advertise

پیست آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد

شستشوی ابزارآلات و وسایل آزمایشگاهی و استریل نمودن وسایل یکی از مهمترین امور در آزمایشگاههای مختلف است. همانطور که می دانید ،آلودگی ها بر روی وسایل آزمایشگاهی بر نتایج بدست آمده آزمایشات تاثیر مستقیم دارد به گونه ایی که استریل و ایزوله کردن وسایل آزمایگاهی از پارامترهای بسیار مهم در جدول امتیازات آزمایشگاهی است.در این مقاله یکی از وسایل شستشوی ابزار آزمایشگاهی با جزئیات کامل در اختیار شما خواننده ی گرامی قرار داده می شود.

نرمال لابو
نرمال لابو

معرفی پیست آزمایشگاهی

بطری شستشو یا پیست آزمایشگاهی (Wash bottle یا Piset)یک بطری فشرده با نازل است که برای شستشوی قطعات مختلف ظروف شیشه ای آزمایشگاهی مانند لوله های آزمایش و فلاسک های ته گرد استفاده می شود. بطری های شستشو با درب پیچی مهر و موم شده اند. هنگامی که فشار دست بر روی بطری اعمال می شود، مایع داخل تحت فشار قرار می گیرد و با فشار از نازل خارج می شود و به جریان باریکی از مایع می رود. بیشتر بطری های شستشو از پلی اتیلن ساخته شده اند که یک پلاستیک انعطاف پذیر بر پایه نفت و مقاوم در برابر حلال است. بیشتر بطری ها حاوی یک لوله غوطه ور داخلی هستند که امکان استفاده در حالت عمودی را فراهم می کند. بسته به کاری که باید انجام شود، بطری های شستشو ممکن است با طیف وسیعی از حلال ها و معرف های آزمایشگاهی رایج پر شوند. اینها شامل آب دیونیزه، محلول های شوینده و حلال های شستشو مانند استون، ایزوپروپانول یا اتانول است. در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی، نگهداری محلول هیپوکلریت سدیم در بطری شستشو برای ضد عفونی کردن کشت‌های غیر ضروری رایج است.


ویژگی پیست آزمایشگاهی

این وسیله آزمایشگاهی همانند سایر وسایل آزمایشگاهی دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشد که دانستن آن ها موجب می گردد که آزمایشگر استفاده صحیح تری از این وسیله آزمایشگاهی نماید. اولین ویژگی پیست آزمایشگاهی قابلیت فریز کردن آن می باشد به این مفهوم که شما می توانید این وسیله را در صورت نیاز در داخل فریزر قرار دهید. دومین ویژگی پیست آزمایشگاهی انعطاف پذیر با قابلیت ارتجاعی آن می باشد. و نهایتا از مهم ترین ویژگی های این وسیله ی آزمایشگاهی مقاوم بودن آن در برابر اکثر اسیدها و مواد شیمیایی رایج در آزمایشگاه ها می باشد. که این مهم موجب بالا رفتن کارایی این وسیله آزمایشگاهی می شود.

نرمال لابو

نرمال لابو

موارد استفاده پیست آزمایشگاهی

در صورتی که بخواهیم در مورد کاربرد پیست آزمایشگاهی صحبت به میان آوریم کافیست به دو کاربرد مهم آن اشاره کنیم. اولین کاربرد پیست آزمایشگاهی انتقال حجمی مایعات می باشد. همان طور که پیش از این اشاره شد پیست ها در واقع در برابر اکثر مواد شیمیایی موجود در آزمایشگاه ها مقاوم می باشند. بنابراین از این وسیله آزمایشگاهی می توان برای انتقال حجمی مشخص از مواد شیمیایی مایع استفاده نمود. از دیگر کاربردهایی که می توان برای پیست آزمایشگاهی اشاره کرد، شستشوی ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی دیگر است. به این صورت که با فشار دست بر بدنه پیست آب با فشار از نازل بالایی پیست خارج شده و امکان شستشو فراهم می شود.

برای خرید پیست آزمایشگاهی

کدهای رنگ و ایمنی بطری های شستشو

مجموعه ای ثابت از کدهای رنگ و علامت گذاری برای شناسایی محتویات بطری های شستشو استفاده می شود. رنگ قرمز برای استون، سفید برای اتانول یا هیپوکلریت سدیم یا آب مقطر، سبز برای متانول، زرد برای ایزوپروپانول و آبی برای آب مقطر استفاده می شود. 
همچنین از برچسب های هشدار ایمنی برای شناسایی خطرات احتمالی استفاده می شود. در جاهایی که از معرف‌هایی با فشار بخار بالا مانند اتانول یا متانول استفاده می‌شود، سوراخ‌های آزادکننده فشار کوچکی در درپوش تعبیه می‌شوند تا فشار بخار اضافی را آزاد کنند و از بیرون ریختن مواد از طریق نازل در هنگام عدم استفاده جلوگیری کنند. 
بطری‌های شستشو معمولاً روی میز آزمایشگاه به روشی ایمن نگهداری می‌شوند تا بتوان به راحتی آن‌ها را پیدا کرد و به گونه‌ای که با انجام کارهای دیگر تداخلی ایجاد نکند. چنین مهاری ممکن است با استفاده از دو گیره حلقه ای باشد که اندازه مشابهی به یک میله مشبک متصل شده اند.

نرمال لابو

نرمال لابو

انواع پیست آزمایشگاهی

پیست های آزمایشگاهی دارای انواع مختلفی هستند که که هر نوعی از این پیست ها برای نوع خاصی از مواد مناسب هستند. به عنوان مثال، یک بطری شستشوی بالابر گاز مارپیچی، برای از بین بردن گاز با سیستم مایع دارای دو فاز مانند برمید و آب مناسب است. علاوه بر این، یک بطری شستشوی مدرج ساده به تعیین مقدار مایع استفاده شده کمک می کند.یک نوع حلال قوی و یک نوع ماده مخرب را می توان با بطری های شستشوی تفلون FEP نالژن مقابله کرد زیرا از نوع پلاستیک مخصوص این نوع بطری های شستشو تولید می شود.
با توجه به تمامی توضیحات ارائه شده در مورد پیست های آزمایشگاهی و کاربرد آن ها اکنون نوبت به انتخاب این محصول می باشد. در صورتی که همچنان نیاز به بررسی و دریافت اطلاعات بیشتر و جامع تر در مورد این محصول خاص دارید کافیست با شماره های درج شده داخل سایت تماس گرفته تا همکاران ما شما را راهنمایی نمایند.