advertise

زیرکونیوم چیست و چه کاربردی دارد

بررسی انواع مواد شیمیایی و کاربرد آنها از جمله اهدافی است که در مقالات سایت نرمال لابو به آن می پردازیم. هدف از این کار شناخت کامل این مواد و اینکه کجاها می توان آن ها را بکار گرفت. یکی از انواع مواد شیمیایی پرکاربرد که می در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم زیرکونیوم می باشد. این ماده شیمیایی که یکی از انواع فلزات محسوب می شود، بخاطر عدد اتمی آن که ۴۰ است عنصر ۴۰ ام در جدول مندلیف بوده و با علامت Zr نشان داده می شود. این فلز در دسته ی فلزات واسطه قرار داشته و دارای شباهت زیادی با فلزات هم خانواده ای خود نظیر هافنیوم و تیتانیوم از لحلظ ویژگی های فیزیکی و شیمیایی می باشد. رنگ فلز زیر کونیوم نقره ای یا طوسی - سفید بوده که به دلیل داشتن دو خاصیت مقاوت بالا در برابر خوردگی و نقطه ذوب بالا بسیار پرکاربرد در بخش های مختف می باشد. مهترین منبع استخراج فلز زیرکونیوم سنگ معدنی زیرکن می باشد که می توان یکی لز دلایل نامگذاری زیرکونیوم محسوب شود. همچنین علت دیگر این نامگذاری برای این فلز گروه واسطه را، واژه فارسی زرگون به معنی مشابه طلا بیان می کنند. این عنصر جذاب و پرکاربرد جدول تناوبی به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی شود و همواره می بایست از تجزیه ترکیبات مختلف شیمیایی بدست آید. یکی از اصلی ترین ترکیبات شیمیایی که می توان از آن زیرکونیوم استخراج کرد سیلیکات زیرکونیوم یا زیرکون با فرمول شیمیایی ZrSiO۴ بوده که معادن این ترکیب شیمایی در کشورهای آلمان غربی، نروژ، آمریکا، برزیل و روسیه به وفور یافت می شود. این ترکیب شیمیایی که بصورت پودری یا بلوری استخراج می شود حاوی دو ماده شیمیایی هافنیم و زیرکونیوم است که میزان زیرکونیوم موجب در آن ۵۰ برابر هافتیم می باشد. با توجه به اینکه جدا کردن هافنیم از زیرکونیوم کار بسیار سختی است . زیرکونیوم های موجب در فضاهای تجاری و صنعتی معمولا حاوی ۱ تا ۳ درصد هافنیم جدا نشده می باشد. ردپای این فلز پرکاربرد را می توان در ستاره های و سیاره های دیگر نیز یافت کرد. به عنوان نمونه سنگ های روی سطح ماه که برای انجام آزمایش به زمین آورده شده بودند پس از بررسی و انجام مطالعات دقیق مشاهده شد که میزان اکسید زیرکونیوم موجود در آن ها به مراتب از سنگ های روی سطح کره زمین بیشتر می باشد. همان طور که اشاره کردیم فلز زیرکونیوم را می توان از آن دسته فلزاتی معرفی کرد که فوق العاده مقاوم دربرابر حرارت می باشد. نقطه جوش زیرکونیوم ۴۲۰۰ درجه سانتی گراد بوده و نقطه ذوب آن ۱۸۵۷ درجه سانتی گراد است که دمای بالایی برای ذوب ی فلز محسوب می شود. در واقع با مقایسه نقطه ذوب آهن خالص که حدود ۱۵۳۸ درجه سانتی گراد است با نقطه ذوب زیرکونیوم مشاهده می شود که زیرکونیوم به میزان ۳۰۰ درجه سانتی گراد دیرتر ذوب شده و این امر می تواند در استفاده از این فلز به عنوان روکش های عایق حرارت برای فلزات در دمای بالا مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی فلز زیرکونیوم را بعنوان یک فلز مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی معرفی می کنند. این عنصر در واقع در تجهیزات و وسایلی که به طور مستمر با آب در ارتباط بوده و امکان زنگ زدن و خوردگی در آن ها وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه بررسی و معرفی فلز زیرکونیوم توجه به اینکه جالب توجه بوده که ترکیب فلز روی با فلز زیرکونیوم در دمای کمتر از -۲۳۸.۱۵ دارای خاصیت مغ

دسیکاتور - نرمال لابو
نرمال لابو

کاربرد و موارد استفاده از زیرکونیوم:

زیر کونیوم را می توان به عنوان یکی از کاربردی ترین عناصر جدول مندلیف معرفی کرد که ردپای آن و مشتقات آن را می توان در صنعت، پزشکی، لوازم زینتی و غیره مشاهده کرد. همان طور که اشاره شد این فلز به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی و همچنین دارا بودن مقاوت بالا در برابر حرارت در بخش های مختلف بویژه صنعتی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.


کاربرد زیرکونیوم در صنعت:

ابتدایی ترین و مهمترین کاربردی را که برای زیرکونیوم در صنعت می توان نام برد، کاربرد این فلز در صنعت سفالسازی است. این عنصر معدنی به عنوان یک ماده نسوز و مقاوم در برابر حرارت مورد استفاده قرار می گیرد. این فلز را بعنوان یک ماده آلیاژی جهت افزایش مقاوت فلزات و همچنین ماسه ریخته گری مورد استفاده قرار می دهند. یکی دیگر از کاربردهای مهم فلز زیرکونیوم در صنعت در بخش لوله و اتصالات در محیط هایی است که میزان خورندگی آن ها بالا بوده و در معرض حرارت بالا قرار داشته باشند. به عنوان مثال در صنایع شیمیایی جهت لوله کشی مجاری های عبور مواد شیمیایی با قدرت خورندگی بالا از این این ماده استفاده می گردد. همچنین در بخش مبدل های حرارتی موجود در کارخانجات بزرگ صنعتی از این ماده بخاطر مقاوت بالای حرارتی استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای مهم زیرکونیوم در صنعت برای تولید انرژی اتمی است که این بخاطر قدرت پایین جذبنوترون ها توسط زیرکونیوم می باشد. می توان گفت درواقع درصد بالایی از ترکیبات زیرکونیوم برای تولید نیروی اتمی مورد استفاده قرار می گیرد. کابرد دیگر زیرکونیوم در صنعت را می توان استفاده این فلز بعنوان یک ضربه گیر دینامیکی اشاره کرد. این خاصیت در وسایلی مانند پمپ های انتقال مواد شیمایی، پوشش بیرونی و سر پیستون ها، چوب گلف، قچی سرامیکی و واشر شیرها مورد کاربرد قرار می گیرد. دارا بودن مقاوت بالای این عنصر در برابر حرارت موجب شده زیرکونیوم را در صنایع هواوفضا مورد استفاده قرار دهند. در واقع بکارگیری این عنصر در ساخت و تولید قطعات فضاپیما و همچنین هواپیماهای جنگی و مسافربری به طور گسترده می باشد. پروانه ها، پره ها، موتورهای جت و توربین های گازی از عمده بخش های وسایل هوایی بوده که از ترکیب زیرکونیوم و اکسید ایتریم استفاده می کنند. در واقع ترکیب زیرکونیوم و اکسید ایتریم به صورت لایه های نازک سرامیکی بر روی این این قطعات کشیده شده و از آن ها در برابر حرارت بالایی که در طول حرکت وارد می شود محافظت می نماید. کاربردهای دیگری را که می توان برای این عنصر اشاره کرد استفاده از آن در سیستم های تهویه کننده ی هوا می باشد. در این سیستم ها از این عنصر به عنوان گیرنده آلاینده ها استفاده می شود. موارد مصرف این این عنصر را می توان در رشته های لامپ و همچنین لوله های جاروبرقی مشاهده کرد. همان طور که اشاره شد پودر این ماده دارای خاصیت اشتعال زایی بوده که همین ویژگی استفاده این عنصر را در تهیه مواد شمیایی برای ایجاد جرقه در آغازگرها را افزایش داده است. از خاصیت اشتعال زایی این ماده همچنین برای آتش زدن جنگل ها استفاده می کنند. کاربرد دیگر این ماده در ساختن شیشه های تلویزیون است. زیرکونیوم را در لامپ عکسی نیز مورد استفاده قرار می دهند. در واقع با توجه به اینکه زیرکونیوم در اثر سوزانده شدن ایجاد نور می کند می توان از این خاصیت برای تولید منبع نور در لامپ های عکاسی استفاده کرد. با توجه به اینکه زیرکونیوم خالص دارای مقاوت بالا در برابر حرارت می باشد می توان از آن بعنوان جسم نسوز در صنایع مختلف نظیر شیشه سازی، کاشی سازی و سفال سازی استفاده کرد.

نرمال لابو

نرمال لابو

کاربرد زیرکونیوم در صنایع تزیینی و زیورآلات:

از کاربردهای دیگر زیرکونیوم، استفاده از آن در صنعت جواهرسازی می باشد. این عنصر بعنوان سنگ جواهر به بازار عرضه می شود که با توجه به مناسب بودن قیمت آن نسبت به سنگ های تزیینی دیگر بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. همچنین از اکسید زیرکونیوم برای ساختن زیرکونیای مکعبی و محرک الماس استفاده می کنند. از زیرکونیوم علاوه بر استفاده درزیورآلات، در تجهیزاتی که کارگاه های طلاسازی، نقره سازی و غیره استفاده می کنند مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در ساخت بوته ها و ظروفی که در آن ها فلزات زینتی را ذوب می کنند، از فلز زیرکونیوم بدلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و گرمای زیاد استفاده می کنند.

برای خرید زیرکونیوم

کاربرد زیرکونیوم در پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی:

همان طور که اشاره شد این عنصر دارای کاربردهای فراوانی در بخش های مختلف صنعتی و همچنین صنایع تزئینی دارد. اکنون می خواهیم در مورد کاربرد زیرکونیوم در پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی سخن به میان آوریم. این عنصر ۴۰ ام در جدول مندلیف دارای مقاومت در برابر خوردگی و زنگزدگی می باشد که همین موضوع موجب بالا رفتم کاربرد آن در ساخت تجهیزات پزشکی نظیر وسایل ترمیمی و پرتزهای پزشکی شده است. در واقع بافت انسانی می تواند به راحتی فلز زیرکونیوم را به صورت مفصل و بازوهای مصنوعی تحمل کند. بعنوان مثال تعویض مفصل زانو و لگن یکی از عمده موارد استفاده از این عنصر در صنعت تجهیزات و مصنوعات پزشکی می باشد. از جمله موارد ترمیمی استخوان های بدن که از زیرکونیوم استفاده می شود، بازسازی استخوان گوش میانی است. از جمله موارد پر کاربرد این فلز در دندانپزشکی است. در این بخش در ساختن انواع قالب ها و روکش های دندان پزشکی از این عنصر استفاده می کنند. در دندانپزشکی پس از آنکه ترمیم های لازم بر روی دندان های آسیب دیده انجام شد، بر روی آن روکش قرار می دهند که در واقع موجب محافظت بیشتر از دندان آسیب دیده می شود. روکش های مختلفی را طی سالیان گذشته مورد استفاده قرار می دهند که یکی از معروف ترین آن ها روکش زیرکونیوم می باشد. این روکش دارای خواص خوبی نسبت به رقبای خود بوده که همین امر موجب شده این عنصر را به عنوان یکی از بهترین عناصر مورد استفاده در روکش های دندان استفاده کنند. یکی از دلایل استفاده این روکش این است که روکش زیرکونیم رنگ این روکش است که مشابه دندان انسان سفید بوده و باعث می شود دندان حالت طبیعی خود را حفظ کند. از دیگر مزایای استفاده از روکش زیرکونیوم بر روی دندان ها بحث مقاومت این روکش در برابر سایش و شکستگی ها است. در واقع دندان های انسان دائما در حال استفاده و در معرض شکستگی و سایش می باشد که استفاده از روکش های مقاوم در برابر این موضوع را مهم می کند. یکی دیگر از دلایل استفاده از روکش زیر کونیوم بر روی دندان های ترمیم شده، خاصیت سازگاری این عنصر با بدن و از طرفی فرم گرفتم آن با حالت دندان می باشد. در واقع روکش زیرکونیوم به راحتی بر روی دندان ها قرار می گیرد و جابه جا و لق نمی شود. برخلاف فلز آهن و طلا، زیرکونیوم دارای مقاومت بالا در برابر گرما و سرما می باشد. در واقع همین موضوع موجب شده استفاده از این عنصر در روکش دندان، جلوی عبور گرما و سرما را از خود بگیرد. از طرفی در صورتی که از فلز دیگری در ساخت این روکش ها استفاده می شد با توجه به امکان انبساط و انقباض فلز در شرایط گرم و سرد، می توانست موجب کاهش طول عمر روکش و شکستگی آن شود.

نرمال لابو

نرمال لابو

خطرات و عوارض زیرکونیوم:

همان طور که در بخش های قبلی به آن اشاره شد زیرکونیوم یک ماده پر کاربردی در حوزه پزشکی است که یکی از دلایل پر کاربردی آن در این حوزه کم خطر و غیرسمی بودن آن می باشد. در واقع این عنصر خیلی سمی نیست و تنها ۵۰ میکروگرم آن جذب بدن شده و مابقی توسط روده دفع می شود. این مقدار از زیرکونیوم که توسط بدن جذب شده اکثرا در اسکلت ها قرار می گیرند تا در ماهیچه ها. بنابراین این فلز را نمی توان در لیست فلزات سمی قرار داد و هیچ گونه آثار بیولوژیکی ندارد. همان طور که اشاره شد پودر و گرد این فلز قابلیت اشتعال زادی داشته که همین موضوع موجب آتش سوزی و انفجار می گردد. بنابراین در محیط هایی که با پودر این فلز سر وکار داریم به هیچ عنوان نباید از شعله استفاده شود. البته توجه به اینکه قابل توجه می باشد که ایزوتوپ های رادیواکتیو زیرکونیوم که معمولا در آزمایش جوی سلاح های هسته ای به کار می رود یکی از انواع مواد پر خطر بوده که مجب ابتلا به سرطان در بین افراد جامعه می گردد.


شرایط ایمنی و نگهداری زیرکونیوم:

فلز زیرکونیوم مشابه اکثر عناصر دارای شرایط ایمنی و نگهداری می باشد که می بایست به طور حتمی آنها را رعایت کرد. در صورتی که این فلز با پوست و یا چشم فرد در تماس باشد می باشد محل تماس را با آب بشویید و در صورتی که مدت زمان زیادی با پوست شما در تماس باشد ممکن است موجب تحریک آن شود که در این صورت می بایست به پزشک مراجعه شود. از طرفی در صورتی که گرد و غبار زیرکونیوم را استنشاق کردید می بایست خود را به محیطی باز بدون سقف برسانید تا از عوارض ناشی از آن که معمولا تنگی نفس می باشد جلوگیری نمایید. نکته اینکه در تمامی موارد استفاده از انواع عناصر و مواد شیمیایی از تجهیزات ایمنی و نگهداری استفاده کنید که این عمر کمک شایانی به سلامت فرد می نماید. در نهایت با توجه به خاصیت اشتعال پذیری پودر این عنصر، آن را در مخازن محکم دربسته در مکان خنک و خشک با تهویه مناسب و به دور از حرارت، شعله، جرقه و مواد قابل اشتعال نگهداری کنید.

نرمال لابو

نرمال لابو

قیمت زیرکونیوم:

همان طور که در مورد قیمت گذاری انواع مواد شیمیایی و عناصر و فلزات مختلف اشاره شد، قیمت تمامی آن ها براساس میزان کیفیت محصول، حجم سفارش، نحوه ارسال و غیره تعیین می گردد. علاوه بر این موارد بسته به اینکه این محصول به صورت دست اول فراهم شود یا اینکه از طریق چند واسته به دست مصرف کننده نهایی برسد متفاوت خواهد بود. که قیمت فلز زیرکونیوم نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین هر فرد یا شرکت خرید می تواند براساس موارد ذکر شده با قیمت های متفاوتی برای زیرکونیوم مواجه گردد. که البته در این بین تغییرات نرخ ارز و وجود شرایط تحریمی نیز مزید بر علت شده و شرایط را برای تعیین یک نرخ ثابت مشخص برای این فلز سخت کرده است. به همین دلیل شرکت نرمال لابو شرایطی را فراهم کرده که مشتریان عزیز در صورت تمایل به خرید زیرکونیوم در ابتدا درخواست استعلام قیمت محصول را بدهند. سپس در اولین فرصت همکاران بخش فروش شرکت نرمال لابو پس از بررسی فرم درخواست با شما تماس گرفته و قیمت زیرکونیوم را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین شما عزیزان می تواند بر روی لینک تماس در سمت چپ سایت زده تا بتوانید به صورت تلفنی با همکاران فروش ما ارتباط برقرار کنید. در نهایت شایان ذکر است که اشاره کنیم که شرکت نرمال لابو با بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت در زمینه عرضه انواع تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی و فروش انواع مواد شیمیایی در خدمت شما عزیزان بوده تا در جهت دریافت هرگونه مشاوره خرید و استعلام قیمت انواع مواد شیمیایی شما را یاری رساند.


فروش زیرکونیوم:

همانطوری که اشاره کردیم زیرکونیوم را می توان یکی از فلزات جدول مندلیف نام برد که دارای کاربردهای فراوانی در بخش های مختلف صنعتی، پزشکی، دندانپزشکی و غیره دارد. با توجه به تمامی کاربردهای ذکر شده برای این فلز، فروش فلز زیرکونیوم بسیار انجام می گیرد. این فلز در دو حالت معمولی و به صورت پودر به فروش می رسد که هر دو دارای موارد مصرف فراوانی می باشد. فروش انواع عناصر و مواد مختلف شمیایی و صنعتی در سراسر جهان انجام می شود که در این بین مشتریان به دنبال خرید محصول خود از بین شرکت هایی هستند که دارای برند و سابقه بالاتری می باشد. زیرا که برای آن ها کیفیت محصول و همچنین دست یابی به قیمت های دست اول مورد اهمیت می باشد. دراین بین یکی از شرکت هایی که دارای سابقه فعالیت ۶۰ ساله در زمینه فروش، تولید و توزیع انواع تجهیزات و مواد و عناصر شمیایی و صنعتی می باشد شرکت نرمال لابو است که به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شرکت های ایرانی در سطح کشور و جهان شناخته می شود. شایان ذکر است که شرکت نرمال لابو به عنوان نمایندگی برندهای مطرح دنیا محصولات خود را با قیمت های دست اول و همچنین کیفیت اصلی در اختیار شما عزیزان می نماید و این امر سالیان سال اتفاق افتاده و همین امر موجب افتخار ما بوده و خواهد بود انشاالله.

نرمال لابو