advertise

تاثیر مواد شیمیایی بر روی ریه انسان

برای رسیدن به تاثیر مواد شیمیایی بر ریه انسان ابتدا می بایست که مواد شیمیایی و انواع آن را بشناسیم، پس از آن مزایا و معایب آن را بررسی کنیم و در نهایت به این موضوع برسیم که مواد شیمیایی چه تاثیر بر ریه انسان دارد و چگونه می توان از بروز آسیب به ریه جلوگیری کرد و اسیب های به وجود آمده را تا حد امکان از بین برد. ما از شما دعوت می کنیم در این مقاله همراه ما باشید تا تمامی موارد مطرح شده را بررسی کنیم. لازم به ذکر است شما می توانید برای خرید انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت با کارشناسان نرمال لابو تماس حاصل نمایید تا این تیم حرفه ای و با تجربه بهترین خدمات مشاوره و خرید مواد شیمیایی را به شما ارائه کنند. نرمال لابو مرکز فروش موادشیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی به صورت عمده و خرده می باشد.


مواد شیمیایی چیست؟

در پاسخ به این سوال که مواد شیمیایی چیست باید گفت که: ماده شیمیایی حالتی از ماده است که می تواند جامد مایع و یا گاز باشد که ترکیب شیمیایی و ویژگی‌های ثابتی دارد و نمی‌توان آن را با روش‌های فیزیکی بدون شکستن پیوندهای شیمیایی به جزئیات دیگر تجزیه کرد. مادهٔ شیمیایی می‌تواند یک ماده ساده و یا ترکیب شیمیایی یا آلیاژ باشد. به عبارت ساده تر می توان گفت: بیشتر محصولاتی که امروزه در کارخانجات و صنایع مختلف تولید میشوند را مواد شیمیایی تشکیل میدهند. مواد شیمیایی موادی هستند که از ترکیبات شیمیایی و معین برخوردار میباشند. از جمله ترکیبات مواد شیمایی میتوان به عناصر شیمایی، یون ها و همچنین آلیاژها اشاره نمود. مواد شیمیایی در علم به عنوان ماده ای تعریف میشوند که قادر به اشغال فضا و جرم میباشد. در مواد شیمایی عناصر بسیار زیادی وجود دارد که با ترکیب هر یک از آنها با یکدیگر ماده خاصی به وجود می آید. با درنطر گرفتن این موضوع که مواد شیمیایی در صنایع مختلفی از جمله صنعت، دارو سازی، خوراکی، آزمایشگاهی و ... کاربرد فرآوان دارد و می توان گفت اکثر مشاغل با مواد شیمایی سروکار دارند می بایست ابتدا توضیح کوتاه در رابطه با انواع مواد شیمیایی داد و پس از آن به انواع اثرات مخرب این مواد بر انسان و راه های جلوگیری و کاهش آن پرداخت.

تاثیر مولد شیمیایی بر ریه | نرمال لابو

انواع مواد شیمیایی

مواد شیمیایی خود به دو دسته موادشیمیایی آلی و مواد شیمیایی معدنی تقسیم می شوند که هرکدام از این دسته ها دارای تعریف، ویژگی و کاربرد های متفاوتی هستند. به طور خلاصه در تعریف هر کدام از این دسته ها می توان گفت:
مواد شیمیایی آلی
: در قدیم ، ماده آلی به ماده‌ای اطلاق می‌گردید که بوسیله بدن موجودات زنده ساخته می‌شد. تا اینکه در سال ۱۸۲۸ ، "وهلر" (Wohler) دانشمند آلمانی ، برای اولین بار جسمی به نام اوره به فرمول CO(NH۲)۲ را در آزمایشگاه از یک ترکیب معدنی به نام ایزوسیانات تهیه نمود و از آن پس معلوم شد که می‌توان مواد آلی را نیز در آزمایشگاه ساخت. امروزه بیش از یک میلیون نوع ماده آلی شناخته شده است که بسیاری از آنها را در آزمایشگاهها تهیه می‌کنند. از جمله این مواد شیمیایی آلی می توان به نقره کلرات، آلومینیوم سولفید، بور نیترید، باریم کلرید، نیتریک اسید، اسید تارتاریک، فسفریک اسید، سولفید جیوه، مولیبدن دی‌سولفید، فسفات روی، اسید سولفوریک و ... اشاره کرد که تمامی این مواد خود دارای خواص و کاربردهای متفاوتی هستند.
مواد شیمیایی معدنی
: به عبارت ساده می توان گفت که، یک ترکیب معدنی برعکس یک ترکیب آلی است. یک ترکیب معدنی را می توان ترکیبی دانست که حاوی پیوند C-H نباشد. این ترکیبات می توانند اشکال زیادی را به خود اختصاص دهند و خصوصیات مختلف زیادی را در خود جای دهند. از آنجا که بسیاری از ترکیبات معدنی حاوی نوعی فلز (قلیایی ، قلیایی خاکی ، واسطه و…) هستند ، آنها قادر به انتقال الکتریسیته هستند. به عنوان مثال ، در حالی که در حالت جامد قرار داردند ، ترکیبات معدنی رسانای ضعیف الکتریسیته هستند. با این حال ، در فاز مایع ، ترکیبات معدنی بسیار رسانا هستند. در این مرحله ، الکترونهای ترکیبات معدنی قادر به حرکت آزاد هستند و این حرکت الکترون ها به عنوان الکتریسیته ذکر می شود. از جمله مواد شیمیایی معدنی می توان به: آب، روی سولفید، روی سولفات، گزنون تتروکسید،اکسید روی، نیتروژن دی‌اکسید، سدیم فسفات، هیدروژن سلنید، منیزیوم کلرید و ... اشاره کرد.

خرید و فروش انواع مواد شیمایی

اکسید روی
مقایسه
تری سدیم فسفات
مقایسه
سولفات روی
مقایسه
کلسیم کلرید
مقایسه
اسید اکریلیک
مقایسه
اسید کلریدریک
مقایسه
اسید نیتریک
مقایسه

بیماری های ناشی از عوامل شیمیایی

این بیماریها و سوانح بر حسب راه ورود به بدن انسان به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند:
الف- بیماریهای دستگاه گوارشی که با ورود مواد شیمیایی از راه دهان مثل سیانورها، ارسنیک، فسفر، اسیدها و غیره ایجاد می‌شود.
ب- بیماریهای دستگاه تنفس ناشی از گرد و غبار که به «پنوموکونیوزها» یا بیماریهای ریوی معروف هستند.
ج- بیماریهای پوستی مانند جذب تترا اتیل سرب، فنل، تی ان تی و غیره.
با در نظر گرفتن این موضوع که ما در این مقاله قصد بررسی تاثیر مواد شیمیایی بر دستگاه تنفسی و ریه را داشتیم به بررسی دقیق تر این مورد می پردازیم تا بتوانیم اطلاعاتی مفید در این زمینه به شما ارائه کنیم.
نومونیتیس شیمیایی
التهاب ریه است که در اثر استنشاق مواد شیمیایی ایجاد و در نهایت منجر به تحریک والتهاب ریه میشود. التهاب ریه عفونی نیست. دو نوع کلی از التهاب شیمیایی ریه وجود دارد: حاد و مزمن. مواد شیمیایی که استنشاق آنها باعث بروز عوارض نشان از التهاب مانند استفراغ میشود عبارتند از باریوم مورد استفاده در تصویربرداری از روده و معده، گاز کلر (در میان سایر عوامل ریوی)، خوردن بنزین یا سایر مواد تقطیرشده نفتی، سموم دفع آفات از طریق خوردن یا جذب پوست، گازهای حاصل از آبکاری الکترولیتی، دود و سایر مواد شیمیایی. همچنین التهاب ریه میتواند از طریق تماس با مواد شیمیایی استنشاقی ایجاد شود. روغنهای نفتی دیگر مواد شیمیایی مضر برای ریه هستند. این روغنها به دلیل چگالی کم، به راحتی جذب ریه میشوند و در کودکان میتواند مانع از تنفس طبیعی و در نتیجه منجر به از بین رفتن سلول های مغزی و فلج دائمی و یا آسیب مغزی میشود. توجه به این نکته ضروری است که برای جلوگیری از آسیب های جدی و جبران ناپذیر ب ریه به شما توصیه می شود در هنگام کار با مواد شیمیایی ایمنی مربوط به هرکدام از مواد را رعایت کنید.


نرمال لابو

استنشاق و قرار گرفتن در معرض گاز و مواد شیمیایی

زمانی که از تاثیر مواد شیمیایی به ریه صحبت می شود این موضع رابطه مستقیمی با استنشاق و قرار گرفتن در معرض گاز و مواد شیمیایی دارد که این موضوع باعث سرفه، تنگی نفس، سوزش چشم، بینی و گلو و درد قسمت فوقانی قفسه سینه و همچنین تهوع، سردرد و سرگیجه شود. درمان این مشکلات تنفس و استنشاق هوای تازه است که در صورت برطرف نشدن کامل این علائم طی ۲۴ ساعت برای جلوگیری از آسیب به ریه باید به پزشک مراجعه کرد. بروز علائم ناشی از استنشاق و قرار گرفتن در معرض گاز و مواد شیمیایی به نوع گاز یا ماده شیمیایی استنشاق شده و مدت زمان استنشاق بستگی دارد. این علائم ممکن است شامل تحریک چشم یا بینی، سرفه، وجود خون در خلط و تنگی نفس باشد. با استفاده از اشعه X برروی قفسه سینه، سی تی اسکن و تستهای تنفسی میتوان میزان آسیب به ریه را مشخص کرد. برای درمان مشکلات تنفسی و ریه ناشی از استنشاق و قرار گرفتن در معرض گاز و مواد شیمیایی میتوان از اکسیژن و داروهایی برای باز کردن مجاری تنفسی و کاهش التهاب استفاده کرد. انواع متنوعی از گازها مانند کلر، فسژن، دی اکسید گوگرد، سولفید هیدروژن، دی اکسید نیتروژن و آمونیاک ممکن است به طور ناگهانی در حوادث صنعتی آزاد شوند و باعث تحریک شدید ریه ها شود. به علاوه، از این گازها به عنوان عوامل شیمیایی در جنگ استفاده می شده است.


در نتیجه ما به شما توصیه می کنیم برای جلوگیری از بروز هرگونه آسیب به دستگاه تنفسی اقدامات لازم برای تهیه رسپیراتور ها را در محیط های آزمایشگاهی و نصب فن و هواکش آزمایشگاهی را در نظر داشته باشید تا حتی الامکان از بروز مشکلات خوداری کنید.
رسپیراتورها به دو دسته: رسپیراتور تامین کننده هوا و رسپیراتور تصفیه کننده تقسیم می شوند که هر کدام از آنها باتوجه به ساختار خود کاربرد خود را دارند به طور خلاصه به سرح هر کدام از این دو نوع می پردازیم:
رسپیراتور تامین کننده هوا
: تجهیزاتی هستند که هوای تمیز قابل استنشاق را از محیطی خارج از هوای محیط کار تامین می کنند . هوای تمیز ممکن است یک کپسول محتوی هوای فشرده که در پشت کارگر قرار می گیرد بوده و یا از طریق یک سیستم هوای تحت فشار پرتابل یا ثابت تهیه شود . در این سیستم ، معموال هوا با یک فشار مثبت وارد ماسک رسپیراتور شده لذا اغلب مقاومتی در برابر تنفس ایجاد نمی نماید . همچنین در مقایسه با سایر رسپیراتور ها ، هوای تامین شده در این گروه خنک تر می باشد.
-رسپیراتور تصفیه کننده: این گروه از رسپیراتور ها خود به دو زیر گروه تقسیم میشوند:
الف) کارتریج های گرد و غبار (فیلتر های مکانیکی): برای انواع گردو غبار ، میست و دمه ها
ب) کارتریج های شیمیایی (سیستم های جاذب): برای انواع گازها و بخارات

در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید با ما در ارتباط باشید.


نرمال لابو نرمال لابو
نرمال لابو