمایش ها، احتراق مواد شیمیایی و انتقال این بخار ها به بیرون از فضای آزمایشگاه مورد استفاده قرار می ‌گیرد .هود های شمیایی، هوای آلوده را به سمت سیستم تخلیه مرکزی هدایت کرده و آن را به بیرون انتقال می ‌دهند. این دستگاه با انتقال بخارات سمی حاصل از فعل و انفعالات شیمیایی از بروز سرطان و بیماری های تنفسی جلوگیری می کند. البته دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که هود های شیمیایی براساس سرعت انتقال هوا به دو دسته هود حجم هوای ثابت و هود حجم هوای متغیر تقسیم می شوند. در ادامه، این هود ها را به طور کامل معرفی می کنیم. لازم به ذکر است که در هود حجم هوای ثابت، با بالا و پایین آمدن پنجره، سرعت حرکت هوا در هود تغییر کرده و در هر زمان مقدار معینی هوا در محفظه وجود خواهد داشت. طراحی ساده و نصب آسان این دستگاه از مزیت های آن است. هود حجم هوای ثابت نسبت به هود حجم هوای متغیر هزینه ی اجرایی بیشتری دارد. می بایست اطلاعاتی را در مورد هود لامینار داشته باشید. هود لامینار به هود میکروبی معروف است. این نوع هود نمونه های آزمایشگاهی درون محفظه نگهداری و یا محیط آزمایشگاه را از ذرات آلوده، گرد و خاک و میکروب ها محافظت می کند. برای کشت بافت، سلول، تومور و نمونه های میکرو بیولوژیکی از این نوع هود استفاده می شود. در این نوع هود، هوا با استفاده از فیلتر هپا تصفیه شده و هوای پاک به محیط کاری منتقل می شود. این دستگاه با استفاده از یک جریان هوای یک طرفه محیطی بدون آلودگی ایجاد می کند.


البته این نکته را باید بدانید که فرآیند های میکرو بیولوژیکی تولید ذرات معلق و سایر مواد عفونی را تقویت می کنند. به همین دلیل هنگام کار در آزمایشگاه، باید آلودگی های ناشی از مواد عفونی را از بین برد. هودهای لامینار را بر اساس اصل کار و سطح حفاظت به سه دسته یا کلاس تقسیم می کنند که عبارتند از: هود لامینار کلاس ۱ از لحاظ طراحی مشابه هود شیمیایی بوده و از دیگر انواع هود ساده تر است. از این دستگاه برای محافظت محیط و اپراتور های آزمایشگاه استفاده می شود. عیب این نوع هود این است که توانایی محافظت نمونه های کار در برابر آلودگی را ندارد. هود لامینار کلاس ۲، محیط آزمایشگاه، اپراتور ها و نمونه های آزمایشگاهی را در برابر آلودگی های خطرناک محافظت می کند. به همین دلیل برای محافظت از مواد بالقوه خطرناک از این نوع هود استفاده می شود. هود لامینار کلاس ۲ را در چهار مدل مختلف تولید می کنند. هود لامینار کلاس ۳، بالاترین سطح ایمنی را ایجاد می کند. این دستگاه باعث ایجاد یک محیط غیرقابل نفوذ برای هوای آلوده، مواد عفونی و عوامل بیماری زای انسانی می شود. از این رو، این نوع هود لامینار بیشترین کارایی را دارد. شما باید اطلاعاتی درباره هود کانوپی نیز داشته باشید که این نوع هود را روی دیوار یا سقف آزمایشگاه نصب کرده و عملیات شیمیایی را در فضای زیر هود انجام می دهند. به این ترتیب، به صورت مستقیم و پیوسته آلودگی های ایجاد شده طی فرایند های شیمیایی را از محیط آزمایشگاه خارج می کند. هود کانوپی دارای یک فن است که روی هود قابل نصب نیست و در فضایی خارج از آزمایشگاه تعبیه می شود.

نرمال لابو

نرمال لابو

در میان دستگاه های آزمایشگاهی موارد استفاده از کوره آزمایشگاهی بسیار زیاد می باشد. از کوره معمولا برای حرارت دادن، خشک کردن، ذوب کردن و یا حتی استریل کردن نمونه ها با دمای بالا استفاده می کنند. به طور معمول، شکل هندسی در کوره آزمایشگاهی و یا مکانیسم دریچه آن وابسته به نوع محصولی که باید به وسیله آن گرما داده شود، تعیین می شود. انواع مختلف این دستگاه تولید و به بازار ارایه شده است که عبارتند از : کوره الکتریکی، کوره خاکستر ساز، کوره دما بالا، کوره مایکروویو، کوره لوله ای، کوره بی صدا و کوره ذوب. لازم به ذکر است که کوره آزمایشگاهی دستگاهی است که برای انتقال برنامه های حرارتی با ظرفیت بالا، ایجاد گرمایش و خشک کردن عملکرد های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه به دلیل داشتن اجزایی مانند مشعل، مبدل حرارتی، دریچه، هواکش و دمنده هوا، انرژی گرمایی را از طریق سوختن سوخت، گرمای القا شده و یا الکتریسیته تولید می کند.


در آزمایشگاه از این دستگاه برای خشک کردن، تست شوک پذیری حرارتی، ذوب، استریل کردن، تست های مخرب و تست های متالوژی نمونه استفاده می شود. به همین دلیل، کوره آزمایشگاهی یکی از مهم ترین دستگاه های آزمایشگاهی به شمار می رود .کوره های آزمایشگاهی در آزمایشگاه های صنایع پزشکی و دارویی، متالوژی، پلیمر، نفت و گاز، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع مواد، صنایع کالیبراسیون، صنایع قطعه و خودرو سازی، صنایع ذوب، صنایع سرامیک و آزمایشگاه های دانشگاهی کاربرد بسیار گسترده ای دارند .کوره های آزمایشگاهی دارای محفظه هایی با قابلیت تنظیم و کنترل دمایی هستند. دقت دمای این دستگاه ها متناسب با ساختار و نوع آن، ۳ الی ۱۰ درجه سانتی گراد است. می بایست از ای نکته شما را مطلع کنیم که کوره های آزمایشگاهی، یکی از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی به شمار می روند که بسیار پرکاربرد و حساس هستند. این دستگاه بسیار پر استهلاک است زیرا برای مدت زمان طولانی و در دمای بسیار بالا کار می کند. به همین دلیل نسبت به سایر دستگاه های مورد استفاده در آزمایشگاه زود تر دچار فرسودگی می شوند .این دستگاه مانند سایر دستگاه های آزمایشگاهی همچون آون، اتوکلاو، انکوباتور، بن ماری و سانتریفیوژ، متناسب با نوع کاربرد و تجهیزاتی که دارد در انواع مختلف تولید می شود .کوره های آزمایشگاهی متناسب با تجهیزات و کاربرد هایی که دارند در انواع مختلف تولید می شوند. در آزمایشگاه های مختلف متناسب با کاری که انجام می شود باید یکی از انواع این دستگاه ها را خریداری نمود. در این قسمت انواع کوره های آزمایشگاهی را بررسی می کنیم: یکی از این کوره های آزمایشگاهی کوره الکتریکی نام دارد.

نرمال لابو

نرمال لابو

کوره الکتریکی دارای محفظه ای است که به وسیله ی موادی مانند پنبه نسوز، آجر نسوز و سیمان نسوز عایق شده است. از این کوره برای ذوب و خاکستر کردن برخی از مواد، آمیختن شیشه، ساخت لایه های نازک شیشه، سرامیک ‌ها و لحیم‌ کاری استفاده می ‌شود. علاوه بر این، کوره الکتریکی برای انجام اهداف تحقیقاتی نیز کاربرد دارد .بدنه ی این دستگاه از جنس ورق های روغنی پوشیده شده از رنگ الکترواستاتیک است. کوره الکتریکی علاوه بر داشتن ترمومتر دیجیتالی و ترموستات، قابلیت نصب زمان سنج دیجیتالی را نیز دارد .یکی دیگر از کوره های محبوب کوره مایکروویو می باشد. کوره مایکروویو با استفاده از انرژی امواج مایکروویو ، نمونه ها را از درون گرم می کند. برای رسیدن به دمای مورد نظر توسط انتقال، همرفت و یا تابش جسم سیاه از یک عنصر گرمایشی – مقاومتی الکتریکی استفاده می شود. در این نوع کوره برای کنترل دمای سیستم هیچ گونه احتراقی صورت نمی گیرد . از این رو، این امکان را فراهم می کند که کنترل بیشتر و بهتری روی یکنواختی دما داشته باشد .به همین دلیل از لحاظ انرژی، گرمایش نمونه و ایجاد گرمایش یکنواخت تر، در مقایسه با دیگر کوره ها بازده بیشتری داشته و بهتر و سریع تر عمل می کند. شما هم اکنون می توانید پس از دریافت پاسخ سوال دستگاه های آزمایشگاهی چیست، دستگاه های مورد نظر خو را به صورت آنلاین از فروشگاه آنلاین نرمال لابو خریداری کرده و آن را درب محل از پرسنل این فروشگاه دریافت نمائید.

برای خرید دستگاه های آزمایشگاهی

کاربرد دستگاه های آزمایشگاهی

پس از معرفی دستگاه های آزمایشگاهی بهتر است برای اطمینان خاطر شما به کاربرد دستگاه های آزمایشگاهی بپردازیم. هر گونه لوازم و وسایلی که نقش عمده ای در پیشبرد فعالیت های آزمایشگاهی دارند، در زمره تجهیزات آزمایشگاهی ضروری قرار میگیرند. تجهیزاتی که عدم وجود آنها در فضا می تواند سبب مختل شدن کار و حتی به خطر افتادن جان کارکنان شود. همین امر باعث شده تا انتخاب مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی، به اصلی ترین دغدغه راه اندازی و شروع کار در آزمایشگاه مبدل شود. مسئله ای که متخصصان و کارمندان فعال در این حوزه را به آشنایی با لیستی از ضروری ترین تجهیزات آزمایشگاهی در هر آزمایشگاه، برای انجام فرآیندها نیازمند کرده است. بدیهی است که مجموعه لوازم آزمایشگاهی شامل لیست جامعی از تجهیزات می شود؛ ولی از این میان، وجود برخی از این لوازم در آزمایشگاه نسبت به سایر تجهیزات الزامی و ضروری هستند. لوازمی که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم را می توان به نوعی از اصلی ترین تجهیزات آزمایشگاهی قلمداد کرد. لازم به ذکر است که درست است که بخش عمده فعالیت ها در آزمایشگاه با کمک نیروی انسانی و توسط لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی ساده تر صورت میگیرد، ولی در برخی از آزمایش ها به جهت خطرناک بودن شرایط، استفاده از دستگاه های آزمایشگاهی عمومی و یا تخصصی الزامی می شود. دستگاه هایی همچون انکوباتور، هات پلیت، آون آزمایشگاهی، اتوکلاو، PH متر و... اگر بخواهیم درباهره انکوباتور و کاربرد دستگاه های آزمایشگاهی به شما بگوئیم بهتر است ابتدا آن را به شما دوستان گرامی معرفی کنیم.

نرمال لابو

نرمال لابو

انواع انکوباتور آزمایشگاهی وجود دارد که هر یک برای اهداف خاص تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد. پیش از بررسی انواع انکوباتور آزمایشگاهی به معرفی دستگاه انکوباتور و ویژگی های آن می پردازیم . انکوباتور از جمله دستگاه هایی است که متناسب با نوع کاربردی که دارد به ۳ مدل صنعتی ، پزشکی و آزمایشگاهی تقسیم می شود .انکوباتور آزمایشگاهی یکی از دستگاه های آزمایشگاهی است که از آن برای رشد و نگهداری کشت‌های میکروبی و کشت‌های سلولی استفاده می شود . این دستگاه قادر است علاوه بر دما و رطوبت، میزان منو اکسید کربن، دی‌ اکسید کربن را که برای رشد ارگانیسم‌ های زنده حیاتی است، در حالت بهینه قرار دهد .این دستگاه برای انجام پروژه های تحقیقاتی، در زمینه‌ های زیست‌ شناسی سلولی و مولکولی، میکروبیولوژی، کشت باکتری و کشت سلول‌های یوکاریوتی بسیار ضروری است .در ساده ترین حالت، دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی از یک محفظه‌ ی ایزوله و عایق تشکیل شده است که به یک هیتر با قابلیت تنظیم دما مجهز است. دمای داخل محفظه معمولا می‌تواند تا ۶۰ الی ۶۵ درجه‌ی سانتی گراد افزایش یابد. بعضی از انکوباتورها قادرند دمای داخل محفظه را تا حدود ۱۰۰ درجه‌ ی سانتی گراد نیز بالا ببرند. جالب است بدانید که بهترین دما برای کشت باکتری‌هایی مانند E.coli و همچنین کشت سلول پستانداران، دمای ۳۷ درجه ‌ی سانتی گراد است. زیرا این ارگانیسم‌ ها فقط در چنین دمایی رشد می‌ کنند. دمای مناسب برای رشد سایر ارگانیسم های مورد استفاده در آزمایش های بیولوژیکی، مانند جوانه‌ زدن مخمر ساکارومایسس سرویزیه، ۳۰ درجه‌ی سانتیگراد است. انکوباتور های آزمایشگاهی دیگری نیز وجود دارند که می توانند دمای داخل محفظه را کاهش داده و میزان رطوبت و سطح دی اکسید کربن را کنترل کنند. این قابلیت ها برای کشت سلول‌ های پستانداران بسیار حیاتی است. بهتر است برای جلوگیری از تبخیر و آسیب رسانده به این ارگانیسم ها، میزان رطوبت نسبی بیشتر از هشتاد درصد باشد. به منظور کنترل میزان اسیدیته ی محیط کشت، بهتر است pH کشت اندکی اسیدی باشد. از این رو، لازم است میزان سطح دی ‌اکسید کربن در حدود پنج درصد باقی بماند . همان طور که پیش از این به آن اشاره شد انکوباتور های آزمایشگاهی، از جمله دستگاه های پرکاربرد آزمایشگاه های میکروب شناسی و بیولوژی هستند.


از این دستگاه برای کنترل میزان اکسیژن، رطوبت، دما و سایر موارد مورد نیاز برای زنده ماندن و رشد میکروارگانیسم ها و بافت ها استفاده می شود. انواع مختلفی از انکوباتور های آزمایشگاهی موجود است که هر کدام ویژگی و کاربرد های مخصوص به خود را دارند. در این بخش به معرفی تک تک آن ها می پردازیم: یکی از آن ها انکوباتور خنک کننده است که انکوباتور های یخچال دار یا خنک کننده بر خلاف انکوباتور های استاندارد، توانایی تنظیم دما در محدوده ی منفی پنج تا شصت و پنج درجه سانتی گراد را دارند. از این نوع انکوباتور بیشتر برای کشت باکتری در آزمایشگاه های میکروب شناسی استفاده می شود. علاوه بر کشت میکروارگانیسم، می توان از آن برای خشک کردن ظروف و لوازم مورد استفاده در آزمایشگاه استفاده کرد. این دستگاه قابلیت نگه داری سرم های خونی را نیز دارد. البته نکوباتور های شیکر دار را نباید از قلم انداخت. از این نوع انکوباتور معمولا، برای نمونه های هوازی کشت شده در محیط مایع و مخلوط شدن سیالات استفاده می شود. این دستگاه دارای صفحه ای متحرک است که توانایی چرخش در مسیر های دایره ای و خطی را دارد. انکوباتور شیکردار علاوه بر سیستم تنظیم دمایی، دارای یک سیستم خنک کننده است که از آن برای کاهش دمای نمونه کمتر از دمای محیط بیرون استفاده می کند. البته دستگاه های انکوباتور، متناسب با تجهیزات و حجم محفظه ای که دارند از قیمت های مختلفی برخوردار هستند. هر چقدر حجم محفظه بیشتر باشد قیمت انکوباتور نیز بیشتر است. به عنوان نمونه قیمت خرید دستگاه انکوباتور دی اکسید کربنی به ترتیب بیشتر از نمونه یخچال دار، شیکر دار و ساده است. شرکت های ایرانی و خارجی مختلفی این دستگاه ها را تولید می کنند. قیمت دستگاه های ساخت شرکت های داخلی یک دوم و یا یک سوم قیمت نمونه های مشابه خارجی است. البته باید به شما بگوئیم که محفظه نگهدارنده کشت‌ یکی از اجزای انکوباتور می باشد. این محفظه دو جداره بوده و به گونه‌ای عایق‌ بندی شده است که از لحاظ دما و رطوبت کاملا جدا از محیط بیرون باشد.

نرمال لابو

نرمال لابو

این ویژگی موجب می شود ورود و خروج گازها به درون محفظه به صورت کنترل شده باشد. لازم به ذکر است که جنس این محفظه معمولا از استیل زنگ نزن است. استیل زنگ نزن محفظه را در برابر خوردگی و زنگ ‎زدگی بر اثر گرما، رطوبت و همچنین ریزش احتمالی مایعات مورد آزمایش، محافظت می کند. البته یکی دیگر از اجزای انکوباتور سیستم کنترل کننده دما نام دارد که برای گرم‌ کردن محفظه‌ی داخل انکوباتور، از هیترهای الکتریکی استفاده می‌شود. بیشتر انکوباتورها، سیستم سیرکولاسیونی با قابلیت تنظیم سرعت دارند. این سیستم موجب همگن شدن دما در تمام نقاط محفظه ی انکوباتور می شود. دمای داخل انکوباتور به وسیله ی سیستم‌ های کنترلی ساده مانند ترموستات و یا مدارهای میکروکنترلی کنترل می شود. مدار های میکرو کنترلی نسبت به مدل ‌های دارای ترموستات دقت بیشتری در کنترل دما دارند. البته باید به شما بگوئیم که سیستم کنترل کننده رطوبت، رطوبت داخل انکوباتور را در سطح تنظیم شده کنترل می کند. انکوباتور های مجهز به این سیستم، دارای سنسور هایی هستند که از رطوبت داخل محفظه نمونه‌ برداری می ‌کند. این رطوبت از طریق یک مخزن کوچک که حاوی آب مقطر است، تامین می‌شود. سیستم گرمایش انکوباتور، آب مقطر را به بخار تبدیل کرده و از دریچه ‌ی مخصوصی وارد محفظه‌ ی انکوباتور می کند. به این ترتیب رطوبت محفظه تنظیم می شود. البته سیستم کنترل کننده گازها نیز حائز اهمیت است که در این باره باید به شما بگوئیم که بعضی از انکوباتورها مانند انکوباتور های چند گازی، قابلیت تنظیم ترکیب گازهای داخل محفظه را دارند. این انکوباتور ها مجهز به سنسور هایی هستند که میزان سطح گازهای مختلف را اندازه‌گیری می کند. در صورت نیاز، گاز مورد نظر از طریق مخازنی که خارج از انکوباتور قرار دارند، تامین می شود.

در این قسمت اگر دقت کرده باشد نام انکوباتور شیکردار آمده است. شاید با خود میگوئید شیکر چیست؟! در پاسخ به این سوال باید به شما بگوئیم که شیکر آزمایشگاهی یکی از دستگاه های آزمایشگاهی مهم و مورد نیاز در آزمایشگاه ها بوده و کاربرد های گوناگونی در آزمایشگاه های صنعتی، تحقیقاتی و آموزشی و… داراست. از کاربرد شیکر آزمایشگاهی می توان به هم زدن و مخلوط کردن نمونه های مایع و محلول های موجود در آزمایشگاه اشاره نمود. انواع شیکر آزمایشگاهی موجود بوده که بر اساس نوع چرخش و اندازه صفحه طبقه بندی می شوند. کاربرد شیکر آزمایشگاهی در آزمایشگاه شیمی، زیست شناسی (زیست شناسی سلولی و مولکولی، میکروبیولوژی)، زیست فناوری و… بسیار فراوان می باشد. قیمت شیکر آزمایشگاهی می تواند تاحدودی متفاوت باشد و درواقع به عوامل مختلفی وابسته است. خرید و فروش شیکر آزمایشگاهی به دلیل استفاده های فراوانش در آزمایشگاه ها، در کشور ما ایران بسیار صورت می پذیرد. قیمت شیکر آزمایشگاهی ساخت ایران با نمونه خارجی متفاوت بوده و اغلب نمونه های ایرانی قیمت فروش کم تری خواهند داشت. البته لازم به ذکر است که یکی از دستگاه های آزمایشگاهی مورد نیاز در هر آزمایشگاهی شیکر می باشد. شیکر آزمایشگاهی برای هم زدن و مخلوط کردن نمونه ها به کار گرفته می شود. در واقع شیکر آزمایشگاهی یک سرعت دهنده و کاتالیزور در تحریک واکنش ها در سطوح مولکولی مواد بشمار می آید. این دستگاه آزمایشگاهی در انواع مختلفی موجود بوده و هر نوع از آن کاربرد ویژه ای در آزمایشگاه های مختلف دارا می باشد. این وسیله در آزمایشگاه ها بسیار مهم و کاربردی می باشد زیرا بیشتر آزمایش ها و واکنش های شیمیایی برای اینکه به خوبی انجام شوند نیاز به مخلوط شدن مداوم دارند. برای مثال در یک آزمایشگاه شیمی در صورت عدم استفاده از شیکر ممکن است واکنش رخ نداده و یا نتیجه دلخواه حاصل نگردد.

نرمال لابو

نرمال لابو

اگر بخواهیم برای معرفی دستگاه های آزمایشگاهی به شما از شیکر بگوئیم، باید به شما بگوئیم که؛
نوع ورتکس: در سال ۱۹۶۲ اولین دستگاه ورتکس توسط جک گرافت و هارولد گرافت ساخته و معرفی شد. شیکر ورتکس یا میکسر لوله در آزمایشگاه ها برای مخلوط کردن نمونه های داخل ویال های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این شیکر بر اساس مخلوط کردن ویال های کوچک مایع به وسیله صفحه ای که به کمک یک موتور الکتریکی به صورت دایره ای حرکت می کند، می باشد.
نوع اوربیتالی: شیکرهای اوربیتالی از انواع دیگر شیکر های مورد استفاده در آزمایشگاه ها می باشند. این شیکر ها از مناسب ترین گزینه ها برای استفاده در آزمایشگاه های میکروبی جهت تهیه محیط کشت می باشد. اندازه صفحه مناسب، سرعت چرخش، قطر دوران و تولید گرمای کمتر نسبت به دیگر شیکر ها از مزیت های شیکر اوربیتالی می باشد. وجود گیره نگه دارنده و عدم لرزش به هنگام چرخش دایره ای صفحه از دیگر مزایا شیکر آزمایشگاهی اوربیتالی می باشد.
نوع صفحه ای: انواع شیکرهای صفحه ای با چرخش صفحه افقی کار می کنند. این نوع شیکر آزمایشگاهی در ابعاد مختلف وجود دارد. برای استفاده از آن، ابتدا نمونه مورد نظر در ارلن مایر، شیشه و یا ویال ریخته می شود. سپس تنظیم سرعت و زمان حرکت صفحه شیکر انجام شده و پس از قرار دادن ظرف نمونه بر روی دستگاه و روشن نمودن آن، صفحه شیکر به حالت رفت و برگشتی شروع به مخلوط کردن نمونه می نماید.


البته باید به این نکته توجه داشته باشید که انواع شیکر آزمایشگاهی انکوباتور یا شیکر گرمایی در واقع به عنوان یک دستگاه با دو کارایی شناخته می شود. این نوع شیکر به دلیل توانایی لرزش و ایجاد گرمای کنترل شده، اکسیژن و انرژی مورد نیاز نمونه را به طور یکسان در محیط پخش نموده و به همین دلیل از لوازم پرکاربرد در آزمایشگاه های شیمی، غذایی، میکروبی و سلولی بشمار می آید. در واقع شیکر انکوباتور دستگاهی است که علاوه بر توانایی تکان دادن مخلوط، امکان نگه داشتن آن در شرایط مطلوب دمایی را نیز داراست. شیکر انکوباتور دستگاهی بسیار کارامد برای رشد سلول می باشد. زیرا توانایی تکان دادن و تامین همزمان اکسیژن و مواد مغذی در شرایط مطلوب اطراف محیط کشت را دارا می باشد. البته لازم به ذکر است که انواع شیکر آزمایشگاهی خورشیدی یکی از پرکاربرد ترین شیکر های آزمایشگاهی بشمار می آیند، زیرا قابلیت چرخش صفحه با زاویه های متفاوت نسبت به خط افق را دارا هستند. این نوع دستگاه مانند دستگاه های دیگر برای مخلوط کردن و چرخاندن نمونه های آزمایشگاهی، سرعت و زاویه قابل تنظیم دارند. بیشترین کاربرد شیکر آزمایشگاهی خورشیدی در بخش هماتولوژی آزمایشگاه های تشخص طبی جهت انجام تست های مربوط وجود داشته و نوع صفحه ای در دیگر بخش های آزمایشگاه استفاده می شود. قیمت شیکر آزمایشگاهی می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشد. اولین عامل موثر بر قیمت این دستگاه ساخت ایران بودن یا خارجی بودن شیکر می باشد. معمولا قیمت شیکر آزمایشگاهی ساخت ایران از نمونه های خارجی پایین تر خواهد بود. نمونه های خارجی به دلیل وارداتی بودن و تحریم قیمت های بسیار بالاتری دارند. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و حمایت از تولید داخل، شرکت ها و کارخانه های متعددی اقدام به تولید شیکرهای آزمایشگاهی نموده اند.

نرمال لابو

نرمال لابو

همان ‌طور که پیش تر توضیح داده شد، این دستگاه انواع مختلفی داراست و هر نوع از دستگاه قیمتی متفاوت خواهد داشت. بنابراین با توجه به نوع انتخاب دستگاه نیز بازه های قیمتی متفاوتی می تواند وجود داشته باشد. درواقع آزمایشگاه های گوناگون برمبنای نیاز، نوعی از دستگاه را که بیشتر برایشان مورد استفاده دارد انتخاب نموده و خریداری می کنند. نکته دیگر در قیمت این دستگاه، میزان کیفیت است. برند های ایرانی مختلفی اقدام به تولید یا واردات این دستگاه با قیمت های متفاوت می کنند. برخی از شرکت های تولید یا وارد کننده که کیفیت بیشتری را برای محصولات خود قرار داده اند، قیمت های بیشتری هم برای محصولات خود در نظر می گیرند. بنابراین هرچه کیفیت دستگاه بالا تر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. البته باید به شما بگوئیم که جهت خرید و فروش شیکر آزمایشگاهی می توان به مراکز فروش دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی مراجعه نمود. بسیاری از شرکت های معتبر نیز اقدام به راه اندازی سایت و فروش اینترنتی محصولات تولیدی یا وارداتی خود نموده اند و به آسانی می توان خرید شیکر آزمایشگاهی را انجام داد. قیمت فروش شیکر آزمایشگاهی می تواند بسته به برند و تولید داخل یا خارج بودن دستگاه، متفاوت باشد. کارشناس خرید لوازم آزمایشگاهی در هر آزمایشگاه می تواند با برآورد بودجه، نیاز آزمایشگاه و بررسی نوع کاربرد شیکر آزمایشگاهی در آزمایشگاه، نوع مناسبی از این دستگاه با قیمت مناسب و متناسب با بودجه، از مراکز خرید و فروش انواع دستگاه های آزمایشگاهی تهیه نماید. نرمال لابو یکی بهترین بهترین فروشگاه های آنلاین دستگاه های آزمایشگاهی اینترنتی می باشد که شما هم اکنون پس از مطالعه معرفی دستگاه های آزمایشگاهی و کاربرد دستگاه های آزمایشگاهی، دستگاه مورد نطر خود را از این فروشگاه خریداری فرمائید. البته باید به شما بگوئیم مقاله دستگاه های آزمایشگاهی در این قسمت به پایان نمی رسد و برای اطمینان خاطر خود می توانید ادامه آن را نیز مطالعه فرمائید.

برای خرید دستگاه های آزمایشگاهی

خرید دستگاه های آزمایشگاهی

بهتر است پیش از خرید دستگاه های آزمایشگاهی به این نکته توجه داشته باشید که هر گونه لوازم و وسایلی که نقش عمده ای در پیشبرد فعالیت های آزمایشگاهی دارند، در زمره تجهیزات آزمایشگاهی ضروری قرار میگیرند. تجهیزاتی که عدم وجود آن ها در فضا می تواند سبب مختل شدن کار و حتی به خطر افتادن جان کارکنان شود. همین امر باعث شده تا انتخاب مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی، به اصلی ترین دغدغه راه اندازی و شروع کار در آزمایشگاه مبدل شود. البته برای فهم بهتر دستگاه های آزمایشگاهی چیست؟! قصد داریم به شما سانتریفیوژ را معرفی کنیم. لازم به ذکر است که سانتریفیوژ آزمایشگاهی یکی از متداول ترین و مهم ترین دستگاه های آزمایشگاهی بوده و کاربرد های فراوانی در آزمایشگاه های مختلف داراست. کاربرد سانتریفیوژ آزمایشگاهی در آزمایشگاه ها جهت جداسازی اجزای یک ترکیب مانند خون با استفاده از نیروی گریز از مرکز می باشد. انواع سانتریفیوژ آزمایشگاهی در مدل های گوناگون وجود داشته و هر کدام از آزمایشگاه های شیمی، زیست شناسی، میکروبیولوژی، تشخیص طبی و… از نوع مورد نیاز تهیه و استفاده می نمایند. قیمت سانتریفیوژ آزمایشگاهی می تواند به عوامل مختلفی وابسته بوده و می توان بازه قیمتی مختلفی را برای آن در نظر گرفت. معمولا قیمت سانتریفیوژ آزمایشگاهی ساخت ایران با مشابه خارجی متفاوت بوده و نمونه داخلی قیمتی ارزان تر داراست. خرید و فروش سانتریفیوژ آزمایشگاهی به دلیل کاربرد های آزمایشگاهی فراوان، در کشور ما ایران بسیار صورت می پذیرد.

نرمال لابو

نرمال لابو

البته باید به شما بگوئیم که سانتریفیوژ آزمایشگاهی در علوم و صنایع مختلف مانند : علم شیمی، زیست شناسی، میکروبیولوژی، صنایع پتروشیمی، علوم کشاورزی، علوم پزشکی، مهندسی هسته ای، صنایع غذایی و… مورد استفاده قرار گرفته است. اساس کار سانتریفیوژ آزمایشگاهی در واقع جداسازی ذرات از محلول ها و گاز ها و جدا سازی مایعات با چگالی های مختلف از هم، می باشد. جداسازی در این دستگاه با بهره گیری از نیروی گریز از مرکز تحت یک محور فرضی، صورت می پذیرد. پس از اینکه نمونه در دستگاه به دوران در آمد، رسوبات و مواد با چگالی کمتر در انتهای لوله آزمایش ته نشین شده و قابل شناسایی خواهند شد. البته سانتریفیوژ دارای کاربرد های خاصی می باشد. سانتریفیوژهای بالینی برای جداسازی ترکیبات مختلف زیستی و مطالعات پزشکی نظیر بررسی سلول‌های خونی به کار می‌روند. سانتریفیوژ سایتولوژی: این نوع از سانتریفیوژها جهت قرار دادن سلول های موجود در یک مایع بر روی اسلاید میکروسکوپ استفاده می شود. سانتریفیوژ میکروهماتوکریت: نوع میکرو هماتوکریت با استفاده از نیروی گریز از مرکز، هماتوکریت خون یعنی درصد گلبول ‌های قرمز در کل حجم خون را مشخص می کند. میکروسانتریفیوژ ها: این نوع دستگاه جهت نمونه های با حجم کم اغلب کمتر از یک و نیم میلی لیتر مانند نمونه گرفته شده از اطفال مورد استفاده قرار گرفته و برای خون و سایر محصولات خونی کاربرد دارد.


سانتریفیوژ های شستشو دهنده سلول: برای شستشو و مخلوط کردن و شستشوی مجدد گلبول های قرمز خون قبل از آزمایشاتی چون Antiglobulin از این نوع دستگاه استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که عملکرد این دستگاه به این صورت است که با قرار دادن نمونه درون لوله سانتریفیوژ، بست درب و زدن کلید، بلافاصله دستگاه شروع به چرخیدن نموده و نمونه را به سمت خارج حرکت می دهد. این کار تا زمانی که نمونه به صورت افقی قرار بگیرد ادامه خواهد داشت. در این حالت نیروی گریز از مرکز محلول را برخلاف مرکز سانتریفیوژ حرکت داده و همین کار موجب جدا شدن ذرات درشت از محلول خواهد شد. هنگامی که دستگاه را متوقف نمایید ذرات درشت تر در قسمت بیرونی به صورت جدا شده از محلول قرار خواهند گرفت. امروزه از سانتریفیوژ آزمایشگاهی در آزمایشگاه های تحقیقاتی، بیولوژیکی، شیمی، علوم زیستی، پزشکی، داروسازی و تحقیقات پلیمری استفاده های فراوانی می شود.

نرمال لابو

نرمال لابو

این نکته حائز اهمیت است که قیمت سانتریفیوژ آزمایشگاهی می تواند به عوامل مختلفی وابسته باشد. یکی از این عوامل تولید داخل و یا خارجی بودن محصول است. معمولا قیمت سانتریفیوژ آزمایشگاهی تولید ایران کمتر از نمونه خارجی آن است. محصولات وارداتی به دلیل هزینه هایی که برای شرکت های وارد کننده دارند معمولا به طور قابل توجهی از نمونه ایرانی گران‌ تر خواهند بود. در کشور ما ایران شرکت های زیادی اقدام به تولید و واردات این دستگاه نموده اند. این شرکت ها معمولا قیمت هایی برمبنای کیفیت محصول، بر روی محصولات خود قرار می دهند. بنابراین هرچه دستگاه با کیفیت تر و دقیق تر باشد می توان انتظار داشت که گران تر هم باشد. شرکت های تولید کننده داخلی هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت با هم در رقابت بوده و هر کدام سعی برآن دارند تا محصولات خود را به فروش برسانند. با مقایسه قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش شرکت های مختلف توسط کارشناسان آزمایشگاه می توان دستگاه مناسبی را تهیه نمود.

هیتر نیز یکی دیگر از دستگاه های آزمایشگاهی می باشد که در این قسمت قصد داریم نکاتی از آن را برای شما شرح دهیم. لازم به ذکر است که هیتر آزمایشگاهی از تجهیزات آزمایشگاهی لازم و ضروری در آزمایشگاه ها بوده و برای انجام بسیاری از آزمایش ها از آن استفاده می شود. کاربرد هیتر آزمایشگاهی به عنوان وسیله‌ای برای گرم نمودن تدریجی مایعات و مواد شیمیایی می باشد. انواع هیتر آزمایشگاهی در آزمایشگاه های مختلف تهیه شده و مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت هیتر آزمایشگاهی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته و انواع مختلف آن می توانند بازه قیمتی مختلفی را دارا باشند. خرید و فروش هیتر آزمایشگاهی در بازار ایران به دلیل کاربرد های فراوانش در آزمایشگاه شیمی و زیست شناسی و صنایع غذایی و آزمایشگاه های تشخیص طبی و… بسیار صورت می پذیرد. این نکته حائز اهمیت است که جهت فراهم کردن محیطی که بتوان در آن آزمایش ها را طبق استاندارد ها انجام داد، نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی مناسبی است. ایجاد حرارت در آزمایشگاه ها برای انجام بسیاری از آزمایش ها ضروری بوده و توسط دستگاه های مختلفی انجام می شود. همان‌طور که می دانید وسایل گرمایشی متنوعی در آزمایشگاه های مختلف وجود دارند. یکی از مهم ترین وسایل آزمایشگاهی گرمایشی هیتر نام دارد. این دستگاه توسط نیروی برق کار کرده و برای تولید حرارت دارای دو المنت می باشد و توانایی گرم کردن نمونه های مایع و جامد را داراست.

نرمال لابو

نرمال لابو

گرمایی که توسط المنت ها تولید می شود، به‌وسیله یک صفحه آلومینیومی یا سرامیکی به ظروف حاوی مواد که روی آن ها قرار گرفته، منتقل خواهد شد. کاربرد هیتر آزمایشگاهی بسیار مهم می باشد زیرا بسیاری از واکنش های شیمیایی و بیوشیمیایی تنها در حضور گرما انجام شده یا پیشرفت می کنند. در گذشته ساده ترین وسیله حرارتی که در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گرفت، چراغ الکلی بود. در این چراغ شعله کوچکی بر اثر الکل در محفظه این چراغ ایجاد می شد، اما حرارت تولید شده توسط این وسیله به اندازه ای نبود که بتوان واکنش هایی را که نیاز به حرارت بالا دارند، انجام داد. بنابراین از کاربرد هیتر آزمایشگاهی برای گرم کردن نمونه ها و یا حل کردن مواد در محلول ها مورد استفاده قرار گرفت. برای عملکرد هیتر آزمایشگاهی باید به شما بگوئیم که این نوع از پرکاربرد ترین انواع هیتر های آزمایشگاهی بوده و برای هم زدن مایعات با حجم و تعداد کم استفاده می شود. از این دستگاه می توان به عنوان شیکر آزمایشگاهی نیز استفاده نمود. در آزمایشگاه های مختلف در بسیاری از مواقع نیاز به حرارت دهی و همزدن بوده که دستگاه استیرر این کار را به خوبی می تواند انجام دهد. عملکرد هیتر آزمایشگاهی استیرر بر اساس ایجاد یک میدان مغناطیسی است. میله مغناطیسی در مایع شروع به غوطه ور شدن کرده و سرعت چرخش این میله (مگنت) بر اساس تنظیمات میدان مغناطیسی تعیین می گردد. مگنت های هیتر دارای پوششی خنثی بوده و با اجزای محلول وارد واکنش نخواهند شد. این مگنت ها ممکن است پوشش شیشه ای داشته باشند و برای محلول های حاوی فلزات قلیایی نیز استفاده شوند. این مگنت ها به راحتی برداشته نمی شوند و برای برداشتن آن ها حتما باید از ابزار های خاص با پوشش های مخصوص استفاده نمود. البته هیتر ها کاربد بسیاری دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. از کاربرد هیتر آزمایشگاهی، این دستگاه کوچک و رومیزی این است که شیشه حاوی محلول آزمایشگاهی می تواند روی سطح ساخته شده از آلومینیوم یا سرامیک آن قرار داده شود.


انواع نمونه ها (مایع و جامد) را می توان با این دستگاه تحت حرارت قرار داد. این دستگاه دارای درجه حرارت قابل تنظیم بوده و کاربرد انواع هیتر آزمایشگاهی در برخی مواقع به دلیل وجود تایمرهایی است که پس از مدتی گرما را کم می کنند. امروزه از هات پلیت ها می توان برای تحریک و گرم نمودن محلول ها و مواد آزمایشگاهی استفاده کرد. در برخی از انواع صفحات گرم چند شعله ای اجازه می دهند تا درجه حرارت هر شعله به صورت جداگانه تنظیم گردد. برخی از مدل ها نیز تنظیمات یکسانی را برای همه شعله ها دارند. تنوع در انواع به کاربران اجازه می دهد تا روش های مختلف را ارزیابی کنند. به طور کلی از صفحات گرم، برای گرم کردن ظروف شیشه ای یا محتوای آن در آزمایشگاه ها استفاده می گردد. برخی از دستگاه ها ماشه ای مغناطیسی دارند که به‌طور خودکار مایع داغ را تحریک می کند. ماشه تنظیم شده محلول را به داخل می چرخاند. برای جلوگیری از ایجاد لکه های گرم، گرم شدن بیش‌ازحد و جداسازی محلول ها از ابزار ها و مواد خاصی استفاده شده می شود. بنابراین از دیگر کاربرد هیتر آزمایشگاهی می توان به موارد بالا اشاره کرد. دارا بودن نمایشگر دیجیتال به کاربران امکان می دهد تا دما را به طور دقیق تنظیم نموده و سرعت آن کم یا زیاد کنند. پس از کاربرد های دیگر این دستگاه می توان به تنظیم دمای دلخواه اشاره نمود. ابزار هایی مانند چراغ بونزن می توانند محلول ها را تا حدودی گرم کنند اما قادر به تنظیم دما در درجه حرارت خاصی نخواهند بود. لازم به ذکر است که در کاربرد هیتر آزمایشگاهی باید به ظرفی که روی دستگاه جهت حرارت دیدن قرار می گیرد توجه نمود. باید حجم و اندازه و جنس ظرف در نظر گرفته شود. می توان قبل از اینکه ظرف بر روی هیتر قرار گیرد از صفحه آلومینیومی استفاده نمود. این دستگاه یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که با برق و حرارت ارتباط دارد و بنابراین عدم رعایت برخی نکات می تواند منجر به خطرات شدیدی شود. رعایت نکات لازم در حین کاربرد هیتر آزمایشگاهی ضروری می باشد. به فضایی که این دستگاه در آن قرار می گیرد نیز باید توجه شود.

نرمال لابو

نرمال لابو

همواره طول سیم و مکان قرار گیری را در نظر بگیرید تا در فضای آزمایشگاه مشکل ایجاد نشود. در پشت هیتر قسمت سوکت وجود دارد که سیم هیتر به آن وصل می شود. زمانی که می خواهید سیم را داخل سوکت قرار دهید باید به درستی آن را داخل این قسمت محکم کنید. اگر این دو بخش کامل به هم متصل نشوند امکان ذوب شدن سوکت و خراب شدن سیم و سوکت وجود خواهد داشت. علت این اتفاق این است که برق به درستی جریان پیدا نکرده و جرقه ایجاد شده و این موجب ذوب شدن سوکت و کابل خواهد شد. در صورت خرابی دستگاه، باید تعمیر آن را به دست تعمیرکار متخصص سپرد تا کاملا بخش معیوب تعمیر گردد تا خطر دیگری در هنگام کار به وجود نیاید. همواره توجه داشته باشید که کابل هیتر آزمایشگاهی به درستی در بخش سوکت محکم شود. در هنگام خرید، آشنایی با بخش های هیتر لازم است و بهتر است از امکانات انواع گرم کن آزمایشگاهی اطلاع داشته و از تفاوت های هیترهای معمولی با نمونه هوشمند آگاه باشید. نمونه های هوشمند اغلب دارای صفحه نمایشگر بوده اما نوع ساده این امکانات را ندارد. شما هم اکنون در صورت نیاز می توانید تمامی دستگاه های آزمایشگاهی را با قیمت مناسب خریداری کرده و آن را درب محل از پرسنل این فروشگاه دریافت نمائید.