advertise

انکوباتور چیست؟

همه چیز در مورد انکوباتور

شاید با شنیدن نام انکوباتور چیست برای شما سوال پیش آید که اصلا انکوباتور چیست و کارشناسان نرمال لابو قصد دارند برای پاسخ به این سوال شما را از همه چیز در مورد انکوباتور مطلع کنند. برای گفتن همه چیز در مورد انکوباتور باید به شما بگوئیم که انکوباتور آزمایشگاهی تجهیزی است که به منظور رشد و نگهداری از کشت ‌های میکروبی و کشت ‌های سلولی به کار گرفته می ‌شود. انکوباتور آزمایشگاهی دما، رطوبت و دیگر شرایط مانند میزان منواکسیدکربن (CO)، دی ‌اکسید کربن (CO۲) و اکسیژن (O۲) را برای رشد ارگانیسم ‌های زنده، در حالت بهینه نگه ‌می ‌دارد. البته انکوباتورهای آزمایشگاهی برای بسیاری از کار های تحقیقاتی که در زمینه ‌های زیست ‌شناسی سلولی، میکروبیولوژی و زیست ‌شناسی مولکولی، صورت می‌گیرند، تجهیزی ضروری محسوب شده و برای کشت باکتری و همین ‌طور کشت سلول ‌های یوکاریوتی استفاده می‌ شود. اگر بخواهیم یکی از این رشته ها را برای شما شرح دهیم تا بهتر متوجه منظور ما شوید لازم از درباره رشته میکروبیولوژی به شما بگوئیم که رشته ی میکروبیولوژی به مطالعه میکروارگانیسم ها می پردازد، آن هایی که تک سلولی، چند سلولی یا فاقد سلول هستند. میکروارگانیسم های یوکاریوتی دارای اندامک های متصل به غشا بوده و شامل قارچ ها و پروتیست ها هستند، در حالی که ارگانیسم های پروکاریوتی به طور معمول به عنوان فاقد اندامک های متصل به غشا طبقه بندی می شوند و شامل باکتری ها و آرکی ها هستند. میکروب شناسان به طور سنتی به فرهنگ، رنگ آمیزی و میکروسکوپ اعتماد می کردند. با این حال، کمتر از یک درصد از میکروارگانیسم های موجود در محیط های مشترک را می توان به طور جداگانه با استفاده از وسایل فعلی کشت داد. میکروب شناسان اغلب به ابزارهای زیست شناسی مولکولی مانند شناسایی مبتنی بر توالی دی ان ای متکی هستند، به عنوان مثال توالی ژن ۱۶S rRNA که برای شناسایی باکتری ها استفاده می شود.

انکوباتور چیست - نرمال لابو

انکوباتور چیست - نرمال لابو

با مقاله انکوباتور چیست در خدمت شما چیست، در خدمت شما هستیم. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که رشته باکتری شناسی (بعدا زیرشاخه رشته میکروبیولوژی) در قرن نوزدهم توسط فردیناند کوهن، گیاه شناس، تاسیس شد که مطالعات وی بر روی جلبک ها و باکتری های فتوسنتز باعث شد تا وی چندین باکتری از جمله باسیلوس و بگجیاتو را توصیف کند. کوهن همچنین اولین کسی بود که طرحی را برای طبقه بندی طبقه بندی باکتری ها تهیه کرد و اندوسپورها را کشف کرد. لویی پاستور و رابرت کوچ همرزمان کوه بودند و غالبا به ترتیب پدران میکروبیولوژی مدرن و میکروب شناسی پزشکی محسوب می شوند. پاستور مشهور ترین مجموعه او با آزمایشاتی است که برای نفی نظریه تولید خود به خودی در آن زمان انجام می شود و در نتیجه هویت میکروب شناسی را به عنوان یک علم بیولوژیکی تقویت می کند. یکی از دانشجویان وی، Adrien Certes، بنیان گذار میکروبیولوژی دریایی محسوب می شود. پاستور همچنین روش هایی برای نگهداری غذا (پاستوریزاسیون) و واکسن ها علیه چندین بیماری مانند سیاه زخم، و با مرغ و هاری طراحی کرد. کوچ بیشتر به خاطر مشارکت در نظریه میکروب بیماری شناخته شده است، ثابت می کند که بیماری های خاص توسط میکروارگانیسم های بیماریزا خاص ایجاد شده اند. او یک سری معیارها را ایجاد کرد که به عنوان فرضیه های کوچ شناخته شده اند. کوچ یکی از اولین دانشمندانی بود که بر روی جداسازی باکتری ها در کشت خالص تمرکز کرد و در نتیجه چندین باکتری جدید از جمله مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، عامل ایجاد کننده سل را توصیف کرد. بهتر است به شما بگوئیم که در حالی که پاستور از بنیانگذاران رشته میکروب شناسی محسوب می شوند، اما کار آن ها تنوع واقعی دنیای میکروب ها را به دلیل تمرکز انحصاری آن ها بر میکروارگانیسم ها که دارای ارتباط پزشکی مستقیم هستند، به درستی منعکس نمی کند. فقط در اواخر قرن نوزدهم و کار مارتینوس بیجرینک و سرگئی وینوگرادسکی بود که وسعت واقعی رشته ی میکروبیولوژی آشکار شد. Beijerinck دو سهم عمده در میکروب شناسی داشت: کشف ویروس ها و توسعه تکنیک های محیط کشت غنی.


در حالی که کار وی بر روی ویروس موزاییک تنباکو اصول اساسی ویروس شناسی را ایجاد کرد، این توسعه محیط کشت غنی بود که با اجازه دادن به پرورش طیف وسیعی از میکروب ها با فیزیولوژی های بسیار متفاوت، فوری ترین تاثیر را در رشته ی میکروب شناسی داشت. وینوگرادسکی اولین کسی بود که مفهوم شیمی درمانی را توسعه داد و بدین وسیله نقش اساسی میکروارگانیسم ها را در فرآیندهای ژئوشیمیایی نشان داد. وی مسئول اولین جداسازی و توصیف هر دو باکتری های نیتریک کننده و تثبیت کننده نیتروژن بود. Felix d’Herelle میکروبیولوژیست فرانسوی-کانادایی در سال ۱۹۱۷ باکتریوفاژها را کشف کرد و یکی از اولین میکروبیولوژیست های کاربردی بود. البته درباره کاربرد این رشته نیز برای اطلاعات شما باید بگوئیم که در حالی که برخی از میکروب ها به دلیل ارتباط برخی از میکروب ها با بیماری های مختلف انسانی ترس دارند، بسیاری از میکروب ها همچنین مسئول بسیاری از فرآیند های مفید مانند تخمیر صنعتی، تولید آنتی بیوتیک هستند و به عنوان وسایل نقلیه مولکولی عمل می کنند. انتقال DNA به ارگانیسم های پیچیده مانند گیاهان و حیوانات. دانشمندان همچنین از دانش خود در مورد میکروب ها برای تولید آنزیم های مهم بیوتکنولوژی مانندTaq polymerase ، ژن های گزارشگر برای استفاده در سایر سیستم های ژنتیکی و تکنیک های جدید زیست شناسی مولکولی مانند سیستم دو هیبریدی مخمر استفاده کرده اند. این نیز حائز اهمیت ست که برای تولید صنعتی اسید های آمینه می توان از باکتری ها استفاده کرد. Corynebacterium glutamicum یکی از مهم ترین گونه های باکتریایی است که سالانه بیش از دو میلیون تن آمینو اسید تولید می کند، عمدتا L- گلوتامات و L- لیزین. از آنجا که برخی از باکتری ها توانایی سنتز آنتی بیوتیک ها را دارند ، برای اهداف دارویی از جمله استرپتومایسس برای ساخت آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید استفاده می شود.

انکوباتور چیست - نرمال لابو

انکوباتور چیست - نرمال لابو

حال باید به شما بگوئیم که ساده‌ ترین نوع انکوباتور آزمایشگاهی شامل یک محفظه‌ی ایزوله و عایق است که به یک هیتر با قابلیت تنظیم تجهیز شده است. انکوباتورهای آزمایشگاهی معمولا می‌ توانند دمای داخل محفظه را تا ۶۰ الی ۶۵ درجه‌ ی سانتیگراد بالا ببرند. البته بعضی از انکوباتورها توانایی آن را دارند که دمای داخل محفظه را تا نزدیک ۱۰۰ درجه‌ ی سانتی گراد نیز برسانند. البته درباره تاریخچه انکوباتور باید به شما بگوئیم که انکوباتور توسط یک پزشک فیلیپینی که در اسپانیا به دنیا آمده بود و جهت کارهای انسان دوستانه در سازمان صلیب سرخ مشغول به کار بود اختراع گردید. او در اصل یک محیط دمایی ۳۷ درجه ایجاد کرد تا بتواند آزمایشات میکروبی خود را انجام دهد.یک پزشک فرانسوی این اختراع را دید و آن را در کشور خود گسترش داد. بعد ها انگلیسی ها به دلیل اینکه ساختار کار دستگاه شباهت زیادی به رحم داشت آن را Incubator نامیدند. هم اکنون هم این دستگاه بنام انکوباتور ( فارسی سازی شده خودمانی ) و یا اتو ( کلمه فرانسوی ) نامیده می شود. البته برای بار دیگر برای پاسخ به سوال انکوباتور چیست، شاید سریعترین جواب ممکن این است که یک دستگاه آزمایشگاهی جهت کشت محیط می باشد. ولی تنوع انکوباتور باعث می شود که این جواب زیاد قابل قبول نباشد. زیرا کاربردهای انکوباتور بسیار بالاست. انواع انکوباتور در کنترل دمایی به انکوباتور یخچالدار و انکوباتور محیطی تقسیم می شود. انکوباتور وجود دارد که با گاز CO۲ کار میکند که معروف به انکوباتور CO۲ می باشد. شایان ذکر است که انکوباتوری وجود دارد که هم دما و هم رطوبت را کنترل میکند که به آن ژرمیناتور می گویند. لازم به ذکر است که انکوباتور مهم ترین دستگاه آزمایشگاه میکروبی می باشد. معمولا به همراه انکوباتور، اتوکلاو و بن ماری سرولوژی و هود لامینار و دسیکاتور در آزمایشگاه میکروبیولوژی وجود دارد. خاص ترین انکوباتور که پر مصرف ترین آن هم می باشد، انکوباتور یخچالدار می باشد. البته این نیز حائز اهمیت است که انکوباتور یک درب دستگاهی با درب فلزی و پنجره ای شیشه ای در مرکز آن می باشد. انکوباتور دو درب دارای یک درب فلزی کامل و در پشت آن یک درب شیشه ای می باشد.

برای خرید انکوباتور

به زبان ساده تر بهتر برای همه چیز در مورد انکوباتور لازم است به شما بگوئیم که انکوباتور دستگاهی است که برای رشد و نگهداری محیط کشت میکروبیولوژی یا کشت سلولی استفاده می شود. این دستگاه دما ، رطوبت و سایر شرایط مانند CO۲ و اکسیژن موجود در محفظه را به خوبی حفظ می کند. این دستگاه ها برای کارهای آزمایشی در زیست شناسی سلولی، میکروبیولوژی و زیست شناسی مولکولی ضروری هستند و برای کشت سلول های باکتریایی و یوکاریوتیک استفاده می شوند. لویی پاستور اولین کسی بود که از این وسیله استفاده کرد. همچنین از این دستگاه ها در صنعت طیور استفاده می شود تا به عنوان جایگزینی برای مرغ ها عمل کند. به دلیل توانایی کنترل دما و رطوبت ، این دستگاه اغلب منجر به افزایش تولید جوجه می شوند. ساده ترین انکوباتورها جعبه های عایق بندی شده با یک بخاری قابل تنظیم است که به طور معمول دما را تا ۶۰ تا ۶۵ درجه سانتی‌گراد افزایش می دهند. اگرچه برخی از آن ها می توانند کمی بالاتر بروند. بیشترین درجه حرارت مورد استفاده هم برای باکتریهایی مانند E. coli مورد استفاده قرار می گیرد و برای سلول های پستانداران تقریبا ۳۷ درجه سانتی گراد کافی است، زیرا این ارگانیسم ها در چنین شرایطی به خوبی رشد می کنند. دستگاه های پیشرفته تر همچنین توانایی کاهش دما، یا توانایی کنترل رطوبت یا سطح CO۲ را نیز دارند. غالبته از این نیز نباید به سادگی گذر کرد که دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی یک باکس عایق و گرم است که برای رشد و نگهداری کشت سلولی یا میکروبیولوژیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

انکوباتور چیست - نرمال لابو

انکوباتور چیست - نرمال لابو

انکوباتور دما، رطوبت و محتوای گازی مطلوب جو داخل محفظه اش را حفظ می کند. بسیاری از انکوباتورها شامل یک تایمر قابل برنامه ریزی است که می تواند در طی دمای مختلف و سطح رطوبت چرخه ایجاد کند. دستگاه ها از نظر اندازه از واحدهای روی میزی تا سیستم های بزرگ اندازه یک کمد متفاوت هستند. دستگاه انکوباتور (اتو آزمایشگاهی) در کلیه ی آزمایشگاه های تشخیص طبی،کنترل کیفی و تست لوازم صنعتی و مصارف عمومی مورد نیاز است. این دستگاه با آون متفاوت است، اما به دلیل تشابه از نظر ظاهری، برخی این دو را با هم اشتباه میگیرند. دمای انکوباتور(اتو آزمایشگاهی) معمولا یکنواخت است. حداکثر دمای آن ۷۰ تا ۱۰۰ درجه می باشد. البته این نیز حائز اهمیت است که شما بدانید انکوباتورهای آزمایشگاهی با تنظیم شرایطی مانند دما، رطوبت و CO۲ محیطی کنترل شده و بدون آلودگی را برای کار امن و قابل اعتماد با کشت سلول و بافت فراهم می کنند. انکوباتورهای میکروبیولوژیک برای رشد و نگهداری کشت های باکتریایی استفاده می شوند. انواع و اندازه های زیادی از جمله انکوباتورهای حمام خشک با بلوک های یک یا دوتایی، واحدهای مورد نیاز بیولوژیکی اکسیژن (BOD) ایده آل برای مطالعات حشرات یا گیاهان، انکوباتورهای لرزش، آون هیبریداسیون، بیوراکتورها و طیف گسترده ای از اتاق های آزمایشگاهی وجود دارد. پیدا کردن اندازه صحیح برای هدف خاص شما شما یک کار ساده است، اندازه های آن از واحدهای کوچک رومیزی گرفته تا اندازه اتاق است. دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی برای کشت سلول و بافت، مطالعات بیوشیمیایی و خون شناسی، کار دارویی و تجزیه و تحلیل مواد غذایی ضروری است. به طور کلی انکوباتور یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که با ایجاد حرارت یکنواخت و کنترل دما و رطوبت و همچنین میزان اکسیژن و دی اکسید کربن محیط مناسبی جهت رشد انواع میکروارگانیسم ها و باکتری ها فراهم می کند. تا اینجای کار باید متوجه شده باشید که انکوباتور چیست.


این دستگاه یکی از ابزار های مهم در آزمایشگاه های داروسازی ، تشخیص طبی، میکروبیولوژی، زیست شناسی، سلولی و صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی ، نفت و گاز ، آرایشی بهداشتی و مراکز تحقیقاتی از جمله کشاورزی میباشد. انکوباتور ها برای بسیاری از کارهای تجربی در زیست شناسی سلولی، میکروبیولوژی و زیست شناسی مولکولی ضروری هستند و برای کشت سلول های باکتریایی و یوکاریوتی استفاده می شوند. به زبان ساده تر یک انکوباتور عمومی که گاهی اوقات یک انکوباتور آزمایشگاهی نامیده می شود در طیف وسیعی از موارد کاربردی از جمله گرما دادن و خشک کردن مواد، کشت سلولی، مطالعات هماتولوژیکی و ارزیابی های پایداری داروشناسی به کار گرفته می شود. تمامی این مطالب در خدمت عنوان اصلی مقاله یعنی انکوباتور چیست می باشد. یک مدل رو میزی انکوباتور کوچکی با کمتر از ۲ پایه ی مکعبی فضای قابل استفاده است و زمانی به کار گرفته می شود که فرآیند ها نیاز به بررسی مداوم دارند یا مدام باید به آن ها دسترسی داشت. یک مینی انکوباتور معمولا دارای یک ظرفیت کمتر از یک پای مکعبی است و به نسبت دیگر مدل های رو میزی ساختار کوچکتری دارد. انواع عمومی آنالوگ آن دارای یک دستگیره هستند که برای کنترل دما چرخانده می شود به همراه یک ترمومتر تا نظارت بر دما صورت گیرد، در حالی که مدل های دیجیتال تنظیمات دمایی دقیق تری را فراهم می سازند و دارای ترموستات دیجیتال برای نظارت بر دما هستند. بعضی از مدل ها هم چنین پنجره ای دارند که اجازه به دیدن محتوا بدون نیاز به باز کردن در آن را می دهد و هم زن هایی برای جلوگیری از جدا سازی محلول ها. لازم است این را برای چندمیت بار به شما بگوئیم که از انکوبار جهت رشد و نگهداری محیط‌ های کشت میکروبیولوژی یا کشت سلولی استفاده می‌ گردد.

انکوباتور چیست - نرمال لابو

انکوباتور چیست - نرمال لابو

این دستگاه آزمایشگاهی دما،رطوبت، اکسیژن موجود در محفظه را به خوبی حفظ می ‌کنند. می‌ توان لویی پاستور را به عنوان اولین فردی که از این وسیله استفاده نمود معرفی کرد. از این وسیله در صعنت دامداری و طیور نیز استفاده می ‌شود در واقع این وسیله جایگزینی برای مرغ ‌ها در نظر گرفته می‌ شود. به دلیل توانایی کنترل رطوبت و دما، این دستگاه اغلب به افزایش تولید جوجه و جوجه کشی کمک می‌ کند. انکوباتورها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه در رابطه با هر کدام از آن ‌ها توضیحات مختصری خواهیم داد. البته باید به شما بگوئیم که شما می توانید در صورت نیاز انواع انکوباتور های موجود در فروشگاه انلاین نرمال لابو را با قیمت منساب به صورت غیر حضوری خریداری کرده و آن را در کمترین زمان ممکن از پرسنل این فروشگاه دریافت نمائید. البته این نیز حائز اهمیت است که پرسنل نرمال لابو هنگام تحویل انکوباتور شما به شما ضمانت اصالت کالا را نیز تحویل می دهند و همین ضمانت اصالت کالا باعث شده تا نرمال لابو در میان انواع فروشگاه های آنلاین تجهیزات آزمایشگاهی دارای محبوبیت خاصی شده باشد. انکوباتور چیست را تا الان باید متوجه شده باشید.

انواع انکوباتور

اگر بخواهیم در این قسمت به انواع انکوباتور بپردازیم باید به شما بگوئیم که انکوباتور آزمایشگاهی از جمله لوازم مهم هر آزمایشگاه است. این وسیله را جهت رشد و نگهداری از انواع کشت ‌های میکروبی و کشت‌ های سلولی مورد استفاده قرار می ‌دهند. انکوباتورها شرایط را جهت نگهداری از محیط کشت و رشد ارگانیسم‌ های زنده در بهترین حالت بهینه نگه می ‌دارد. از این وسیله جهت انجام بسیاری از کار های تحقیقاتی در زمینه زیست شناسی سلولی و … استفاده می‌ شود. این وسیله جهت انجام فرآیند کشت بسیار مهم و کاربردی است. همان طور که تا اینجای مقاله توضیح دادیم دستگاه انکوباتور که برگرفته از واژه لاتین incubare و به معنای پرورش دادن است یک دستگاه ایزوله با قابلیت کنترل دما و رطوبت و اکسیژن و دی اکسید کربن است. بیشترین کاربرد این دستگاه ها در آزمایشگاه ها به منظور رشد و کشت باکتری ها و میکروارگانیسم ها همچنین به منظور شناسایی کشت های سلولی و ذخیره بیولوژی است. این دستگاه دارای طراحی های متفاوت است و هر کدام پیچیدگی های خاص خود را دارند. بعضی از انواع این دستگاه ها فقط قابلیت کنترل دما را دارند و بعضی از انواع این دستگاه نیز به دلیل داشتن سیستم سردکننده توانایی تامین دمایی پایین تر از دمای محیط را نیز دارند. حال که با برخی از قابلیت های این دستگاه پیچیده و ضروری آشنا شدیم در ادامه به معرفی انواع آن در آزمایشگاه می پردازیم. یکی از این انواع انکوباتور، انکوباتور معمولی می باشد که در این باره باید به شما بگوئیم که این انکوباتور ها در واقع ساده ترین نوع انکوباتور در آزمایشگاه هستند که برای تامین دمایی بالاتر از دمای محیط مورد استفاده قرار می گیرند. انکوباتور معمولی در انواع آنالوگ و دیجیتال در بازار تجهیزات آزمایشگاهی موجود می باشد. کمپانی دامل از کشور بسیار پیشرفته اسلوونی که شرکت ری ور آزما نماینده انحصاری آن می باشد تولید کننده این نوع انکوباتور ها از ظرفیت حجمی ۹ لیتر تا ۵۶ لیتر می باشد. این انکوباتور ها دارای ۵ سال ضمانت و ۱۰ سال خدمات می باشند.

انکوباتور چیست - نرمال لابو

انکوباتور چیست - نرمال لابو

به زبان ساده تر باید به شما بگوئیم که در واقع این نوع از انکوباتورها ساده ترین نوع این دستگاه در آزمایشگاه ها هستند و کاربردشان نیز تامین دمایی بالاتر از دمای محیط است. این نوع از انکوباتورها نیز خود دارای انواع مختلفی هستد و معمولا در دو نوع آنالوگ و دیجیتال در بازر موجود می باشند. یکی دیگر از انواع انکوباتور محبوب، انکوباتور یخچال دار یا خنک کننده می باشد. لازم به ذکر است که دستگاه انکوباتور یخچالدار از مهم ترین وسایل و ملزومات آزمایشگاه میکروبی می باشد. دستگاه های انکوباتور دارای کاربرد ها و اندازه های مختلف و همچنین طیف وسیعی از امکانات می باشند. مهم ترین نوع انکوباتور که دامنه کاری بسیار بالا و دقت کاری فوق العاده ای دارد انکوباتور یخچالدار می باشد. انواع مختلف این دستگاه در نوع محفظه داخلی می باشد. این انکوباتور ها در حجم، جنس و دامنه دمایی مختلفی ساخته می شوند که با توجه به کاربردی که از آن مورد انتظار است می توان تهیه کرد. در بعضی موارد به دلیل این که آزمایشگاه ویژگی های خاصی را نیاز داشته باشد، امکان ساخت سفارشی نیز ممکن است وجود داشته باشد. انکوباتور ها باید از عایق بندی کاملا مناسبی برخوردار باشند تا دمای داخلی دستگاه نوسان نداشته باشد. به جهت جلوگیری از تغییرات دمایی، انکوباتور های یخچالدار مجهز به سیستم هشدار است تا به محض تغییر دما و ایجاد مشکل در عملکرد، به افراد آزمایشگاه اطلاع بدهد. بدنه انکوباتور های یخچالدار باید طوری تهیه شود تا در رطوبت و دماهای بسیار پایین آسیب نبیند و روی نمونه هایی که داخل آن ها نگهداری می شود اثر نگذارد. به همین جهت عموما از فولاد ضد زنگ و استیل در ساخت آن استفاده می­شود. دیواره این دستگاه ها به صورت دو یا چند جداره ساخته می شود و بین آن از مواد عایق مانند پشم شیشه استفاده می شود تا از هر گونه نفوذ گرما و تغییر دما در محفظه داخلی جلوگیری شود. همچنین عایق کردن درب انکوباتور با استفاده از واشرهای خاص ضرورت دارد. لازم به ذکر است که برای تنظیم و کنترل دما و شرایط محیط داخلی انکولاتور یخچالدار یک صفحه کنترل روی جدار خارجی دستگاه قرار می دهند تا تمام پارامتر ها قابل رصد کردن و تنظیم باشند. این دستگاه معمولا با برق شهری ۲۲۰ ولت و به صورت تک آمپر تغذیه می شوند. برخی از دستگاه های پیشرفته به سیستم فیلتر ها نیز مجهز هستند تا از آلودگی های که امکان ایجاد آن ها وجود دارد، جلوگیری شد.


افلبته به زبان ساده تر باید بگوئیم که این نوع از انکوباتورها دارای دو قابلیت هستند یعنی هم می توانند دمای پایین تر از محیط را تامین کنند و هم می توانند دمای بالاتر از محیط را فراهم سازند. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که در صورت نیاز به دو دمای پاین تر و بالاتر به صورت همزمان بتواند این امکان را فراهم کند. نوع یخچال دار این دستگاه به این دلیل طراحی و تولید می شود که بتواند محتویات داخل محفظه را در یک دمای ثابت نگه دارد. معمولا از نوع یخچال دار این دستگاه در آزمایشگاه های داروسازی به منظور ذخیره سازی دارو و همچنین در آزمایشگاه های زیست گیاهی و زیست سلولی و مولکولی برای کشت های قارچی و بافتی و گیاهی استفاده می شود. دلیل این استفاده هم این است که نوع یخچال دار این قابلیت را دارد که بتواند نمونه ها را در دمای مد نظر و ایده آل برای ارتقا یا توقف رشد نگه دارد. این نوع از دستگاه بسته به ظرفیت ذخیره سازی، فضایی که اشغال می کند، محدوده دمایی و همچنین داشتن یا نداشتن آلارم برای تنظیم زمان دارای انواع مختلفی می باشد. لازم به ذکر است که انکوباتور CO۲ شرایط دمایی لازم برای رشد سلول‌ های جانوری در بیرون از بدن را فراهم می ‌کند. اکثر یاخته ‌های جانوری به دمای ۳۷ درجه و پی اچ ۷٫۲ برای رشد نیاز دارند. سلول ‌های پرندگان به دمای بالاتر از ۳۷ درجه و سلول‌های پوست بدن به دمایی کمتر برای رشد خود نیاز دارند. موجوداتی که خونسرد هستند نیز دمای بدنشان متناسب با محیط خواهد بود، درنتیجه در خارج از محیط بدن، این انکوباتور CO۲ است که تنظیم دمایی هر یاخته ‌ای را می‌تواند حفظ نماید تا به رشد خودش ادامه دهد و بتوان روی آن آزمایش‌ های لازم را انجام داد. این نیز حائز اهمیت است که انکوباتور ازنظر اندازه به‌صورت ‌های مختلفی چون رومیزی، مدل اتاق، مدل ایستاده در کف تقسیم ‌بندی می‌ شود و انواع آزمایشگاهی آن شامل انکوباتور معمولی، یخچال دار، انکوباتور شیکردار آزمایشگاهی وانکوباتور آزمایشگاهی CO۲ است که معمولا میزان CO۲ را روی ۵ درصد و میزان رطوبت را روی ۹۵ درصد تنظیم می‌ کند که در این مقاله نیز به بررسی انکوباتور CO۲ و کاربرد های آن خواهیم پرداخت.

انکوباتور چیست - نرمال لابو

یکی از انواع انکوباتور CO۲ نوع دیجیتالی و تایمر دار آن است که از استیل ضد زنگ در بدنه آن استفاده شده است و رنگ اپوکسی دار در بدنه خارجی آن وجود دارد. این دستگاه ۲ درب دارد، یکی درب داخلی که شیشه‌ای است و درب بیرونی آن به عنوان عایق و محافظ مگنت دار به شمار می ‌آید. سیستمسیرکولاسیونی برای هم ‌دمایی دارد و در موارد پیش ‌بینی نشده از سیستم امنیتی برخوردار است. رنج C۰۲ این دستگاه ۲۰ درصد می ‌باشد که با دقت ۰٫۱ درصد است. انکوباتور ازنظر اندازه به‌صورت‌های مختلفی چون رومیزی، مدل اتاق، مدل ایستاده در کف تقسیم‌بندی می‌شود و انواع آزمایشگاهی آن شامل انکوباتور معمولی، یخچال دار، انکوباتور شیکردار آزمایشگاهی وانکوباتور آزمایشگاهی CO۲ است که معمولا میزان CO۲ را روی ۵ درصد و میزان رطوبت را روی۹۵ درصد تنظیم می‌کند که در این مقاله نیز به بررسی انکوباتور CO۲ و کاربرد های آن خواهیم پرداخت. یکی از انواع انکوباتور CO۲ نوع دیجیتالی و تایمر دار آن است که از استیل ضدزنگ در بدنه آن استفادهشده است و رنگ اپوکسی دار در بدنه خارجی آن وجود دارد. این دستگاه ۲ درب دارد، یکی درب داخلی که شیشه‌ای است و درب بیرونی آن به عنوان عایق و محافظ مگنت دار به شمار می‌آید. سیستمسیرکولاسیونی برای هم‌دمایی دارد و در موارد پیش ‌بینی نشده از سیستم امنیتی برخوردار است. رنج C۰۲ این دستگاه ۲۰ درصد می‌باشد که با دقت ۰٫۱ درصد است. البته درباره عملکر آن باید به شما بگوئیم که چیزی که باعث ثبات پی اچ خون و سلول‌ها در خون می ‌شود سیستم بافری نام دارد. وقتی در موقعیتی خارج از محیط بدن قرار بگیریم سلول‌ ها به دلیل محصولات حد واسط متابولیسم به مقدار زیادی اسیدی می ‌شوند که این مشکل باید برطرف شود، برای رفع آن هم نیاز داریم که در محیط کشت سیستم بافری داشته باشیم که بی‌کربنات در این محیط این کار را انجام می‌ دهد. دی ‌اکسید کربن درواقع برای حفظ کردن سیستم بافری مورد نیاز است که انکوباتور CO۲ آن را تامین می‌ کند. این دستگاه همانند یک جعبه است که با توجه به سلول کشت‌ شده دمای معینی را ایجاد و رطوبت و CO۲ را تامین می‌ کند تا هم سیستم بافری حفظ شود و هم سلول‌ها با داشتن رطوبت خشک نشوند. کپسول دی ‌اکسید کربن و سنسور های ویژه این دستگاه، میزان دی ‌اکسید کربن داخل آن را ثابت نگه می‌ دارند که معمولا میزان آن ۵ درصد است و برای تامین رطوبت نیز در کف این دستگاه می ‌توان سینی آب قرار داد تا سلول ‌ها با وجود این رطوبت خشک نشوند. البته درباره کاربرد این انکوباتور نیز باید به شما بگوئیم که از انکوباتور CO۲ برای تحقیقات در زمینه ‌های میکروب ‌شناسی، زیست ‌شناسی سلولی و میکروبی به‌ منظور کشت سلول و باکتری استفاده می ‌شود. در بسیاری از برنامه ‌های کاربردی مثل تحقیقاتی که درزمینه خون‌ شناسی، تحقیقات بیوشیمیایی، تحقیقات ژنتیکی، فرآورده‌ های دارویی و غذایی استفاده می‌ شود نیز کاربرد دارد، صنایع طیور نیز به این دستگاه نیاز خواهند داشت. در موارد پزشکی نوعی از انکوباتور وجود دارد که نوزادان نارس بتوانند در آن رشد کنند. انکوباتور آزمایشگاهی مورد استفاده در آزمایشگاه میکربی بیشترین کاربرد انکوباتور CO۲ می ‌باشد. با توجه به ظرفیت و اندازه ‌ای که دارد برای منظور خاصی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و گاهی لازم است امکانات اضافی نیز داشته باشد تا روند تحقیقات به خوبی انجام بگیرد. لازم به ذکر است که شیکر انکوباتور یخچالدار در واقع یکی از تجهیزات اساسی در آزمایشگاه هاست که ترکیبی از سه دستگاه اصلی : شیکر، انکوباتور و یخچال می باشد. ترکیب این سه دستگاه در یک دستگاه منجر به تولید و ساخت دستگاه شیکر انکوباتور یخچالدار شده است. این دستگاه ها یک محیط کنترل شده برای رشد نمونه های بیولوژیکی هستند. از این دستگاه برای رشد سلول های بیولوژیکی متنوعی استفاده می شود. این دستگاه در آزمایشات میکروبیولوژی، باکتریولوژی، کشت سلول و بافت و … کاربرد دارد. شیکر انکوباتور های یخچال دار تولید شده نور صنعت فردوس، نمونه ها را از دمای ۴ تا ۴۰ درجه سانتی گراد نگهداری می کنند. همچنین این دستگاه می تواند در بازه دمایی گفته شده محتویات مورد آزمایش را تکان داده و موجب انکوباسیون می شود. البته این نیز حائز اهمیت است که انکوباتور های شیکردار یخچالدار تولید شده نور صنعت فردوس، از ابعاد کوچک تا بزرگ تولید میشود تا نیازهای هر نوع آزمایشگاهی را رفع کند. 


البته لازم است در این قسمت که به انواع انکوباتور اختصاص داده شده است شما را از کاربرد انکوباتور نیز مطلع سازیم. در این باره باید به شما بگوئیم که همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم دستگاه انکوباتور یا گرمخانه به دلیل داشتن یک محیط ایزوله و کنترل شده و همچنین به دلیل قابلیت کنترل و تنظیم دما، رطوبت، اکسیژن و دی اکسیدکربن یک فضا و یک شرایط خاص برای کشت و رشد میکروارگانیسم ها به وجود آورده است. این که در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شود دارای کاربردهای مختلفی می باشد. از جمله کاربردهای این دستگاه مهم و ضروری باید به شما بگوئیم که همان طور که گفتیم این دستگاه به دلیل شرایط خاصی که به وجود می آورد می تواند شرایط لازم برای انجام و اجزای یک فرایند را فراهم کند. لذا یکی از مهم ترین کاربردهای انکوباتور در ﺁزمایشگاه های میکروبیولوژی و زیست شناسی برای انواع کارها و فعالیت های تحقیقاتی در زمینه های مختلف اعم از زیست شناسی سلولی، میکروبیولوژی، زیست شناسی مولکولی برای کشت و رشد سلول و باکتری می باشد. همچنین در بالا نیز اشاره نمودیم که این دستگاه دارای طیف وسیعی از امکانات مختلف است لذا این دستگاه علاوه بر کاربرد بالا برای طیف وسیعی از فعالیت های تحقیقاتی و برنامه های کاربردی اعم از مطالعات خون شناسی، تحقیقات ژنتیکی و بیوشیمیایی، ژنتیک، فارماکولوژی، کشت بافت و همچنین فرآورده های غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربردهای این دستگاه حائز اهمیت استفاده از آن در صنایع طیور می باشد. لازم به ذکر است که بدانید این دستگاه در انواع مختلفی تولید می شود و از این رو در علوم و زمینه های دیگری نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال نوع دیگری از دستگاه انکوباتور در زمینه های پزشکی و برای رشد نوزاد نارس مورد استفاده قرار می گیرد. ولی لازم به ذکر است که بدانید بیشترین استفاده از دستگاه انکوباتور در آزمایشگاه ها خصوصا آزمایشگاه های میکروبی و زیست شناسی می باشد. معمولا به انکوباتورهایی که در آزمایشگاه ها استفاده می شود انکوباتور آزمایشگاهی می گویند. از دیگر مواردی که باید در زمان انتخاب و استفاده از این دستگاه به آن دقت کنید ابعاد و اندازه انکوباتور است. همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم این دستگاه در اندازه و ابعاد مختلف ساخته می شود لذا یکی از اصول انتخاب این دستگاه توجه به ظرفیت و اندازه دستگاه است. همچنین در برخی از فعالیت ها و موارد اگر کاربرد خاصی مد نظر باشد می توان امکانات اضافی برای این دستگاه در نظر گرفت. البته باید به شما مطالبی دربارع نحوه کالیبراسیون کردن انکوباتور نیز بگوئیم. لازم به ذکر است که شرکت ‌های مورد تایید وزارت بهداشت معمولا وظیفه کالیبراسیون انوبارها را بر عهده می‌ گیرند. بهتر است این فرآیند سالانه انجام گردد. اما کاربر می‌ توان از استفاده از محلولی مثل روغن اولفین و استفاده از یک ترمومتر انکوباتور مورد نظر را کالیبره نمایند. برای انجام این تراکنش تومومتر را داخل روغن بگذارید و ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا شرایط دمایی کاملا پایداری برقرار گردد. اگر دمای انکوباتور با دمای ترمومتر یکی باشد فرآیند کالیبره شدن اتفاق افتاده است. البته نکته ای نیز درباره راه اندازی انکوباتور ضروریست که در این باره نیز باید به شما بگوئیم که بهتر است قبل از اتصال به برق و راه‌اتدازی دستگاه، حتما ابتدا مقدار ولتاژ برق را کنترل نمایید. توجه کنید که هیچ شیئی نباید در مقابل سیستم تهویه یا پشت دستگاه قرار بگیرد. حتما باید برق شبکه مصرفی با مدرجات ثبت پلاک شناسایی مطابقت کامل داشته باشند. وجود پریز استاندارد برای متصل کردن دستگاه به برق ضروری است. پیش از استفاده نحوه قرار گیری سینی چک گردد زیرا سینی نباید خارج از چهارچوب استاندارد قرار بگیرد. شما هم اکنون می توانید در صورت نیاز انواع اکنوباتور موجود در فروشگاه آنلاین نرمال لابو را با قیمت مناسب به صورت غیر حضوری از این فروشگاه خریداری کرده و آن را در کمترین زمان ممکن درب محل همراه با ضمانت اصالت کالا درب محل از پرسنل این فروشگاه دریافت نمائید. البته نباید ناگفته بماند که انکوباتور نوزاد نیز یکی دیگر از انواع انکوباتور موجود در نرمال لابو بوده که لازم است درباره این انکوباتور به شما بگوئیم که انکوباتور نوزدان یکی از انواع دستگاه‌ های بسیار مهمی است که اغلب برای مراقبت حیاتی از نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا آمده‌اند استفاده می‌شود. این دستگاه با تنظیم دقیق اکسیژن و رطوبت می‌تواند به خوبی از نوزادان محافظت کند. این انکوباتور دارای جداره ‌ای شفاف است که می ‌توان از آن طریق نوزاد را دید همچنین دریچه‌ ای در اطراف این انکوباتور وجود دارد که از طریق آن می ‌توان به نوزاد دسترسی پیدا کرد. در رابطه با سیستم گردش هوا در این دستگاه می ‌توان گفت این سیستم به گونه ‌ای است که پارامتر های دما و رطوبت داخل آن یکنواخت نگه‌ داشته و همیشه هوای تازه در داخل آن جریان دارد. شما هم اکنون می توانید علاوه بر خرید انواع انکوباتور دیگر تجهیزات آزمایشگاهی خود را از فروشگاه آنلاین نرمال لابو خریداری به صورت اینترنتی خریداری فرمائید.

برای خرید انکوباتور

انکوباتور چیست - نرمال لابو

خرید انکوباتور

با اینکه تا به حال در مقاله انکوباتور چیست با ما همراه بودید اما بهتر است پیش از خرید انکوباتور به این نکته توجه داشته باشید که انکوباتور ها و لوازم جانبی شان در آزمایشگاه به منظور اهداف گرما دادن و خشک کردن از جمله کار های زیست سلولی، تحقیقات داروشناسی، کشت سلول به کار گرفته می شوند. با آن که یک انکوباتور عمومی انعطاف پذیر ترین نوع انکوباتور است و از آن می توان برای اکثر اهداف مورد نظر استفاده کرد، ولی انکوباتور های CO۲ اجازه به کنترل بیشتر دما، pH و رطوبت می دهند و اساسا برای کشت بافت یا سلول به کار گرفته می شوند. انکوباتور های هیبریداسیون از یک میله ی گردان برای فراهم سازی حرکت و چرخش دایم مورد نیاز برای جلوگیری از خشک شدن غشاء های هیبریداسیون در طول انکوباسیون استفاده می کنند. لوازم جانبی آن شامل بطری های ویژه ای می شود که برای فرآیند های انکوباسیون به کار گرفته می شوند و به منظور افزایش ظرفیت نیز استفاده می شوند. البته لارم به ذکر است که انکوباتورهای آزمایشگاهی دستگاه هایی هستند که دما، رطوبت و دیگر شرایط محیطی را برای نگهداری و کشت نمونه های آزمایشگاهی کنترل می کنند. این انکوباتورها محفظه‌های بسته و ایزوله ای هستند که تا حد امکان از لحاظ دما و ورود و خروج گازها از بیرون آن جدا شده اند، انکوباتورها هیتر قابل تنظیمی دارند که می ‌توانند از طریق المنت هایی دمای آن را به ۶۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد نیز بالا ببرند. با استفاده از سنسورهایی دمایی، دمای داخل انکوباتور سنجیده شده و سیستم کنترل دمای موجود در آن از طریق ترموکوپل ‌های معمولی یا سیستم های مبتنی بر میکرو کنترلرها و plc، دمای داخل آن را در حد تعیین شده ثابت نگه می ‌دارد. البته در این باره می بایست به شما بگوئیم که برخی انکوباتورها قابلیت پایین آوردن دما را نیز دارند (مانند یخچال) برخی دیگر نیز قادر به کنترل رطوبت یا سطح CO۲ هستند. با استفاده از سیستم کنترل رطوبت، رطوبت انکوباتور در حد مورد نیاز نمونه ها ثابت نگه داشته می شود.


بدین منظور از سنسورهایی برای نمونه برداری از رطوبت داخل محفظه استفاده می شود . همچنین تامین رطوبت مورد نیاز توسط مخزن آب و سیستم گرمایش انـکـوبـاتـور انجام خواهد شد. گازهای موجود در انکوباتور نیز که از مخازن خارجی تامین می شود، توسط سنسورهای مخصوصی سنجیده شده و از طـریـق سـیـسـتـم هـای plc و میکروکنترلرها کنترل می شود. فاکتورهای مذکور در صورتی که از مقدار تعیین شده تجاوز کنند، توسط آلارمی (بسته به نوع دستگاه) به کاربر اطلاع داده می شود. اکثر انکوباتورها مجهز به تایمر هستند. انواع مختلفی از انکوباتور وجود دارد که برخی از آن ها مشخصه ها و قابلیت های ویژه ای چون سرعت (shake) قابل تنظیم، مانیتورینگ پارامترها و قابلیت برنامه ریزی برای تنظیم دما و رطوبت در مقادیر مختلف برای فـاصـله های زمانی گوناگون را دارند. کلیه اعمال گفته شده به صورت الکترونیکی انجام می شوند. البته بهتر است پیش از خرید انکوباتور شما را از این موضوع نی مطل سازیم که در واقع انکوباتور یا گرمخانه یکی از ابزارهای مهم و ضروری آزمایشگاه های زیستی است. از این دستگاه در ﺁزمایشگاه ها برای کشت و رشد نمونه های زنده از قبیل میکروب ها و سلول ها استفاده می گردد. حال شاید سوال اشد که این دستگاه چگونه می تواند سبب رشد نمونه های زنده باشد. این دستگاه به گونه ای طراحی و تولید شده است که بتواند دما و رطوبت را کنترل کند و از این طریق بتواند شرایط بسیار مناسبی برای رشد میکروارگانیسم های زنده فراهم سازد. از طرفی دیگر برای میکروارگانیسمهای بی هوازی محیطی بدون اکسیژن فراهم میکند. در نتیجه می توان گفت که این دستگاه یکی از ابزارآلات مهم آزمایشگاه های میکروبیولوژی و زیست شناسی سلولی مولکولی می باشد که برای کشت همه میکروارگانیسمها لازم است. دستگاه انکوباتور یا همان گرمخانه دارای یک محیط ایزوله و بدون باکتری و کنترل شد است که بهترین محیط را برای کشت و رشد سلول و بافت فراهم کرده است.

انکوباتور چیست - نرمال لابو

انکوباتور چیست - نرمال لابو

حال که با این دستگاه مهم آزمایشگاه ها آشنا شدیم لازم به ذکر است که بدانید این دستگاه در اندازه های مختلف طراحی و تولید می شود و همچنین بسته به ابعاد کاربردهای فراوانی نیز دارد. البته لازم به ذکر است که انکوباتورهای مختلف بسته به نوع کاربردی که دارند، ممکن است برخی از اجزای زیر را نداشته باشند و یا از اجزای بیشتری نسبت به لیست زیر تشکیل شده باشند. در این قسمت سعی داریم تا اجزای اصلی یک انکوباتور آزمایشگاهی را معرفی کرده و به طور خلاصه وظیفه‌ی آن را شرح دهیم. یکی از اجزاهای انکوباتور محفظه نگهداری از کشت می باشد که در این باره لازم است به شما بگوئیم که این محفظه یک محیط بسته‌ی دوجداره است که عایق‌بندی مناسبی دارد و به گونه‌ ای ساخته شده است تا حدالامکان به لحاظ دما و رطوبت از محیط بیرون جدا باشد و امکان ورود و خروج گازها از آن به صورت کنترل نشده، وجود نداشته باشد. این محفظه معمولا از جنس استیل ضد زنگ ساخته می ‌شود تا در برابر خوردگی و زنگ ‎زدگی بر اثر گرما و رطوبت و همچنین ریزش احتمالی مایعات مورد آزمایش، مصون باشد. به زبان ساده تر محفظه نگهداری نمونه یک محفظه دو جداره عایق بندی شده از جنس استیل ضد زنگ و یا آلومینیوم است تا امکان ورود و خروج گاز های داخل محفظه با بیرون به حداقل کاهش یابد. وجود استیل ضد زنگ به کار برده شده در محفظه باعث می شود تا محیط داخل انکوباتر در مقابل دمای بالا، رطوبت، ریزش احتمالی مایعات و نمونه ها و همچنین زنگ زدگی و خوردگی در امان باشد. البته یکی دیگر از اجزای آن سیستم کنترل دما می باشد که در انکوباتورها به منظور گرم‌کردن محفظه‌ی داخل انکوباتور، از هیترهای الکتریکی استفاده می ‌شود. در اکثر انکوباتورها سیستم سیرکولاسیونی با قابلیت تنظیم سرعت نیز تعبیه شده است تا از همگن شدن دما در تمام نقاط انکوباتور اطمینان حاصل شود.


کنترل دمای داخل انکوباتور یا توسط سیستم ‌های کنترلی ساده مانند ترموستات و یا توسط مدار های میکروکنترلی صورت می ‌گیرد. انکوباتورهای مجهز به مدارهای میکروکنترلی نسبت به مدل‌ های دارای ترموستات از دقت بیشتری در کنترل دما بهره می ‌برند. البته در انکوباتور ها سیستم کنترل رطوبت نیز می باشد. این سیستم، رطوبت موجود در داخل انکوباتور را در سطح تنظیم شده نگه ‌می ‌دارد. انکوباتورهای دارای سیستم کنترل رطوبت، از یک سری سنسور جهت نمونه ‌برداری از رطوبت داخل محفظه استفاده می ‌کنند. رطوبت مورد نیاز نیز توسط یک مخزن کوچک که حاوی آب تصفیه شده است، تامین می ‌شود. بدین صورت که سیستم گرمایش انکوباتور آب را به بخار تبدیل کرده و از دریچه ‌ی مخصوصی وارد محفظه‌ی انکوباتور می‌ شود. به زبان ساد ه تر باید به شما بگوئیم که وجود رطوبت جهت رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها لازم و ضروری است. به همین دلیل سنسور هایی در انکوباتور تعبیه شده تا رطوبت لازم برای نمونه را کنترل نماید. رطوبت موجود در محفظه از طریق گرم شدن مخزن آب و ایجاد بخار تامین می شود. البته سیستم کنترل گاز نیز در این بعضی از انکوباتور ها موجود می باشد که در این باره نیز باید به شما بگوئیم که بعضی از انکوباتورها، توانایی تنظیم ترکیب گازهای داخل محفظه انکوباتور را دارند. در این انکوباتورها سنسورهایی تعبیه شده است که میزان سطح گازهای مختلف را اندازه‌گیری کرده و در صورت نیاز گاز مورد نظر را از طریق مخازنی که در خارج از انکوباتور قرار دارد، تامین می‌ کنند. می بایست پیش از خرید انکوباتور شما را با انکوباتور های مدرن نیز آشنا نمائیم. درباره انکوباتور های مدرن می بایست به شما بگوئیم که انکوباتورها دارای کاربردهای وسیع و مختلفی در آزمایشگاه‌ها هستند.

انکوباتور چیست - نرمال لابو

انکوباتور چیست - نرمال لابو

یک انکوباتور آزمایشگاهی به طور کلی، دمای ثابت و بهینه ‌ای را به منظور رشد سلول ‌ها ایجاد می ‌نمایند گرچه برخی از انکوباتورها دارای امکانات اضافی و ویژه ‌ای نیز هستند. برای مثال، امروز بسیاری از انکوباتورهای آزمایشگاهی، توانایی کنترل میزان رطوبت را نیز دارند. انکوباتورهای شیکردار با ایجاد تکانه ‌های حرکتی، باعث مخلوط شدن کشت ‌ها می ‌شوند. انکوباتورهای CO۲ با تنظیم سطح میزان کربن‌ دی ‌اکسید، محیط مناسبی را برای رشد انواع کشت ‌ها ایجاد می‌کنند. همچنین حتی بعضی از انکوباتورهای آزمایشگاهی، به سیستم سیرکولاسیون مجهز شده ‌اند تا از همگن بودن دمای نقاط مختلف داخل محفظه اطمینان حاصل شود. شما هم اکنون می توانید در صورت نیاز انواع انکوباتور موجود در فروشگاه آنلاین نرمال لابو را گزینش کده و خرید انکوباتور مورد نظر خود را از این فروشگاه با قیمت مناسب نهایی سازید. البته لازم به ذکر است که پس از خرید آنلاین پرسنل نرمال لابو در کمترین زمان ممکن از محصول را درب محل همراه با ضمانت اصالت کالا به شما تحویل خواهند داد. البته باید به شما بگوئیم که نرمال لابو یکی از بهترین و محبوب ترین فروشگاه های آنلاین در زمینه ی عرضه تجهیزات آزمایشگاهی در ایران می باشد که دلیل این محبوبیت نیز بازمیگردد به قیمت های مناسب این فروشگاه و اصالت کالا های آن ها.